Tuonhan valon pitäisi sammua kun auton on laittanut käyntiin! Minulla tuo "Oil Level" valo jää aina silloin tällöin jostain kumman syystä palamaan kun auton on laittanut käyntiin tai sitten se syttyy ajon aikana.
Missä mahtaa vika olla? Anturissa vai jossain muualla. Mistä tuon anturin löytää konehuoneesta.
Öljyä koneessa on ihan normaalisti, melkein ylärajassa mittatikun mukaan.
Anturi on öljypohjassa, öljynsuodattimen alapuolella. Omassa oli anturin johdoista eristeet kuoriutuneet kun johtojen suojana oleva sukka oli kovettunut ja hanganntu. Anturin toiminta oli silti ok.
Mulla sama juttu omassa turbosaabissani. Kun auton sammuttaa ja antaa seisoa jonkin aikaa ja käynnistää niin ajoittain jää tuo check oil level- valo palamaan. Pitääkin tarkistaa tuo anturi ja liitokset. Öljyä nimittäin on koneessa yli mittatikun puolen välin.
Eikös se valon palamaan jäänti lyhyemmän pysähdyksen jälkeen johdu
siitä, että osa öljystä on vielä jossain muualla kuin öljypohjassa. Pidemmässä
seisonnassa sitä ehtii valua enemmän alas ja valo ei syty.
Aikaisemin mulla paloi se melkein aina. Viimeisen öljynvaihdon yhteydessä
irrotin anturin enkä löytänyt siitä vikaa ja kokeilin sitten vaan täyttää
öljyä vähän enemmän. Nyt ei enää valo pala, paitsi lyhyemmän seisokin,
esim. tankilla käynnin jälkeen.
Tuha kirjoitti: Tuonhan valon pitäisi sammua kun auton on laittanut käyntiin! Minulla tuo "Oil Level" valo jää aina silloin tällöin jostain kumman syystä palamaan kun auton on laittanut käyntiin tai sitten se syttyy ajon aikana.
Missä mahtaa vika olla? Anturissa vai jossain muualla. Mistä tuon anturin löytää konehuoneesta.
Öljyä koneessa on ihan normaalisti, melkein ylärajassa mittatikun mukaan.
Itsellä vanhassa -89 tontussa syttyi toi jos öljyä ei ollut max merkintään asti. Anturi on tarkka tuon 0,5l muutoksen kanssa maksimipintaan nähden.
pjv kirjoitti:Aikaisemin mulla paloi se melkein aina. Viimeisen öljynvaihdon yhteydessä
irrotin anturin enkä löytänyt siitä vikaa ja kokeilin sitten vaan täyttää
öljyä vähän enemmän. Nyt ei enää valo pala, paitsi lyhyemmän seisokin,
esim. tankilla käynnin jälkeen.
- Petteri #507 ja 9kT -86
Ja palaa toi herkästi edelleenkin jos öljyy on hiukankin alle max-rajan.
Kumpaakohan tuossa sitten luottais tuohon anturiin vai mittatikkuun.
Jos kumminkin luottaa tuohon tikkuun niin onko tuota anturia mahdollista säätää, jotenkin on muistikuva että olisin törmänny jossain kuvaan jossa se olis kohomallinen...
Ei tuossa muuten mitään mutta tuntuu että kun ylitäyttää niin öljyn taso tipahtaa aika äkkiä tuonne asteikolle missä sitten kyllä pysyy pidempään.
Voi olla vaikea saada magneettia kohon varressa eri asentoon, ja toisaalta myöskin kohon kelluntakyvyn säätökin voi olla vaikeata. Muovivarsi ehkä voisi taipua lämmittämällä?
Kyllä minulla suostuu koneessa pysymään sellainen öljymäärä, jolla valo ei pala vaakasuoralta alustalta startatessa, tällöin ollaan lähellä tikun ylärajaa tai vähän yli. Sitten kun alkaa valo jäädä palamaan lähdettäessä lyhyen pysähdyksen jälkeen paikasta, jossa keula on ollut alaspäin, onkin jo öljynvaihdon aika.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse luotan anturiin, tikusta en katso öljyjä juuri koskaan.
Öljyn vaihdossa vain neljä litraa tavaraa sisään ja ajoa n. 6000-7000 km ennen kuin alkaa valo välillä palamaan. Aikanaan meinas hirvittää kun valo paloi, mutta nyt siihen on tottunut, tosin sitten on viimeistään kyllä lisättävä kun auto on seisonut pidempään, on suorassa ja silti valo syttyy..
Pahis kirjoitti:Itse luotan anturiin, tikusta en katso öljyjä juuri koskaan.
Öljyn vaihdossa vain neljä litraa tavaraa sisään ja ajoa n. 6000-7000 km ennen kuin alkaa valo välillä palamaan. Aikanaan meinas hirvittää kun valo paloi, mutta nyt siihen on tottunut, tosin sitten on viimeistään kyllä lisättävä kun auto on seisonut pidempään, on suorassa ja silti valo syttyy..
Järkevää toimintaa Tosin jokainen omalla tavallaan.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Tuha kirjoitti: Tuonhan valon pitäisi sammua kun auton on laittanut käyntiin! Minulla tuo "Oil Level" valo jää aina silloin tällöin jostain kumman syystä palamaan kun auton on laittanut käyntiin tai sitten se syttyy ajon aikana.
Missä mahtaa vika olla? Anturissa vai jossain muualla. Mistä tuon anturin löytää konehuoneesta.
Öljyä koneessa on ihan normaalisti, melkein ylärajassa mittatikun mukaan.
Tere, tuossahan se jo tuli sana "melkein", minulla oli saappi tarkkana ton kanssa, jos ei ollu just maxissa öljyt ku käynnisti niin sitten palo check oil level. Ja yleensä jos oli lähellä maxia ja valo ei palanut, niin sen varmasti sai palamaan jos ajoi ja sammutti auton ja lähti liikkeelleen ennen kuin öljyt kerkesi valua moottorista takasin öljypohjalle niin valo jäi palamaan.
Mä en luota pätkääkään noihin antureihin, se on niin halpa vakuutus se tarkistus. Juuri tuon epätarkkuuden suhteen en nimenomaan halua olla pelkän anturin varassa. Sen jälkeen kun kone on paskana kerran niin sitä oppii tarkistelemaan.