Törkeän rikas seos.
Re: Törkeän rikas seos.
niin mitkä ne seokset sitten ovat? menisikö läpi jos ei olisi katti? jos vaan on katti rikki kolahtanut johonkin tms..?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Törkeän rikas seos.
Ei ollut pistänyt merkille.Mutta mittaaja oli tokassut:Eihän ne v**tu ole siellä päinkään,näähän on moninkertaiset sallittuihin..mikkoimp kirjoitti:niin mitkä ne seokset sitten ovat? menisikö läpi jos ei olisi katti? jos vaan on katti rikki kolahtanut johonkin tms..?
Re: Törkeän rikas seos.
Mites muuten toi lämpotila-anturi käyttäytyy jos nappaa johdon irti?
Rupeaako rikastamaan seosta johto irti vai toistepäin?
Rupeaako rikastamaan seosta johto irti vai toistepäin?
Re: Törkeän rikas seos.
Rikastuu jos johto on irti.. jos ei muutu niin anturi tai johto sökö. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Törkeän rikas seos.
Eikös kattihan ota pois ainoastaan palamatonta hiilivetyä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Törkeän rikas seos.
Kyllä toimiva kolmitoimikatti laskee myös (hapettaa) häkäpäästöjä -> CO2 ja pelkistää typenoksideja (NOx).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Törkeän rikas seos.
Mutta käytännössä ei puhuta isoista lukemista?jcarlson kirjoitti:Kyllä toimiva kolmitoimikatti laskee myös (hapettaa) häkäpäästöjä -> CO2 ja pelkistää typenoksideja (NOx).
Itsellä oli katti pois ja meni vähäpäästöisen arvoihin silti tosin myönnetään että kävi pikkasin liian laihalla. Ruiskuna CU14.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Törkeän rikas seos.
Kyllä ne isoja lukemia on mitä ehjä katti pystyy noista putsaamaan. Jos oikeasti mitattaisiin tyyppihyväksyttyjä päästörajoja laboratoriossa niin ei ilman kattia ole toivoakaan läpipääsystä. Sen takia siellä katsastuksessa se laskennallinen lambda-arvo ja OBD:kin katsotaan ettei pääsisi läpi vehkeellä jossa on seokset ihan mitä sattuu mutta hyvä katti vain pelastaa sillä hetkellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Törkeän rikas seos.
Eräästä ajokista meni pakoventtiili sillätapaa, että tehoja oli kyllä hukassa, mutta sitä ei tajunnut vasta kun kansi oli laitettu (ero paljastui tehojen nousuna). Ite vika taasen paljastui päästötestissä, kun HC oli muistaakseni 1200. Ehjättynä se oli alle 200. Venttiilin tiivistyspinnat oli vaan palanut karstautumisen takia. Venttiili hiottiin kaverin työpaikalla työkaluhiomakoneessa ja läpättiin se tahnan kanssa kanteen. Sitten vaan kansi nippuun, uusi kansipahvi ja kovaa ajoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Törkeän rikas seos.
Oma "hovikorjaaja" sanoi että toimivan katin on nähty pienentävän CO 4% -> ~0%.Turbo16 kirjoitti:Mutta käytännössä ei puhuta isoista lukemista?jcarlson kirjoitti:Kyllä toimiva kolmitoimikatti laskee myös (hapettaa) häkäpäästöjä -> CO2 ja pelkistää typenoksideja (NOx).
Re: Törkeän rikas seos.
Ton on pakko olla paskaa.Eli just joo.
Oma kirrattu ässä tyhjällä katilla ei jäänyt paljoankaan katillisista arvoista.
Pistin tänään lambdan postilla menemään.Ehkä tähänkin saadaan ensi viikolla vastaus.
Oma kirrattu ässä tyhjällä katilla ei jäänyt paljoankaan katillisista arvoista.
Pistin tänään lambdan postilla menemään.Ehkä tähänkin saadaan ensi viikolla vastaus.
Re: Törkeän rikas seos.
Ei ole paskaa vaan kaksi eri asiaa. Stoikiometrisellä seoksella eli lambda ~1 pyörivä kone ei juurikaan CO ja HC-päästöjä tuota, ja saattaa päästä siis hyvin lähelle vähäpäästöisen raja-arvoja (paitsi typen oksidit, mutta niitä ei käytönaikaisesti mitata).
Vastaavasti vaikka kone pyörisi todella rikkaalla kuten vaikka kylmärikastus päällä, niin ehjä ja lämmennyt katti kyllä pystyy hyvin pitkälle CO ja HC päästöt puhdistamaan.
Vastaavasti vaikka kone pyörisi todella rikkaalla kuten vaikka kylmärikastus päällä, niin ehjä ja lämmennyt katti kyllä pystyy hyvin pitkälle CO ja HC päästöt puhdistamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Törkeän rikas seos.
Ei kait sentään luokkaa 4>1?
Re: Törkeän rikas seos.
Hyväkuntoisella katilla hyvinkin, jos myös jäännöshappea tulee tarpeeksi. Jos seos on vain liian rikas palaakseen kunnolla, esim viallisesta lambdasta johtuen, se reaktioon osallistumaton happi käytetään katissa CO:n polttamiseen CO2:ksi.tomaatti kirjoitti:Ei kait sentään luokkaa 4>1?
Kyse paljolti siitä, missä suhteessa katille tulee tavaraa. Esim sytytyskatkokset päästävät bensa-ilma seoksen kattiin sellaisenaan, jolloin palaminen tapahtuu vasta siellä. Kyseinen reaktio vapauttaa tosin niin paljon lämpöä, että se saattaa jopa sulattaa katin keraamiset sisukset. Esim näin: http://www.myelcamino.net/ec/cat_conv_chunks.jpg
Perusreaktio moottorissa on siis teoriassa ja yksinkertaistettuna:
O2+N2+CxHx -> CO+CO2+O2+NOx+CxHx+H2O
Eli happi ja hiilivedyt (bensa on hiilivetyjen seos) muodostavat palaessaan vettä ja hiilidioksidia. Palaminen ei kuitenkaan ole koskaan aivan täydellistä, jolloin osa hiilivedyistä jää palamatta ja osa palaa epätäydellisesti muodostaen häkää. Lisäksi typpi reagoi kuumassa palotilassa hapen kanssa muodostaen typen oksideja.
Tämä seos päätyy sitten katalysaattoriin jossa se "poltetaan" vielä uudelleen jolloin typen oksidit hajoavat typeksi ja hapeksi. Tällä vapautuvalla, sekä sylinterin palotapahtuman jäännöshapella poltetaan häkä ja hiilivedyt hiilidioksidiksi ja vedeksi.:
CO+CO2+O2+NOx+CxHx+H2O-> CO2+H2O+N2
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Törkeän rikas seos.
Olihan selostus.
Pakko kait se sitten on uskoa.

Pakko kait se sitten on uskoa.