kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja Sami »

stara kirjoitti: Helposti pura/ kokoa leikissä varmaan päivä kulahtaa vajailla kaluilla irtolodjunkin kanssa. Noista reunaehdoista voi itsekukin arvuutella mikä on edes puolittainkin rempatun lodjun hinta.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Vaikka mun autot ovatkin about 500e:n arvoisia, meinasin autoilla ajella vähintään seuraavat 10 vuotta, joten satsaus ei siinä mittakaavassa tunnu isolta. Kyllä mielelläni sijoittaisin vaihteistoon jos tietäisin että se korjataan kunnolla alusta loppuun. Paras olisi jos auton alkuperäinen laatikko korjattaisiin hyvin siinä tapauksessa jos vikaantuisi, mutta täytyy pitää silmät auki reissuilla jos joskus löytäisi uuden laatikon varastoon odottelemaan.

Kai nyt eteläsuomessa pitäisi löytyä joku kaupallinen taho, joka osaa korjata vaihdelaatikoita? Esim: edellä toms:in mainitsema 500e ei tunnu missään jos sillä saa vaihdelaatikon kunnostettua vaikka epäilen että nykyaikana riittää?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja toms »

Hypodijutskan säätöön ei yleensä tartte koskea / tartte mitään erkoistyökaluja.
Ryhmäpyörän akseli tripodeitten asennusreikiin ja mittapaloilla tms. mittaa etäisyyden pienen vetopyörän päähän ja kuten mainitsin niin laakerinnin yhteydessä ei tartte niitä säätöjä muuttaa.
Stefat ja 2 ja 3 sykrot vaihdetaan aina ja luonnollisesti kaikki laakerit ja rymppirengas ja kaikki tiivisteet ym.
Mikä on porkkanapyörä ?????? Ryhmäpyörä????? 8O 8O 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja toms »

eli pieni vetopyörä...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja stara »

yritän arvuutella hintoja
tiivistesatsi ja synkrorenkaat: 100
erikoislaakereita ei juurikaan saa muualta kuin laakeriliikkeistä ja minä ainakin olen puhunut niistä n. 50% alen ja varmaan sen saa moni muukin nöyrästi kerjäämällä :)
arvio pienen vetopyörän ja muutama muu yleisesti kovemmilla oleva laakeri yht 200 ( siis 50 % alella)
muut laakerit sama 200 ( ostettiin joskus ja tätä tasoa muistelen, kustannustason nousua tuohon varmaan jotain 30 % pitäisi ainakin lisätä)
stefat, krymppirengas yms piensälää 50
yht n. 600 ( ja nimenomaan kunnon ale- prossalla)
siihen lisää päivän duuni 8 x 50 = 400 , jolloin 1000 vähintäänkin on saavutettu.
Olen varmaan jotain oleellistakin tästä unohtanut ja varmaan laakeritkin liian alakanttiin arvannut , mutta sitä suuremmalla syyllä 1000 lie riman alareuna ilman mitään muita uusia osia kuten esim tripon kupit eli maljat jne... jne..
eli en jaksa uskoa, jotta kukaan remppaaja kaikkia laakereita voi vaihtaa alle 1000 € rempassa, ja ei niitä kaikkia varmaan tarvitsekkaan vaihtaa kuin tapauskohtaisesti ( eli vähemmän kuormitettujen kunto pitää tutkia ja esim vierintäpintojen kunto tarkastaa). Jos laatikossa on jotain metallihilettä yms pyörinyt iät ajat niin silloinhan kaikkien laakerien vierintäpinnat ovat vaurioituneet ( ja hypoidihammaskosketuskin??), koska ainakaan vanhemmissa lodjuissa ei mitään sisäistä suodatusta ollut. Magneettipropunkin kapasiteetti on äärellinen, ja sekin vain raudan ottaa, ei muita.
Perä kyllä aina ohjeistetaan uudelleen mitattavaksi/ säädettäväksi, jos laakereita vaihdetaan, sillä ei ole mitään takuita pienen vetopyörän ( eli pinjonin eli porkkanapyörän ) KARTIOlaakerien riittävästä saman mittaisuudesta, vaikka laakerit tarkoilla mittatoleransseilla valmistetaankin.
Väärä perän hammaskosketus aiheuttaa klappia tai kiinnipureutumista (kantaminen ), jolloin ei öljyä lie välissä. Lisäksi kantaminen (vanhojen simmilevyjen mittavaikutus verrattuna uuden pinjonin laakeroinnin mittoihin ) aiheuttaa laakereille ylisuuria kuormia, seuraamukset voi kukin arvuutella, kulahtaa taatusti.
Elikkäs kyllä se käytetty ääntämätön/ oireeton purkuosa usein lie halvin/ varmin vaihtoehto ( verrattuna huonoon remppaan). Jos ei sitten satu löytymään halvalla tuollaista uutta erikoistarjouserää, kuten edellä on esim mainittu.
Viimeksi muokannut stara, Ke Heinä 30, 2008 19:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja Hessu »

toms kirjoitti:eli pieni vetopyörä...
eli pinjoni :wink:
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja alustar »

Hou!

Mistäs olette hankkineet pienen vetopyörän laakerit?

Lootan ehostus menossa, niin tarvitsee luonnollisesti osiakin.

Edit: Löyty
SAAB 99 -83 GL
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja stara »

alustar kirjoitti:Hou!

Mistäs olette hankkineet pienen vetopyörän laakerit?

Lootan ehostus menossa, niin tarvitsee luonnollisesti osiakin.

Edit: Löyty
eipä niitä ainakaan vakiokamana haratsuista saa elleivät sitten lähde laakeriliikkeistä hakemaan. itse ne melkein kandee tilailla suoraan laakeriliikeistä, koska heilläkään eivät taida yleensä olla hyllykamaa, kiltisti kun anelee ja lupaa olla laulamatta, voi saada jopa 50 % alen ohjehinnasta.
Sanoivat taannoin jotta vain SKF:n tuontyyppiset kartiorullalaakerit ovat läpikarkaistuja, muiden pintakarkaistuja,,, tiiä sit... ??jos pintakarkaisu on kovin ohut niin voihan se pohja nopeammin antaa periksi oikein kovassa väännössä....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8112
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja mestari »

Lisäisin tähän että olemme juuri saaneet vastanaottaa 900 86 5v mallin korjatun vaihdelaatikon saksasta jossa vanha guru oli sen korjannut, nyt jo eläkkeellä oleva mutta uskoisin laatikon olevan siinä 400 euron kunnossá joka nyt pyyntinä.
laakereita ym sälää kuulemma vaihdettu ja tarpeettomana oman auton myynnin takia. tarvitsijat saavat noutaa sen em. hintaan Hartolasta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!

Viesti Kirjoittaja toms »

Niitä pinionin / porkkanapyörän / pienen vetopyörän tuumamittaisia laakereita ei saa tietääkseni muilta merkeiltä kuin TIMKEN ja nuo läpikarkaisu ym. spekulaatiot suhteessa muihin merkkein on bull shittiä. Teräslaaduissa, työnlaadussa ym on eroja ja jopa eri valmistus-sarjoissa mutta tiettyjen toleranssien sisällä.

Muutamalla laakeritehtaalla on tullut käytyä Saksassa, Italiassa, Itävallassa ym.
ja nähnyt miten niitä tehdään ym.

TIMKEN on keksinyt / kehittänyt ko. kohteessa olevat kartiorullalaakerit. Kts. TIMKENin weppi-sivut.

Itse en ole minkään "laakerimerkin" mies.
Ostan / käytän SKF, FAG, ja INA laakereita 0,5 M€ / vuosi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin