![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Niillä saa sitte eläkerahat aikanaan.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Joo eikä oikeastaan silloinkaan. Wallenbergien suvulla oli sen verran mukavasti varallisuutta, että heillä riitti rahaa ja kärsivällisyyttä niinkin kalliiseen (mutta varmasti myös hauskaan!makri kirjoitti:viimeksi pysyi omilla jaloillaan Olof Palmen vielä seistessä omillaan?
Jos katsellaan tämänhetkistä tarjontaa jenkkimarkkinoilla, niin kulutuslukemat näyttävät EPA:n keskikulutuksena tällaisilta (3 vähäkulutuksisinta mallia 4:stä GM:n merkistä joilla on vähintään se 3 henkilöautomallia, litraa/100km):jcarlson kirjoitti:Hummer siihen eroonpäästäväien listaan varmaan kuuluukin, mutta kannattaa tajuta että ongelmat johtuvat paljolti bensan hinnasta ja Saab on niiden harvojen merkkien joukossa GM:llä jolta vähäkulutuksisempia malleja joita nyt tarvitaan löytyy ja on tulossa.
Mielenkiintoisia lukuja kun ottaa huomioon että nuo luvut vastaavat enemmänkin meikäläisen -90 2.0T automaattitonnarin realistisia kulutuslukemia? Eli mistä malleista tuollaisia on keksitty? Tehottomman pään 9-3:set manuaalina pitäisi mennä alle 8l/satasen kulutuksilla... En nyt tiedä voiko saabbeja pitää bensapiheinä mutta nuo yli kymmenen lukemat kyllä kuulostaa kaupunkikulutuslukemilta.makri kirjoitti: Jos katsellaan tämänhetkistä tarjontaa jenkkimarkkinoilla, niin kulutuslukemat näyttävät EPA:n keskikulutuksena tällaisilta (3 vähäkulutuksisinta mallia 4:stä GM:n merkistä joilla on vähintään se 3 henkilöautomallia, litraa/100km):
Saab 9-3 SS/SC 2.0 (6v manuaali): 10.2
Saab 9-3 avo (6v manuaali): 10.7
Saab 9-5 S/SC 2.3 (5v manuaali): 11.2
Bensapihiysmarkkinoille ei Saabilla ole hirveästi asiaa, jos johonkin kannattaa panostaa niin sitten mieluummin vaikka turvallisuuteen, tehoon ja omaperäisyyteen. Saabia myydään premium -autona mutta hintalappu ei vastaa tämänhetkistä imagoa eikä mielikuvat laadusta ja luotettavuudesta pärjää puolet halvemmille japanilaismerkeille.
EPA:n luvut voivat noin yleensä olla suurempia kuin mille lukemille autonomistajat ilmoittavat pääsevänsä, keskenään verrannollisia ne kai kuitenkin ovat. Pohjois-Amerikassa myytävistä saabeista 210hp on se vähätehoisin 9-3. EPA listaa 8.1l/100km highway, 10.2 combined, 12.4 city. 9-5:n lukemat ovat 8.4/11.2/13.1 ja koneena 2.3T 260hp.fatal kirjoitti:Tehottomman pään 9-3:set manuaalina pitäisi mennä alle 8l/satasen kulutuksilla... En nyt tiedä voiko saabbeja pitää bensapiheinä mutta nuo yli kymmenen lukemat kyllä kuulostaa kaupunkikulutuslukemilta.
Herää kysymys että miksei GM/Saab myy noita karvalakimpia malleja sitten jenkkilässä, luulisi olevan vähäruokaisemmillekin malleille kysyntää...makri kirjoitti:EPA:n luvut voivat noin yleensä olla suurempia kuin mille lukemille autonomistajat ilmoittavat pääsevänsä, keskenään verrannollisia ne kai kuitenkin ovat. Pohjois-Amerikassa myytävistä saabeista 210hp on se vähätehoisin 9-3. EPA listaa 8.1l/100km highway, 10.2 combined, 12.4 city. 9-5:n lukemat ovat 8.4/11.2/13.1 ja koneena 2.3T 260hp.fatal kirjoitti:Tehottomman pään 9-3:set manuaalina pitäisi mennä alle 8l/satasen kulutuksilla... En nyt tiedä voiko saabbeja pitää bensapiheinä mutta nuo yli kymmenen lukemat kyllä kuulostaa kaupunkikulutuslukemilta.
Edit: 2007 EPA sääti noita kulutusilmoituksiaan ottamaan huomioon käytännönläheisemmät lämpötilat, nopeudet ja kiihdytysnopeudet. MPG laski esmes 9-3:n kohdalla kolmella (l/100km siis nousi litran verran). Tuon Pontiac Viben "vanhan laskentatavan" mukainen kulutus olisi ollut 7.1 l/100km.
1.8t saisi EPA -kulutuksena noin 8.6 l/100km (verraten Saabin lukuja EPA:n arvoihin 2.0T:stä). Ei se varmaan mikään huono veto olisi. Hintaa ei varmaan voi pudottaa liian alas ettei imago "luxury car" -segmentissä vaarantuisi. 85% 2.0T:n hinnasta jenkkilässä pistäisi 1.8t:n hintalapuksi 15600 EUR.fatal kirjoitti:Herää kysymys että miksei GM/Saab myy noita karvalakimpia malleja sitten jenkkilässä, luulisi olevan vähäruokaisemmillekin malleille kysyntää...
Eiköhän sielläkin ala markkinat pikkuhiljaa olemaan kypsä pienelle muutokselle. Tarkoitan vain sitä että nelisylinteriset versiot alkavat kiinnostaa ainakin osaa väestöstä, kuitenkin johonkin merkkiin tottuneet...makri kirjoitti:1.8t saisi EPA -kulutuksena noin 8.6 l/100km (verraten Saabin lukuja EPA:n arvoihin 2.0T:stä). Ei se varmaan mikään huono veto olisi. Hintaa ei varmaan voi pudottaa liian alas ettei imago "luxury car" -segmentissä vaarantuisi. 85% 2.0T:n hinnasta jenkkilässä pistäisi 1.8t:n hintalapuksi 15600 EUR.fatal kirjoitti:Herää kysymys että miksei GM/Saab myy noita karvalakimpia malleja sitten jenkkilässä, luulisi olevan vähäruokaisemmillekin malleille kysyntää...
Pienikoneisimmat 3xx BMW:t ja C -mersut jenkkimarkkinoilla ovat 3-litraisia kuusisylinterisiä.
Nojoo, toisaalta "normaalipainoinen" jenkki lienee nykyisin siinä 150kg:n hujakoilla, läheppä semmosia tunkemaan pari rinnakkan johonkin daewoo...eiku siis Chevrolet Matiziin vai mitä niitä ekoihme-chevyjä nyt olikaan...Ja vaikka sisään mahtuisivatkin, niin viimeistään siinä ylämäkeen punkiessa 0,9litranen "isolohko" kyykähtää.. Iso kansa, isot autotmuppelo kirjoitti:Mikähän uutinen se oli missä jenkkien autoteollisuudelta odotetaan olikohan se 6,6l/100km kulutusta vuonna 2015 ja autoteollisuuden edustajat itkee että tuommonen on mahdotonta. Hassua.. japsit pystyy tuommoseen jo nyt, eurooppalaiset samaten.. jenkeille se on mahdotonta.
Tai no onhan se mahdotonta muillekkin jos pikkulohko tarkoittaa >3 litraa.
Varmasti se tuolla pickuppimarkkinoilla on vähän hankalaa, kun myydyin ajoneuvo USA:ssa on Ford F-150, 6 metriä pitkä ja 3 tonnia painava möhkäle. Tuollaista ruhoa ei kovin pienellä kulutuksella liikutella.muppelo kirjoitti:Mikähän uutinen se oli missä jenkkien autoteollisuudelta odotetaan olikohan se 6,6l/100km kulutusta vuonna 2015 ja autoteollisuuden edustajat itkee että tuommonen on mahdotonta. Hassua.. japsit pystyy tuommoseen jo nyt, eurooppalaiset samaten.. jenkeille se on mahdotonta.
Tai no onhan se mahdotonta muillekkin jos pikkulohko tarkoittaa >3 litraa.
http://www.telajarvi.net/teat/TTiD kirjoitti:Kertokaahan nyt arvoisat tietäjät, että mikä hitto tuo TEAT on? Ilmeisesti jollakin on ollut tylsää, mutta kertokaapa lisempää!
Telajärven kunta, sen yritysmaailma (1)(2)(3) ja kulttuuritarjonta ovat minun kynästäni lähtöisin. Muutakin tauhkaa olen kirjoitellut vuosien saatossa.TTiD kirjoitti:Kertokaahan nyt arvoisat tietäjät, että mikä hitto tuo TEAT on? Ilmeisesti jollakin on ollut tylsää, mutta kertokaapa lisempää!