GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Noni,nyt alan hamstraan saabeja talliin ja tallin eteen.
Niillä saa sitte eläkerahat aikanaan.
Niillä saa sitte eläkerahat aikanaan.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
Saab 9000 2.3t jubilee -97
Saab 9000 2.3t jubilee -97
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Joo eikä oikeastaan silloinkaan. Wallenbergien suvulla oli sen verran mukavasti varallisuutta, että heillä riitti rahaa ja kärsivällisyyttä niinkin kalliiseen (mutta varmasti myös hauskaan! ) harrastukseen, kuin amatöörimäinen ja tappiollinen henkilöautoteollisuus. Raha riitti aikansa - kunnes sitten 1980-luvun lopulla tappiot nousivat kymmenistä ja sadoista miljoonista miljardisarjaan.makri kirjoitti:viimeksi pysyi omilla jaloillaan Olof Palmen vielä seistessä omillaan?
Saab-Scania-konsernissa n. 1969 - 1990 välisenä aikana henkilöautoteollisuus oli yleensä se, jota muut konserniyhtiöt, erityisesti Scania, pitivät pystyssä taloudellisesti ja antamalla osaamistaan käyttöön (Scanialta mm. moottori- ja turbotekniikka, myös idea turbon käytöstä henkilöautossa lähti alunperin Scania-puolen mieheltä). Kaikilta vuosilta ei ole lukuja olemassa, koska konsernin alkuvuosina henkilö- kuorma- ja linja-autoteollisuus muodostivat yhteisen divisioonansa, johon Scania toi rahat.
Voittoa lienee tullut lähinnä niinä vuosina (mm. 1980-luvun alkupuolella), kun Ruotsin valtio edisti vientiä ja työllisyyttä rajuilla devalvaatioilla. Näin yhtiön johdon ei tarvinnut tehdä mitään vanhentuvalle mallistolle eikä autonrakentajien sairauspoissaoloille jotka olivat maailman huipputasoa. 1980-luvun puolivälissä olisi yhteistyökumppaniksi ollut tarjolla Mazda, joka olisi voinut auttaa Saabia parantamaan onnetonta tuottavuuttaan. Pääjohtajien henkilökemiat eivät kuitenkaan käyneet yksiin, joten pää työnnettiin entistä syvemmälle pensaaseen, ja päätettiin, että yksin pärjätään vallan hyvin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jos katsellaan tämänhetkistä tarjontaa jenkkimarkkinoilla, niin kulutuslukemat näyttävät EPA:n keskikulutuksena tällaisilta (3 vähäkulutuksisinta mallia 4:stä GM:n merkistä joilla on vähintään se 3 henkilöautomallia, litraa/100km):jcarlson kirjoitti:Hummer siihen eroonpäästäväien listaan varmaan kuuluukin, mutta kannattaa tajuta että ongelmat johtuvat paljolti bensan hinnasta ja Saab on niiden harvojen merkkien joukossa GM:llä jolta vähäkulutuksisempia malleja joita nyt tarvitaan löytyy ja on tulossa.
Pontiac Vibe 1.8 (5v manuaali): 8.1
Pontiac G5 2.2 (5v manuaali) 8.1
Chevrolet Cobalt 2.2 (5v manuaali): 8.1
Pontiac G3 1.6 (4v auto): 8.4
Chevrolet Aveo 1.6 (4v auto): 8.4
Chevrolet Malibu 2.4 (6v auto): 9.4
Saab 9-3 SS/SC 2.0 (6v manuaali): 10.2
Saab 9-3 avo (6v manuaali): 10.7
Saab 9-5 S/SC 2.3 (5v manuaali): 11.2
Cadillac CTS 3.6 V6 (6v auto): 11.2
Cadillac STS 3.6 V6 (6v auto): 11.8
Cadillac DTS 4.6 V8 (4v auto): 13.1
Malibusta on myös hybridi jossa sama 2.4l kone ja 4 vaihteinen automaatti, siinä lukemat 8.7 l/100km.
