OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Kohteessa ovat jarrusatulat jumiutuneet ja sen seurauksena etujarrut ovat laahanneet tuntuvasti jonkin aikaa. Osaksi tämän ja Etelä-Suomalaisen ilmaston, etujarrulevyjä ei saa irti ilman vaivaa. Kohdistintappi lähti irti putkitongeilla, mutta Torx-ruuvi ei liiku minnekään.
Hyviä neuvoja täysin pyöreäksi kuluneen ja jumiutuneen ruuvin irroittamiseen, jotta saisi jarrulevyn irti? Tänään meni 3 kpl poranteriä, ja siltikin se vain jumittaa. Onko kenelläkään kokemusta Bilteman siitä toisesta kierresarjasta, jossa on kai "väärinpäin" pyöriviä teriä, tarkoitettu juuri jumiutuneiden kiinnittimien aukaisuun?
Miten ihmeessä etujarrut voivat mennä noin juntturaan ja takajarrut toimivat OK?
Hyviä neuvoja täysin pyöreäksi kuluneen ja jumiutuneen ruuvin irroittamiseen, jotta saisi jarrulevyn irti? Tänään meni 3 kpl poranteriä, ja siltikin se vain jumittaa. Onko kenelläkään kokemusta Bilteman siitä toisesta kierresarjasta, jossa on kai "väärinpäin" pyöriviä teriä, tarkoitettu juuri jumiutuneiden kiinnittimien aukaisuun?
Miten ihmeessä etujarrut voivat mennä noin juntturaan ja takajarrut toimivat OK?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
hommmaa kunnon terä ja poraa se kanta pois sitten vaan lukkotongeilla se nysän keirrät pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Mutta tuo kuullostaa ikävästi työltä, ei mitään taikatemppuja?antti.hakamaa kirjoitti:hommmaa kunnon terä ja poraa se kanta pois sitten vaan lukkotongeilla se nysän keirrät pois.

Piti lisäksi kysymäni, kuinka paljon vetonivel rasittuu jarru päällä ajelusta ja voiko laakeri olla nyt entinen molemmissa etunavoissa? Paljoa ei ole ajeltu, mutta ehkä riittävästi (~50km). Saab-osaa oli levy, harmi sinänsä että lämmön takia pinnassa oli liikaa koloja jne. Jos asennuksessa olisi tökätty kuparipastaa edes vähän, niin nyt olisi Saab liikenteessä ja poissa sateesta.
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Tilaa hinausatuo, käske viemään merkkihuoltoon ja tuomaan takaisin kun auto kunnossa.petteri75 kirjoitti: Mutta tuo kuullostaa ikävästi työltä, ei mitään taikatemppuja?![]()
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Sellaisella kaasuliekillä kannattaa lämmitellä noita vanhoja pultteja niin lähtevät melkein kuin elokuvissa... pikkukaasuliekkepulloja saa vaikka pilteemasta... mutta jos ei ole enää pintaa mistä vääntää... ensin liekkiä ja sitten jotain superpihtejä? 

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Ruuvit ja pultit lähtee yleensä aukeamaan muutamalla vahvalla iskulla kantaan.Eilen ei tosin itsellänikään ihan joka paikassa onnistunut,vaan jouduin tekemään Kemppikannan josta sitten sain väännettyä auki.
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Laikalla kunnon ura kannan poikki. ei haittaa vaikka tulee vähän uraa jarrulevyynkään.
Sen jälkeen iskumeisselillä ruuvaat auki sen.
Sen jälkeen iskumeisselillä ruuvaat auki sen.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.
Kuparipasta. 2.99€ / tuubi Biltemasta.
Kuparipasta. 2.99€ / tuubi Biltemasta.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
mie tein ex ogsatkuun niin et ruuvi liikkeestä kartiopultit sinne eli jouduin kans poraamaan läpi ja mutteri taustapuolelle. remontti onnistui yli odotusten
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Ei kai tuolla ruuvilla ole oikein muuta merkistystä kuin pitää levy paikoillaan renkaan asennuksen ajan, sen takia on turha jättää jarruremonttia vaiheeseen. Levy kyllä pysyy paikoillaan kun pyörän ruuvaa kiinni.petteri75 kirjoitti:Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
ruuvi on muistaakseni M6 eli kun 4--5 mm poralla keskeisesti poraa senkkiruuvin kannasta läpi, niin eipä metallia paljoa jää, loppu vaikka repeää. sitten kun levy on pois tieltä, niin sitten irroituskamaa/ hakkausta/ lämmitystä yms perinnehoitoa ja pihdit jämään kiinni.petteri75 kirjoitti:Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.
asiallisesta ruuviliikkestä tollanen senkkiruuvi löytyy murto-osahintaan tosta mainitusta, jos sen ny sitten sinne haluaa ripustaa.
Voihan tietty vain irroitella sen ajan kuluksi

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
eihän se ruuvi siellä pakollinen ole monessa auto merkissä/mallissa levyt ovat irrallaaan ilman mitään kiinnitystä.
mukavampihan se on kun ei levy lähde rengasta irrotettaessa pelkkien palojen ja satulan varaan.
mukavampihan se on kun ei levy lähde rengasta irrotettaessa pelkkien palojen ja satulan varaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Mielellään sitä laittaisi ruuvit sinne minne pitäisi, mutta kieltämättä täällä Etelä-Suomessa sijaitseva sadealue myös hillitsee intoa istua taas tuntikausia pitämässä seuraa sille ruuville.tetammi kirjoitti:Ei kai tuolla ruuvilla ole oikein muuta merkistystä kuin pitää levy paikoillaan renkaan asennuksen ajan, sen takia on turha jättää jarruremonttia vaiheeseen. Levy kyllä pysyy paikoillaan kun pyörän ruuvaa kiinni.petteri75 kirjoitti:Jep, täytyy yrittää tuolla pienliekillä. Itse ruuvista ei enää niin hirveästi ole jäljellä, mutta silti se vain jumittaa. Lisää hyviä uutisia marmoritiskiltä, ruuveja ei löytynyt hyllystä ja hintakin taisi olla joku 5€/kpl..huh.
Taistelusuunnitelma:
Bilteman tohotin + ei-mukana-seuraava kaasupullo -> 30€.
Kierresarja, missä on mukana muutama "väärään suuntaan" pyörivä irroitusterä -> 29.90€.
Uudet ruuvit Saabilta -> 22€.
Väkivaltaa.
Jos kaikki menee kuten aina, niin toisella puolella jarrulevy lähtee kauniisti irti ja sitten kun vaihdan satulan, niin epäonnistun ilmauksessa. Äh.. Oliko muuten ABS-jarrullisille oma jarrunesteensä, DOT 5.1?
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Älä sitten katkaise pilteman vastakierretappia sinne reikään. Jos niin käy niin sama itku alkaa uudestaan ja entistä pahempana koska karkaistua tapin nysää vasta onkin vittumainen porata pois, varsinkin jos ruostunut ruuvikin aiheuttaa jo hankaluuksia.petteri75 kirjoitti: Taistelusuunnitelma:
Bilteman tohotin + ei-mukana-seuraava kaasupullo -> 30€.
Kierresarja, missä on mukana muutama "väärään suuntaan" pyörivä irroitusterä -> 29.90€.
Uudet ruuvit Saabilta -> 22€.
Väkivaltaa.
Suosittelisin poraamaan reiän niin auki että voit vanhoja kierteitä mukaillen tehdä uudet/korjata vanhat kierteet jos tämä homma tosiaan näin vaikeaksi menee.
Ja niitä ruuveja ja tappeja saa tosiaan autotarvikeliikkeistä, senkkikanta ruuvista maksoin pari viikkoa sitten 30c/kpl. Tapit oli loppu

Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Poraa vaan sen ruuvinjämän pois sen verran että levy irtoaa. Ei tarvitse porata syvemmälle kuin levyn reiässä olevan senkkauksen verran. Voi olla että lopuksi levyä pitää lyödä ulospäin, tai hankalimmassa tapauksessa vetää ulosvetimellä.
Ei haittaa vaikkei ruuvinjämää saisi levyn irrottamisen jälkeen pois (kannattaa silti yrittää esim. hyvillä (=terävähampaisilla) lukkopihdeillä, todennäköisesti tuossa vaiheessa ruuvi on jo löysässä kaiken poraamisen aiheuttaman lämmön jäljiltä).
Uusi levy pysyy kyllä paikallaan sen ohjaustapin avulla, sehän nyt oli jo saatu ehjänä irti.
Alunperinkin levyn pikkuruuvin irrottaminen olisi kannattanut aloittaa iskumeisselillä ja siinä oikeanlaisella kärjellä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=150
Sitäpaitsi et muutenkaan olisi tarvinnut väärään suuntaan pyöriviä irrotusteriä, kun reikä navan laipassa on läpireikä.
Tylsällä poralla poraamisesta ei tietenkään tule mitään, mutta terävällä poralla onnistuu loistavasti. Mm. Bilteman porat on ihan OK, jos nyt sinne olet menossa joka tapauksessa:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=
Bilteman vastakierretapit 19-2249 lienevät käyttökelvottomia, ainakin se vuosia sitten ostamani pelkät vastakierretapit sisältänyt sarja, kuten jo hinnastakin voi päätellä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=245
Tuskin sarjan 18-148 tapit on yhtään parempia.
Tämä 20-349 taas vaikuttaa ainakin ulkoasultaan ja toimintaperiaatteeltaan lupaavammalta:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=245
Mutta kuten sanottu, mitään noista kierretyökaluista tai tapeista ei tarvita jarrulevynvaihtoon.
Jarruneste DOT4 kuuluu Saab 900:ssa sekä perus-lukkiutuville että ABS-jarruille.
Ei haittaa vaikkei ruuvinjämää saisi levyn irrottamisen jälkeen pois (kannattaa silti yrittää esim. hyvillä (=terävähampaisilla) lukkopihdeillä, todennäköisesti tuossa vaiheessa ruuvi on jo löysässä kaiken poraamisen aiheuttaman lämmön jäljiltä).
Uusi levy pysyy kyllä paikallaan sen ohjaustapin avulla, sehän nyt oli jo saatu ehjänä irti.
Alunperinkin levyn pikkuruuvin irrottaminen olisi kannattanut aloittaa iskumeisselillä ja siinä oikeanlaisella kärjellä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=150
Sitäpaitsi et muutenkaan olisi tarvinnut väärään suuntaan pyöriviä irrotusteriä, kun reikä navan laipassa on läpireikä.
Tylsällä poralla poraamisesta ei tietenkään tule mitään, mutta terävällä poralla onnistuu loistavasti. Mm. Bilteman porat on ihan OK, jos nyt sinne olet menossa joka tapauksessa:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=
Bilteman vastakierretapit 19-2249 lienevät käyttökelvottomia, ainakin se vuosia sitten ostamani pelkät vastakierretapit sisältänyt sarja, kuten jo hinnastakin voi päätellä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=245
Tuskin sarjan 18-148 tapit on yhtään parempia.
Tämä 20-349 taas vaikuttaa ainakin ulkoasultaan ja toimintaperiaatteeltaan lupaavammalta:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=245
Mutta kuten sanottu, mitään noista kierretyökaluista tai tapeista ei tarvita jarrulevynvaihtoon.
Jarruneste DOT4 kuuluu Saab 900:ssa sekä perus-lukkiutuville että ABS-jarruille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00