Virtalukko-ongelmia
Re: Virtalukko-ongelmia
Joo Mikkelissä käytin Lukkosepillä virtalukon minäkin kun alkoi olla aika takkuista tuo avaimen kääntö.
Suurkiitos taas kerran jus:in laatimille kuvallisille ohjeille.
Jopa tämmöinen jolla on peukalo on keskellä kämmentä osasi ihan itse purkaa ja kasata systeemin
30 euroo avaimineen oli tämän päivän hinta.
Suurkiitos taas kerran jus:in laatimille kuvallisille ohjeille.
Jopa tämmöinen jolla on peukalo on keskellä kämmentä osasi ihan itse purkaa ja kasata systeemin
30 euroo avaimineen oli tämän päivän hinta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Virtalukko-ongelmia
Taidat tarkoittaa jmt:n tekemiä ohjeita http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.htmlmoksu kirjoitti:Suurkiitos taas kerran jus:in laatimille kuvallisille ohjeille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko-ongelmia
No noitapa juuri
Laitetaan toiset kiitokset jmt:lle
Laitetaan toiset kiitokset jmt:lle
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Virtalukko-ongelmia
Iltaa, itsellä on paha ongelma virtalukon kanssa. Oma virtalukkoni patruuna lähti korjattavaksi ja sarjoitettavaksi uusiksi ja sain tilalle huolletun vara-patruunan. Nyt kävi niin että se varapatruuna ei suostu tulemaan ulos ja patruunan kyljessä oleva "lukko" liikkuu mutta pieni jousi sieltä tuli ulos. yli 3h olen yrittänyt saada patruunaa irtoamaan mutta tuloksetta, nyt olisi avut tarpeen! olen lukenu ja katsonut foorumin kuvasarjan ja juuri niin olen toiminut. Rei'ästä meiseli sisään ja off-asennossa hitusen nitkuttaen ja vetäen mutta ei tule sievästi eikä "voimalla"...
Onko mitä enää tehtävissä tai onko oulussa joku joka olisi expertti tässä ? Oma patruuna odottaa huollettuna takaisin pääsyä virtalukkoon...
Onko mitä enää tehtävissä tai onko oulussa joku joka olisi expertti tässä ? Oma patruuna odottaa huollettuna takaisin pääsyä virtalukkoon...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Virtalukko-ongelmia
Avainta pitää kääntää off-asennosta melkein virrat päälle-asentoon asti ennen kuin lukituskynsi painuu sisään. Off-asennossa saat nitkuttaa lopun ikääsi eikä lukko irtoa.9000cst kirjoitti:Rei'ästä meiseli sisään ja off-asennossa hitusen nitkuttaen ja vetäen mutta ei tule sievästi eikä "voimalla"...
Voimaa ei saa käyttää ainakaan lukituskynnen painamiseen, se voi katketa. Sitten se lukon irrottaminen voikin olla vaikeata, riippuu täysin tuurista ja katkeamiskohdasta.
En keksi mistä on voinut tulla ulos mainitsemasi pieni jousi, mutta tuskin liittyy lukkosylinterin irrottamisongelmaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko-ongelmia
Juu se avaimen asennon pitää olla lähemmäs 3/4 "päällä". Itse ainakin joutunut pari kertaa käyttämään siihen vetämiseen ja nitkuttamiseen jonkin verran voimaa(yllättävänkin kovasti sitä sai repiä ennen kuin irtosi, kahdesti homman tehnyt onnistuneesti), ei niinkää siihen kynnen painamiseen.
Ja tosiaan kannattaa vähän kokeilla mikä on sen avaimen oikea asento, väärässä asennossa ei lähde mitenkään ulos - ja sama homma takaisin laitossa.
Ja tosiaan kannattaa vähän kokeilla mikä on sen avaimen oikea asento, väärässä asennossa ei lähde mitenkään ulos - ja sama homma takaisin laitossa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Virtalukko-ongelmia
Olen ilmeisesti yrittänyt väärässä asennos virtalukkoa irroittaa ja tähän on syynä ilmeisesti paikallaan hajonnut lainapesä eli kieleke on loksahtanut väärässä asennossa sisään eli off. Pitää yrittää uudestaan viikoloppuna varovasti.
Pitää tällä kertaa ottaa akun napa irti koska viimeksi jäi srs valo palamaan ja sen nollaus maksoi tänään 20e ...
Pitää tällä kertaa ottaa akun napa irti koska viimeksi jäi srs valo palamaan ja sen nollaus maksoi tänään 20e ...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Virtalukko-ongelmia
No tuo on vielä halpa, viimeksi laskuttivat minulta tunnin verran töitä srs valon nollauksesta, puoli vuotta aikaisemmin maksoi samassa paikassa 10€(Kuopion Delta-auto, kannattaa vältellä viimeiseen asti).Pitää tällä kertaa ottaa akun napa irti koska viimeksi jäi srs valo palamaan ja sen nollaus maksoi tänään 20e ...
Ja tosiaan kannattaa ottaa akun napa irti jo ihan senkin takia ettei tyyny ammu naamaan
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Virtalukko-ongelmia
Kieleke ei pysty loksahtamaan väärässä asennossa sisään, koska lukon sisäkalut ovat väärässä asennossa, kielekkeelle ei ole yksinkertaisesti tilaa mennä sisään Off-asennossa.9000cst kirjoitti:Olen ilmeisesti yrittänyt väärässä asennos virtalukkoa irroittaa ja tähän on syynä ilmeisesti paikallaan hajonnut lainapesä eli kieleke on loksahtanut väärässä asennossa sisään eli off.
