Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Tänään oli ylen Puskuri-ohjelmassa tarina, missä -92 9000 T CSE:tä (220 tkm) tarjottiin vaihdossa n 10,000€ autoon. Hyvitys oli luokkaa 500-2500 €....
Eli käyttöarvo tuollaiselle tonnarille lienee suurempi kuin rahallinen vastine. Käytettyjen "luxus"autojen tarjonta kun on valtaisaa. Ostajalle hyvä.
Tässä ohjelma, tonnarijuttu löytyy n. puolessa välissä:
http://areena.yle.fi/toista?id=1376541
Eli käyttöarvo tuollaiselle tonnarille lienee suurempi kuin rahallinen vastine. Käytettyjen "luxus"autojen tarjonta kun on valtaisaa. Ostajalle hyvä.
Tässä ohjelma, tonnarijuttu löytyy n. puolessa välissä:
http://areena.yle.fi/toista?id=1376541
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Yhä useampi ajaa autonsa loppuun mieluummin kuin ostaa kalliin uuden ja saa ala-arvoisen hyvityksen vanhastaan. Vaikka se Fiat 500 onkin ihan tyylikäs niin lyötkö 19 tonnia tiskiin ja Saabin avaimet ja ajat pikkufiiulla kotiin vai jatkatko matkaa entisellä Saabilla. Tuskin lienee vaikea kysymys saabistille
Sama se on oman 9-5:n kohdalla. Hyvityshinta lienee sitä luokkaa, että ilomielin ajaa toimivalla vanhalla autolla iloisesti vielä seuraavat 150 tkm.

Sama se on oman 9-5:n kohdalla. Hyvityshinta lienee sitä luokkaa, että ilomielin ajaa toimivalla vanhalla autolla iloisesti vielä seuraavat 150 tkm.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
näinhän se on . Itsekkin huomannut ettei kukaan vanhempaa saappia edes huoli. ja siksi en myöskään viitsi hommata harraste peliksi enää saapia. Jos joskus tulee tilanne että tarvisi saada auto pois käsistä, ei sitä mihinkään muualle saa kuin kusarille(10c/kg). Avo oli kovasti mietinnässä, mutta päätin että ostan enemmin vanhan 1gen avo camaron, kuin avo saabin(mistä ei tarvittaessa pääse eroon).
Kannattaa myydä osina enemmin, saa silloin enempi kuin sen 500e. Mullakin on nyt tuon turboS:n kohdalla ihan lähellä että laitanko auton lihoiksi kun sitä ei kerta kaupaksi saa menemään.Harmi sinänsä kuin kuitenkin vähän tehty malli(800kpl??) Tai sitten jos tuota olisi tilaa pitää, niin tekisikö siitä 3d mallin, saakoot lupia tai ei?? pitäisi harjotella ensin yhden ovet. Eikä NG:n kysyntä malleissa ole sen parempi.
Kannattaa myydä osina enemmin, saa silloin enempi kuin sen 500e. Mullakin on nyt tuon turboS:n kohdalla ihan lähellä että laitanko auton lihoiksi kun sitä ei kerta kaupaksi saa menemään.Harmi sinänsä kuin kuitenkin vähän tehty malli(800kpl??) Tai sitten jos tuota olisi tilaa pitää, niin tekisikö siitä 3d mallin, saakoot lupia tai ei?? pitäisi harjotella ensin yhden ovet. Eikä NG:n kysyntä malleissa ole sen parempi.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Itse 9000 CSE näytti kyllä hienolta TV:ssä, melkein paremmalta kuin luonnossa. Saab kieltämättä osasi muotoilla tuon faceliftin hienosti, varsinkin kun aikaa on kulunut jo 16 vuotta! Mutta ei tuo 9k voi olla muuta kuin vaikea myytävä..
-Iso, mutta väärällä tavalla - ei farmari
-Ruotsalainen, mutta ei Volvo
-Moottorina sinänsä tehokas 2.3T, mutta se on turbonelikko
-Tehokas etuvetoinen, varmasti vaikeaa tekniikkaa
-Ikä, viimeisin malli on 10-vuotias
97-98 Saab 9000:et ovat noin 7-8k€:n hinnoissa. Tuolla panostuksella saa esim. hyvinkin kohtuukuntoisen BMW E34 540iA:n, ehkä jopa 6-vaihteisella. Jos ei hae tylsää perheautoa, niin nuo vanhemmat uustuonnit alkavat tarjoamaan hyvinkin paljon jo valinnanvaraa. Opetus? Jos on hyvä auto, ehkä se kannattaa pitää. Mutta jos tekee uutta mieli, niin sitten auto on pakko laittaa rahaksi. Jos siitä 90-luvun alkupuolen tonnarista saisi esim. 2-4k€ ja pitää sitä vähänä, niin jokainen voi laskea paljonko omista nettotuloistaan jää ylimääräistä per kk ja kuinka kauan tuon "välirahan" säästämiseen menisi aikaa.
Itse aloin miettimään koko autokantaa. Jos 1989 rekisteröitiin jotain 189 000 autoa ja vuonna -93 joku 98 000 autoa, niin ei ihme että kasariautojakin on edelleen tarjolla. Mutta kun mennään muutama vuosi eteenpäin, niin nekin ovat jo ajan syömiä. Lamavuosien kohdalla on harvoja "suomi-autoja", varsinkin jos halutaan jo varustelua. Millaisia ovat "halvat" autot esim. 3-5 vuoden kuluttua?
-Iso, mutta väärällä tavalla - ei farmari
-Ruotsalainen, mutta ei Volvo
-Moottorina sinänsä tehokas 2.3T, mutta se on turbonelikko
-Tehokas etuvetoinen, varmasti vaikeaa tekniikkaa
-Ikä, viimeisin malli on 10-vuotias
97-98 Saab 9000:et ovat noin 7-8k€:n hinnoissa. Tuolla panostuksella saa esim. hyvinkin kohtuukuntoisen BMW E34 540iA:n, ehkä jopa 6-vaihteisella. Jos ei hae tylsää perheautoa, niin nuo vanhemmat uustuonnit alkavat tarjoamaan hyvinkin paljon jo valinnanvaraa. Opetus? Jos on hyvä auto, ehkä se kannattaa pitää. Mutta jos tekee uutta mieli, niin sitten auto on pakko laittaa rahaksi. Jos siitä 90-luvun alkupuolen tonnarista saisi esim. 2-4k€ ja pitää sitä vähänä, niin jokainen voi laskea paljonko omista nettotuloistaan jää ylimääräistä per kk ja kuinka kauan tuon "välirahan" säästämiseen menisi aikaa.
Itse aloin miettimään koko autokantaa. Jos 1989 rekisteröitiin jotain 189 000 autoa ja vuonna -93 joku 98 000 autoa, niin ei ihme että kasariautojakin on edelleen tarjolla. Mutta kun mennään muutama vuosi eteenpäin, niin nekin ovat jo ajan syömiä. Lamavuosien kohdalla on harvoja "suomi-autoja", varsinkin jos halutaan jo varustelua. Millaisia ovat "halvat" autot esim. 3-5 vuoden kuluttua?
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Eräs mainittu kriteeri tonnarinvaihtoon oli korkea polttoaineenkulutus (2.3 T automaatti). Mutta jos ostat 20-25 t€ hintaisen uuden tai uudehkon auton, on arvonalennus useita tuhansia vuodessa; sillä ostelee mukavasti bensaa ja varaosia "hinta-aallonpohjassa" olevaan tonnariin.
Ja kun tämmöisen foorumin avulla vielä korjauksetkin sujuvat käden käänteessä...
Ja kun tämmöisen foorumin avulla vielä korjauksetkin sujuvat käden käänteessä...

9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Mikä on "halpaa".. Pari donaa?petteri75 kirjoitti:Itse aloin miettimään koko autokantaa. Jos 1989 rekisteröitiin jotain 189 000 autoa ja vuonna -93 joku 98 000 autoa, niin ei ihme että kasariautojakin on edelleen tarjolla. Mutta kun mennään muutama vuosi eteenpäin, niin nekin ovat jo ajan syömiä. Lamavuosien kohdalla on harvoja "suomi-autoja", varsinkin jos halutaan jo varustelua. Millaisia ovat "halvat" autot esim. 3-5 vuoden kuluttua?
Vanhimmat ysifemmat laskevat kohta alle 5000e rajan.
Itsekin olen tuon CSE:n kohdalla vaan surullisena seurannut sen rapistumista ja paikkaillut sieltä täältä, että pysyy ajossa.. Parin viime vuoden aikana on suorastaan humpsahtanut huonompaan suuntaan, kun tuli se 10v täyteen. Ruostetta alkaa näkyä siellä täällä, tekniikka alkaa pettämään silloin tällöin.
Ei ole enää käyttöautoksi minulle, mutta joku sisäinen pakko roikkua siinä edelleen.. Satuin ostamaan sen vuonna 2004, eli huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Silloin 184tkm ajetusta '96 tonnarista sai pulittaa 14500e, tuntui olevan ihan päivän hinta noihin aikoihin. Vein 300tkm ajetun 2.0t cs-tonnarin vaihdossa, joten ostohinta jäi alemmaksi.. Olen tosin unohtanut jo, mitä maksoin välirahaa. :-o
No, ei mennyt puoltakaan vuotta, kun tullisotkut alkoivat selviämään ja saksantuonti aukesi. Auton arvo tipahti heti alle kymppitonnin. Sitten vielä tuo autoverouudistus tuntui vähän notkauttaneen hintoja.
Tuntuu typerältä, mutta mielummin pistän osiksi sen kuin myyn sen päivän hintaan.. Kaiken järjen mukaanhan siitä pitäisi tietty ottaa pois vielä se mitä saa kun sen nyt möisi, mutta vituttaa ihan liikaa se, että 4v omistuksen aikana auton arvosta on haihtunut melkein 10ke. Välillä se laski nopeampaa kuin mitä olen saanut pankkilainaa maksettua.. Laina on onneksi marraskuussa nollilla, auton arvo tuskin kerkiää nollaan euroon laskea sillä välin.
En tiedä onko tuo sitten niin tavatonta 12v ikäisen auton kohdalla, mutta ei mulla mikään muu auto ole noin paljoa menettänyt arvoaan noin lyhyessä ajassa.
Varmaankin kannattaisi pysytellä sen 10v haamurajan jommalla kummalla puolen aina, niin ei tulisi niin järkyttävän suurta notkahdusta hintaan auton omistusaikana.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Minulla ei tulisi mieleenkään verrata Saabia johonkin mulkunjatkebimmeriin.
Toisaalta minulla ei koskaan ole ollut auton tärkein ominaisuus sen mahdollisimman hyvä jälleenmyyntiarvo (muutoin olisin ostanut esim. T-Fordin).[/quote]
Täyttä asiaa!
Enhän muutoin olisi viihtynyt yli 35 vuotta automerkin "kimpussa" jolla ominaisuutena toisinaan jopa hajota
Toiset kasvaa uskolliseksi, toiset merkkiuskolliseksi
Toisaalta minulla ei koskaan ole ollut auton tärkein ominaisuus sen mahdollisimman hyvä jälleenmyyntiarvo (muutoin olisin ostanut esim. T-Fordin).[/quote]
Täyttä asiaa!
Enhän muutoin olisi viihtynyt yli 35 vuotta automerkin "kimpussa" jolla ominaisuutena toisinaan jopa hajota

Toiset kasvaa uskolliseksi, toiset merkkiuskolliseksi

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
no mielellää sitä saabin pitäisi harrasteautona/kakkosautona. Mutta jos tilanne tulee eteen että auto pakko vaihtaa toisenlaiseen eikä saappia huoli ku romumies, on tilanne tosi inhottava. Ikävä se musta on laittaa harvinaisempi malli osiksi, mutta kohta on pakko. kun ei pysty pitää pihalla noin montaa autoa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Tuntuu kyllä hassulta miten omasta 9-3:ta saa naurettavia tarjouksia. Liikkeessä korkein on ollut 7600e. Yksityiset sitten tarjoaa jotain Golfia ja ties mitä vaihdossa ja parii tonnia kässhiä.Jamppa kirjoitti:no mielellää sitä saabin pitäisi harrasteautona/kakkosautona. Mutta jos tilanne tulee eteen että auto pakko vaihtaa toisenlaiseen eikä saappia huoli ku romumies, on tilanne tosi inhottava. Ikävä se musta on laittaa harvinaisempi malli osiksi, mutta kohta on pakko. kun ei pysty pitää pihalla noin montaa autoa
Kyllä se on vaan, että ajellaa sillä KA-SAABilla naama leveästi hymyillen 400tkm ja viedään kuusakoskelle lepoon.
Jotenkin minusta tuntuu, että biimereiden ja joidenkin muiden autojen jälleenmyyntiarvo on korkea vain tyhmien ostajien takia koska ovat valmiita maksamaan enemmän autosta joka loppujen lopuksi seisoo moottoritien reunalla vilkuttaen hätävilkkuja.
EDIT: katsion jakson tänään netistä lähes postimerkin kokoiselta ruudulta ja minusta se tonnari vaikutta CS:ltä ilman E:tä.
#3431
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Kyllä pieni ruutusi näytti oikein, olihan se siinä kuvatekstissäkin. Katsoin pikaisesti ja ajattelin olevan CSE, kun siinä oli takaspoilerikin...Jamppa kirjoitti: katsion jakson tänään netistä lähes postimerkin kokoiselta ruudulta ja minusta se tonnari vaikutta CS:ltä ilman E:tä.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Olisi varmasti jokusen satasen saanut E-kirjaimella enemmänjmt kirjoitti:Kyllä pieni ruutusi näytti oikein, olihan se siinä kuvatekstissäkin. Katsoin pikaisesti ja ajattelin olevan CSE, kun siinä oli takaspoilerikin...Jamppa kirjoitti: katsion jakson tänään netistä lähes postimerkin kokoiselta ruudulta ja minusta se tonnari vaikutta CS:ltä ilman E:tä.

#3431
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Jos nyt vähän verrataan siihen, mitä tuolla 7-8k€:lla saa Saabin puolelta. 9000:ssa tuolla irtoaa jo hyväkuntoinen Aero.Mimmi kirjoitti:Minulla ei tulisi mieleenkään verrata Saabia johonkin mulkunjatkebimmeriin.petteri75 kirjoitti:97-98 Saab 9000:et ovat noin 7-8k€:n hinnoissa. Tuolla panostuksella saa esim. hyvinkin kohtuukuntoisen BMW E34 540iA:n, ehkä jopa 6-vaihteisella. Jos ei hae tylsää perheautoa, niin nuo vanhemmat uustuonnit alkavat tarjoamaan hyvinkin paljon jo valinnanvaraa. Opetus?
Toisaalta minulla ei koskaan ole ollut auton tärkein ominaisuus sen mahdollisimman hyvä jälleenmyyntiarvo (muutoin olisin ostanut esim. T-Fordin).
Ihan pikaisella tarkastelulla tuohon em. Bemariin:
- suorituskyky samoissa
- Bemarin varustelu parhaimmillaankin vain Saabin tasolla
- Saabin matkustamo huomattavasti tilavampi, farmarina Bemarin kontti ehkä jo samaa luokkaa
- polttoaineenkulutus Saabissa kaiken järjen mukaan pienempi
Bemarin plussia, kuka nyt arvostaa:
- merkin "mainosarvo"
- moottorin ölinä
- matkustamon hiljaisuus
Niin, ja

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Joo...
Tuli kyllä oikein hyvin mieleen miksi lopetti noissa liikkeissä ravaaminen jo kaaauan sitten.
500€.. 



Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Vaikka miten päin laskisi niin tuo on niin totta kuin voi olla. Päädyin siihen tulokseen, että ainut hyöty uudesta autosta olisi sen tuoma statusarvo. Nykyisestä kun löytyy ilmastointi ja automaatti, niin mikäs sillä suhatessa. Ja kaikki toimii.jmt kirjoitti:Eräs mainittu kriteeri tonnarinvaihtoon oli korkea polttoaineenkulutus (2.3 T automaatti). Mutta jos ostat 20-25 t€ hintaisen uuden tai uudehkon auton, on arvonalennus useita tuhansia vuodessa; sillä ostelee mukavasti bensaa ja varaosia "hinta-aallonpohjassa" olevaan tonnariin.
Ja kun tämmöisen foorumin avulla vielä korjauksetkin sujuvat käden käänteessä...

Nopeita laskutoimituksia voisi tehdä näin, 20tkm vuodessa:
Nykynen tonttuni 1,6e/L, kulutus 10L/100km.
+ 3200eur vuodessa bentsaan.
+ 350eur vakuutus
+ 100eur vero
= 3650eur
Uusi bentsa-auto, 1,6e/L, kulutus 8L/100km.
+ 2560eur bentsa
+ 700eur vakuutus (huom. tarttee kaskon!)
+ 150eur vero (nääkin kalliimpia uudemmissa?)
= 3410eur
Uusi kiisseli, 1,5eur/L, kulutus 5L/100km.
+ 1500eur kiisseliä
+ 700eur vakuutus
+ 600eur vero
= 2800eur.
Summa summarum: säästäsin vuodessa 850euroa vaihtamalla nakuttajaan. Eipä sillä kuittais kummosenkaan autolainan korkoja, puhumattakaan arvonalenemasta. Hintatietoisena saapistina voin siis onnellisesti saastuttaa katittomalla ja kuluttavalla rassillani luontoa.

Vielä kaupan päälle pitää tunnustaa että työmatkoilla saa hymyä kyllä naamariin kun ohitettavana uus tojota prius joka ajaa 90km/h. Itsellä keskinopeus >120km/h aina.

99T-museopeli
Re: Puskuri: 9000 T CSE vaihdossa
Simppeliä matematiikkaa, mutta noinhan se menee. Siksipä täälläkin kelataan TiDin mittariin niin kauan lukemaa, kuin se vain kestää. Vuodessa tulee vähintään 60tkm. Näyttää kestävän aika paljon. Ostettaessa maksoi lähes 20k€, nyt tuskin saa 2 tonnia millään
Eli ei kannata yrittääkään myydä/vaihtaa, vaan ajaa loppuun. Tavoitteena vaikka joku 800tkm
Itse olen työmatkaa kulkenut nyt muutaman kerran kiinalaisella moposkootterilla (Helkama SC2). Ihan hyvin taittuu 14km suuntaansa, kulutuksen ollessa alle 2 litraa satasella.
No, piti silti ostaa talliin harrasteeksi turkasen hyvin säilynyt 900i16 -89 3d, musta, isolla siivellä ja aeron vanteilla
Tässä viime tankkauksen kulutuslukema oli 7,9 satasella
Harvinaisia(ko) nuot OG-satkut, kun yksi jos toinenkin tulee juttelemaan ja kyselemään autosta. Viime vuoden ajaessani valkoisella 124-mersulla, ketään ei kiinnostanut
Tosin kylällä pyöri tusina samanlaisia mersuja. Oman satkun lisäksi olen YHDEN mustan kolmiovisen aeron täällä nähnyt kesän aikana.


Itse olen työmatkaa kulkenut nyt muutaman kerran kiinalaisella moposkootterilla (Helkama SC2). Ihan hyvin taittuu 14km suuntaansa, kulutuksen ollessa alle 2 litraa satasella.
No, piti silti ostaa talliin harrasteeksi turkasen hyvin säilynyt 900i16 -89 3d, musta, isolla siivellä ja aeron vanteilla


Harvinaisia(ko) nuot OG-satkut, kun yksi jos toinenkin tulee juttelemaan ja kyselemään autosta. Viime vuoden ajaessani valkoisella 124-mersulla, ketään ei kiinnostanut

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD