Öljyvuoto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Öljyä tihkuu moottorin hihnan puoleisesta päästä.
Alta katsoen näyttäisi tulevan ylempää, kuin öljypohjan tiivisteestä.
Venttiilinkopan saumasta se ei tule, eikä kannen raosta.
Auton keulasta päin alta katsoen vain justiinsa erottaa, mutta takaa päin katsoen aivan märkä.

Olisikko jollakin jo tähän selvä vinkki vuotopaikasta... onko saabin vakiovika?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Lieneekö kampiakselin hihnapyörän stefalta tullut tunnit täyteen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

V.J.S kirjoitti:Lieneekö kampiakselin hihnapyörän stefalta tullut tunnit täyteen.
Sama ajatus ollut mielessä, mutta kun autolla on ajettu vasta n. 160 tkm.
Olisikko siellä jokin muu paikka josta vuoto olisi mahdollinen?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi se olla silti se stefa, jos huohotus on tukossa niin tiivisteet joutuu koville.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

karvakäsi kirjoitti:Lieneekö kampiakselin hihnapyörän stefalta tullut tunnit täyteen.
Jos akselilla on paljon pykälää vanhasta stefasta, niin ei välttämättä uusikaan stefa auta, vaan uuden stefan kiristysjousta on lyhennettävä. Eli sivuleikkureilla pala jousesta pois, ja kiertää jousenpäät yhteen, jolloin on lopputuloksena alkuperäistä tiiviimpi stefa. Ei aiheuta mitään riskiä, jos vain osaa kiertää jousenpäät niin, että pysyvät yhdessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:
karvakäsi kirjoitti:Lieneekö kampiakselin hihnapyörän stefalta tullut tunnit täyteen.
Jos akselilla on paljon pykälää vanhasta stefasta, niin ei välttämättä uusikaan stefa auta, vaan uuden stefan kiristysjousta on lyhennettävä. Eli sivuleikkureilla pala jousesta pois, ja kiertää jousenpäät yhteen, jolloin on lopputuloksena alkuperäistä tiiviimpi stefa. Ei aiheuta mitään riskiä, jos vain osaa kiertää jousenpäät niin, että pysyvät yhdessä.
Nyt puhun "väärästä" autosta mutta kuitenkin samasta asiasta, eli stefan asennussyvyydelläkin voi pelata kajoamatta itse tiivisteen jouseen jos kampiakselille on jo kulunut selvä ura.

Vanhassa pitkälohkossa ei ollut mitään rajoittamassa stefan (tiedän, "akselitiivisteen" mutta ammoisien aikojen valmistajan nimi nyt on vakiintunut) asennussyvyyttä joten painoin uuden sen millin syvemmälle mitä oli alunperin.

Ja jos sattuu olemaan uusia ja vanhoja stefoja käsillä, vaikkapa vain eri merkkisiäkin, niin voi huomata että stefan rungon ja itse huulitiivisteen kohta vaihtelee vaikka samoilla nimellismitoilla kaikki myydäänkin.

Ja onhan tuossa NG900-OG9-3 vielä sekin mahdollisuus että se öljypumpun kannen O-rengas on vain ikäänsä ja täyssynteettisten öljyjen ikäviin puoliin kyrsiintynyt ja kutistunut ja halkeillut eli vuotaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti: Ja jos sattuu olemaan uusia ja vanhoja stefoja käsillä, vaikkapa vain eri merkkisiäkin, niin voi huomata että stefan rungon ja itse huulitiivisteen kohta vaihtelee vaikka samoilla nimellismitoilla kaikki myydäänkin.

Ja onhan tuossa NG900-OG9-3 vielä sekin mahdollisuus että se öljypumpun kannen O-rengas on vain ikäänsä ja täyssynteettisten öljyjen ikäviin puoliin kyrsiintynyt ja kutistunut ja halkeillut eli vuotaa.
Lyhensin veistiäsi alkupäästä.

Tossa appiukon cs- 2.3-pitkälohkoturbossa on siis jo noin 10tkm sitten vaihdettu stefa, joka tuntui pitävän vaihdon jälkeen ehkä 100km. Tällöin ei tullut öljyvuotoa ollenkaan (kone pesty öljystä ulkoapäin joka vaiheessa kun on tehty remontteja, olisi pitänyt huomata vuodot).
Vaihdettu stefa oli Koivusen maahantuoma mikälie tarvikestefa, jonka huullos oli (ainakin ukon mittausten mukaan) eri kohdassa kuin vanhan orkkisstefan.
Ei kait se öljypumpun o-rengaskaan osaa lähteä vuotamaan kovin herkästi, jossei sitä sen kantta löyhdytetä?

Uskon että seuraavaksi tohon appiukkoni cs:ään kokeillaan stefaa, jossa on lyhennetty jousi. Vuoto kun on juuri sellaista, mikä tulee sieltä stefan välistä, ui pitkin akselia, ja hihnapyörä heittää sitä minnelie haluaakaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:Ei kait se öljypumpun o-rengaskaan osaa lähteä vuotamaan kovin herkästi, jossei sitä sen kantta löyhdytetä?
Kyllä ne vain kumitiivisteet kutistuvat ja halkeilevat kuuman öljyn vaikutuksesta vaikka ei koskaan kajottaisikaan, näin oli käynyt tämän meikäläisen vanhalohkoisen öljypumpunkannessa, sekä myös öljynsuodattimen jalan O-renkaassa: Oli kuin eivät ikinä olisi kumia olleetkaan, vaan alunperin pyöreäprofiiliset kumitiivisteet olivat muuttuneet neliskulmaisiin sijoihinsa sopiviksi muovikappaleiksi joissa ei enää ollut minkäännäköistä joustavuutta eli tiivistävyyttä ja olivat ihan niille sijoilleen ja urilleen kutistuttuaan halkeilleet ja katkeilleet.

(Ja sama juttu Atomaattilaatikon O-renkaissa joista toinen tuli urastaan viitenä eri kovana kappaleena)

Tuosta kampuran stefan asennussyvyydestä, kuten tuossa aiemmin kerroin, painoin sen millin syvemmälle ja kun taannoin jouduin jo sen vanhan kampuran stefan vuodon ja tehneidensä tepposten, (eli öljy oli pehmentänyt hihnapyörän vulkanoinnin joka petti), vuoksi vaihtamaan koko hihnapyörän stefaan kohtaavine tiivistepintoineen, oli se arpomani asennussyvyys tehnyt jo jälkeä tuoreeseen pintaan noin siihen syvyyteen vanhasta reippaammasta urasta sivuun mitä arvelinkin.

No, tuossa tämän kuluvan kuun 28:s päivä pitäisi tulla kahden päivän "ikkuna" jossa tulisi hoitaa NG:n jakopääremontti ja samalla kansipahvin vaihto, eli pääsemma tutustumaan lisää tiivisteiden ja vastinpintojensa sielunelämiin.. :lol:

Ja pakollista EDIITTIÄ: Sehän kampuran jakopään puoleinen tiivistepinta on siinä hihnapyörän sisältämässä "insertissä" akselilla eli jos haluaa uudenveroisen tiivistepinnan stefalle eikä murehtia asennussyvyyksistä niin asentaa uuden hihnapyörän.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Minuteman kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
karvakäsi kirjoitti: mahdollisuus että se öljypumpun kannen O-rengas on vain ikäänsä ja täyssynteettisten öljyjen ikäviin puoliin kyrsiintynyt ja kutistunut ja halkeillut eli vuotaa.
Missä kohdin se öljypumppu on ja mistäkautta sinne voi tiirailla?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

öljypumppu kansineen onpi siinä lohkossa kampiakselin hihnapyörän takana, noissa uudemmissa koneissa tiettävästi avattavissa yhden suuren lukkorenkaan irroittamalla.
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Minun Saapissa oli huohotin järjestemä umpitukossa ja sen seurauksena jakopään stefa oli korkkaantunut viimosen päälle irti. Koko moottorin vasen pääty oli öljyn peitossa, myös ilmanputsarin kansi! Stefa kannattaa EHDOTTOMASTI ostaa merkkiliikkeestä ja jos itse on vähänkin epävarma remontin onnistumisesta.teettää se paikassa jossa ymmäretään asian päälle!
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tarkistelin vuotoa tarkemmin.

Moottorin pääty on märkä heti kannen saumasta alaspäin (hihnan puoleisessa päädyssä) ja kosteutta on myös lohkonpäälläkin moottorin päädystäkatsoen vasemmalla (imusarjan puolella... liekkö lorahdellut täyttökorkista ohi?).

Vuoto on aika pientä... öljyn kulutus vain n. 0,3 l/10 tkm.
Autolla ajettu 160 tkm (moottoria ei ole pesty viimeisten 110 tkm aikana).

Eli onko tässä nyt korjausohje, että kansi on kiristettävä uudelleen.
Mitään muita oireita ei moottorista huomaa... vedet ja öljyt ei mene sekaisin, eikä painetta tule vesitilaan.
On vaan tämä öljy vuoto.

Onko venttiilikopan tiivisteitä 2 kpl... minne öljy valuu jos se sisempi vuotaa?
Auto on Saab jubilee 2,0 t vm.2002 5D pensa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jos sisempi venttiilikopantiiviste vuotaa, niin eiköhän se öljy valu tulppien luokse.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

saabeli kirjoitti:Moottorin pääty on märkä heti kannen saumasta alaspäin (hihnan puoleisessa päädyssä) ja kosteutta on myös lohkonpäälläkin moottorin päädystäkatsoen vasemmalla (imusarjan puolella... liekkö lorahdellut täyttökorkista ohi?).
Vuotopaikaksi korjaamolla totesivat kampiakselin stefan ja ketjukiristimen.
Eli se siitä... maksoi osineen 180E (työt oli115E).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Julli
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 10:59
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Julli »

saabeli kirjoitti:
saabeli kirjoitti:Moottorin pääty on märkä heti kannen saumasta alaspäin (hihnan puoleisessa päädyssä) ja kosteutta on myös lohkonpäälläkin moottorin päädystäkatsoen vasemmalla (imusarjan puolella... liekkö lorahdellut täyttökorkista ohi?).
Vuotopaikaksi korjaamolla totesivat kampiakselin stefan ja ketjukiristimen.
Eli se siitä... maksoi osineen 180E (työt oli115E).

Tässä on asiaa, eli jos ongelmaan löytyi ratkaisu, se myös kerrotaan täällä!
900i
riisi serkku suudelma aurinko
Vastaa Viestiin