SID2 korjausopas
Re: SID2 korjausopas
Tervehdys!
Palautetta tämän topicin korjausohjeista:
Toukokuussa korjasin pistelemällä SID2 näytöstä pari pystyriviä, korjaus tehosi mutta kesti n.20 km, jonka jälkeen hävisi kaksi vaakariviä ja pari pikseliä kellosta.
Kesäkuussa pistelin lisää (huolellisemmin) ja laitoin kapean ikkunatiivisteen painamaan liitoskohtaa. Sen jälkeen kaikki pikselit ovat toimineet tähän saakka!
Kannattaa pistellessä olla varovainen, ettei vahingoita muita komponentteja ja liitoskohtia piirilevyssä. Itse laitoin pistelykohtaan levyn alle pehmusteen lievittämään alapintaan tulevaa painetta.
Kiitoksia hyvistä ohjeista ja kuvista!
Palautetta tämän topicin korjausohjeista:
Toukokuussa korjasin pistelemällä SID2 näytöstä pari pystyriviä, korjaus tehosi mutta kesti n.20 km, jonka jälkeen hävisi kaksi vaakariviä ja pari pikseliä kellosta.
Kesäkuussa pistelin lisää (huolellisemmin) ja laitoin kapean ikkunatiivisteen painamaan liitoskohtaa. Sen jälkeen kaikki pikselit ovat toimineet tähän saakka!
Kannattaa pistellessä olla varovainen, ettei vahingoita muita komponentteja ja liitoskohtia piirilevyssä. Itse laitoin pistelykohtaan levyn alle pehmusteen lievittämään alapintaan tulevaa painetta.
Kiitoksia hyvistä ohjeista ja kuvista!
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: SID2 korjausopas
toimiiko toi samainen systeemi myös sid1 kadonneisiin pikkelsseihin?
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: SID2 korjausopas
Minullakin SIDin näytöstä on kadonnut silloin tällöin vaaka- tai pystyrivejä, mutta ne ovat tulleet takaisin muutaman tunnin kuluessa. Yksittäisten rivien katoaminen on ärsyttävää, mutta se että kellosta katoaa numeroita, on sietämätöntä. 10-minuuttiset ovat olleet kadoksissa jo pari päivää. (Autossa olevan kellon tarpeellisuuden huomaa vasta kun se ei toimi.)
Luin tämän keskustelun läpi. Se herätti joitakin kysymyksiä.
Ensinnäkin SIDin irrotuksessa näyttää olevan kaksi tapaa: Jollain puikoilla ensin radio pois tökkimällä reijistä (näkyy kuvassa) ja sen jälkeen SID voidaan vetää alakautta pois. Toinen tapa on kammeta SID suoraan irti reunoista jollain työkalulla. Kumpaa suosittelette? Onko puikoissa joitain kikkoja jotka on huomioitava? (Ilmeisesti puikot vapauttaa joitakin klipsejä tms?) Lähteekö SID irti suoraan kampeamalla ilman kohtuullista voiman käyttöä?
Ja sitten itse korjauksiin.
Korjaustapoja näyttää olevan ainakin viisi:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=34893
Tätä palstaa lukemalla sain sellaisen kuvan, että liitosten painelu jollain työkalulla on paras tapa. Toisaalta sain sellaisen kuvan, että tätä menetelmää käyttämällä oli saatu aikaan myös vahinkoa. Ehkä silloin oli käytetty liikaa voimaa? (En tiedä.)
Olisikohan parempi idea painella vain yksi piste liitosta kohden näin aluksi? Ei siis kahta kuten esimerkissä sivulla 5:
http://i183.photobucket.com/albums/x34/ ... s/sid2.jpg
Toiset pisteet voisi pistellä vain tarvittaessa - tai myöhemmin jos näyttö alkaa oikutella uudelleen. Ei kai tuota korjausta voi toistaa loputtomiin ilman että lattakaapeli irtoaa kokonaan?
