99:n tehonkesto?
99:n tehonkesto?
Elikkäs kuinka paljon 99:n vakio laatikko taikka kytkin kestää tehoa?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: 99:n tehonkesto?
99:n vakiokytkin kesti kovaa ajoa alle 45tkm. Meni sitten vaihtoon enemmän lapsen helistimenä kuin kytkimenä 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99:n tehonkesto?
Niin, sadalla hevosella mie tuon sain noilla kilometreillä huonoksi[Jyri] kirjoitti:Aattelin hevosvoimia..

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99:n tehonkesto?
H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin ja siihenhän voi ilmeisesti vauhtipyörää vaihtamalla laittaa ysitonnisen kytkimenkin.
Kaikenhan tosin saa rikki kun oikein yrittää.
Kaikenhan tosin saa rikki kun oikein yrittää.

9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: 99:n tehonkesto?
Tämä on kyllä totta.Anthuan kirjoitti:H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin
Mie veikkaisin, että turbon kytkin kestää tehoa varmasti sen 200. Se sitten kuinka paljon kestää mennä yli niin on varmasti virittäneiden tiedossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99:n tehonkesto?
Vaihteistoa ei riko niinkään teho vaan vääntömomentti ja se, millä kierroksilla sitä vääntöä on.
Teho P on vääntömomentin M ja kulmanopeuden ω tulo, (eli P = M · ω)
http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm. 99 turbossa oli jo vahvempi kytkin, kuin esim ruiskussa. Eli olisiko 99:n vakiokytkimelle rajana jotain 100 kW ja 200 Nm?
Teho P on vääntömomentin M ja kulmanopeuden ω tulo, (eli P = M · ω)
http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm. 99 turbossa oli jo vahvempi kytkin, kuin esim ruiskussa. Eli olisiko 99:n vakiokytkimelle rajana jotain 100 kW ja 200 Nm?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 99:n tehonkesto?
Mulla oli 8v-turbossa vakio vaparin levy, astelmahan on turbossakin sama.Svc kirjoitti:99 turbossa oli jo vahvempi kytkin, kuin esim ruiskussa. Eli olisiko 99:n vakiokytkimelle rajana jotain 100 kW ja 200 Nm?
Kesti muutaman vuoden räppäilyt, sillon tällön saattoi oikein tiukassa lähdössä hieman luistaa, ei kuitenkaan pahasti.
Levy kuitenkin tuhoutui lopullisesti eräässä rajummassa lähetyksessä;
niitit katkesivat ja kitkapinta lähti isoina palasina kävelemään.

