900 kansivika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

900 kansivika

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kuinka iso homma on korjata 900 kansi? Tuntuu noita kansivikasia olevan liikkeellä. Parempaa saappia tässä jo pidempään kattellu niin jos on pelleiltään hyvä niin motti paskana, jos pellit paskana niin motti hyvä. Mutta kuka sitä hyvää vaihtaiskaan.

Mielummin tekisin noita konepuolen hommia, kun hitsi ei oikein pysy kädessä.

Joskus olen yhden saapin kannen korjannut, mutta empä siitä enää muista mittään.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei kai vaan ole 2.1 16V..?
Tuota 8V konetta ei kovin helposti saa rikki.
Ja yleensä noista 8V koneista loppuu tuo kansipahvi, hommanahan tuo ei
ole sieltä vaativimmasta päästä.

Kansi irti ja koneistamolle, jossa suoristavat kannen ja samalla vaihtavat
ohjurit, ( ja olikohan ne venttiilivarren tiivisteet vielä liimaamalla kiinni..? )
Ja samalla ne "läppäävät venttiilit "
Tämä koneistamolla käyttäminen on tärkein edellytys remontin onnistumisen kannalta.

Kannenpulttien järjestys kannattaa painaa mieleen, muistaakseni oli käytössä
kavennettuja pultteja joissakin kohdin ( öljykanava ) korjatkaa jos olen väärässä.
Nokkaketju kannattaa sitoa kiinni rattaan kanssa niin ettei ketju pääse tipahtamaan pois paikaltaan ( huom muista löysätä ketjunkiristin ennen nokka akselin hammaspyörän/pyörien irroittamista ) ja ennen nokkaakselin rattaan
irroittamista AJOITUSMERKIT KOHDALLEEN.

Ja muistaakseni vanhemmissa malleissa tuo ketjunkiristin saattoi päästä putoamaan alas öljypohjaan saakka. ( en vaan muista missä vuosimalleissa näin oli )

Samalla kannattaa tutkia ne hydrauliset venttiilin painimet.
Mielummin käyttää ne vaikka pesussa.

Asennusaikaa kannattaa varata n. 4 - 8 tuntia
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

..nyt tuli edellisessa viestissa sekalaista tietoa melkein koko mallisarjasta :D

Siis:
1. 8-ventiilisessa ei ole vent. varren tiivistyskumeja-ne on vaan 16v-koneissa
2. hydr. vent. nostimet ovat vaan 16-V koneissa
3. kannenpultit ovat kaikki samanlaisia ja jos ovat samanpituisia kaikki, elikkä joku niistä ei oo hirveästi venynyt, niin pääsee käyttämään uudestaan.
Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
4. täältä foorumilta löytyy varmasti ehjä kansi,, jos on rikki
5. itse kyllä käyttäisin kannen myös koneistamolla-voi olla jälkeenpäin varma, että pitää ja toimii
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja Jope »

mart96 kirjoitti:Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
Vain 16V. Toiset pultit kirkkaita, toiset mustia. Muista kummat oli sisemmät ja kummat ulommat kun purat kantta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sori.... :oops:
Siitä on kauan kun tein 8 tappiseen kansirempan.
Ja viimeinen kansi remppa tuli tehtyä B234R pataan.
( no vanhuus ei tule yksin... :? )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jope kirjoitti:
mart96 kirjoitti:Nokkaakselin pukkien pultit ovat taas jotkut erilaiset-muistaakseni sisemmät öljykanavalla.
Vain 16V. Toiset pultit kirkkaita, toiset mustia. Muista kummat oli sisemmät ja kummat ulommat kun purat kantta.
Mustat on sisemmät...
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Mistä mä saan tuollaisen ihme torx hylsyn jolla saa nuo kansipultit auki?
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja neville »

Sellainen löytyy vaikkapa lähimmästä autotarvikeliikkeestä,merkintä E16.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

siihen kansipulttiin sopii ihan jokin kuusi kulmainen normi hylsykin ettei se torx-hylsy ole pakollinen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Tarviiko 8v koneesta ottaa muuta kuin 10 kansipulttia irti että kansi irtoaa? Siinä on jotain nokka-akselin pultteja pari. Ja sitten tietty nokka-akselin pultit, mutta ei kai niitä tartte irrottaa. Taitaa olla vaan kansi tiukassa?

Korjausopas puuttuu...
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja neville »

Jakoketjun puolella päätylaipassa on 2 pulttia kiristämässä koppaa sylinterikanteen.Tunnustele käsillä,pultit on usein lian peitossa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juuri nuo kaksi jakopäässä olevaa 12mm kannalla olevaa pulttia meinaa unohtua joka kerta ainakin itsellä sen verran harvoin tarvii saabin koneita aukoa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja neville »

Niinpä.Ovat sen verran hyvin poissa näkyvistä,että rohkenen veikata useammankin kannen irroittajan lohkaisseen kopan,mikäli ei jostain ole ohjeita saanut ensimmäisellä kerralla.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Hyvin piilotettu pultit...
carimat kirjoitti:Tarvikos tuossa muuten hiukan tukea mottia tunkilla pakosarjan puolelta, ainakin 16v koneessa tuppasi nojaamaan kovinkin tuonne moottorituen kannakkeeseen...
Joo, kyllä se alkoi nojaamaan. Täytyy varmaan nippuun laittaessa vähän tukea...

Näköjään olisi tuo moottorin tukikumikin vaihdon tarpeessa. Se menee ihan lyttyyn siitä pakosaarjan puolelta... Tollaseen vanhaan autoon saisi vaihtaa varmaan kaikki kumit mitä siinä on mutta kun ne maksaa kymppejä per kappale niin antaa olla. Miten joku hemmetin kumi voi maksaa monta sataa mummoa...
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 kansivika

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Nipussa on... Lämpömittari ei sano enää mitään. Missäs on lämpömittarin anturi?
Vastaa Viestiin