900 kansivika
900 kansivika
Kuinka iso homma on korjata 900 kansi? Tuntuu noita kansivikasia olevan liikkeellä. Parempaa saappia tässä jo pidempään kattellu niin jos on pelleiltään hyvä niin motti paskana, jos pellit paskana niin motti hyvä. Mutta kuka sitä hyvää vaihtaiskaan.
Mielummin tekisin noita konepuolen hommia, kun hitsi ei oikein pysy kädessä.
Joskus olen yhden saapin kannen korjannut, mutta empä siitä enää muista mittään.
Mielummin tekisin noita konepuolen hommia, kun hitsi ei oikein pysy kädessä.
Joskus olen yhden saapin kannen korjannut, mutta empä siitä enää muista mittään.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 kansivika
Ei kai vaan ole 2.1 16V..?
Tuota 8V konetta ei kovin helposti saa rikki.
Ja yleensä noista 8V koneista loppuu tuo kansipahvi, hommanahan tuo ei
ole sieltä vaativimmasta päästä.
Kansi irti ja koneistamolle, jossa suoristavat kannen ja samalla vaihtavat
ohjurit, ( ja olikohan ne venttiilivarren tiivisteet vielä liimaamalla kiinni..? )
Ja samalla ne "läppäävät venttiilit "
Tämä koneistamolla käyttäminen on tärkein edellytys remontin onnistumisen kannalta.
Kannenpulttien järjestys kannattaa painaa mieleen, muistaakseni oli käytössä
kavennettuja pultteja joissakin kohdin ( öljykanava ) korjatkaa jos olen väärässä.
Nokkaketju kannattaa sitoa kiinni rattaan kanssa niin ettei ketju pääse tipahtamaan pois paikaltaan ( huom muista löysätä ketjunkiristin ennen nokka akselin hammaspyörän/pyörien irroittamista ) ja ennen nokkaakselin rattaan
irroittamista AJOITUSMERKIT KOHDALLEEN.
Ja muistaakseni vanhemmissa malleissa tuo ketjunkiristin saattoi päästä putoamaan alas öljypohjaan saakka. ( en vaan muista missä vuosimalleissa näin oli )
Samalla kannattaa tutkia ne hydrauliset venttiilin painimet.
Mielummin käyttää ne vaikka pesussa.
Asennusaikaa kannattaa varata n. 4 - 8 tuntia
Tuota 8V konetta ei kovin helposti saa rikki.
Ja yleensä noista 8V koneista loppuu tuo kansipahvi, hommanahan tuo ei
ole sieltä vaativimmasta päästä.
Kansi irti ja koneistamolle, jossa suoristavat kannen ja samalla vaihtavat
ohjurit, ( ja olikohan ne venttiilivarren tiivisteet vielä liimaamalla kiinni..? )
Ja samalla ne "läppäävät venttiilit "
Tämä koneistamolla käyttäminen on tärkein edellytys remontin onnistumisen kannalta.
Kannenpulttien järjestys kannattaa painaa mieleen, muistaakseni oli käytössä
kavennettuja pultteja joissakin kohdin ( öljykanava ) korjatkaa jos olen väärässä.
Nokkaketju kannattaa sitoa kiinni rattaan kanssa niin ettei ketju pääse tipahtamaan pois paikaltaan ( huom muista löysätä ketjunkiristin ennen nokka akselin hammaspyörän/pyörien irroittamista ) ja ennen nokkaakselin rattaan
irroittamista AJOITUSMERKIT KOHDALLEEN.
Ja muistaakseni vanhemmissa malleissa tuo ketjunkiristin saattoi päästä putoamaan alas öljypohjaan saakka. ( en vaan muista missä vuosimalleissa näin oli )
Samalla kannattaa tutkia ne hydrauliset venttiilin painimet.
Mielummin käyttää ne vaikka pesussa.
Asennusaikaa kannattaa varata n. 4 - 8 tuntia
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900 kansivika
..nyt tuli edellisessa viestissa sekalaista tietoa melkein koko mallisarjasta
Siis:
1. 8-ventiilisessa ei ole vent. varren tiivistyskumeja-ne on vaan 16v-koneissa
2. hydr. vent. nostimet ovat vaan 16-V koneissa
3. kannenpultit ovat kaikki samanlaisia ja jos ovat samanpituisia kaikki, elikkä joku niistä ei oo hirveästi venynyt, niin pääsee käyttämään uudestaan.
Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
4. täältä foorumilta löytyy varmasti ehjä kansi,, jos on rikki
5. itse kyllä käyttäisin kannen myös koneistamolla-voi olla jälkeenpäin varma, että pitää ja toimii

Siis:
1. 8-ventiilisessa ei ole vent. varren tiivistyskumeja-ne on vaan 16v-koneissa
2. hydr. vent. nostimet ovat vaan 16-V koneissa
3. kannenpultit ovat kaikki samanlaisia ja jos ovat samanpituisia kaikki, elikkä joku niistä ei oo hirveästi venynyt, niin pääsee käyttämään uudestaan.
Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
4. täältä foorumilta löytyy varmasti ehjä kansi,, jos on rikki
5. itse kyllä käyttäisin kannen myös koneistamolla-voi olla jälkeenpäin varma, että pitää ja toimii
Re: 900 kansivika
Vain 16V. Toiset pultit kirkkaita, toiset mustia. Muista kummat oli sisemmät ja kummat ulommat kun purat kantta.mart96 kirjoitti:Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 kansivika
Sori....
Siitä on kauan kun tein 8 tappiseen kansirempan.
Ja viimeinen kansi remppa tuli tehtyä B234R pataan.
( no vanhuus ei tule yksin...
)

Siitä on kauan kun tein 8 tappiseen kansirempan.
Ja viimeinen kansi remppa tuli tehtyä B234R pataan.
( no vanhuus ei tule yksin...

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900 kansivika
Mustat on sisemmät...Jope kirjoitti:Vain 16V. Toiset pultit kirkkaita, toiset mustia. Muista kummat oli sisemmät ja kummat ulommat kun purat kantta.mart96 kirjoitti:Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
Re: 900 kansivika
Mistä mä saan tuollaisen ihme torx hylsyn jolla saa nuo kansipultit auki?
Re: 900 kansivika
Sellainen löytyy vaikkapa lähimmästä autotarvikeliikkeestä,merkintä E16.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 kansivika
siihen kansipulttiin sopii ihan jokin kuusi kulmainen normi hylsykin ettei se torx-hylsy ole pakollinen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 kansivika
Tarviiko 8v koneesta ottaa muuta kuin 10 kansipulttia irti että kansi irtoaa? Siinä on jotain nokka-akselin pultteja pari. Ja sitten tietty nokka-akselin pultit, mutta ei kai niitä tartte irrottaa. Taitaa olla vaan kansi tiukassa?
Korjausopas puuttuu...
Korjausopas puuttuu...
Re: 900 kansivika
Jakoketjun puolella päätylaipassa on 2 pulttia kiristämässä koppaa sylinterikanteen.Tunnustele käsillä,pultit on usein lian peitossa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 kansivika
juuri nuo kaksi jakopäässä olevaa 12mm kannalla olevaa pulttia meinaa unohtua joka kerta ainakin itsellä sen verran harvoin tarvii saabin koneita aukoa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 kansivika
Niinpä.Ovat sen verran hyvin poissa näkyvistä,että rohkenen veikata useammankin kannen irroittajan lohkaisseen kopan,mikäli ei jostain ole ohjeita saanut ensimmäisellä kerralla.
Re: 900 kansivika
Hyvin piilotettu pultit...
Näköjään olisi tuo moottorin tukikumikin vaihdon tarpeessa. Se menee ihan lyttyyn siitä pakosaarjan puolelta... Tollaseen vanhaan autoon saisi vaihtaa varmaan kaikki kumit mitä siinä on mutta kun ne maksaa kymppejä per kappale niin antaa olla. Miten joku hemmetin kumi voi maksaa monta sataa mummoa...
Joo, kyllä se alkoi nojaamaan. Täytyy varmaan nippuun laittaessa vähän tukea...carimat kirjoitti:Tarvikos tuossa muuten hiukan tukea mottia tunkilla pakosarjan puolelta, ainakin 16v koneessa tuppasi nojaamaan kovinkin tuonne moottorituen kannakkeeseen...
Näköjään olisi tuo moottorin tukikumikin vaihdon tarpeessa. Se menee ihan lyttyyn siitä pakosaarjan puolelta... Tollaseen vanhaan autoon saisi vaihtaa varmaan kaikki kumit mitä siinä on mutta kun ne maksaa kymppejä per kappale niin antaa olla. Miten joku hemmetin kumi voi maksaa monta sataa mummoa...
Re: 900 kansivika
Nipussa on... Lämpömittari ei sano enää mitään. Missäs on lämpömittarin anturi?