Moottorin pesu 9000 2.3 t

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
knockout
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 14:50
Paikkakunta: Vantaa

Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja knockout »

Tollaanen tuli hankittua,mutta oli tuo moottori melkoisen kakkinen.
Joten pientä pesua olisi vailla..Vai kannataako ?

Kokemuksia/neuvoja otetaan vastaan :P
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"


#3963
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Itse pesin ainakin tuon oman tontun moottorin, eikä siitä haittaa näyttänyt olevan. Liuotinta laitoin runsaasti ja sen jälkeen kuumalla vedellä ja suht kovalla paineella laskin kaikki kohdat. DI-boxin alla näkyi olevan vettä tämän käsittelyn jälkeen, mutta kuivasin sen huolella ennen käynnistystä. Ei ollu nykimisiä tai muita oireita pesun jälkeen.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
knockout
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 14:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja knockout »

Oliskos hyvä suojata jotain tuolta moottorin puolelta?eli onko joku joka ei siedä vettä?
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"


#3963
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

No itse en ole moottorinpesun aikana mitään suojannut, mutta esim. virranjakajan, laturin, APC-boksin, magneettiventtiilin (esimerkkinä satku) lähellä en ole kovin paljoa painepesuria käyttänyt. Lisäksi olen aina yrittänyt kiilahihnat takaa kuivatella paineilmalla.

Pieni riskihän tuossa on, esim. BTCF:n palstalla oli pidempikin viestiketju, jossa muistaakseni E39:n moottoritilan pesun jälkeen ei auto käynyt vielä 60 viestinkään jälkeen kunnolla. Mutta kieltämättä edes auttavasti huuhdeltua moottoria on mukavampi käsitellä, pesusta vain seuraa pari asiaa: öljynvaihtojen sottaisuus harmittaa vietävästi itseä ja kun moottori on putsattu, niin sitten sitä pitäisi n. 1-2 kertaa vuodessa putsata..:)

Sitten esimerkki eilisestä: 900T16 moottoritila tuli pestyä, kohtuullisen perusteellisesti koska moskaa näytti olevan vuodelta 90-luvun alusta lähtien. Auto lähti käymään, mutta kävi ontuen, jarruvalo jäi palamaan, samoin Check Engine -valo. No, jätin auton käyntilämpimänä halliin yöksi konepelti auki, ja aamulla se lähti nätisti käyntiin. Check Engine -valokin hävisi seuraavassa starttauksessa, mutta jarruvalo tarvitsee vielä vähän aikaa. Kyllähän kaikki johdot ja liitokset ovat suojattuja, mutta painepesurilla saa aika kovan vedenpaineen.. :roll: Nyt on mukavampi tehdä sitten perushuoltoa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Älä ainakaan ruiskuta jääkylmää vettä vielä kuumissaan olevan turbon päälle. Yksi turbo on vasta halkaistujen listalla ;-)


Tähän tietysti joku besserwisser toteaa että 25,46 asteista (celcius ) vettä SAA ja PITÄÄ ruiskuttaa :twisted:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Itse olen pessyt Saabien moottorit useasti.
Painepesuria käyttäessä kun pitää maalaisjärjen mukana, eikä suihkuta suoraan sähkölaitteisiin niin ongelmia ei pitäisi tulla.
Vanhoissa virrajakajallisissa malleissa joutui jakajan aina kuivaamaan, mutta harvoin muuta.

Jos letkustot tms. kärsii pesusta on ne vaihdon tarpeessa muutenkin :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tosiaan ne tulppien syvennykset kannessa kannattaa ainakin kuivata huolella, jos niihin jää vettä niin kasetti ei siitä tykkää. Ja painepesurilla saa kyllä roiskevesisuojatut sähköliittimet vettä täyteen helposti, itse olen ihan liuotinta käyttäen näkyvät paikat harjaamalla ja puutarhaletkulla viruttamalla peseskellyt.

Ediittiä: Kun lutraan konehuoneessa niin pidän DI-kasettia muutenkin irti varmuuden vuoksi..
kime86
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 16:38
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kime86 »

Onhan tuota tullut itsekin pestyä moottoritila useasti. Painepesurilla on tullut hyvä tulos. Pahimpiin likakohtiin olen käyttänyt moottorin pesuainetta. Sähköosia ja vastaavia kun vaan varoo, niin pitäisi onnistua helposti.
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Omasta pommarista tullut konehuone pestyä useasti seuraavin menetelmin:

-sammuta auto ja anna jäähtyä
-konepelti auki
-painepesurilla surutta vettä lokasuojien väliin (myös konepellin eristeet kannattaa ja voi pestä)
-konepelti kiinni
-pari röökiä ja sitten kovaa ajoa, kyllä turbo kuivaa minkä Tobbana kastelee

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja tommyww »

jos pelkäät sitä että sähkölaitteet vahingoittuu ota akun miinus piuha pois.. Kuivaa kone huolella sitten piuha takas kiinni ;) :D
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Vastaa Viestiin