Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Tänään oli ylen Puskuri-ohjelmassa tarina, missä -92 9000 T CSE:tä (220 tkm) tarjottiin vaihdossa n 10,000€ autoon. Hyvitys oli luokkaa 500-2500 €....

Eli käyttöarvo tuollaiselle tonnarille lienee suurempi kuin rahallinen vastine. Käytettyjen "luxus"autojen tarjonta kun on valtaisaa. Ostajalle hyvä.

Tässä ohjelma, tonnarijuttu löytyy n. puolessa välissä:
http://areena.yle.fi/toista?id=1376541
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Yhä useampi ajaa autonsa loppuun mieluummin kuin ostaa kalliin uuden ja saa ala-arvoisen hyvityksen vanhastaan. Vaikka se Fiat 500 onkin ihan tyylikäs niin lyötkö 19 tonnia tiskiin ja Saabin avaimet ja ajat pikkufiiulla kotiin vai jatkatko matkaa entisellä Saabilla. Tuskin lienee vaikea kysymys saabistille :mrgreen:

Sama se on oman 9-5:n kohdalla. Hyvityshinta lienee sitä luokkaa, että ilomielin ajaa toimivalla vanhalla autolla iloisesti vielä seuraavat 150 tkm.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

näinhän se on . Itsekkin huomannut ettei kukaan vanhempaa saappia edes huoli. ja siksi en myöskään viitsi hommata harraste peliksi enää saapia. Jos joskus tulee tilanne että tarvisi saada auto pois käsistä, ei sitä mihinkään muualle saa kuin kusarille(10c/kg). Avo oli kovasti mietinnässä, mutta päätin että ostan enemmin vanhan 1gen avo camaron, kuin avo saabin(mistä ei tarvittaessa pääse eroon).

Kannattaa myydä osina enemmin, saa silloin enempi kuin sen 500e. Mullakin on nyt tuon turboS:n kohdalla ihan lähellä että laitanko auton lihoiksi kun sitä ei kerta kaupaksi saa menemään.Harmi sinänsä kuin kuitenkin vähän tehty malli(800kpl??) Tai sitten jos tuota olisi tilaa pitää, niin tekisikö siitä 3d mallin, saakoot lupia tai ei?? pitäisi harjotella ensin yhden ovet. Eikä NG:n kysyntä malleissa ole sen parempi.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse 9000 CSE näytti kyllä hienolta TV:ssä, melkein paremmalta kuin luonnossa. Saab kieltämättä osasi muotoilla tuon faceliftin hienosti, varsinkin kun aikaa on kulunut jo 16 vuotta! Mutta ei tuo 9k voi olla muuta kuin vaikea myytävä..

-Iso, mutta väärällä tavalla - ei farmari
-Ruotsalainen, mutta ei Volvo
-Moottorina sinänsä tehokas 2.3T, mutta se on turbonelikko
-Tehokas etuvetoinen, varmasti vaikeaa tekniikkaa
-Ikä, viimeisin malli on 10-vuotias

97-98 Saab 9000:et ovat noin 7-8k€:n hinnoissa. Tuolla panostuksella saa esim. hyvinkin kohtuukuntoisen BMW E34 540iA:n, ehkä jopa 6-vaihteisella. Jos ei hae tylsää perheautoa, niin nuo vanhemmat uustuonnit alkavat tarjoamaan hyvinkin paljon jo valinnanvaraa. Opetus? Jos on hyvä auto, ehkä se kannattaa pitää. Mutta jos tekee uutta mieli, niin sitten auto on pakko laittaa rahaksi. Jos siitä 90-luvun alkupuolen tonnarista saisi esim. 2-4k€ ja pitää sitä vähänä, niin jokainen voi laskea paljonko omista nettotuloistaan jää ylimääräistä per kk ja kuinka kauan tuon "välirahan" säästämiseen menisi aikaa.

