ratti täristää 90-120!
ratti täristää 90-120!
eli -99/00 9-3 sport 2.0t
auto kulkee suoraan mutta ratti värisee-tärisee alkaen pienenä n. 80km/h ja loppuen n.120 jälkeen! pahinta 100-110kmh paikkeilla
autossa oli vanhat saabin alkuperäset 15" niilläkin väpätti hieman, nyt laitoin 17" ja kävin vielä tasapainottamassakin mutta sama homma! missä vois olla muussa vika siis kuin renkaissa? ja välillä esim loivassa "alamäessä" voi tärinä hävitä tai jossain kevyessä kurvissa!
kertokaa viisaat mistä vois vikaa ettiä, alkaa matka-ajo ärsyttää!
auto kulkee suoraan mutta ratti värisee-tärisee alkaen pienenä n. 80km/h ja loppuen n.120 jälkeen! pahinta 100-110kmh paikkeilla
autossa oli vanhat saabin alkuperäset 15" niilläkin väpätti hieman, nyt laitoin 17" ja kävin vielä tasapainottamassakin mutta sama homma! missä vois olla muussa vika siis kuin renkaissa? ja välillä esim loivassa "alamäessä" voi tärinä hävitä tai jossain kevyessä kurvissa!
kertokaa viisaat mistä vois vikaa ettiä, alkaa matka-ajo ärsyttää!
Re: ratti täristää 90-120!
oisko vetarin holkki?
Re: ratti täristää 90-120!
Itsellä samaa vikaa. Alla keväällä ostetut uudet tarvikealut sekä kuluneet Sportiva kesärenkaat. Vanteet on suorat, renkaat tasapainoitettu kolme kertaa. Ensin lätkivät 100 g yhteen vanteeseen, kävin kesän aikana tasapainoittamassa toisessa liikkeessä. Siellä tulivat asentajan mukaan kuntoon. Eipä mitä, yli 80 km/h ei voinut ajaa. Uudelleen rengasliikkeeseen missä tasapainoituskone näytti 55 g vielä vajausta. Nyt ovat ajettavat mutta täristää vielä. Jos nyt ajelen nuo renkaat loppuun ja ensi keväänä uudet. Renkaat kuluvat tasaisesti joten vika voisi olla puslissa tai iskareissa toisaalta nuo mun renkaatkin on halpamerkkiä. Talvirenkailla en ole huomannut täristystä mutta alla on peltivanteet. Mullakin tuo täristäminen loppuu n. 120 km/h. Moottoritietä on kuitenkin vähän täällä pohjanmaalla missä pääsisi ajamaan reippaammin.
Re: ratti täristää 90-120!
Hakusanaksi "holkki" ni löytyy lisää mahdollisuuksia, itsellä vastaavia oireita renkaista riippumatta(kolmannet kuukauden aikana) sisämmäinen malja liikkuu selkeästi kun sitä kädellä heiluttelee. Kuukausi tarttis sinnitellä että saa uutta holkkia ja stefaa. Pitänee joku päivä välis tarkistaa laatikkoöljyn määrä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: ratti täristää 90-120!
Samat oireet oli 17" renkailla ennen alatukivarsien puslien uusimista ja clampin asennusta. Samalla kyllä vaihtui alkuperäinen alustakin Konin kittiin että en sitten tiedä mikä eniten auttoi. Joka tapauksessa 15" renkailla ongelma ei pahemmin vaivannut.
Alatkivarsien orkkispuslat oli tosi pahassa kunnossa, yksi isoin pusla totaalisen revennyt ja muutkin aikansa eläneet.
Alatkivarsien orkkispuslat oli tosi pahassa kunnossa, yksi isoin pusla totaalisen revennyt ja muutkin aikansa eläneet.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: ratti täristää 90-120!
ahaa eli tollanen holkki, tarttee kattella tällä viikolla, ihmetyttää vaan kun autolla ajettu vain karvan yli 100tkm! :O
Re: ratti täristää 90-120!
Onko vanteen ja navan/soviterenkaan välissä välystä? Mulla oli ~ 1-2mm -> renkaanvaihdon jälkeen kulki suoraan. Reippaamman kiihdytyksen tai jarrutuksen jälkeen alkoi täristää just samoilla nopeuksilla. Pultit ei jaksanu pitää keskitystä kohillaan. Ranetin väliin sähköteippiä ja tärinät loppui.
9-3 Viggen #1487
Re: ratti täristää 90-120!
sähköteippiä?
no tarttee tutkailla tässä kun kerkeen!
no tarttee tutkailla tässä kun kerkeen!
Re: ratti täristää 90-120!
Todettua 15" Saabin alkuperäisillä aluvanteilla:
ylimääräinen lika/pöly/mutakerrostuma vanteissa osaa tärisyttää tietyissä nopeuksissa.
Painepesu vanteisiin on auttanut.
PS. Onnekseen harvakseltaan juotuu hiekkateitä ajelemaan.
ylimääräinen lika/pöly/mutakerrostuma vanteissa osaa tärisyttää tietyissä nopeuksissa.
Painepesu vanteisiin on auttanut.
PS. Onnekseen harvakseltaan juotuu hiekkateitä ajelemaan.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Re: ratti täristää 90-120!
tarpeeks puhtoset ainakin ovat!
kokeilin ihan mielenkiinnosta tota teippi hommaa ja ajo paranikin hieman! tosin kädellä koittaen kuskinpuolen vetari tuntui heiluttelemalla väljältä = katotaan meneekö holkki tms ens viikolla vaihtoon!
kokeilin ihan mielenkiinnosta tota teippi hommaa ja ajo paranikin hieman! tosin kädellä koittaen kuskinpuolen vetari tuntui heiluttelemalla väljältä = katotaan meneekö holkki tms ens viikolla vaihtoon!
Re: ratti täristää 90-120!
Taitaa olla PU-puslien aika. Viime talvena ei vielä ratti tärrännyt kesäaluilla, mutta nyt talven jälkeen oli tärinä saapunut. Luulin ensin, että johtuu renkaista, jotka swappasin takaa eteen ja vice versa. Tänään kuitenkin oli kova pakkanen aamulla(kumipuslat kovia) ja ratin tärinä oli täysin tiessään eikä uratkaan juuri haitanneet. Äsken kotimatkalla +7c ja ratin tärinää taas hieman riippuen "tuulen suunnasta ja kuun asennosta" sekä jatkuvaa ihmeellistä nypytystä siellä satasen vauhdin tuntumassa, joka tuntui loppuvan kun oli pienikin kaarre. Nypytti melkolailla samaa tahtia ratin kanssa.
Diagnosoin oireiden aiheuttajaksi noiden juttujen perusteella fletkut puslat. Onko eriävää mielipidettä tarjota?
Holkkitärrä käsittääkseni vähän erilaista ja tuskinpa se keliin pahemmin reagoi.
Clamppi autossa jo on.
PU-puslat täältä vai mistä?
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175
Etutukivarsien puslat, eli Pos. 1, 2 ja 3 maksais n.160eur kuluineen.
Diagnosoin oireiden aiheuttajaksi noiden juttujen perusteella fletkut puslat. Onko eriävää mielipidettä tarjota?
Holkkitärrä käsittääkseni vähän erilaista ja tuskinpa se keliin pahemmin reagoi.
Clamppi autossa jo on.
PU-puslat täältä vai mistä?
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175
Etutukivarsien puslat, eli Pos. 1, 2 ja 3 maksais n.160eur kuluineen.
Re: ratti täristää 90-120!
oireista en tiedä mutta pcs:ltä 210e 1,2 ja 3 puslat pari viikkoa sitten maksoi..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: ratti täristää 90-120!
Samanlainen tärinä oli itsellä viime syksynä omassa exässä ja alatukivarren yksi pusla oli revennyt ollen ihan "veltto". Uudet hain Motonetistä mutta hintaa en nyt muista.
Holkkia en en ekana silloinkaan epäillyt koska ei vuoda öljyä ulos vetarin juuresta. Sen se nyt tekee (siis stefa) jo ennen mitään tärinöitä.
Holkkia en en ekana silloinkaan epäillyt koska ei vuoda öljyä ulos vetarin juuresta. Sen se nyt tekee (siis stefa) jo ennen mitään tärinöitä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Re: ratti täristää 90-120!
Noniin, kiitos virikkeistä. Puslat tilattu ja jäämme odottamaan oliko vika niissä.
Asentaako itse vai viedäkö pajalle? Eli miten mittava/hankala homma on kyseessä?
Voisin kuvitella, että tiukassa voi jotkut osat olla kotikonsteille.
Asentaako itse vai viedäkö pajalle? Eli miten mittava/hankala homma on kyseessä?
Voisin kuvitella, että tiukassa voi jotkut osat olla kotikonsteille.
Re: ratti täristää 90-120!
Kyllähän nuo itsekin asentaa, varsinkin jos on mahdollisuus saada auto nostettua tukevasti ylös. Hommaa helpottaa, kun irrottaa ne alatukivarret autosta kokonaan ja jumppaa siinä puslat irti ja toiset tilalle. Ja tuossa tukivarren irrotusvaiheessa joutuu käyttämään aika paljon voimaa, joten siksi auto tukevasti ylös, ettei käy havereita.Tomsson kirjoitti:Noniin, kiitos virikkeistä. Puslat tilattu ja jäämme odottamaan oliko vika niissä.
Asentaako itse vai viedäkö pajalle? Eli miten mittava/hankala homma on kyseessä?
Voisin kuvitella, että tiukassa voi jotkut osat olla kotikonsteille.
Mulla ng:ssä oikeastaan suurin homma alustarempassa oli tuon ison ykköspuslan irrotus (Hook voinee varmistaa, mikä noista numeroista se oli, omasta mielestäni ykkönen). Muutaman tonnin alla vaivautuneen vasemman puolen pusla lähti prässissä vielä kohtuullisella kurmutuksella, mutta täysin tuoreen oikeanpuoleisen kanssa sai sitten tehdä ihan tosissaan töitä; kymppitonnin paine prässissä ei riittänyt, vaan se piti loppujen lopuksi sahata sieltä irti. Rautasaha, ruuvimeisseli ja iso vasara olivat oikein passelit työkalut tuossa vaiheessa.
Puslia irrottaessa aikaa meni muutama tunti yhteensä, joten siihen kannattaa varautua. Uusien heittäminen paikoilleen vei yhteensä muutaman minuutin; vähän kuparitahnaa kyytipojaksi ja sujauttaa paikalleen.
Kaiken kaikkiaan homma ei ole ollenkaan paha tehdä itse. Aikaa remppaan saa tapettua ihan sopivasti (tekemäsi turbon vaihto kyllä vie varmasti tästä voiton), ja mukaan kannattaa varata yhtä jos toistakin työkalua. Myös jotain liinaa, jolla saa ripustettua jarrut roikkumaan muutenkin kuin jarruletkun varaan.
Myös iso sorkkarauta (tunnetaan myös työnimikkeellä "kiskan avaaja") osoittautui aika korvaamattomaksi monessa kampeamisvaiheessa.