Joku sanoi laittaneensa pehmustetta piirilevyn alle ennen pistelyä. Onkohan se hyvä idea? Jos alla on pehmustetta, niin piirilevy taipuu painelussa, ja se tuskin tekee hyvää liitoksille.
Herää myöskin kysymys, että onko lattakaapelin juottamien täysin mahdoton ajatus? Vaikea se on, mutta onko mahdoton? Se olisi lopullinen korjaus. Luulen että se kestäisi auton iän. Piirilevyn muut pintaliitoskomponentit on kiinnitetty juottamalla. (Komponentit ladotaan ja juotetaan automaattisesti. Kaapelia ei voi kuitenkaan laittaa aaltojuotoskoneen läpi.)
Kun SID on irti, niin se nollautuu:
http://www.saabclubseattle.org/sid_repair.html
Se että kello ja radioasemat katoaa, ei haittaa, koska ne voi virittää uudelleen. Katoaako myös määräaikaishuollon ilmoitusajankohta tai muuta vastaavaa tietoa kun SID on virraton?
Luin tämän keskustelun läpi. Se herätti joitakin kysymyksiä.
Ensinnäkin SIDin irrotuksessa näyttää olevan kaksi tapaa: Jollain puikoilla ensin radio pois tökkimällä reijistä (näkyy kuvassa) ja sen jälkeen SID voidaan vetää alakautta pois. Toinen tapa on kammeta SID suoraan irti reunoista jollain työkalulla. Kumpaa suosittelette? Onko puikoissa joitain kikkoja jotka on huomioitava? (Ilmeisesti puikot vapauttaa joitakin klipsejä tms?) Lähteekö SID irti suoraan kampeamalla ilman kohtuullista voiman käyttöä?
Ja sitten itse korjauksiin.
Korjaustapoja näyttää olevan ainakin viisi:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=34893
Tätä palstaa lukemalla sain sellaisen kuvan, että liitosten painelu jollain työkalulla on paras tapa. Toisaalta sain sellaisen kuvan, että tätä menetelmää käyttämällä oli saatu aikaan myös vahinkoa. Ehkä silloin oli käytetty liikaa voimaa? (En tiedä.)
Olisikohan parempi idea painella vain yksi piste liitosta kohden näin aluksi? Ei siis kahta kuten esimerkissä sivulla 5:
http://i183.photobucket.com/albums/x34/ ... s/sid2.jpg
Toiset pisteet voisi pistellä vain tarvittaessa - tai myöhemmin jos näyttö alkaa oikutella uudelleen. Ei kai tuota korjausta voi toistaa loputtomiin ilman että lattakaapeli irtoaa kokonaan?
Joku sanoi laittaneensa pehmustetta piirilevyn alle ennen pistelyä. Onkohan se hyvä idea? Jos alla on pehmustetta, niin piirilevy taipuu painelussa, ja se tuskin tekee hyvää liitoksille.
Herää myöskin kysymys, että onko lattakaapelin juottamien täysin mahdoton ajatus? Vaikea se on, mutta onko mahdoton? Se olisi lopullinen korjaus. Luulen että se kestäisi auton iän. Piirilevyn muut pintaliitoskomponentit on kiinnitetty juottamalla. (Komponentit ladotaan ja juotetaan automaattisesti. Kaapelia ei voi kuitenkaan laittaa aaltojuotoskoneen läpi.)
Kun SID on irti, niin se nollautuu:
http://www.saabclubseattle.org/sid_repair.html
Se että kello ja radioasemat katoaa, ei haittaa, koska ne voi virittää uudelleen. Katoaako myös määräaikaishuollon ilmoitusajankohta tai muuta vastaavaa tietoa kun SID on virraton?
Re: SID2 korjausopas
9-5T kirjoitti: sitten irroitat vaikka vetokoukun jos haluat.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: SID2 korjausopas
Irrotuksesta:
Jos irrottaa pelkän SID:n, kuten 9-5T tekee. Silloin on hyvä olla jotkin muoviset tms riittävän leveät ja muutenkin sopivan kokoiset kiilat millä sen kampeaa. Tästä taisi olla 9-5T:n laittamana kuvakin jossain aiemmilla sivuilla.
