Tomsson kirjoitti:Noniin, kiitos virikkeistä. Puslat tilattu ja jäämme odottamaan oliko vika niissä.
Asentaako itse vai viedäkö pajalle? Eli miten mittava/hankala homma on kyseessä?
Voisin kuvitella, että tiukassa voi jotkut osat olla kotikonsteille.
Kyllähän nuo itsekin asentaa, varsinkin jos on mahdollisuus saada auto nostettua tukevasti ylös. Hommaa helpottaa, kun irrottaa ne alatukivarret autosta kokonaan ja jumppaa siinä puslat irti ja toiset tilalle. Ja tuossa tukivarren irrotusvaiheessa joutuu käyttämään aika paljon voimaa, joten siksi auto tukevasti ylös, ettei käy havereita.
Mulla ng:ssä oikeastaan suurin homma alustarempassa oli tuon ison ykköspuslan irrotus (Hook voinee varmistaa, mikä noista numeroista se oli, omasta mielestäni ykkönen). Muutaman tonnin alla vaivautuneen vasemman puolen pusla lähti prässissä vielä kohtuullisella kurmutuksella, mutta täysin tuoreen oikeanpuoleisen kanssa sai sitten tehdä ihan tosissaan töitä; kymppitonnin paine prässissä ei riittänyt, vaan se piti loppujen lopuksi sahata sieltä irti. Rautasaha, ruuvimeisseli ja iso vasara olivat oikein passelit työkalut tuossa vaiheessa.
Puslia irrottaessa aikaa meni muutama tunti yhteensä, joten siihen kannattaa varautua. Uusien heittäminen paikoilleen vei yhteensä muutaman minuutin; vähän kuparitahnaa kyytipojaksi ja sujauttaa paikalleen.
Kaiken kaikkiaan homma ei ole ollenkaan paha tehdä itse. Aikaa remppaan saa tapettua ihan sopivasti (tekemäsi turbon vaihto kyllä vie varmasti tästä voiton), ja mukaan kannattaa varata yhtä jos toistakin työkalua. Myös jotain liinaa, jolla saa ripustettua jarrut roikkumaan muutenkin kuin jarruletkun varaan.
Myös iso sorkkarauta (tunnetaan myös työnimikkeellä "kiskan avaaja") osoittautui aika korvaamattomaksi monessa kampeamisvaiheessa.