Jos kielekettä painaa voimalla silloin kun sisäosa on väärässä asennossa, kieleke menee poikki:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 059_1.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko-ongelmia
Joo en tiedä mitä on tapahtunut mutta porahommiksi menee, kielekettä onko sitä edes en tiedä... virtalukko kääntyy normaalisti, mutta avaimen poisto jumittelee...
Sitten haluaisin tietää miten oikeaoppisesti porataan tuo sylinteri pois...
Luotettavaa laatua...prkl...
Sitten haluaisin tietää miten oikeaoppisesti porataan tuo sylinteri pois...
Luotettavaa laatua...prkl...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Virtalukko-ongelmia
Tuli itsekin nyt ihka ensimmäinen saapas ostettua (-97 9000 cd) ja heti toisena päivänä tämä ongelma ilmeni. Onneksi olin kotipihassa, kun tuo "lopullinen" jumitus tapahtui, koska myös rattilukko jäi päälle.
Pitkällisen naputtelun ja vääntelyn jälkeen virta saatiin päälle, ja patruuna ulos. Ei tarvinnut edes lukkoseppää lopulta, kun eno on aikanaan noita vastaavia ongelmia saapin huollossa hoidellut, ja pystyi kotikonsteilla ilmeisesti juurikin niitä haittoja (?) hiomaan sopivasti, ja taas toimii "lähes" kuin uusi.
Avaimen tosin saa nyt irti lukosta, vaikka auto on käynnissä, johtuuko se kenties siitä, kun se pieni kieleke katkesi, mitä piti siitä reiästä painaa patruunan irroittamiseksi?
Onneksi on nyt vielä yli vuosi, ennen kuin pitää viedä katsastukseen, jos sitä ennen saisi tuon kikkailtua kunnolla kuntoon.
Pitkällisen naputtelun ja vääntelyn jälkeen virta saatiin päälle, ja patruuna ulos. Ei tarvinnut edes lukkoseppää lopulta, kun eno on aikanaan noita vastaavia ongelmia saapin huollossa hoidellut, ja pystyi kotikonsteilla ilmeisesti juurikin niitä haittoja (?) hiomaan sopivasti, ja taas toimii "lähes" kuin uusi.
Avaimen tosin saa nyt irti lukosta, vaikka auto on käynnissä, johtuuko se kenties siitä, kun se pieni kieleke katkesi, mitä piti siitä reiästä painaa patruunan irroittamiseksi?
Onneksi on nyt vielä yli vuosi, ennen kuin pitää viedä katsastukseen, jos sitä ennen saisi tuon kikkailtua kunnolla kuntoon.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Virtalukko-ongelmia
kaivetaas vanha topic..eli mulla on sellanen ongelma että virtalukko on asennossa 0 ja rattilukko päällä, avain ei käänny mihinkään suuntaan.
onko enää toivoa saada pelkkää patruunaa vaihdettua??
onko enää toivoa saada pelkkää patruunaa vaihdettua??
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: Virtalukko-ongelmia
Rattiakselin ympäriltä muovit irti, kaveri kääntämään ratista, ettei pyörät jänkää ohjauslukkoa ja sitten nätisti vasaraa lukkopesän kylkeen samalla, kun kääntää avainta (tarvittaessa varovasti pihdeillä). Kun sitten saa avaimen kääntymään, niin äkkiä patruuna pois pesästä ja lukkosepälle sarjotettavaksi uudelleen
Kerrataanpa vielä - ensi oireena Tonnari ei anna startata uudelleen vasta, kun on käyttänyt avainta irti lukkopesästä ! Tässä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen jo soida ja ottaa tuo kulunut lukkopatruuna irti kiikutettavaksi lukkosepälle, niin säästyy useilta ärräpäiltä
Kerrataanpa vielä - ensi oireena Tonnari ei anna startata uudelleen vasta, kun on käyttänyt avainta irti lukkopesästä ! Tässä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen jo soida ja ottaa tuo kulunut lukkopatruuna irti kiikutettavaksi lukkosepälle, niin säästyy useilta ärräpäiltä
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Virtalukko-ongelmia
ärräpäiltä olisi kyllä vältytty jos suosiolla olisin vaihtanut lukkopatruunan ennen kuin lyö kokonaan jumiin..noh, ehkä nuo hälytyskellot soivat ensikerralla.Sonett73 kirjoitti:Rattiakselin ympäriltä muovit irti, kaveri kääntämään ratista, ettei pyörät jänkää ohjauslukkoa ja sitten nätisti vasaraa lukkopesän kylkeen samalla, kun kääntää avainta (tarvittaessa varovasti pihdeillä). Kun sitten saa avaimen kääntymään, niin äkkiä patruuna pois pesästä ja lukkosepälle sarjotettavaksi uudelleen
Kerrataanpa vielä - ensi oireena Tonnari ei anna startata uudelleen vasta, kun on käyttänyt avainta irti lukkopesästä ! Tässä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen jo soida ja ottaa tuo kulunut lukkopatruuna irti kiikutettavaksi lukkosepälle, niin säästyy useilta ärräpäiltä
reilu 3h poraamista ja vääntämistä ja lukkopatruuna on irti...ja kuoret+pohja on ehjä, ei muuta kuin uutta patruunaa etsimään.
mites muuten tuo ajonesto..nyt kun otin koko virtalukon rungon irti rattiakselista niin pitääkö jotai kuittauksia tehdä?? akun kenkä ollut irti yli vuorokauden ennen kuin aloin purkutöihin.
Kiitoksia arvokkaista vinkeistä ja neuvoista, niin se menee että köyhän on pakko yrittää, vaikka välillä se kostautuukin...kai se on sitä motorsporttia
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: Virtalukko-ongelmia
Ei tarvii kuittailuja.exclusive kirjoitti:mites muuten tuo ajonesto..nyt kun otin koko virtalukon rungon irti rattiakselista niin pitääkö jotai kuittauksia tehdä??