Bensapihiysmarkkinoille ei Saabilla ole hirveästi asiaa, jos johonkin kannattaa panostaa niin sitten mieluummin vaikka turvallisuuteen, tehoon ja omaperäisyyteen. Saabia myydään premium -autona mutta hintalappu ei vastaa tämänhetkistä imagoa eikä mielikuvat laadusta ja luotettavuudesta pärjää puolet halvemmille japanilaismerkeille.
Viimeksi muokannut makri, To Heinä 10, 2008 23:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tulossa. Ehkä. Mahdollisesti? Toisaalta ihan sama, ei loppujenlopuksi ihan kauheasti kiinnosta vaikka menisi koko firma konkkaan. Onhan noita nykyisiä ja vanhoja Saabeja maailmalla vaikka millä mitalla ja niitä kiinnostavimpia voi sitten itselleen haalia käytettyinä. Eipä tule ainakaan niin usein liikenteessä samoja vastaan ei-harrastajilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Mielenkiintoisia lukuja kun ottaa huomioon että nuo luvut vastaavat enemmänkin meikäläisen -90 2.0T automaattitonnarin realistisia kulutuslukemia? Eli mistä malleista tuollaisia on keksitty? Tehottomman pään 9-3:set manuaalina pitäisi mennä alle 8l/satasen kulutuksilla... En nyt tiedä voiko saabbeja pitää bensapiheinä mutta nuo yli kymmenen lukemat kyllä kuulostaa kaupunkikulutuslukemilta.makri kirjoitti: Jos katsellaan tämänhetkistä tarjontaa jenkkimarkkinoilla, niin kulutuslukemat näyttävät EPA:n keskikulutuksena tällaisilta (3 vähäkulutuksisinta mallia 4:stä GM:n merkistä joilla on vähintään se 3 henkilöautomallia, litraa/100km):
Saab 9-3 SS/SC 2.0 (6v manuaali): 10.2
Saab 9-3 avo (6v manuaali): 10.7
Saab 9-5 S/SC 2.3 (5v manuaali): 11.2
Bensapihiysmarkkinoille ei Saabilla ole hirveästi asiaa, jos johonkin kannattaa panostaa niin sitten mieluummin vaikka turvallisuuteen, tehoon ja omaperäisyyteen. Saabia myydään premium -autona mutta hintalappu ei vastaa tämänhetkistä imagoa eikä mielikuvat laadusta ja luotettavuudesta pärjää puolet halvemmille japanilaismerkeille.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
EPA:n luvut voivat noin yleensä olla suurempia kuin mille lukemille autonomistajat ilmoittavat pääsevänsä, keskenään verrannollisia ne kai kuitenkin ovat. Pohjois-Amerikassa myytävistä saabeista 210hp on se vähätehoisin 9-3. EPA listaa 8.1l/100km highway, 10.2 combined, 12.4 city. 9-5:n lukemat ovat 8.4/11.2/13.1 ja koneena 2.3T 260hp.fatal kirjoitti:Tehottomman pään 9-3:set manuaalina pitäisi mennä alle 8l/satasen kulutuksilla... En nyt tiedä voiko saabbeja pitää bensapiheinä mutta nuo yli kymmenen lukemat kyllä kuulostaa kaupunkikulutuslukemilta.
