99:n tehonkesto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Elikkäs kuinka paljon 99:n vakio laatikko taikka kytkin kestää tehoa?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99:n vakiokytkin kesti kovaa ajoa alle 45tkm. Meni sitten vaihtoon enemmän lapsen helistimenä kuin kytkimenä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Aattelin hevosvoimia.. :D
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

[Jyri] kirjoitti:Aattelin hevosvoimia.. :D
Niin, sadalla hevosella mie tuon sain noilla kilometreillä huonoksi :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin ja siihenhän voi ilmeisesti vauhtipyörää vaihtamalla laittaa ysitonnisen kytkimenkin.
Kaikenhan tosin saa rikki kun oikein yrittää. :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Anthuan kirjoitti:H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin
Tämä on kyllä totta.

Mie veikkaisin, että turbon kytkin kestää tehoa varmasti sen 200. Se sitten kuinka paljon kestää mennä yli niin on varmasti virittäneiden tiedossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vaihteistoa ei riko niinkään teho vaan vääntömomentti ja se, millä kierroksilla sitä vääntöä on.

Teho P on vääntömomentin M ja kulmanopeuden ω tulo, (eli P = M · ω)
http://www.autowiki.fi/index.php/Teho

Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm. 99 turbossa oli jo vahvempi kytkin, kuin esim ruiskussa. Eli olisiko 99:n vakiokytkimelle rajana jotain 100 kW ja 200 Nm?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Svc kirjoitti:99 turbossa oli jo vahvempi kytkin, kuin esim ruiskussa. Eli olisiko 99:n vakiokytkimelle rajana jotain 100 kW ja 200 Nm?
Mulla oli 8v-turbossa vakio vaparin levy, astelmahan on turbossakin sama.
Kesti muutaman vuoden räppäilyt, sillon tällön saattoi oikein tiukassa lähdössä hieman luistaa, ei kuitenkaan pahasti.

Levy kuitenkin tuhoutui lopullisesti eräässä rajummassa lähetyksessä;
niitit katkesivat ja kitkapinta lähti isoina palasina kävelemään. :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei ole sama paineasetelma.

Tässä vaparin asetelman tiedot:
http://webcat.sachs.de/index.asp?PKW=1& ... e_info.asp

Ja tässä turbon asetelman tiedot:
http://webcat.sachs.de/index.asp?PKW=1& ... e_info.asp

Ja tässä on tietolähteen aloitussivu:
http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1

Lisätään vielä nytkytminen osalta, että kaikki joissa on ns. pienempi kytkin käy osat ristiin. Eli, kuten minulla 99:ssä, kaasaripeliin voi laittaa turbon kytkin paketin. Ainoa huomion arvoinen asia on, että ostaa oikeanlaisen paikelaakerin eli vanhempiin työsylintereihin isompi ja uudempiin pienempi. Siis korostan, että painelaakeri ei katso ikää vaan sitä mikä siellä autossa on koska voi olla, että joku on vaihtanut uudemman työsylinterin ku vanhaa ei ole saanut enään herran aikaan. Toinen seikka mikä kannattaa muistaa on se, että olikos se nyt 203mm kytkinlevyjä ei Sachs tee vaan kaikki pienemmät 215mm ja mallista riippuen ohuempia, paksumpia, ohkasilla jousilla tai paksummilla jousilla.

Isommat 228mm kytkimet taas on oma lukunsa ja niitä löytyy sitten uudemmista 16-tappisista turboista ja tonnarista. Sellaisen voi taas vanhempaan laittaa vaihtamalla vauhtipyörän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Svc kirjoitti:Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm.
Miten tota laatikkoa voi vahvistaa? :oops:
Anthuan kirjoitti:H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin ja siihenhän voi ilmeisesti vauhtipyörää vaihtamalla laittaa ysitonnisen kytkimenkin.
Mistä tunnistaa H-moottorin? :oops:
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

[Moksu] kirjoitti:
Anthuan kirjoitti:H-moottoriset kestänee saman kuin ysisatkutkin ja siihenhän voi ilmeisesti vauhtipyörää vaihtamalla laittaa ysitonnisen kytkimenkin.
Mistä tunnistaa H-moottorin? :oops:
H-moottorissa ei ole venttiilikopassa öljykorkkia vaan se on omana putkenaan, 99:sissä B-moottori vaihtui H-moottoriin 1981-1982.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllä noissa vanhimmissa h-koneissa taitaa olla öljykorkki venakopassa...
H-koneissa virranjakaja löytyy venakopan päästä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Okei kiitos :)
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja Svc »

[Moksu] kirjoitti:
Svc kirjoitti:Vakiolaatikko kestänee ainakin 140 kw ja 300 Nm.
Miten tota laatikkoa voi vahvistaa? :oops:
Ihan halvalla ei mitenkään. 4v vaihteisto on jo sinällään hieman vahvempi. Todellinen aarre on ehjä 4v ns. kokillivalettu vaihteisto.

Kisakäytössä vaihteiston päätykansi korvattiin paksulla teräslevyllä. Jotkut pajat pystyvät hieman vahvistamaan rakenteita mutta en ole asiaan juuri tutustunut, eikä homma ole mitenkään ilmaista.

Tietysti asiaan vaikuttaa sekin, miten viritetyllä autolla ajaa. On täällä foorumillakin esitelty satkua, josta on dynossa mitattu yli 300 hv ja sen jälkeen asennettu vielä ilokaasujärjestelmä. Useampia reilusti yli 200 hv OG900:ia löytyy useampia.

Tosin laatikkojumppaan kannattaa varautua:
esim
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=41300
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=20097
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 99:n tehonkesto?

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Ohessa kuva kisalaatikon perävahvikkeesta, kyllä tuon perusseppä tuohon askartelee. Tuon rallilaatikon pitäisi kuulemma kestää yli 400 hv tehot.

http://i3.photobucket.com/albums/y57/Sa ... S/Pera.jpg
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Vastaa Viestiin