Jos tällaisia kiiloja ei valmiiksi ole, en lähtisi ihan ruuvarilla tms kampeamaan SID:iä irti, saattaa tulla jälkiä.
Sillä vaivalla kun tuommoisia irrotusvälineitä alkaa tehdä tai etsiä, irrottaa jo monta kertaa sen radionkin. Radiokanavat ei häviä mihinkään, koska radiota ei tarvitse irrottaa johdoista. Radion voi tökätä takaisin paikalleen heti kun SID on irrotettu kolostaan.
Itse olen käyttänyt radion irrotuksessa tavallisia 60mm rautanauloja. Radion ja SID:n irrotukseen menee tällä metodilla jotain puolisen minuuttia, eli kovin kauaa ei kannata käyttä aikaa noitten muovikiilojen etsimiseen...
Jos irrottaa pelkän SID:n, kuten 9-5T tekee. Silloin on hyvä olla jotkin muoviset tms riittävän leveät ja muutenkin sopivan kokoiset kiilat millä sen kampeaa. Tästä taisi olla 9-5T:n laittamana kuvakin jossain aiemmilla sivuilla.
Jos tällaisia kiiloja ei valmiiksi ole, en lähtisi ihan ruuvarilla tms kampeamaan SID:iä irti, saattaa tulla jälkiä.
Sillä vaivalla kun tuommoisia irrotusvälineitä alkaa tehdä tai etsiä, irrottaa jo monta kertaa sen radionkin. Radiokanavat ei häviä mihinkään, koska radiota ei tarvitse irrottaa johdoista. Radion voi tökätä takaisin paikalleen heti kun SID on irrotettu kolostaan.
Itse olen käyttänyt radion irrotuksessa tavallisia 60mm rautanauloja. Radion ja SID:n irrotukseen menee tällä metodilla jotain puolisen minuuttia, eli kovin kauaa ei kannata käyttä aikaa noitten muovikiilojen etsimiseen...
Re: SID2 korjausopas
Olet kytkenyt puikot yhteen. Merkitseekö se sitä että molemmista sama puolen reijistä pitää "tökkiä" yhtä aikaa?9-5T kirjoitti:Jos ei ole työkaluja voi esim. tuollaisella irroittaa radion...
.... No onneksi mulla on kaksi kättä. Ja kolmannella puuttuvalla kädellä sitten ilmeisesti tartutaan radioon
Re: SID2 korjausopas
Olen ymmärtänyt että autoradioiden kiinnitysmenetelmät ovat samat lähes kaikissa autoradioissa. Siispä googlaamaan.... löysin tällaisen kuvan:9-5T kirjoitti:Riittää kun änkee molemmille puolille bachot ja vetää niistä, oiken malliset kolot tai työkalu jää sen verran tiukkaan ettei radioon tarvitse tarttua.o--o kirjoitti:Olet kytkenyt puikot yhteen. Merkitseekö se sitä että molemmista sama puolen reijistä pitää "tökkiä" yhtä aikaa?9-5T kirjoitti:Jos ei ole työkaluja voi esim. tuollaisella irroittaa radion...
.... No onneksi mulla on kaksi kättä. Ja kolmannella puuttuvalla kädellä sitten ilmeisesti tartutaan radioon
Joo kaikki reiät täytyy tökkiä yhtäaikaa.
http://www.tradenote.net/images/users/0 ... ___CDC.jpg
Kuvan radion kyljessä näkyy kaksi liuskaa jotka lienevät samanlaiset kuin Saabin radiossa.
Löytyi myös kuva "virallisista" irrotustyökaluista:
http://www.maplin.co.uk/images/full/a16gj.jpg
Jess... nyt selkis pääpiirteittäin miten autoradion kiinnityssysteemi toimii. Eli piikit painavat radion kylkien liuskat sisään ja sitten niissä olevilla koukuilla vedetään koko höskä ulos.
PS. Kellon puuttuva numero tuli joksikin aikaa takaisin mutta häipyi sitten taas uudelleen. Ja samalla yksi uusi vaakarivi pimeni.
Re: SID2 korjausopas
Ite en saannu radiota irti mitenkää kun ei ollu tommosia puikkoja. Ei siis irtoa ainakaan 4 tuuman nauloilla. Vähän reilummalla talttamallin ruuvimeisselillä lähti SID nätisti irti jättämättä mitään jälkiä. Vielä parempi jos käyttää kahta niin saa samanaikaisesti kammettua molemmilta puolilta. Helppoa kun lapsen lyöminen.
#3272
Re: SID2 korjausopas
Jep, SID ei ole lukittu paikoilleen millään klipseillä joita tarvitsisi painaa. Itse käytin Hellan sumuvalon kuoren avaamiseen tarkoitettua muovikiilaa.
Kannattaa pistellä se johdinnauha, pari pistettä kuhunkin johtimeen ja alla joku tukeva reuna ettei levy taivu. Kasausvaiheessa vaikka ikkunatiiviste sinne väliin pitämään kontaktia yllä.
Kannattaa pistellä se johdinnauha, pari pistettä kuhunkin johtimeen ja alla joku tukeva reuna ettei levy taivu. Kasausvaiheessa vaikka ikkunatiiviste sinne väliin pitämään kontaktia yllä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: SID2 korjausopas
Niin, eli siis jokaisessa neljässä reiässä pitää olla jokin puikko kun radiota vedetään ulos. Ne puikot voi kaikki tunkea sinne yksitellen ja eri aikaan (jos tätä kysyjä tarkoitti "yhtä aikaa").
Kuumasinkitty 60mm naula on sopivan karhea jotta jää kanssa hyvin kiinni.
3 SIDiä olen tökkinyt ja kaikki on irronnut nätisti noilla nauloilla.
Kuumasinkitty 60mm naula on sopivan karhea jotta jää kanssa hyvin kiinni.
3 SIDiä olen tökkinyt ja kaikki on irronnut nätisti noilla nauloilla.
Re: SID2 korjausopas
Ohuella "Japanin lastalla",eli pakkelilastalla lähtee Sid helposti irti.Ihan turhaa on alkaa poppikonetta irrotteleen.
Re: SID2 korjausopas
Korjan minäkin sitten SIDini.
Nyt kun homma on tehty ja jopa onnistuttu - ihme kyllä - niin heitänpä tähän muutaman kommentin ja valokuvan. (Kuvat paikassa http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/)
Itseltäni löytyi täällä mainitut neljä kappaletta 60 mm rautanauloja, joilla oli tarkoitus poistaa radio. Niitä jäi jopa puoli laatikollista yli! En saanut radiota kuitenkaan niillä pois. En kuitenkaan yrittänyt irrotusta myöskään taltalla ja vasaralla, vaikka sekin kävi mielessä, kun SID ei meinannut irrota ollenkaan. (Hermostuminen ei ole hyväksi.)
Siispä yrtin vaihtoehtotapaa. Sillä onnistuin. Käytin kahta lastaa jotka olin pehmustanut naarmuuntumisen estämiseksi. SIDIn poisto oli niilläkin vaikeaa. Se johtui siitä että en ole koskaan ennen poistanut SIDiä. Jos nyt joutuisin poistamaan sen uudestaan, niin se menisi hetkessä. (Täällä monet kehuvat kuinka helppoa ja nopeaa kaikki on. Ei ole. Ei ole olemassa helppoja ja vaikeita asioita. Asia on helppo jos se on entuudestaan tuttu, muuten se ei ole helppo. Sano uimataidottomalle, että uiminen on helppoa, sen kun vaan teet uimaliikkeitä vedessä. Yksinkertaista - jos osaa.)
Minulla meni koko korjausoperaatioon tarkalleen neljä tuntia - josta minullakin suurin osa ihmettelyä.
Oman SIDin rakenne ei ollut aivan sama kuin alkuperäisessä korjausoppaassa, mutta pääpiireittäin kuitenkin. Mm "pikkukannessa" oli klipsit joiden olemassaoloa en ensin tajunnut. Ihmettelin vaan että mikä ottaa kiinni kun kotelo ei aukea. Lisäksi kotelon nurkissa oli klipsit, mutta ne oli helppo huomata.
Aiemmissa viesteissä puhutaan paljon kortinreunaliittimen silittämisestä, pistelystä tai lisää painetta aiheuttava huovan asentamisesta. Sitä on harrastettu ja sitten oltu tyytyväisiä kun korjaus on onnistunut - ainakin toistaiseksi.
Viallisessa näytössä pikselit tulee ja menee omia aikojaa. Jos korjauksen aikana ne tulivat takaisin, niin mistä tiedät että syynä siihen on se mitä teit eikä se että irrotteluiden yms aikana liittimien mekaaniset jännitykset eivät muuttuneet?
Lattakaapelissa on KAKSI päätä. Olen sitä mieltä, että vian todellinen syy onkin lattakaapelin näytön päässä. Kuten 9-5 sanoi jo aika alussa, niin syynä on kuminauhan hapertuminen. Olen samaa mieltä.
Kuminauhan vetovoimalla ei ole väliä. Kuminauhan merkitys on siinä että se puristaa liitoskohtaa puristumalla liitoksen ja rakenteen muoviosien väliin.
Olen myös sitä mieltä, että näytön lasilevyn purkaminen on suuri riski. Sen jälkeen näyttö voi olla entinen. Piirikortin reunassa on sentään tukeva liitin, sen sijaa näytössä oleva vastaava liitos on lasin pintaan tehty ohut läpinäkyvä painatus. Tämä on siitä samasta aineesta kuin itse näytössä olevat segmentit tai pikselit.
Sen takia en uskaltanut purkaa näyttöä. Sen sijaan leikkasin ohuita tikkuja pakkausmuovista ja työnsin ne kuminauhan PÄÄLLE niin että kuminauhalle tulee enemmän puristusvoimaa liitosta vasten. (Katso kuva.) Tämä vaatii näppäryyttä, sillä nämä suikaleet eivät välttämättä halua olla siinä paikassa missä sinä haluat niiden olevan. Ne pyrkivät kääntymään sivuun ja samalla siirtämään kuminauhaa paikoiltaan.
Mulla on työnnettyä yksi liuska kummastakin päädystä sisään, mutta tarvittaessa niitä voi työntää useampiakin. Lisäliuskat menevät varmaan liukkaammin sisään, kun niitä ei enää tarvitse liu'uttaa kumia vasten.
Tein myös kortinreunaliittimen pistelyn, joskin aika helläkätisesti. Ihan vaan sen takia että minähän voin olla väärässä tuon oman teoriani kanssa. Eihän siinä mitään menettänyt. Aika hankalaa se oli, kun mittakaava on todella pieni. (Yhdessä kuvassa on mitta mukana vertailun vuoksi.)
Kaikki kadonneet pikselit ja kellon numerot tulivat takaisin! Jee!!!!
Toivottavasti myös pysyvät. Jos eivät, niin työnnän lisää muoviliuskoja lisäämään kuminauhan painetta liitosta vasten. Nythän osaan sen. Luulisin.
Liuskat kannattaa leikata sopivan pituisiksi valmiiksi, joskin sen jälkeen niiden pois vetäminen voi olla hankalaa, mikäli tarvetta tulee.