Edit: 2007 EPA sääti noita kulutusilmoituksiaan ottamaan huomioon käytännönläheisemmät lämpötilat, nopeudet ja kiihdytysnopeudet. MPG laski esmes 9-3:n kohdalla kolmella (l/100km siis nousi litran verran). Tuon Pontiac Viben "vanhan laskentatavan" mukainen kulutus olisi ollut 7.1 l/100km.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Herää kysymys että miksei GM/Saab myy noita karvalakimpia malleja sitten jenkkilässä, luulisi olevan vähäruokaisemmillekin malleille kysyntää...makri kirjoitti:EPA:n luvut voivat noin yleensä olla suurempia kuin mille lukemille autonomistajat ilmoittavat pääsevänsä, keskenään verrannollisia ne kai kuitenkin ovat. Pohjois-Amerikassa myytävistä saabeista 210hp on se vähätehoisin 9-3. EPA listaa 8.1l/100km highway, 10.2 combined, 12.4 city. 9-5:n lukemat ovat 8.4/11.2/13.1 ja koneena 2.3T 260hp.fatal kirjoitti:Tehottomman pään 9-3:set manuaalina pitäisi mennä alle 8l/satasen kulutuksilla... En nyt tiedä voiko saabbeja pitää bensapiheinä mutta nuo yli kymmenen lukemat kyllä kuulostaa kaupunkikulutuslukemilta.
Edit: 2007 EPA sääti noita kulutusilmoituksiaan ottamaan huomioon käytännönläheisemmät lämpötilat, nopeudet ja kiihdytysnopeudet. MPG laski esmes 9-3:n kohdalla kolmella (l/100km siis nousi litran verran). Tuon Pontiac Viben "vanhan laskentatavan" mukainen kulutus olisi ollut 7.1 l/100km.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
1.8t saisi EPA -kulutuksena noin 8.6 l/100km (verraten Saabin lukuja EPA:n arvoihin 2.0T:stä). Ei se varmaan mikään huono veto olisi. Hintaa ei varmaan voi pudottaa liian alas ettei imago "luxury car" -segmentissä vaarantuisi. 85% 2.0T:n hinnasta jenkkilässä pistäisi 1.8t:n hintalapuksi 15600 EUR.fatal kirjoitti:Herää kysymys että miksei GM/Saab myy noita karvalakimpia malleja sitten jenkkilässä, luulisi olevan vähäruokaisemmillekin malleille kysyntää...
Pienikoneisimmat 3xx BMW:t ja C -mersut jenkkimarkkinoilla ovat 3-litraisia kuusisylinterisiä.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Eiköhän sielläkin ala markkinat pikkuhiljaa olemaan kypsä pienelle muutokselle. Tarkoitan vain sitä että nelisylinteriset versiot alkavat kiinnostaa ainakin osaa väestöstä, kuitenkin johonkin merkkiin tottuneet...makri kirjoitti:1.8t saisi EPA -kulutuksena noin 8.6 l/100km (verraten Saabin lukuja EPA:n arvoihin 2.0T:stä). Ei se varmaan mikään huono veto olisi. Hintaa ei varmaan voi pudottaa liian alas ettei imago "luxury car" -segmentissä vaarantuisi. 85% 2.0T:n hinnasta jenkkilässä pistäisi 1.8t:n hintalapuksi 15600 EUR.fatal kirjoitti:Herää kysymys että miksei GM/Saab myy noita karvalakimpia malleja sitten jenkkilässä, luulisi olevan vähäruokaisemmillekin malleille kysyntää...
Pienikoneisimmat 3xx BMW:t ja C -mersut jenkkimarkkinoilla ovat 3-litraisia kuusisylinterisiä.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Mikähän uutinen se oli missä jenkkien autoteollisuudelta odotetaan olikohan se 6,6l/100km kulutusta vuonna 2015 ja autoteollisuuden edustajat itkee että tuommonen on mahdotonta. Hassua.. japsit pystyy tuommoseen jo nyt, eurooppalaiset samaten.. jenkeille se on mahdotonta.
Tai no onhan se mahdotonta muillekkin jos pikkulohko tarkoittaa >3 litraa.