Itse aloin miettimään koko autokantaa. Jos 1989 rekisteröitiin jotain 189 000 autoa ja vuonna -93 joku 98 000 autoa, niin ei ihme että kasariautojakin on edelleen tarjolla. Mutta kun mennään muutama vuosi eteenpäin, niin nekin ovat jo ajan syömiä. Lamavuosien kohdalla on harvoja "suomi-autoja", varsinkin jos halutaan jo varustelua. Millaisia ovat "halvat" autot esim. 3-5 vuoden kuluttua?
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Eräs mainittu kriteeri tonnarinvaihtoon oli korkea polttoaineenkulutus (2.3 T automaatti). Mutta jos ostat 20-25 t€ hintaisen uuden tai uudehkon auton, on arvonalennus useita tuhansia vuodessa; sillä ostelee mukavasti bensaa ja varaosia "hinta-aallonpohjassa" olevaan tonnariin.
Ja kun tämmöisen foorumin avulla vielä korjauksetkin sujuvat käden käänteessä... :wink:
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jope »

petteri75 kirjoitti:Itse aloin miettimään koko autokantaa. Jos 1989 rekisteröitiin jotain 189 000 autoa ja vuonna -93 joku 98 000 autoa, niin ei ihme että kasariautojakin on edelleen tarjolla. Mutta kun mennään muutama vuosi eteenpäin, niin nekin ovat jo ajan syömiä. Lamavuosien kohdalla on harvoja "suomi-autoja", varsinkin jos halutaan jo varustelua. Millaisia ovat "halvat" autot esim. 3-5 vuoden kuluttua?
Mikä on "halpaa".. Pari donaa?

Vanhimmat ysifemmat laskevat kohta alle 5000e rajan.

Itsekin olen tuon CSE:n kohdalla vaan surullisena seurannut sen rapistumista ja paikkaillut sieltä täältä, että pysyy ajossa.. Parin viime vuoden aikana on suorastaan humpsahtanut huonompaan suuntaan, kun tuli se 10v täyteen. Ruostetta alkaa näkyä siellä täällä, tekniikka alkaa pettämään silloin tällöin.

Ei ole enää käyttöautoksi minulle, mutta joku sisäinen pakko roikkua siinä edelleen.. Satuin ostamaan sen vuonna 2004, eli huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Silloin 184tkm ajetusta '96 tonnarista sai pulittaa 14500e, tuntui olevan ihan päivän hinta noihin aikoihin. Vein 300tkm ajetun 2.0t cs-tonnarin vaihdossa, joten ostohinta jäi alemmaksi.. Olen tosin unohtanut jo, mitä maksoin välirahaa. :-o

No, ei mennyt puoltakaan vuotta, kun tullisotkut alkoivat selviämään ja saksantuonti aukesi. Auton arvo tipahti heti alle kymppitonnin. Sitten vielä tuo autoverouudistus tuntui vähän notkauttaneen hintoja.

Tuntuu typerältä, mutta mielummin pistän osiksi sen kuin myyn sen päivän hintaan.. Kaiken järjen mukaanhan siitä pitäisi tietty ottaa pois vielä se mitä saa kun sen nyt möisi, mutta vituttaa ihan liikaa se, että 4v omistuksen aikana auton arvosta on haihtunut melkein 10ke. Välillä se laski nopeampaa kuin mitä olen saanut pankkilainaa maksettua.. Laina on onneksi marraskuussa nollilla, auton arvo tuskin kerkiää nollaan euroon laskea sillä välin.

En tiedä onko tuo sitten niin tavatonta 12v ikäisen auton kohdalla, mutta ei mulla mikään muu auto ole noin paljoa menettänyt arvoaan noin lyhyessä ajassa.

Varmaankin kannattaisi pysytellä sen 10v haamurajan jommalla kummalla puolen aina, niin ei tulisi niin järkyttävän suurta notkahdusta hintaan auton omistusaikana.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Minulla ei tulisi mieleenkään verrata Saabia johonkin mulkunjatkebimmeriin.

