Heikko vääntö helteellä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja artako »

Onko ominaisuus vai vika kun lämpimällä säällä moottorin vääntö pienillä kierrroksilla on selvästi heikompaa. Helteellä kaupunkiajossa veto heikkenee häiritsevän paljon. (Tänä kesänä ei ole häirinnyt kovin usein) Lämpimälläkin säällä kylmällä koneella vetää hyvin alkaen 1500 rpm, mutta veto heikkenee koneen kunnolla lämmettyä. Lämpimänä hyvä vääntö tulee vasta yli 2000 kierroksella.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ettei ois ilmastoinnin tehonkulutus syypää. Poistuuko puhdittomuus ilmastointi ECON-asennossa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja artako »

Ei poistu. Auto on ollut minulla neljä vuotta ja aina kesäisin sama ominaisuus. Viileämmillä keleillä vääntö on riittävä.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hmm.. no sen lisäksi tulee mieleen että tulpat 7 lämpöarvolla toimivat kyllä paljon paremmin kuin 6:t varsinkin kesähelteillä. Mikä moottorivaihtoehto kyseessä?

Voi olla että pitäisi katsoa obd-loggerilla lämpötila-anturien näyttämiä tai vielä parempaa TECH:llä onko jotain ilmamassarajoituksia voimassa tms. Ja että onko ilmamassamittarin mittaama ilmamassa uskottavan oloinen (toivottavasti merkkihuollossa asiantuntemus riittää).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja artako »

Auto on 9-5 2.0t -99 ajettu 240tkm ja saattaa olla saabin virisoftalla. Aikaisemmin tulpat 6 lämpöarvoa nyt 7, mitään eroa en niilä ole huomannut. TECH:issä käytin viime kesänä, eikä mitään vikakoodeja näkynyt. Silloin vaihdettiin viallinen DI-kasetti uuteen. Keväälläkin oli TECH:issä hälyttimen ohjelmointi yrityksen takia. Olisivat varmaankin sanoneet jos vikakoodeja olisi ollut.

Tuntuu, että seokset saattavat mennä laihalle lämpimissä olosuhteissa, koska kylmällä moottorilla vetää aina hyvin?

Epäilen hiukan korjaamon asiantuntemusta aikaisempien käyntien perusteeella. Saattaa käydä kalliiksi kun opettelevat siellä tulkitsemaan lämpöantureiden tietoja tai ilmamassaa jos ei selkeitä vikakoodeja ole tullut.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos laihalle menee niin silloin voisi olla vikaa ilmamassamittarissa. Helpoin ratkaisu siis saattaisi olla vain kokeilla toisesta autosta mittaria jossa ei ongelmaa ole, vaihto kun on nopea ja helppo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja artako »

Täytyypä kokella kun tulee tilaisuus. Tällä hetkellä vaan ei ole ketään tuttua, jolla on 9-5.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Jos on 95:sta tankissa, niin noin siinä kesäisin käy. Nakutuksen esto vaan haluaa rajoittaa menoasi? Jos vikkaa kuitenkin epäilet, niin ilmamassa-anturin lisäksi syyllistä voi etsiä myös moottorin ja ahtoilman lämpötila-antureista tai imu- ja ahtoilman paineantureista. Kokeilepa seuraavilla helteillä ajaa muutama tankillinen 98:lla. Josko tilanne siitä paranisi....
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja artako »

98:lla on jo kokeitu, mutta en huomannut eroa 95:een. Vaihdoin silloin samalla tulpat seiskoihin.

Pitää varmaankin antaa merkkikorjaaamon tutkia TECH:llä antureiden arvoja ja ilmamassaa. Itsekin voisi jotain antureita mitata jos tietäisi arvot.

No eipä näytä taas helteistä olevan haittaa...
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

mattiruu kirjoitti:Jos on 95:sta tankissa, niin noin siinä kesäisin käy. Nakutuksen esto vaan haluaa rajoittaa menoasi? Jos vikkaa kuitenkin epäilet, niin ilmamassa-anturin lisäksi syyllistä voi etsiä myös moottorin ja ahtoilman lämpötila-antureista tai imu- ja ahtoilman paineantureista. Kokeilepa seuraavilla helteillä ajaa muutama tankillinen 98:lla. Josko tilanne siitä paranisi....
En minä ole huomannut omassani mitään eroa kesä- ja talviajossa vaikka 95:ttä tankkaankin. Ja perin outoa olisi jos ulkoilman lämpötilalla olisi lämpimän koneen suorituskykyyn huomattavaa merkitystä 8O
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Heikko vääntö helteellä

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tannisto kirjoitti:
En minä ole huomannut omassani mitään eroa kesä- ja talviajossa vaikka 95:ttä tankkaankin. Ja perin outoa olisi jos ulkoilman lämpötilalla olisi lämpimän koneen suorituskykyyn huomattavaa merkitystä 8O
Ahdetussa koneessa sillä on hyvinkin paljon merkitystä. Vaikuttaa suoraan IC:n toimintaan. Tosin näissä MAF ohjatuissa ero on pienempi kuin esim T5. Suojamekanismit taitaa aktivoitua kun imuilman lämpö nousee yli 60 asteen.

Kyllä sitä 98 näihin vehkeisiin kannattas tankata, kulutus tippuu sen verta että hintaeron saa paikattua. Se ero ei yhellä tankilla välttämättä näy kun systeemi on adaptoitunut 95:lle.
Vastaa Viestiin