Automaatin välivapaa ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja Liquila »

Eli vm -89 tonnarissa on sellainen rasittava vika, että kun vaihtaa ylöspäin 2:lta 3:lle niin käyttää vapaalla jonkun 1-2sekunnin ajan? Taasen alaspäin vaihtaessa ei ole minkäänlaista ongelmaa...

Tähän mennessä olen vaihtanut R:n ja D:n jouset ja keskipakosäätäjän kaikki tiivisteet(3kpl). Nämä auttoivat ainakin hitaaseen vaihteen kytkeytymiseen ja momenttikykimen lukituksen jumimiseen. Nyt pitäisi saada vielä tuo turha vapaalla käyttöpois niin laatikko toimisi viimein kunnolla. Eli olisiko kenelläkään ideaa mikä tuosta voisi olla rikki?
Saab 9000 CD Turbo vm -89
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja Liquila »

Jeps suodattimen vaihdoin myös remontin yhteydessä ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaan viimeisen 3 viikon sisällä. Myöskin tuolla sivulla olleet keskipakosäätäjän tiivisteet vaihdoin.

Olisi ilmeisesti pitänyt pistää matolaatikko jousia myöten palasiksi niin olisi voinut varmistua ettei vika ole sielä... Välivapaan päälläolo aika riippuu siitä kuinka paljon painaa kaasua, jos muistaa löysätä kaasun sopivalla hetkellä tapahtuu vaihto nätisti, mutta yleensä käyttää vapaalla ennen 3:s vaihdetta. Myös rengas ilmassa vaihto tapahtuu oikein, mutta kun laatikossa on vetoa käyttää vapaalla???

Keskipakosäätäjä on varmaan joskus tuohon vaihdettu, koska laatikossa näytti olevan sellaiset jäljet että jotain olisi jäänyt väliin mutta säätäjässä ei ollut mitään jälkiä. Jäljet olivat ennen parkki ratasta joten ei varmaan pitäisi vaikuttaa mitenkään toimintaan. Myöskin keskipakosäätäjän männänregnas oli puolet uutta kapeampi ja toinen lukitus oli kadonnut jonnekkin...
Saab 9000 CD Turbo vm -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tolaatikko

Jouset
26.620, 26.720, 26.812 vaikuttavat tähän vaihtohetken viiveeseen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja Liquila »

Kiitoksia tiedosta. Näin kun rupeaa miettimään niin tuolta voi löytyä myös metallin palanen, koska keskipakosäätäjän metallisesta männänrenkaasta oli lähtenyt toinen lukitus "hakanen" kokonaan kävelemään.

Löytyykö mistään informaatiota mitä matolaatikon eri osaset tekevät vai millä näitä ongelmien ratkaisuja ruukataan arpoa ;)

Ja sitten, Miksei laatikon päätykopan tiivisteenä saa käyttää pehmeitä tiivisteitä(Tiiviste "mäskit" ym ym)? Ite laitoin sellaista kun tuli avaaminen yllätyksenä eikä muuta vaihtoehtoa ollut.

Mitä muita jousia kannattaisi vaihtaa matolaatikkoon kun ikääkin on(vm 89), mutta on ajattu vasta 270tkm.
Saab 9000 CD Turbo vm -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja sitten, Miksei laatikon päätykopan tiivisteenä saa käyttää pehmeitä tiivisteitä(Tiiviste "mäskit" ym ym)? Ite laitoin sellaista kun tuli avaaminen yllätyksenä eikä muuta vaihtoehtoa ollut.
Koetappas arvata.... 8O
Ne ylipursuavat aineet löytynevät lopuksi matolaatikosta.
( siellä ne kolot kun eivät ole järin suuria )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja Liquila »

Ite mietin juuri samaan, mutta tulin siihen tulokseen että siitä kotelosta tilasta öljy laskee "öljypohjaan" josta öljy joutuu aina menemään suodattimen läpi ennenkuin päätyy matolootaan...
Toki voin olla virtaus suunnista väärässä, mutta näin itseäni rauhoitin pakko tilanteessa :). Sanokaa toki jos se ei näin mene...

Ja eihän sen matolootan puhistus ole etes kova homma :wink:
Saab 9000 CD Turbo vm -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaatin välivapaa ongelma

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itse en osaa sanoa että onko juuri Tonnarin ZF- laatikon öljynsuodatin ns. päävirtaussuodatin vaiko ei, eli että virtaisiko kaikki laatikkoöljy kaikissa kuormitustilanteissa sen verrattain heikon muoviverkkohököstyksen läpi.

Ns. "Maalaisjärki" sanoisi että ei, ja tätä tukisi myöskin ne jutut mitä on tullut kuultua siitä että mitä moskaa matolaatikoista ja ennenkaikkea tämän jousiventtiilien- ja lautasventtiilien välistä on löytynyt.

Ja eikäpä kait ihan turhaan sekä ZF-Getriebe- että SAAB olisi tähdentänyt nimenomaan sitä että ei ole suositeltavaa lähettää silikonimakkaroita öljynkiertoon ja varsinkaan laatikkoa ohjaavaan hydraulikoneikkoon.. :?
Vastaa Viestiin