Nyt kun homma on tehty ja jopa onnistuttu - ihme kyllä - niin heitänpä tähän muutaman kommentin ja valokuvan. (Kuvat paikassa http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/)
Itseltäni löytyi täällä mainitut neljä kappaletta 60 mm rautanauloja, joilla oli tarkoitus poistaa radio. Niitä jäi jopa puoli laatikollista yli! En saanut radiota kuitenkaan niillä pois. En kuitenkaan yrittänyt irrotusta myöskään taltalla ja vasaralla, vaikka sekin kävi mielessä, kun SID ei meinannut irrota ollenkaan. (Hermostuminen ei ole hyväksi.)
Siispä yrtin vaihtoehtotapaa. Sillä onnistuin. Käytin kahta lastaa jotka olin pehmustanut naarmuuntumisen estämiseksi. SIDIn poisto oli niilläkin vaikeaa. Se johtui siitä että en ole koskaan ennen poistanut SIDiä. Jos nyt joutuisin poistamaan sen uudestaan, niin se menisi hetkessä. (Täällä monet kehuvat kuinka helppoa ja nopeaa kaikki on. Ei ole. Ei ole olemassa helppoja ja vaikeita asioita. Asia on helppo jos se on entuudestaan tuttu, muuten se ei ole helppo. Sano uimataidottomalle, että uiminen on helppoa, sen kun vaan teet uimaliikkeitä vedessä. Yksinkertaista - jos osaa.)
Minulla meni koko korjausoperaatioon tarkalleen neljä tuntia - josta minullakin suurin osa ihmettelyä.
Oman SIDin rakenne ei ollut aivan sama kuin alkuperäisessä korjausoppaassa, mutta pääpiireittäin kuitenkin. Mm "pikkukannessa" oli klipsit joiden olemassaoloa en ensin tajunnut. Ihmettelin vaan että mikä ottaa kiinni kun kotelo ei aukea. Lisäksi kotelon nurkissa oli klipsit, mutta ne oli helppo huomata.
Aiemmissa viesteissä puhutaan paljon kortinreunaliittimen silittämisestä, pistelystä tai lisää painetta aiheuttava huovan asentamisesta. Sitä on harrastettu ja sitten oltu tyytyväisiä kun korjaus on onnistunut - ainakin toistaiseksi.
Viallisessa näytössä pikselit tulee ja menee omia aikojaa. Jos korjauksen aikana ne tulivat takaisin, niin mistä tiedät että syynä siihen on se mitä teit eikä se että irrotteluiden yms aikana liittimien mekaaniset jännitykset eivät muuttuneet?
Lattakaapelissa on KAKSI päätä. Olen sitä mieltä, että vian todellinen syy onkin lattakaapelin näytön päässä. Kuten 9-5 sanoi jo aika alussa, niin syynä on kuminauhan hapertuminen. Olen samaa mieltä.
Kuminauhan vetovoimalla ei ole väliä. Kuminauhan merkitys on siinä että se puristaa liitoskohtaa puristumalla liitoksen ja rakenteen muoviosien väliin.
Olen myös sitä mieltä, että näytön lasilevyn purkaminen on suuri riski. Sen jälkeen näyttö voi olla entinen. Piirikortin reunassa on sentään tukeva liitin, sen sijaa näytössä oleva vastaava liitos on lasin pintaan tehty ohut läpinäkyvä painatus. Tämä on siitä samasta aineesta kuin itse näytössä olevat segmentit tai pikselit.
Sen takia en uskaltanut purkaa näyttöä. Sen sijaan leikkasin ohuita tikkuja pakkausmuovista ja työnsin ne kuminauhan PÄÄLLE niin että kuminauhalle tulee enemmän puristusvoimaa liitosta vasten. (Katso kuva.) Tämä vaatii näppäryyttä, sillä nämä suikaleet eivät välttämättä halua olla siinä paikassa missä sinä haluat niiden olevan. Ne pyrkivät kääntymään sivuun ja samalla siirtämään kuminauhaa paikoiltaan.
Mulla on työnnettyä yksi liuska kummastakin päädystä sisään, mutta tarvittaessa niitä voi työntää useampiakin. Lisäliuskat menevät varmaan liukkaammin sisään, kun niitä ei enää tarvitse liu'uttaa kumia vasten.
Tein myös kortinreunaliittimen pistelyn, joskin aika helläkätisesti. Ihan vaan sen takia että minähän voin olla väärässä tuon oman teoriani kanssa. Eihän siinä mitään menettänyt. Aika hankalaa se oli, kun mittakaava on todella pieni. (Yhdessä kuvassa on mitta mukana vertailun vuoksi.)
Kaikki kadonneet pikselit ja kellon numerot tulivat takaisin! Jee!!!!
Toivottavasti myös pysyvät. Jos eivät, niin työnnän lisää muoviliuskoja lisäämään kuminauhan painetta liitosta vasten. Nythän osaan sen. Luulisin.
Liuskat kannattaa leikata sopivan pituisiksi valmiiksi, joskin sen jälkeen niiden pois vetäminen voi olla hankalaa, mikäli tarvetta tulee.
Re: SID2 korjausopas
Siitä, että piirilevyn pistelyn jälkeen kaikki pikselit palasivat eikä ongelma ole vielä puolen vuoden jälkeenkään palannut. Tuosta näki selvästi, etteivät kaikki kontaktit olleet kiinni piirilevyssä. Näytön päässä ei ainakaan tuossa purkamassani yksilössä ollut ongelmaa vaan nimenomaan piirilevyn päässä. Tokihan eri yksilöissä ongelma saattaa olla hieman eri kohdassa.Jos korjauksen aikana ne tulivat takaisin, niin mistä tiedät että syynä siihen on se mitä teit eikä se että irrotteluiden yms aikana liittimien mekaaniset jännitykset eivät muuttuneet?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SID2 korjausopas
Pistelyllä 2/kontakti palutti SID:n kaikki pikselit täydellisesti loistavaa...
Ajattelin tehdä saman ACC:n näytölle, mutta mikä omituisinta korjattuani SID:n A CC:kin korjaantui? Onko muilla käynyt vastaavaa?
Ajattelin tehdä saman ACC:n näytölle, mutta mikä omituisinta korjattuani SID:n A CC:kin korjaantui? Onko muilla käynyt vastaavaa?
Re: SID2 korjausopas
Nuo viat tulee ja menee miten sattuu. Se että vika katosi ei merkitse sitä että se ei tulisi takaisin - siis ilman korjausta. Entä korjauksen kanssa - onko sama juttu, sen aika näyttää.JYK kirjoitti:Pistelyllä 2/kontakti palutti SID:n kaikki pikselit täydellisesti loistavaa...
Ajattelin tehdä saman ACC:n näytölle, mutta mikä omituisinta korjattuani SID:n A CC:kin korjaantui? Onko muilla käynyt vastaavaa?
Mun ensimmäinen pistely oli vähän turhan helläkätinen joten vika palasi myöhemmin ajoittain osittain. Ensimmäinen pistely oli vain sellaista helläkätistä painelua, että liimapinnat tarttuivat uudelleen yhteen. (Jos nyt nyt ovat liimaa. Näyttää ihan juotetulta.) Tein eilen uuden paremman pistelyn ja laitoin sen lisäksi vanhasta pyyhkijänsulasta leikatut kumisuikaleet puristamaan liitosta kummaltakin puolelta. Tällä hetkellä kaikki puuttuvat pikesit ovat palanneet ja toivon että ne pysyvät poissa. Puristusvoima kummaltakin puolelta on ainakin aika iso. Ja pistely kunnollista.
Oheiset kuvat ovat hiukan harhaanjohtavia. Liittimen päällä oleva kumisuikale on hiukan liina paksu. Jouduin ohentamaan sitä ennen lopullista asentamista. Vastaavasti kortin toisella puolella oleva suikaleesta tuli taas liian ohut. Uudelleen virittelyiden jälkeen liitoskohta on niin kovassa puristuksessa että kovemmassa ei voi olla paikkojen särkymättä.