84- 900 16v turbo ei ahda!?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ensin kannattaisi laittaa kaikki perusasiast kuntoon eli oikeat osat paikalleen ja tarkastaa muutenkin tuo abc-systeemin toiminta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Ongelma selvisi! Turbolta lähtee putki välijäähyttimelle niin liitos oli löystyny. Kiristin liitoksen niin johan toimii! Kiitoksia kaikille neuvoista!
Saab 900 T16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pessi kirjoitti:Kiristin liitoksen niin johan toimii!
Ja magneettiventtiili on edelleen kytkemättä? Minkälaiset on ahtopaineet nyt? Onko käytössä bleed-venttiili tms?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Ei se magneettiventtili ole paikallaan.Siellä se on takakontissa pyörimässä. Ahdot on siinä pikkuisen punaisen puolella. Tuota en ole ihan varma onko tässä sit mitä "virityksiä" koska tämä on ensimmäinen turbo auto ja ensimmäinen Saab. :roll:
Saab 900 T16
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pessi kirjoitti:Ei se magneettiventtili ole paikallaan.Siellä se on takakontissa pyörimässä. Ahdot on siinä pikkuisen punaisen puolella. Tuota en ole ihan varma onko tässä sit mitä "virityksiä" koska tämä on ensimmäinen turbo auto ja ensimmäinen Saab. :roll:
Tuolla "virityksellä" rikkoo moottorin aika helposti. Sen magneettiventtiilin tarkoitus on rajoittaa ahtopainetta, mikäli moottori alkaa nakuttaa. Suosittelen käyttämään bensana vähintään 98:a tai mieluiten 99:ä mikäli lähistöllä on Shell tai Ysi5 asemia.

Mikäli ahtopainetta ei ohjata mitenkään ja ajat 95:llä sulatat moottorista männät hyvinkin nopeasti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Hmm... Kiitos vinkistä. 98:lla oon ajellu. Mites ne magneettiventtiilin letkut pitäs kytkeä jos sen laittas paikalleen?
Saab 900 T16
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Kumpi näistä magneettiventtiilin navoista on + ja kumpi - ?

http://www.cosworth.hu/content/vegyes/amal_valve.jpg
Saab 900 T16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Tosin ei mitään tapahdu, vaikka kytkisitkin "väärin päin" johdot
Tai tapahtuu sama mitä tapahtuu kun kytkee "oikein päin".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pessi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 14, 2008 18:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja Pessi »

Ok. Kiitos :D
Saab 900 T16
sasiitonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 18, 2014 15:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?

Viesti Kirjoittaja sasiitonen »

Haulla löysin tämän aiheen, ja ajattelin nyt nostaa tätä enkä tehdä uutta aihetta :)

Elikkä, itsellä on siis ysisatkussani samantyylinen ongelma. Ahdot siis nousevat kiihdyttäessä, mutta maksimissaan siis hieman keltaisen puolelle. 3000 kierroksen jälkeen kierrosluvun nousu alkaa hidastumaan, ja tuntuu aivan kuin jokin kuristaisi oudosti. Kyseessä on kuitenkin 8v turbo "T8 Special" mekaanisella ruiskutuksella, ei 16v. Imuputkia olen tarkistellut ja liitoksia kiristellyt, eikä imuvuotoja ole vastaan tullut. Voisiko kyseessä siis olla viallinen bypass? Esiintyykö näitä oireita muissa kuin viallisen bypassin tai magneettiventtiilin kohdalla?


-Sami

EDIT: Löytyihän noita aiheita urakalla, hakutaidot näyttävät olevan vielä vähän.. Hakusessa! Pahoittelut. :mrgreen:
Saab 900 -89 "T8 Special"
Vastaa Viestiin