&#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

&#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Joopajoo päätin vaihtaa tiivisteet pääsylinteriin, kun kytkin ottaaa kiinni liian alhaalta :|

Ensin taistelin tunnin tai kaksi jalkatilassa olevaa muovia irti, sitä siis josta tulee kintuille ilmaan. Niin sain sen sitten ja huomasin, että se oli jostakin ylhäältä kiinni vielä yhdellä ruuvilla. Sitä ennen purin keskikonsolin ja soittimen+varashälyttimen johdotuksia perhanan pitkään.

Sitten siirryin itse pääsylinterin kimppuun. Kun sain purettua jouset&kumppanit ja jarrunesteet jalkatilaan niin huomasin, että olinkin saanut motonetistä jarrupääsylinterin tiivistepaketin :?

Noh putsailin tunnollisesti pääsylinterin ja pistin takaisin koko hoidon korjausoppaan mukaan takaisin ja ajattelin alkaa ilmailemaan. No eihän sieltä ilmausnipasta tullu pisaraankaan nestettä niin virittelin kumiletkua jarrunestesäiliön korkin päähän, jotta edes pisara tulis ulos, mutta eihän sieltä tullut tippaakaan pihalle, ei edes ilmaa :roll:

Sitten hain juuri ennen kahdeksaa honkongista sisärenkaan ja koitin täältä foorumiltakin tutulla tekniikalla saada jotain tapahtumaan. Ei onnistu ei. Yritin myös saada nestettä pihalle, siten että painaa polkimen pohjaan kun nippa on auki ja sitten taas kiinni ennen kuin nostaa polkimen ylös...

No tämän jälkeen leikkasin eristevaahtomuovista (tjsp) palan ja painoin kompuran pistoolin mentävän reiän ja sillä ruuttasin sitten reilusti painetta pönttöön. Säiliön taisin saada tällä tekniikalla kertaalleen saada puoliksi tyhjäksi nipan kautta pulloon ja pari säiliöllistä naamalle ja ympäri autoa.

Noh sitten kun vettä vielä alko satamaan niin luovutin miehekkästi ja ajoin varmaan kymmenen liikennevalon kautta kotio ilman kytkintä. Ykkösellä käyntiin ja välikaasulla vaihde päälle tai vapaalle :evil: :evil: :evil: :evil:

Onko jollain nyt hyvää kikkaa miten saan tuon toimimaan? Työsylinteri pitäisi olla kunnossa, kun sen vuosi sitten vaihdoin...
Saab 900S Combicoupe
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Mä oon tehnyt silleen et olen ottanut sellasen akkuvesipullon korkin jossa on siis sellanen "letkulähtö" ja ruuvannut sen jarrunestepurkkiin kiinni ja letkulähdön siis siihen jarrunestesäiliöltä lähtevään letkuun kiinni. Sitten kaveri avaa ilmausruuvin ja toinen puristaa purkkia niin että otsasuoni pullistuu. Välillä ilmausruuvi kiinni ja hetken hengähdys. Semmonen puolen litran pyöreä purkki on hyvä, siitä saa hyvän otteen.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Taidampa koittaa tätä nalleolusen taktiikkaa, jollen saa kaveria väänteleen nippaa
jos ei paineilmaa ole tarjolla niin tippakannulla ilmaruuvin kautta ylöspäin pumppaamalla nestettä. kun kuplinta säiliössä loppuu niin tippakannun liipasinpohjaan ja ruuvi kiinni........ toimii
Tuolla pullohommalla saa varmaankin kans reilusti painetta aikaiseksi!
Saab 900S Combicoupe
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itse tuli kanssa joskus tapeltua saman asian kun vaihdoin ensiks tuohon pääsylkkyyn tiivisteet, paineilmalla onnistu jotenki. Klemmarilla sisäkumi korkin huulille ja kompuralla reilusti painetta.
Vähän myöhemmin tein kytkinrempan jonka yhteydessä uusin myös kytkinletkun, sitten rupes nestekin liikkuun.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A&start=15
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Perus polkupyörän pumppu täyteen jarrunestettä ja painaan tällä nesteet ilmausruuvista "väärään" suuntaan.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Viime kesänä tuli tapeltua saman homman kanssa :evil:

Onneks löyty iso lääkeruisku, jolla pistin ilmausruuvin kautta nesteet säiliöön. Hyvinhän toi on tuntunut pelittävän sen jälkeen.
Entinen jäsen#2331
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Noh,mulla on vuosia ollut käytössä varaosasaabista ottamani jarrupääsylinterin kansi.
Siihen sitten olen tehnyt sopivan reiän kompuran ilmasuutinta varten.Ja aina on kytkimen ilmaus onnistunut. :wink:
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

tuhojuho kirjoitti:Viime kesänä tuli tapeltua saman homman kanssa :evil:

Onneks löyty iso lääkeruisku, jolla pistin ilmausruuvin kautta nesteet säiliöön. Hyvinhän toi on tuntunut pelittävän sen jälkeen.
samalla taktiikalla on tullut ilmaukset hoidettua, ja aina on homma onnistunu :)
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Tänään koitin tuota ilmata sellasella ilmauslaitteella minkä sain kaverilta, se toimii paineilmalla. Sen ois pitäny imee ne nesteet pois ihan ilmausruuvin kautta. Eipä piisannu potku ite laitteessa tai sitten kompura oli huono.. :evil:

Lääkeruisku ei taida mahtua, kun tuo ilmanotto, ahdin ja syyläri on tuossa aika lailla tiellä. Jos sitten kävis ostamassa sen tippakannun, onko jollain tiedossa jotain hyväksi todettua mallia?