Tai no onhan se mahdotonta muillekkin jos pikkulohko tarkoittaa >3 litraa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Nojoo, toisaalta "normaalipainoinen" jenkki lienee nykyisin siinä 150kg:n hujakoilla, läheppä semmosia tunkemaan pari rinnakkan johonkin daewoo...eiku siis Chevrolet Matiziin vai mitä niitä ekoihme-chevyjä nyt olikaan...Ja vaikka sisään mahtuisivatkin, niin viimeistään siinä ylämäkeen punkiessa 0,9litranen "isolohko" kyykähtää.. Iso kansa, isot autotmuppelo kirjoitti:Mikähän uutinen se oli missä jenkkien autoteollisuudelta odotetaan olikohan se 6,6l/100km kulutusta vuonna 2015 ja autoteollisuuden edustajat itkee että tuommonen on mahdotonta. Hassua.. japsit pystyy tuommoseen jo nyt, eurooppalaiset samaten.. jenkeille se on mahdotonta.
Tai no onhan se mahdotonta muillekkin jos pikkulohko tarkoittaa >3 litraa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Varmasti se tuolla pickuppimarkkinoilla on vähän hankalaa, kun myydyin ajoneuvo USA:ssa on Ford F-150, 6 metriä pitkä ja 3 tonnia painava möhkäle. Tuollaista ruhoa ei kovin pienellä kulutuksella liikutella.muppelo kirjoitti:Mikähän uutinen se oli missä jenkkien autoteollisuudelta odotetaan olikohan se 6,6l/100km kulutusta vuonna 2015 ja autoteollisuuden edustajat itkee että tuommonen on mahdotonta. Hassua.. japsit pystyy tuommoseen jo nyt, eurooppalaiset samaten.. jenkeille se on mahdotonta.
Tai no onhan se mahdotonta muillekkin jos pikkulohko tarkoittaa >3 litraa.
Pienemmissä autoissaan jenkit kyllä saavat nelisylinterisistä ihan yhtä hyviä kulutuslukemia kuin japanilaisetkin, ilman korealaisten apua. Jenkkifocuksen 2 -litrainen hörppii 5.7-8.5 l/100km, Dodge Caliber 1.8i koneella 6.8-8.5 l/100km, Pontiac G5 2.2i kavereineen 5.9-9.2 l/100km. GM:n pohjoisamerikkalaisessa mallistossa Daewoo -rebadgetyt 1.6 pikkuautot (Chevy Aveo ja Pontiac G3) pääsevät hädin tuskin jenkkien väsäämien 2+ litraisten lukemille.
Oma 3.5 -litraisella V6:lla ja nelivaihteisella automaattilootalla kirottu Chevrolet Malibunikin pääsee 6.7 l/100km maantiellä ja 10.5 kaupunkiajossa. Näin ainakin valmistajan speksien mukaan, käytännössä maantiellä selviää vähemmällä ja kaupunkiajossa tulee nieltyä enemmän.
Suurin jarru Saabin pohjoisamerikan myynnille tuntuu olevan huono maine jota ei epäonnistuneilla imagonkohotuskampanjoilla ole onnistuttu parantamaan.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kertokaahan nyt arvoisat tietäjät, että mikä hitto tuo TEAT on? Ilmeisesti jollakin on ollut tylsää, mutta kertokaapa lisempää!
Turbo²
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.telajarvi.net/teat/TTiD kirjoitti:Kertokaahan nyt arvoisat tietäjät, että mikä hitto tuo TEAT on? Ilmeisesti jollakin on ollut tylsää, mutta kertokaapa lisempää!
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Telajärven kunta, sen yritysmaailma (1)(2)(3) ja kulttuuritarjonta ovat minun kynästäni lähtöisin. Muutakin tauhkaa olen kirjoitellut vuosien saatossa.TTiD kirjoitti:Kertokaahan nyt arvoisat tietäjät, että mikä hitto tuo TEAT on? Ilmeisesti jollakin on ollut tylsää, mutta kertokaapa lisempää!
Kategorioisin nuo lähinnä hyödylliseksi vapaa-ajan käytöksi
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta