Törkeän rikas seos.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin mitkä ne seokset sitten ovat? menisikö läpi jos ei olisi katti? jos vaan on katti rikki kolahtanut johonkin tms..?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:niin mitkä ne seokset sitten ovat? menisikö läpi jos ei olisi katti? jos vaan on katti rikki kolahtanut johonkin tms..?
Ei ollut pistänyt merkille.Mutta mittaaja oli tokassut:Eihän ne v**tu ole siellä päinkään,näähän on moninkertaiset sallittuihin..
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mites muuten toi lämpotila-anturi käyttäytyy jos nappaa johdon irti?
Rupeaako rikastamaan seosta johto irti vai toistepäin?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Rikastuu jos johto on irti.. jos ei muutu niin anturi tai johto sökö. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös kattihan ota pois ainoastaan palamatonta hiilivetyä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä toimiva kolmitoimikatti laskee myös (hapettaa) häkäpäästöjä -> CO2 ja pelkistää typenoksideja (NOx).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jcarlson kirjoitti:Kyllä toimiva kolmitoimikatti laskee myös (hapettaa) häkäpäästöjä -> CO2 ja pelkistää typenoksideja (NOx).
Mutta käytännössä ei puhuta isoista lukemista?

Itsellä oli katti pois ja meni vähäpäästöisen arvoihin silti tosin myönnetään että kävi pikkasin liian laihalla. Ruiskuna CU14.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne isoja lukemia on mitä ehjä katti pystyy noista putsaamaan. Jos oikeasti mitattaisiin tyyppihyväksyttyjä päästörajoja laboratoriossa niin ei ilman kattia ole toivoakaan läpipääsystä. Sen takia siellä katsastuksessa se laskennallinen lambda-arvo ja OBD:kin katsotaan ettei pääsisi läpi vehkeellä jossa on seokset ihan mitä sattuu mutta hyvä katti vain pelastaa sillä hetkellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräästä ajokista meni pakoventtiili sillätapaa, että tehoja oli kyllä hukassa, mutta sitä ei tajunnut vasta kun kansi oli laitettu (ero paljastui tehojen nousuna). Ite vika taasen paljastui päästötestissä, kun HC oli muistaakseni 1200. Ehjättynä se oli alle 200. Venttiilin tiivistyspinnat oli vaan palanut karstautumisen takia. Venttiili hiottiin kaverin työpaikalla työkaluhiomakoneessa ja läpättiin se tahnan kanssa kanteen. Sitten vaan kansi nippuun, uusi kansipahvi ja kovaa ajoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Kyllä toimiva kolmitoimikatti laskee myös (hapettaa) häkäpäästöjä -> CO2 ja pelkistää typenoksideja (NOx).
Mutta käytännössä ei puhuta isoista lukemista?
Oma "hovikorjaaja" sanoi että toimivan katin on nähty pienentävän CO 4% -> ~0%.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ton on pakko olla paskaa.Eli just joo.
Oma kirrattu ässä tyhjällä katilla ei jäänyt paljoankaan katillisista arvoista.

Pistin tänään lambdan postilla menemään.Ehkä tähänkin saadaan ensi viikolla vastaus.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole paskaa vaan kaksi eri asiaa. Stoikiometrisellä seoksella eli lambda ~1 pyörivä kone ei juurikaan CO ja HC-päästöjä tuota, ja saattaa päästä siis hyvin lähelle vähäpäästöisen raja-arvoja (paitsi typen oksidit, mutta niitä ei käytönaikaisesti mitata).

Vastaavasti vaikka kone pyörisi todella rikkaalla kuten vaikka kylmärikastus päällä, niin ehjä ja lämmennyt katti kyllä pystyy hyvin pitkälle CO ja HC päästöt puhdistamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei kait sentään luokkaa 4>1?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Svc »

tomaatti kirjoitti:Ei kait sentään luokkaa 4>1?
Hyväkuntoisella katilla hyvinkin, jos myös jäännöshappea tulee tarpeeksi. Jos seos on vain liian rikas palaakseen kunnolla, esim viallisesta lambdasta johtuen, se reaktioon osallistumaton happi käytetään katissa CO:n polttamiseen CO2:ksi.

Kyse paljolti siitä, missä suhteessa katille tulee tavaraa. Esim sytytyskatkokset päästävät bensa-ilma seoksen kattiin sellaisenaan, jolloin palaminen tapahtuu vasta siellä. Kyseinen reaktio vapauttaa tosin niin paljon lämpöä, että se saattaa jopa sulattaa katin keraamiset sisukset. Esim näin: http://www.myelcamino.net/ec/cat_conv_chunks.jpg

Perusreaktio moottorissa on siis teoriassa ja yksinkertaistettuna:
O2+N2+CxHx -> CO+CO2+O2+NOx+CxHx+H2O

Eli happi ja hiilivedyt (bensa on hiilivetyjen seos) muodostavat palaessaan vettä ja hiilidioksidia. Palaminen ei kuitenkaan ole koskaan aivan täydellistä, jolloin osa hiilivedyistä jää palamatta ja osa palaa epätäydellisesti muodostaen häkää. Lisäksi typpi reagoi kuumassa palotilassa hapen kanssa muodostaen typen oksideja.

Tämä seos päätyy sitten katalysaattoriin jossa se "poltetaan" vielä uudelleen jolloin typen oksidit hajoavat typeksi ja hapeksi. Tällä vapautuvalla, sekä sylinterin palotapahtuman jäännöshapella poltetaan häkä ja hiilivedyt hiilidioksidiksi ja vedeksi.:
CO+CO2+O2+NOx+CxHx+H2O-> CO2+H2O+N2
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Olihan selostus. :lol:
Pakko kait se sitten on uskoa.
Vastaa Viestiin