Toisaalta minulla ei koskaan ole ollut auton tärkein ominaisuus sen mahdollisimman hyvä jälleenmyyntiarvo (muutoin olisin ostanut esim. T-Fordin).[/quote]

Täyttä asiaa!
Enhän muutoin olisi viihtynyt yli 35 vuotta automerkin "kimpussa" jolla ominaisuutena toisinaan jopa hajota :(
Toiset kasvaa uskolliseksi, toiset merkkiuskolliseksi :roll:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no mielellää sitä saabin pitäisi harrasteautona/kakkosautona. Mutta jos tilanne tulee eteen että auto pakko vaihtaa toisenlaiseen eikä saappia huoli ku romumies, on tilanne tosi inhottava. Ikävä se musta on laittaa harvinaisempi malli osiksi, mutta kohta on pakko. kun ei pysty pitää pihalla noin montaa autoa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja pocky »

Jamppa kirjoitti:no mielellää sitä saabin pitäisi harrasteautona/kakkosautona. Mutta jos tilanne tulee eteen että auto pakko vaihtaa toisenlaiseen eikä saappia huoli ku romumies, on tilanne tosi inhottava. Ikävä se musta on laittaa harvinaisempi malli osiksi, mutta kohta on pakko. kun ei pysty pitää pihalla noin montaa autoa
Tuntuu kyllä hassulta miten omasta 9-3:ta saa naurettavia tarjouksia. Liikkeessä korkein on ollut 7600e. Yksityiset sitten tarjoaa jotain Golfia ja ties mitä vaihdossa ja parii tonnia kässhiä.

Kyllä se on vaan, että ajellaa sillä KA-SAABilla naama leveästi hymyillen 400tkm ja viedään kuusakoskelle lepoon.

Jotenkin minusta tuntuu, että biimereiden ja joidenkin muiden autojen jälleenmyyntiarvo on korkea vain tyhmien ostajien takia koska ovat valmiita maksamaan enemmän autosta joka loppujen lopuksi seisoo moottoritien reunalla vilkuttaen hätävilkkuja.

EDIT: katsion jakson tänään netistä lähes postimerkin kokoiselta ruudulta ja minusta se tonnari vaikutta CS:ltä ilman E:tä.
#3431
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Jamppa kirjoitti: katsion jakson tänään netistä lähes postimerkin kokoiselta ruudulta ja minusta se tonnari vaikutta CS:ltä ilman E:tä.
Kyllä pieni ruutusi näytti oikein, olihan se siinä kuvatekstissäkin. Katsoin pikaisesti ja ajattelin olevan CSE, kun siinä oli takaspoilerikin...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja pocky »

jmt kirjoitti:
Jamppa kirjoitti: katsion jakson tänään netistä lähes postimerkin kokoiselta ruudulta ja minusta se tonnari vaikutta CS:ltä ilman E:tä.
Kyllä pieni ruutusi näytti oikein, olihan se siinä kuvatekstissäkin. Katsoin pikaisesti ja ajattelin olevan CSE, kun siinä oli takaspoilerikin...
Olisi varmasti jokusen satasen saanut E-kirjaimella enemmän ;)
#3431
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mimmi kirjoitti:
petteri75 kirjoitti:97-98 Saab 9000:et ovat noin 7-8k€:n hinnoissa. Tuolla panostuksella saa esim. hyvinkin kohtuukuntoisen BMW E34 540iA:n, ehkä jopa 6-vaihteisella. Jos ei hae tylsää perheautoa, niin nuo vanhemmat uustuonnit alkavat tarjoamaan hyvinkin paljon jo valinnanvaraa. Opetus?
Minulla ei tulisi mieleenkään verrata Saabia johonkin mulkunjatkebimmeriin.

Toisaalta minulla ei koskaan ole ollut auton tärkein ominaisuus sen mahdollisimman hyvä jälleenmyyntiarvo (muutoin olisin ostanut esim. T-Fordin).
Jos nyt vähän verrataan siihen, mitä tuolla 7-8k€:lla saa Saabin puolelta. 9000:ssa tuolla irtoaa jo hyväkuntoinen Aero.

