Automaatin välivapaa ongelma
Automaatin välivapaa ongelma
Eli vm -89 tonnarissa on sellainen rasittava vika, että kun vaihtaa ylöspäin 2:lta 3:lle niin käyttää vapaalla jonkun 1-2sekunnin ajan? Taasen alaspäin vaihtaessa ei ole minkäänlaista ongelmaa...
Tähän mennessä olen vaihtanut R:n ja D:n jouset ja keskipakosäätäjän kaikki tiivisteet(3kpl). Nämä auttoivat ainakin hitaaseen vaihteen kytkeytymiseen ja momenttikykimen lukituksen jumimiseen. Nyt pitäisi saada vielä tuo turha vapaalla käyttöpois niin laatikko toimisi viimein kunnolla. Eli olisiko kenelläkään ideaa mikä tuosta voisi olla rikki?
Tähän mennessä olen vaihtanut R:n ja D:n jouset ja keskipakosäätäjän kaikki tiivisteet(3kpl). Nämä auttoivat ainakin hitaaseen vaihteen kytkeytymiseen ja momenttikykimen lukituksen jumimiseen. Nyt pitäisi saada vielä tuo turha vapaalla käyttöpois niin laatikko toimisi viimein kunnolla. Eli olisiko kenelläkään ideaa mikä tuosta voisi olla rikki?
Saab 9000 CD Turbo vm -89
Re: Automaatin välivapaa ongelma
Jeps suodattimen vaihdoin myös remontin yhteydessä ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaan viimeisen 3 viikon sisällä. Myöskin tuolla sivulla olleet keskipakosäätäjän tiivisteet vaihdoin.
Olisi ilmeisesti pitänyt pistää matolaatikko jousia myöten palasiksi niin olisi voinut varmistua ettei vika ole sielä... Välivapaan päälläolo aika riippuu siitä kuinka paljon painaa kaasua, jos muistaa löysätä kaasun sopivalla hetkellä tapahtuu vaihto nätisti, mutta yleensä käyttää vapaalla ennen 3:s vaihdetta. Myös rengas ilmassa vaihto tapahtuu oikein, mutta kun laatikossa on vetoa käyttää vapaalla???
Keskipakosäätäjä on varmaan joskus tuohon vaihdettu, koska laatikossa näytti olevan sellaiset jäljet että jotain olisi jäänyt väliin mutta säätäjässä ei ollut mitään jälkiä. Jäljet olivat ennen parkki ratasta joten ei varmaan pitäisi vaikuttaa mitenkään toimintaan. Myöskin keskipakosäätäjän männänregnas oli puolet uutta kapeampi ja toinen lukitus oli kadonnut jonnekkin...
Olisi ilmeisesti pitänyt pistää matolaatikko jousia myöten palasiksi niin olisi voinut varmistua ettei vika ole sielä... Välivapaan päälläolo aika riippuu siitä kuinka paljon painaa kaasua, jos muistaa löysätä kaasun sopivalla hetkellä tapahtuu vaihto nätisti, mutta yleensä käyttää vapaalla ennen 3:s vaihdetta. Myös rengas ilmassa vaihto tapahtuu oikein, mutta kun laatikossa on vetoa käyttää vapaalla???
Keskipakosäätäjä on varmaan joskus tuohon vaihdettu, koska laatikossa näytti olevan sellaiset jäljet että jotain olisi jäänyt väliin mutta säätäjässä ei ollut mitään jälkiä. Jäljet olivat ennen parkki ratasta joten ei varmaan pitäisi vaikuttaa mitenkään toimintaan. Myöskin keskipakosäätäjän männänregnas oli puolet uutta kapeampi ja toinen lukitus oli kadonnut jonnekkin...
Saab 9000 CD Turbo vm -89
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatin välivapaa ongelma
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tolaatikko
Jouset
26.620, 26.720, 26.812 vaikuttavat tähän vaihtohetken viiveeseen.
Jouset
26.620, 26.720, 26.812 vaikuttavat tähän vaihtohetken viiveeseen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatin välivapaa ongelma
Kiitoksia tiedosta. Näin kun rupeaa miettimään niin tuolta voi löytyä myös metallin palanen, koska keskipakosäätäjän metallisesta männänrenkaasta oli lähtenyt toinen lukitus "hakanen" kokonaan kävelemään.
Löytyykö mistään informaatiota mitä matolaatikon eri osaset tekevät vai millä näitä ongelmien ratkaisuja ruukataan arpoa
Ja sitten, Miksei laatikon päätykopan tiivisteenä saa käyttää pehmeitä tiivisteitä(Tiiviste "mäskit" ym ym)? Ite laitoin sellaista kun tuli avaaminen yllätyksenä eikä muuta vaihtoehtoa ollut.
Mitä muita jousia kannattaisi vaihtaa matolaatikkoon kun ikääkin on(vm 89), mutta on ajattu vasta 270tkm.
Löytyykö mistään informaatiota mitä matolaatikon eri osaset tekevät vai millä näitä ongelmien ratkaisuja ruukataan arpoa

Ja sitten, Miksei laatikon päätykopan tiivisteenä saa käyttää pehmeitä tiivisteitä(Tiiviste "mäskit" ym ym)? Ite laitoin sellaista kun tuli avaaminen yllätyksenä eikä muuta vaihtoehtoa ollut.
Mitä muita jousia kannattaisi vaihtaa matolaatikkoon kun ikääkin on(vm 89), mutta on ajattu vasta 270tkm.
Saab 9000 CD Turbo vm -89
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatin välivapaa ongelma
Koetappas arvata....Ja sitten, Miksei laatikon päätykopan tiivisteenä saa käyttää pehmeitä tiivisteitä(Tiiviste "mäskit" ym ym)? Ite laitoin sellaista kun tuli avaaminen yllätyksenä eikä muuta vaihtoehtoa ollut.

Ne ylipursuavat aineet löytynevät lopuksi matolaatikosta.
( siellä ne kolot kun eivät ole järin suuria )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatin välivapaa ongelma
Ite mietin juuri samaan, mutta tulin siihen tulokseen että siitä kotelosta tilasta öljy laskee "öljypohjaan" josta öljy joutuu aina menemään suodattimen läpi ennenkuin päätyy matolootaan...
Toki voin olla virtaus suunnista väärässä, mutta näin itseäni rauhoitin pakko tilanteessa
. Sanokaa toki jos se ei näin mene...
Ja eihän sen matolootan puhistus ole etes kova homma
Toki voin olla virtaus suunnista väärässä, mutta näin itseäni rauhoitin pakko tilanteessa

Ja eihän sen matolootan puhistus ole etes kova homma

Saab 9000 CD Turbo vm -89
Re: Automaatin välivapaa ongelma
Itse en osaa sanoa että onko juuri Tonnarin ZF- laatikon öljynsuodatin ns. päävirtaussuodatin vaiko ei, eli että virtaisiko kaikki laatikkoöljy kaikissa kuormitustilanteissa sen verrattain heikon muoviverkkohököstyksen läpi.
Ns. "Maalaisjärki" sanoisi että ei, ja tätä tukisi myöskin ne jutut mitä on tullut kuultua siitä että mitä moskaa matolaatikoista ja ennenkaikkea tämän jousiventtiilien- ja lautasventtiilien välistä on löytynyt.
Ja eikäpä kait ihan turhaan sekä ZF-Getriebe- että SAAB olisi tähdentänyt nimenomaan sitä että ei ole suositeltavaa lähettää silikonimakkaroita öljynkiertoon ja varsinkaan laatikkoa ohjaavaan hydraulikoneikkoon..
Ns. "Maalaisjärki" sanoisi että ei, ja tätä tukisi myöskin ne jutut mitä on tullut kuultua siitä että mitä moskaa matolaatikoista ja ennenkaikkea tämän jousiventtiilien- ja lautasventtiilien välistä on löytynyt.
Ja eikäpä kait ihan turhaan sekä ZF-Getriebe- että SAAB olisi tähdentänyt nimenomaan sitä että ei ole suositeltavaa lähettää silikonimakkaroita öljynkiertoon ja varsinkaan laatikkoa ohjaavaan hydraulikoneikkoon..
