yritän
arvuutella hintoja
tiivistesatsi ja synkrorenkaat: 100
erikoislaakereita ei juurikaan saa muualta kuin laakeriliikkeistä ja minä ainakin olen puhunut niistä n. 50% alen ja varmaan sen saa moni muukin nöyrästi kerjäämällä
arvio pienen vetopyörän ja muutama muu yleisesti kovemmilla oleva laakeri yht 200 ( siis 50 % alella)
muut laakerit sama 200 ( ostettiin joskus ja tätä tasoa muistelen, kustannustason nousua tuohon varmaan jotain 30 % pitäisi ainakin lisätä)
stefat, krymppirengas yms piensälää 50
yht n. 600 ( ja nimenomaan
kunnon ale- prossalla)
siihen lisää päivän duuni 8 x 50 = 400 , jolloin 1000 vähintäänkin on saavutettu.
Olen varmaan jotain oleellistakin tästä unohtanut ja varmaan laakeritkin liian alakanttiin arvannut , mutta sitä suuremmalla syyllä 1000 lie riman alareuna ilman mitään muita uusia osia kuten esim tripon kupit eli maljat jne... jne..
eli en jaksa uskoa, jotta kukaan remppaaja kaikkia laakereita voi vaihtaa alle 1000 € rempassa, ja ei niitä kaikkia varmaan tarvitsekkaan vaihtaa kuin tapauskohtaisesti ( eli vähemmän kuormitettujen kunto pitää tutkia ja esim
vierintäpintojen kunto tarkastaa). Jos laatikossa on jotain metallihilettä yms pyörinyt iät ajat niin silloinhan kaikkien laakerien vierintäpinnat ovat vaurioituneet ( ja hypoidihammaskosketuskin??), koska ainakaan vanhemmissa lodjuissa ei mitään sisäistä suodatusta ollut. Magneettipropunkin kapasiteetti on äärellinen, ja sekin vain raudan ottaa, ei muita.
Perä kyllä aina ohjeistetaan uudelleen mitattavaksi/ säädettäväksi, jos laakereita vaihdetaan, sillä ei ole mitään takuita pienen vetopyörän ( eli pinjonin eli porkkanapyörän )
KARTIOlaakerien riittävästä
saman mittaisuudesta, vaikka laakerit tarkoilla mittatoleransseilla valmistetaankin.
Väärä perän hammaskosketus aiheuttaa klappia tai kiinnipureutumista (kantaminen ), jolloin ei öljyä lie välissä. Lisäksi kantaminen (vanhojen simmilevyjen mittavaikutus verrattuna uuden pinjonin laakeroinnin mittoihin ) aiheuttaa laakereille ylisuuria kuormia, seuraamukset voi kukin arvuutella, kulahtaa taatusti.
Elikkäs kyllä se käytetty ääntämätön/ oireeton purkuosa usein lie
halvin/ varmin vaihtoehto ( verrattuna huonoon remppaan). Jos ei sitten satu löytymään halvalla tuollaista uutta erikoistarjouserää, kuten edellä on esim mainittu.