Korjan minäkin sitten SIDini.
Nyt kun homma on tehty ja jopa onnistuttu - ihme kyllä - niin heitänpä tähän muutaman kommentin ja valokuvan. (Kuvat paikassa
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/)
Itseltäni löytyi täällä mainitut neljä kappaletta 60 mm rautanauloja, joilla oli tarkoitus poistaa radio. Niitä jäi jopa puoli laatikollista yli! En saanut radiota kuitenkaan niillä pois. En kuitenkaan yrittänyt irrotusta myöskään taltalla ja vasaralla, vaikka sekin kävi mielessä, kun SID ei meinannut irrota ollenkaan. (Hermostuminen ei ole hyväksi.)
Siispä yrtin vaihtoehtotapaa. Sillä onnistuin. Käytin kahta lastaa jotka olin pehmustanut naarmuuntumisen estämiseksi. SIDIn poisto oli niilläkin vaikeaa. Se johtui siitä että en ole koskaan ennen poistanut SIDiä. Jos nyt joutuisin poistamaan sen uudestaan, niin se menisi hetkessä. (Täällä monet kehuvat kuinka helppoa ja nopeaa kaikki on. Ei ole. Ei ole olemassa helppoja ja vaikeita asioita. Asia on helppo jos se on entuudestaan tuttu, muuten se ei ole helppo. Sano uimataidottomalle, että uiminen on helppoa, sen kun vaan teet uimaliikkeitä vedessä. Yksinkertaista - jos osaa.)
Minulla meni koko korjausoperaatioon tarkalleen neljä tuntia - josta minullakin suurin osa ihmettelyä.
Oman SIDin rakenne ei ollut aivan sama kuin alkuperäisessä korjausoppaassa, mutta pääpiireittäin kuitenkin. Mm "pikkukannessa" oli klipsit joiden olemassaoloa en ensin tajunnut. Ihmettelin vaan että mikä ottaa kiinni kun kotelo ei aukea. Lisäksi kotelon nurkissa oli klipsit, mutta ne oli helppo huomata.
Aiemmissa viesteissä puhutaan paljon kortinreunaliittimen silittämisestä, pistelystä tai lisää painetta aiheuttava huovan asentamisesta. Sitä on harrastettu ja sitten oltu tyytyväisiä kun korjaus on onnistunut - ainakin toistaiseksi.
Viallisessa näytössä pikselit tulee ja menee omia aikojaa. Jos korjauksen aikana ne tulivat takaisin, niin mistä tiedät että syynä siihen on se mitä teit eikä se että irrotteluiden yms aikana liittimien mekaaniset jännitykset eivät muuttuneet?
Lattakaapelissa on KAKSI päätä. Olen sitä mieltä, että vian todellinen syy onkin lattakaapelin näytön päässä. Kuten 9-5 sanoi jo aika alussa, niin syynä on kuminauhan hapertuminen. Olen samaa mieltä.
Kuminauhan vetovoimalla ei ole väliä. Kuminauhan merkitys on siinä että se puristaa liitoskohtaa puristumalla liitoksen ja rakenteen muoviosien väliin.
Olen myös sitä mieltä, että näytön lasilevyn purkaminen on suuri riski. Sen jälkeen näyttö voi olla entinen. Piirikortin reunassa on sentään tukeva liitin, sen sijaa näytössä oleva vastaava liitos on lasin pintaan tehty ohut läpinäkyvä painatus. Tämä on siitä samasta aineesta kuin itse näytössä olevat segmentit tai pikselit.
Sen takia en uskaltanut purkaa näyttöä. Sen sijaan leikkasin ohuita tikkuja pakkausmuovista ja työnsin ne kuminauhan PÄÄLLE niin että kuminauhalle tulee enemmän puristusvoimaa liitosta vasten. (Katso kuva.) Tämä vaatii näppäryyttä, sillä nämä suikaleet eivät välttämättä halua olla siinä paikassa missä sinä haluat niiden olevan. Ne pyrkivät kääntymään sivuun ja samalla siirtämään kuminauhaa paikoiltaan.
Mulla on työnnettyä yksi liuska kummastakin päädystä sisään, mutta tarvittaessa niitä voi työntää useampiakin. Lisäliuskat menevät varmaan liukkaammin sisään, kun niitä ei enää tarvitse liu'uttaa kumia vasten.
Tein myös kortinreunaliittimen pistelyn, joskin aika helläkätisesti. Ihan vaan sen takia että minähän voin olla väärässä tuon oman teoriani kanssa. Eihän siinä mitään menettänyt. Aika hankalaa se oli, kun mittakaava on todella pieni. (Yhdessä kuvassa on mitta mukana vertailun vuoksi.)
Kaikki kadonneet pikselit ja kellon numerot tulivat takaisin! Jee!!!!
Toivottavasti myös pysyvät. Jos eivät, niin työnnän lisää muoviliuskoja lisäämään kuminauhan painetta liitosta vasten. Nythän osaan sen. Luulisin.
Liuskat kannattaa leikata sopivan pituisiksi valmiiksi, joskin sen jälkeen niiden pois vetäminen voi olla hankalaa, mikäli tarvetta tulee.