Ihan pikaisella tarkastelulla tuohon em. Bemariin:
- suorituskyky samoissa
- Bemarin varustelu parhaimmillaankin vain Saabin tasolla
- Saabin matkustamo huomattavasti tilavampi, farmarina Bemarin kontti ehkä jo samaa luokkaa
- polttoaineenkulutus Saabissa kaiken järjen mukaan pienempi

Bemarin plussia, kuka nyt arvostaa:
- merkin "mainosarvo"
- moottorin ölinä
- matkustamon hiljaisuus

Niin, ja :D (koska toinen noista ei ole koskaan omalla kohdalla ollut toisen vaihtoehto)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Joo... :D Tuli kyllä oikein hyvin mieleen miksi lopetti noissa liikkeissä ravaaminen jo kaaauan sitten. :P 500€.. :lol:
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Passi »

jmt kirjoitti:Eräs mainittu kriteeri tonnarinvaihtoon oli korkea polttoaineenkulutus (2.3 T automaatti). Mutta jos ostat 20-25 t€ hintaisen uuden tai uudehkon auton, on arvonalennus useita tuhansia vuodessa; sillä ostelee mukavasti bensaa ja varaosia "hinta-aallonpohjassa" olevaan tonnariin.
Ja kun tämmöisen foorumin avulla vielä korjauksetkin sujuvat käden käänteessä... :wink:
Vaikka miten päin laskisi niin tuo on niin totta kuin voi olla. Päädyin siihen tulokseen, että ainut hyöty uudesta autosta olisi sen tuoma statusarvo. Nykyisestä kun löytyy ilmastointi ja automaatti, niin mikäs sillä suhatessa. Ja kaikki toimii. 8)

Nopeita laskutoimituksia voisi tehdä näin, 20tkm vuodessa:
Nykynen tonttuni 1,6e/L, kulutus 10L/100km.
+ 3200eur vuodessa bentsaan.
+ 350eur vakuutus
+ 100eur vero
= 3650eur

Uusi bentsa-auto, 1,6e/L, kulutus 8L/100km.
+ 2560eur bentsa
+ 700eur vakuutus (huom. tarttee kaskon!)
+ 150eur vero (nääkin kalliimpia uudemmissa?)
= 3410eur

Uusi kiisseli, 1,5eur/L, kulutus 5L/100km.
+ 1500eur kiisseliä
+ 700eur vakuutus
+ 600eur vero
= 2800eur.

Summa summarum: säästäsin vuodessa 850euroa vaihtamalla nakuttajaan. Eipä sillä kuittais kummosenkaan autolainan korkoja, puhumattakaan arvonalenemasta. Hintatietoisena saapistina voin siis onnellisesti saastuttaa katittomalla ja kuluttavalla rassillani luontoa. :twisted:

Vielä kaupan päälle pitää tunnustaa että työmatkoilla saa hymyä kyllä naamariin kun ohitettavana uus tojota prius joka ajaa 90km/h. Itsellä keskinopeus >120km/h aina. :) Ajan siis työmatkana motaria ~80km/päivä. Ja olen 100% varma että prius-kuskilla motivaattori ajonopeuteen ei ole ecoteco vaan kallis bensa. edit: tai sitten se 1.6L tojota ei kule enempää?
99T-museopeli
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa

Viesti Kirjoittaja rr »

Simppeliä matematiikkaa, mutta noinhan se menee. Siksipä täälläkin kelataan TiDin mittariin niin kauan lukemaa, kuin se vain kestää. Vuodessa tulee vähintään 60tkm. Näyttää kestävän aika paljon. Ostettaessa maksoi lähes 20k€, nyt tuskin saa 2 tonnia millään :D Eli ei kannata yrittääkään myydä/vaihtaa, vaan ajaa loppuun. Tavoitteena vaikka joku 800tkm :mrgreen:

Itse olen työmatkaa kulkenut nyt muutaman kerran kiinalaisella moposkootterilla (Helkama SC2). Ihan hyvin taittuu 14km suuntaansa, kulutuksen ollessa alle 2 litraa satasella.

No, piti silti ostaa talliin harrasteeksi turkasen hyvin säilynyt 900i16 -89 3d, musta, isolla siivellä ja aeron vanteilla :D Tässä viime tankkauksen kulutuslukema oli 7,9 satasella 8O

Harvinaisia(ko) nuot OG-satkut, kun yksi jos toinenkin tulee juttelemaan ja kyselemään autosta. Viime vuoden ajaessani valkoisella 124-mersulla, ketään ei kiinnostanut :wink: Tosin kylällä pyöri tusina samanlaisia mersuja. Oman satkun lisäksi olen YHDEN mustan kolmiovisen aeron täällä nähnyt kesän aikana.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin