Heikko vääntö helteellä
Heikko vääntö helteellä
Onko ominaisuus vai vika kun lämpimällä säällä moottorin vääntö pienillä kierrroksilla on selvästi heikompaa. Helteellä kaupunkiajossa veto heikkenee häiritsevän paljon. (Tänä kesänä ei ole häirinnyt kovin usein) Lämpimälläkin säällä kylmällä koneella vetää hyvin alkaen 1500 rpm, mutta veto heikkenee koneen kunnolla lämmettyä. Lämpimänä hyvä vääntö tulee vasta yli 2000 kierroksella.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: Heikko vääntö helteellä
Ettei ois ilmastoinnin tehonkulutus syypää. Poistuuko puhdittomuus ilmastointi ECON-asennossa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Heikko vääntö helteellä
Ei poistu. Auto on ollut minulla neljä vuotta ja aina kesäisin sama ominaisuus. Viileämmillä keleillä vääntö on riittävä.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: Heikko vääntö helteellä
Hmm.. no sen lisäksi tulee mieleen että tulpat 7 lämpöarvolla toimivat kyllä paljon paremmin kuin 6:t varsinkin kesähelteillä. Mikä moottorivaihtoehto kyseessä?
Voi olla että pitäisi katsoa obd-loggerilla lämpötila-anturien näyttämiä tai vielä parempaa TECH:llä onko jotain ilmamassarajoituksia voimassa tms. Ja että onko ilmamassamittarin mittaama ilmamassa uskottavan oloinen (toivottavasti merkkihuollossa asiantuntemus riittää).
Voi olla että pitäisi katsoa obd-loggerilla lämpötila-anturien näyttämiä tai vielä parempaa TECH:llä onko jotain ilmamassarajoituksia voimassa tms. Ja että onko ilmamassamittarin mittaama ilmamassa uskottavan oloinen (toivottavasti merkkihuollossa asiantuntemus riittää).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Heikko vääntö helteellä
Auto on 9-5 2.0t -99 ajettu 240tkm ja saattaa olla saabin virisoftalla. Aikaisemmin tulpat 6 lämpöarvoa nyt 7, mitään eroa en niilä ole huomannut. TECH:issä käytin viime kesänä, eikä mitään vikakoodeja näkynyt. Silloin vaihdettiin viallinen DI-kasetti uuteen. Keväälläkin oli TECH:issä hälyttimen ohjelmointi yrityksen takia. Olisivat varmaankin sanoneet jos vikakoodeja olisi ollut.
Tuntuu, että seokset saattavat mennä laihalle lämpimissä olosuhteissa, koska kylmällä moottorilla vetää aina hyvin?
Epäilen hiukan korjaamon asiantuntemusta aikaisempien käyntien perusteeella. Saattaa käydä kalliiksi kun opettelevat siellä tulkitsemaan lämpöantureiden tietoja tai ilmamassaa jos ei selkeitä vikakoodeja ole tullut.
Tuntuu, että seokset saattavat mennä laihalle lämpimissä olosuhteissa, koska kylmällä moottorilla vetää aina hyvin?
Epäilen hiukan korjaamon asiantuntemusta aikaisempien käyntien perusteeella. Saattaa käydä kalliiksi kun opettelevat siellä tulkitsemaan lämpöantureiden tietoja tai ilmamassaa jos ei selkeitä vikakoodeja ole tullut.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: Heikko vääntö helteellä
Jos laihalle menee niin silloin voisi olla vikaa ilmamassamittarissa. Helpoin ratkaisu siis saattaisi olla vain kokeilla toisesta autosta mittaria jossa ei ongelmaa ole, vaihto kun on nopea ja helppo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Heikko vääntö helteellä
Täytyypä kokella kun tulee tilaisuus. Tällä hetkellä vaan ei ole ketään tuttua, jolla on 9-5.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: Heikko vääntö helteellä
Jos on 95:sta tankissa, niin noin siinä kesäisin käy. Nakutuksen esto vaan haluaa rajoittaa menoasi? Jos vikkaa kuitenkin epäilet, niin ilmamassa-anturin lisäksi syyllistä voi etsiä myös moottorin ja ahtoilman lämpötila-antureista tai imu- ja ahtoilman paineantureista. Kokeilepa seuraavilla helteillä ajaa muutama tankillinen 98:lla. Josko tilanne siitä paranisi....
Re: Heikko vääntö helteellä
98:lla on jo kokeitu, mutta en huomannut eroa 95:een. Vaihdoin silloin samalla tulpat seiskoihin.
Pitää varmaankin antaa merkkikorjaaamon tutkia TECH:llä antureiden arvoja ja ilmamassaa. Itsekin voisi jotain antureita mitata jos tietäisi arvot.
No eipä näytä taas helteistä olevan haittaa...
Pitää varmaankin antaa merkkikorjaaamon tutkia TECH:llä antureiden arvoja ja ilmamassaa. Itsekin voisi jotain antureita mitata jos tietäisi arvot.
No eipä näytä taas helteistä olevan haittaa...
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: Heikko vääntö helteellä
En minä ole huomannut omassani mitään eroa kesä- ja talviajossa vaikka 95:ttä tankkaankin. Ja perin outoa olisi jos ulkoilman lämpötilalla olisi lämpimän koneen suorituskykyyn huomattavaa merkitystämattiruu kirjoitti:Jos on 95:sta tankissa, niin noin siinä kesäisin käy. Nakutuksen esto vaan haluaa rajoittaa menoasi? Jos vikkaa kuitenkin epäilet, niin ilmamassa-anturin lisäksi syyllistä voi etsiä myös moottorin ja ahtoilman lämpötila-antureista tai imu- ja ahtoilman paineantureista. Kokeilepa seuraavilla helteillä ajaa muutama tankillinen 98:lla. Josko tilanne siitä paranisi....

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Heikko vääntö helteellä
Ahdetussa koneessa sillä on hyvinkin paljon merkitystä. Vaikuttaa suoraan IC:n toimintaan. Tosin näissä MAF ohjatuissa ero on pienempi kuin esim T5. Suojamekanismit taitaa aktivoitua kun imuilman lämpö nousee yli 60 asteen.Tannisto kirjoitti:
En minä ole huomannut omassani mitään eroa kesä- ja talviajossa vaikka 95:ttä tankkaankin. Ja perin outoa olisi jos ulkoilman lämpötilalla olisi lämpimän koneen suorituskykyyn huomattavaa merkitystä
Kyllä sitä 98 näihin vehkeisiin kannattas tankata, kulutus tippuu sen verta että hintaeron saa paikattua. Se ero ei yhellä tankilla välttämättä näy kun systeemi on adaptoitunut 95:lle.