Re: 99:n tehonkesto?
Ei ole sama paineasetelma.
Tässä vaparin asetelman tiedot:
http://webcat.sachs.de/index.asp?PKW=1& ... e_info.asp
Ja tässä turbon asetelman tiedot:
http://webcat.sachs.de/index.asp?PKW=1& ... e_info.asp
Ja tässä on tietolähteen aloitussivu:
http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1
Lisätään vielä nytkytminen osalta, että kaikki joissa on ns. pienempi kytkin käy osat ristiin. Eli, kuten minulla 99:ssä, kaasaripeliin voi laittaa turbon kytkin paketin. Ainoa huomion arvoinen asia on, että ostaa oikeanlaisen paikelaakerin eli vanhempiin työsylintereihin isompi ja uudempiin pienempi. Siis korostan, että painelaakeri ei katso ikää vaan sitä mikä siellä autossa on koska voi olla, että joku on vaihtanut uudemman työsylinterin ku vanhaa ei ole saanut enään herran aikaan. Toinen seikka mikä kannattaa muistaa on se, että olikos se nyt 203mm kytkinlevyjä ei Sachs tee vaan kaikki pienemmät 215mm ja mallista riippuen ohuempia, paksumpia, ohkasilla jousilla tai paksummilla jousilla.
Isommat 228mm kytkimet taas on oma lukunsa ja niitä löytyy sitten uudemmista 16-tappisista turboista ja tonnarista. Sellaisen voi taas vanhempaan laittaa vaihtamalla vauhtipyörän.
Tässä vaparin asetelman tiedot:
http://webcat.sachs.de/index.asp?PKW=1& ... e_info.asp
Ja tässä turbon asetelman tiedot:
http://webcat.sachs.de/index.asp?PKW=1& ... e_info.asp
Ja tässä on tietolähteen aloitussivu:
http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1
Lisätään vielä nytkytminen osalta, että kaikki joissa on ns. pienempi kytkin käy osat ristiin. Eli, kuten minulla 99:ssä, kaasaripeliin voi laittaa turbon kytkin paketin. Ainoa huomion arvoinen asia on, että ostaa oikeanlaisen paikelaakerin eli vanhempiin työsylintereihin isompi ja uudempiin pienempi. Siis korostan, että painelaakeri ei katso ikää vaan sitä mikä siellä autossa on koska voi olla, että joku on vaihtanut uudemman työsylinterin ku vanhaa ei ole saanut enään herran aikaan. Toinen seikka mikä kannattaa muistaa on se, että olikos se nyt 203mm kytkinlevyjä ei Sachs tee vaan kaikki pienemmät 215mm ja mallista riippuen ohuempia, paksumpia, ohkasilla jousilla tai paksummilla jousilla.
Isommat 228mm kytkimet taas on oma lukunsa ja niitä löytyy sitten uudemmista 16-tappisista turboista ja tonnarista. Sellaisen voi taas vanhempaan laittaa vaihtamalla vauhtipyörän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99:n tehonkesto?
Miten tota laatikkoa voi vahvistaa?Svc kirjoitti:Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm.

Mistä tunnistaa H-moottorin?Anthuan kirjoitti:H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin ja siihenhän voi ilmeisesti vauhtipyörää vaihtamalla laittaa ysitonnisen kytkimenkin.

Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Re: 99:n tehonkesto?
H-moottorissa ei ole venttiilikopassa öljykorkkia vaan se on omana putkenaan, 99:sissä B-moottori vaihtui H-moottoriin 1981-1982.[Moksu] kirjoitti:Mistä tunnistaa H-moottorin?Anthuan kirjoitti:H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin ja siihenhän voi ilmeisesti vauhtipyörää vaihtamalla laittaa ysitonnisen kytkimenkin.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 99:n tehonkesto?
Kyllä noissa vanhimmissa h-koneissa taitaa olla öljykorkki venakopassa...
H-koneissa virranjakaja löytyy venakopan päästä.
H-koneissa virranjakaja löytyy venakopan päästä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 99:n tehonkesto?
Ihan halvalla ei mitenkään. 4v vaihteisto on jo sinällään hieman vahvempi. Todellinen aarre on ehjä 4v ns. kokillivalettu vaihteisto.[Moksu] kirjoitti:Miten tota laatikkoa voi vahvistaa?Svc kirjoitti:Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm.
Kisakäytössä vaihteiston päätykansi korvattiin paksulla teräslevyllä. Jotkut pajat pystyvät hieman vahvistamaan rakenteita mutta en ole asiaan juuri tutustunut, eikä homma ole mitenkään ilmaista.
Tietysti asiaan vaikuttaa sekin, miten viritetyllä autolla ajaa. On täällä foorumillakin esitelty satkua, josta on dynossa mitattu yli 300 hv ja sen jälkeen asennettu vielä ilokaasujärjestelmä. Useampia reilusti yli 200 hv OG900:ia löytyy useampia.
Tosin laatikkojumppaan kannattaa varautua:
esim
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=41300
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=20097
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 99:n tehonkesto?
Ohessa kuva kisalaatikon perävahvikkeesta, kyllä tuon perusseppä tuohon askartelee. Tuon rallilaatikon pitäisi kuulemma kestää yli 400 hv tehot.
http://i3.photobucket.com/albums/y57/Sa ... S/Pera.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y57/Sa ... S/Pera.jpg
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net