Tai sitten vien tuon hepoautoon :saab: :saab:
Saab 900S Combicoupe
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Laitat siihen ruutan perään sopivan letkun, niin johan onnistuu :wink:
Entinen jäsen#2331
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja stara »

Aika innovatiivisia ratkaisuja esitetty :)
Varmaan tosiaan se putken kumiosa turvonnut umpeen, jos letku on jo kovin vanha tai sitten sylinterin päästä tiehyet tukossa , siksi hankalaa..
Kandeiskohan puhaltaa paineilmalla koko letkua irrallaan niin vähän aukeis.. samoin sylkyn ilmaruuvi ja letkuyhde auki voisi puhaltaa. Motonetissa viimeksi hokasin jonkun korkin, jossa oli letku, sopiskohan se saabin jarrunestesäiliön kierteille?. Mä tein vanhasta korkista sellasen, reikä korkkiin ehjä renkaan venttiili siihen ja sikamassalla tiiviiksi. Sillä kelpaa panna painetta,tosin säiliö voipi haljeta, yhtä bar enempää en menisi tarjoamaan???
Merkkiliikkeissä on joku mehumaija kans jolla ne noi ilmaukset lutkuttaa, mutta eipä siellä näitä pro- ongelmia esiinny, kun kanta on ainakin 10 vuotta tuoreempaa, ja uutta osaa heitetään kehiin heti jos joku takkuaa.
Jarruneste voi olla muuten vaarallista silmille ??, kandee varoa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja pakinen »

aijai nyt on komeeta ku ilmaus onnistu 8)

Tuolla tippakannullahan toi onnistu suhteellisen kivuttomasti ja kytkin pelaa ainakin toistaiseks! :saab: Tippakannun löytäminen oli suurin haaste, kun ei Nopsalla viitti kauheen pitkään ajella
Saab 900S Combicoupe
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse aikoinaan satkun kytkimen kanssa tapellessa, jäykistin sen asennelman niin
että sylinteri ei päässyt ponnaamaan kytkinasetelmaa vastaan.
Tämän jälkeen ilmausruuviin letku kiinni ja letkun pää jarrunestepulloon.
Ja kytkinpoljinta polkemaan, ja toisesta pullosta nestettä säiliöön.
Ja hyvin helposti tuo ilmaus sujui.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Sami »

Katkesi minultakin jousi pääsylinteristä. Motonetin scantech jousi ja tiivisteet sylinteriin. Tein huolto-ohjekirjan mukaisen polkupyörän sisuskumivirityksen ja yritin polkupyörän pumpulla ilmailla. Eihän se onnistu kun pitäisi säiliöön saada kunnon paine että neste lähtee pääsylinteriltä työsylinterille. Kiitokset tämän ketjun kirjoittajille, nimittäin mainittu lääkeruisku + letkusysteemi, jolla nesteet ilmausruuvista sisään toimi todella hyvin. Saman asian ajaa tippakannu + letku. 50ml:n lääkeruiskun saa apteekista 2e:lla ja siinä riittää voima puskea nesteet jarrunestesäiliöön asti. Aina sitä viisastuu. Kohti seuraavia vikoja!!
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: &#¤&/%&¤ kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Oma "ranetukseni" tuohon kytkimen ilmaukseen oli Lidl:stä ostettu poljettava autonrengaspumppu (muistaakseni jotain 5€ maksoi) ja Comfort-huuhteluainepullon korkkiin keskelle reikä ja pumpun mukana tullut suutin siihen kiinni ja sitten pumpunletku kiinni suuttimeen. Tuossa huuhteluainepullon korkissa ei ole kierteitä mutta on niin sopivan kokoinen että kädellä hiukan painamalla sen sai riittävävän tiiviiksi tuohon jarru-/kytkinnestesäiliön täyttöaukkoon. Tuo rengaspumppu oli imusarjan päällä ja kädellä pumppasin sitä ja katsoin samalla ilmausnipassa olevaa läpinäkyvää letkua että millon kuplat loppuivat.

On tärkeää että se ilmausnipassa oleva letkunpätkä on nesteen sisällä (mukissa tai kytkinnestepullossa), muutoin haukkaa aina ilmaa kun sitä nippaa rupeaa laittamaan kiinni ja ilmauksesta tulee siloin tämän viestiketjun otsikon mukainen! :wink:
Vastaa Viestiin