Moottorin pesu 9000 2.3 t

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
knockout
"Tuplakaasari"

Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja knockout »

Tollaanen tuli hankittua,mutta oli tuo moottori melkoisen kakkinen.
Joten pientä pesua olisi vailla..Vai kannataako ?

Kokemuksia/neuvoja otetaan vastaan :P
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"

saab90087
"Aero"

Re: Moottorin pesu 9000 2.3 t

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Itse pesin ainakin tuon oman tontun moottorin, eikä siitä haittaa näyttänyt olevan. Liuotinta laitoin runsaasti ja sen jälkeen kuumalla vedellä ja suht kovalla paineella laskin kaikki kohdat. DI-boxin alla näkyi olevan vettä tämän käsittelyn jälkeen, mutta kuivasin sen huolella ennen käynnistystä. Ei ollu nykimisiä tai muita oireita pesun jälkeen.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
knockout
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja knockout »

Oliskos hyvä suojata jotain tuolta moottorin puolelta?eli onko joku joka ei siedä vettä?
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"

petteri75
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

No itse en ole moottorinpesun aikana mitään suojannut, mutta esim. virranjakajan, laturin, APC-boksin, magneettiventtiilin (esimerkkinä satku) lähellä en ole kovin paljoa painepesuria käyttänyt. Lisäksi olen aina yrittänyt kiilahihnat takaa kuivatella paineilmalla.

Pieni riskihän tuossa on, esim. BTCF:n palstalla oli pidempikin viestiketju, jossa muistaakseni E39:n moottoritilan pesun jälkeen ei auto käynyt vielä 60 viestinkään jälkeen kunnolla. Mutta kieltämättä edes auttavasti huuhdeltua moottoria on mukavampi käsitellä, pesusta vain seuraa pari asiaa: öljynvaihtojen sottaisuus harmittaa vietävästi itseä ja kun moottori on putsattu, niin sitten sitä pitäisi n. 1-2 kertaa vuodessa putsata..:)

Sitten esimerkki eilisestä: 900T16 moottoritila tuli pestyä, kohtuullisen perusteellisesti koska moskaa näytti olevan vuodelta 90-luvun alusta lähtien. Auto lähti käymään, mutta kävi ontuen, jarruvalo jäi palamaan, samoin Check Engine -valo. No, jätin auton käyntilämpimänä halliin yöksi konepelti auki, ja aamulla se lähti nätisti käyntiin. Check Engine -valokin hävisi seuraavassa starttauksessa, mutta jarruvalo tarvitsee vielä vähän aikaa. Kyllähän kaikki johdot ja liitokset ovat suojattuja, mutta painepesurilla saa aika kovan vedenpaineen.. :roll: Nyt on mukavampi tehdä sitten perushuoltoa.
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Älä ainakaan ruiskuta jääkylmää vettä vielä kuumissaan olevan turbon päälle. Yksi turbo on vasta halkaistujen listalla ;-)

Tähän tietysti joku besserwisser toteaa että 25,46 asteista (celcius ) vettä SAA ja PITÄÄ ruiskuttaa :twisted:
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Itse olen pessyt Saabien moottorit useasti.
Painepesuria käyttäessä kun pitää maalaisjärjen mukana, eikä suihkuta suoraan sähkölaitteisiin niin ongelmia ei pitäisi tulla.
Vanhoissa virrajakajallisissa malleissa joutui jakajan aina kuivaamaan, mutta harvoin muuta.

Jos letkustot tms. kärsii pesusta on ne vaihdon tarpeessa muutenkin :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tosiaan ne tulppien syvennykset kannessa kannattaa ainakin kuivata huolella, jos niihin jää vettä niin kasetti ei siitä tykkää. Ja painepesurilla saa kyllä roiskevesisuojatut sähköliittimet vettä täyteen helposti, itse olen ihan liuotinta käyttäen näkyvät paikat harjaamalla ja puutarhaletkulla viruttamalla peseskellyt.

Ediittiä: Kun lutraan konehuoneessa niin pidän DI-kasettia muutenkin irti varmuuden vuoksi..
kime86
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja kime86 »

Onhan tuota tullut itsekin pestyä moottoritila useasti. Painepesurilla on tullut hyvä tulos. Pahimpiin likakohtiin olen käyttänyt moottorin pesuainetta. Sähköosia ja vastaavia kun vaan varoo, niin pitäisi onnistua helposti.
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Tobbana
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Omasta pommarista tullut konehuone pestyä useasti seuraavin menetelmin:

-sammuta auto ja anna jäähtyä
-konepelti auki
-painepesurilla surutta vettä lokasuojien väliin (myös konepellin eristeet kannattaa ja voi pestä)
-konepelti kiinni
-pari röökiä ja sitten kovaa ajoa, kyllä turbo kuivaa minkä Tobbana kastelee

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tommyww
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja tommyww »

jos pelkäät sitä että sähkölaitteet vahingoittuu ota akun miinus piuha pois.. Kuivaa kone huolella sitten piuha takas kiinni ;) :D
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Vastaa Viestiin