OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kohteessa ovat jarrusatulat jumiutuneet ja sen seurauksena etujarrut ovat laahanneet tuntuvasti jonkin aikaa. Osaksi tämän ja Etelä-Suomalaisen ilmaston, etujarrulevyjä ei saa irti ilman vaivaa. Kohdistintappi lähti irti putkitongeilla, mutta Torx-ruuvi ei liiku minnekään.

Hyviä neuvoja täysin pyöreäksi kuluneen ja jumiutuneen ruuvin irroittamiseen, jotta saisi jarrulevyn irti? Tänään meni 3 kpl poranteriä, ja siltikin se vain jumittaa. Onko kenelläkään kokemusta Bilteman siitä toisesta kierresarjasta, jossa on kai "väärinpäin" pyöriviä teriä, tarkoitettu juuri jumiutuneiden kiinnittimien aukaisuun?

Miten ihmeessä etujarrut voivat mennä noin juntturaan ja takajarrut toimivat OK?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hommmaa kunnon terä ja poraa se kanta pois sitten vaan lukkotongeilla se nysän keirrät pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

antti.hakamaa kirjoitti:hommmaa kunnon terä ja poraa se kanta pois sitten vaan lukkotongeilla se nysän keirrät pois.
Mutta tuo kuullostaa ikävästi työltä, ei mitään taikatemppuja? :)

Piti lisäksi kysymäni, kuinka paljon vetonivel rasittuu jarru päällä ajelusta ja voiko laakeri olla nyt entinen molemmissa etunavoissa? Paljoa ei ole ajeltu, mutta ehkä riittävästi (~50km). Saab-osaa oli levy, harmi sinänsä että lämmön takia pinnassa oli liikaa koloja jne. Jos asennuksessa olisi tökätty kuparipastaa edes vähän, niin nyt olisi Saab liikenteessä ja poissa sateesta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja f-19 »

petteri75 kirjoitti: Mutta tuo kuullostaa ikävästi työltä, ei mitään taikatemppuja? :)
Tilaa hinausatuo, käske viemään merkkihuoltoon ja tuomaan takaisin kun auto kunnossa.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Sellaisella kaasuliekillä kannattaa lämmitellä noita vanhoja pultteja niin lähtevät melkein kuin elokuvissa... pikkukaasuliekkepulloja saa vaikka pilteemasta... mutta jos ei ole enää pintaa mistä vääntää... ensin liekkiä ja sitten jotain superpihtejä? 8O
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja neville »

Ruuvit ja pultit lähtee yleensä aukeamaan muutamalla vahvalla iskulla kantaan.Eilen ei tosin itsellänikään ihan joka paikassa onnistunut,vaan jouduin tekemään Kemppikannan josta sitten sain väännettyä auki.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Laikalla kunnon ura kannan poikki. ei haittaa vaikka tulee vähän uraa jarrulevyynkään.

Sen jälkeen iskumeisselillä ruuvaat auki sen.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.

Kuparipasta. 2.99€ / tuubi Biltemasta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie tein ex ogsatkuun niin et ruuvi liikkeestä kartiopultit sinne eli jouduin kans poraamaan läpi ja mutteri taustapuolelle. remontti onnistui yli odotusten
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

petteri75 kirjoitti:Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.
Ei kai tuolla ruuvilla ole oikein muuta merkistystä kuin pitää levy paikoillaan renkaan asennuksen ajan, sen takia on turha jättää jarruremonttia vaiheeseen. Levy kyllä pysyy paikoillaan kun pyörän ruuvaa kiinni. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja stara »

petteri75 kirjoitti:Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.
ruuvi on muistaakseni M6 eli kun 4--5 mm poralla keskeisesti poraa senkkiruuvin kannasta läpi, niin eipä metallia paljoa jää, loppu vaikka repeää. sitten kun levy on pois tieltä, niin sitten irroituskamaa/ hakkausta/ lämmitystä yms perinnehoitoa ja pihdit jämään kiinni.
asiallisesta ruuviliikkestä tollanen senkkiruuvi löytyy murto-osahintaan tosta mainitusta, jos sen ny sitten sinne haluaa ripustaa.
Voihan tietty vain irroitella sen ajan kuluksi :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eihän se ruuvi siellä pakollinen ole monessa auto merkissä/mallissa levyt ovat irrallaaan ilman mitään kiinnitystä.

mukavampihan se on kun ei levy lähde rengasta irrotettaessa pelkkien palojen ja satulan varaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

tetammi kirjoitti:
petteri75 kirjoitti:Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.
Ei kai tuolla ruuvilla ole oikein muuta merkistystä kuin pitää levy paikoillaan renkaan asennuksen ajan, sen takia on turha jättää jarruremonttia vaiheeseen. Levy kyllä pysyy paikoillaan kun pyörän ruuvaa kiinni. :D
Mielellään sitä laittaisi ruuvit sinne minne pitäisi, mutta kieltämättä täällä Etelä-Suomessa sijaitseva sadealue myös hillitsee intoa istua taas tuntikausia pitämässä seuraa sille ruuville.

Taistelusuunnitelma:
Bilteman tohotin + ei-mukana-seuraava kaasupullo -> 30€.
Kierresarja, missä on mukana muutama "väärään suuntaan" pyörivä irroitusterä -> 29.90€.
Uudet ruuvit Saabilta -> 22€.
Väkivaltaa.

Jos kaikki menee kuten aina, niin toisella puolella jarrulevy lähtee kauniisti irti ja sitten kun vaihdan satulan, niin epäonnistun ilmauksessa. Äh.. Oliko muuten ABS-jarrullisille oma jarrunesteensä, DOT 5.1?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja f-19 »

petteri75 kirjoitti: Taistelusuunnitelma:
Bilteman tohotin + ei-mukana-seuraava kaasupullo -> 30€.
Kierresarja, missä on mukana muutama "väärään suuntaan" pyörivä irroitusterä -> 29.90€.
Uudet ruuvit Saabilta -> 22€.
Väkivaltaa.
Älä sitten katkaise pilteman vastakierretappia sinne reikään. Jos niin käy niin sama itku alkaa uudestaan ja entistä pahempana koska karkaistua tapin nysää vasta onkin vittumainen porata pois, varsinkin jos ruostunut ruuvikin aiheuttaa jo hankaluuksia.

Suosittelisin poraamaan reiän niin auki että voit vanhoja kierteitä mukaillen tehdä uudet/korjata vanhat kierteet jos tämä homma tosiaan näin vaikeaksi menee.

Ja niitä ruuveja ja tappeja saa tosiaan autotarvikeliikkeistä, senkkikanta ruuvista maksoin pari viikkoa sitten 30c/kpl. Tapit oli loppu :(.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi

Viesti Kirjoittaja jus »

Poraa vaan sen ruuvinjämän pois sen verran että levy irtoaa. Ei tarvitse porata syvemmälle kuin levyn reiässä olevan senkkauksen verran. Voi olla että lopuksi levyä pitää lyödä ulospäin, tai hankalimmassa tapauksessa vetää ulosvetimellä.

Ei haittaa vaikkei ruuvinjämää saisi levyn irrottamisen jälkeen pois (kannattaa silti yrittää esim. hyvillä (=terävähampaisilla) lukkopihdeillä, todennäköisesti tuossa vaiheessa ruuvi on jo löysässä kaiken poraamisen aiheuttaman lämmön jäljiltä).

Uusi levy pysyy kyllä paikallaan sen ohjaustapin avulla, sehän nyt oli jo saatu ehjänä irti.

Alunperinkin levyn pikkuruuvin irrottaminen olisi kannattanut aloittaa iskumeisselillä ja siinä oikeanlaisella kärjellä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=150

Sitäpaitsi et muutenkaan olisi tarvinnut väärään suuntaan pyöriviä irrotusteriä, kun reikä navan laipassa on läpireikä.

Tylsällä poralla poraamisesta ei tietenkään tule mitään, mutta terävällä poralla onnistuu loistavasti. Mm. Bilteman porat on ihan OK, jos nyt sinne olet menossa joka tapauksessa:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=

Bilteman vastakierretapit 19-2249 lienevät käyttökelvottomia, ainakin se vuosia sitten ostamani pelkät vastakierretapit sisältänyt sarja, kuten jo hinnastakin voi päätellä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=245

Tuskin sarjan 18-148 tapit on yhtään parempia.

Tämä 20-349 taas vaikuttaa ainakin ulkoasultaan ja toimintaperiaatteeltaan lupaavammalta:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=245

Mutta kuten sanottu, mitään noista kierretyökaluista tai tapeista ei tarvita jarrulevynvaihtoon.

Jarruneste DOT4 kuuluu Saab 900:ssa sekä perus-lukkiutuville että ABS-jarruille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin