2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

http://www.kotikone.fi/pasi.karell/Mant ... kassa.html

Putkesta tuli mustaa savua ja kone rytisi käskettäessä. Rikkinäinen ilmamassamittari yhdistettynä toisen virifirman boksiin. Mm. sytytys ennakko maksimissaan 18 astetta :roll: ja muutetut nakukartat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja renner »

Mikäs tämä toinen virifirma oli ja rytisikö kone aina kunnolla kiihdyttäessä?
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Miten ahdot muuten käyttäytyy noilla stage3 aeroilla tai ylipäätään 2.0t?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys ! Itsellä tuo Nordicin steg 3+ isommalla välijäähyllä ja mitsun
ahtimella t7 2.0t moottorissa ollut kiinni n. 200 tkm
eikä mitään ongelmaa joka johtuis softasta , että lieneekö
turha mollata softa valmistajaa jos nuo vehkeet ei pelitä
saabin omien viallisten "komponenttien" kanssa...
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja renner »

Vertaillaan ja keskustellaan, onkos amiraalilla vakio paketti muuten, suuttimet/bensapumput jne ..
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Mistä tulikin mieleen, että minkä ikänen softa on Rennerillä?
Itselläni on viime syksynä kiikalassa päivitetty, halusivat päivittää kesällä hankitun bulkkisoftan uudempaan kun olin muutenkin paikalla...
Samalla totesivat ilmamassamittarini vialliseksi, ja vaihdoin keväällä uuteen, joten sen PITÄIS olla kunnossa :roll:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Amiraali kirjoitti:Tervehdys ! Itsellä tuo Nordicin steg 3+ isommalla välijäähyllä ja mitsun
ahtimella t7 2.0t moottorissa ollut kiinni n. 200 tkm
eikä mitään ongelmaa joka johtuis softasta , että lieneekö
turha mollata softa valmistajaa jos nuo vehkeet ei pelitä
saabin omien viallisten "komponenttien" kanssa...

Onko tosta sun softasta jotain mittauksia?
On tuossa havaittu että ainakin parissa ko. putiikin stage3, stage3+ softassa
WOT rikastus menee päälle vasta kun lappu on ollu lattiassa 3s. Ei ole kovin terveellistä että seos on 14.7+ kun painetta on pannussa 1.2+ bar.
Nämä havainnot siis 9-3 2.0t/Aero joissa 15T ahtimena. Olis hyvä jos nämä veijarit joilla tätä "ropinaa" kuuluu pystys kanssa tunkemaan laajakaistan kiinni ja kattoon mitä siellä oikeen tapahtuu.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Ei ole mittauksia , mutta tuskin tuo olisi enää "läjässä" jos jotain olisi
softan osalta pielessä. Kenkää auto on varmasti saanut, välillä jopa niin
että puoli moottoria on punahehkussa :twisted: 8O hiukan liijoitellakseni...
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja renner »

Minulla softa on noin 1,5v vanha. Ensin oli softa joka ei toiminut sitäkään vähää vaan oli aivan perseestä mutta joku ystävällinen foorumilainen hommasi silloin minulle uuden softan.

Ihmeellistä tässä ilmiössä on se että ilmiö tulee esiin vain silloin kun on ajellut rauhallisesti jonkin aikaa ja sitten rykäisee hieman agressiivisemmin, kyllä ropisee.
Mutta vain kerran, sen jälkeisillä vedoilla ei mitään ???
Kunnes taas ajaa rauhallisesti jonkin aikaa ja rykäisee taas.
Jotain tekemistä asian kanssa lienee on trionicin ajotapaan sopeutumisella?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ok, eli vanhemmassa ihan samat oireet...
Minäpä käyn keskustelua softan toimittajan kanssa :)
Maili lähtenyt.

Pistin lelut tilaukseen jotta pääsen loggaamaan vähän dataa trionicista, katsotaan sitten aikanaan että mitäs siellä oikein tapahtuu. Pelkällä korvakuulolla kun on vähän vaikea tehdä analyysia...

Veikkaan (mitään tietämättä näistä) että ongelma piilee sopeutumisessa, ohjelma ei reagoi riittävän nopeasti uuteen tilanteeseen ja johan ropisee...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Nappe kirjoitti:Ok, eli vanhemmassa ihan samat oireet...
Minäpä käyn keskustelua softan toimittajan kanssa :)
Maili lähtenyt.

Pistin lelut tilaukseen jotta pääsen loggaamaan vähän dataa trionicista, katsotaan sitten aikanaan että mitäs siellä oikein tapahtuu. Pelkällä korvakuulolla kun on vähän vaikea tehdä analyysia...

Veikkaan (mitään tietämättä näistä) että ongelma piilee sopeutumisessa, ohjelma ei reagoi riittävän nopeasti uuteen tilanteeseen ja johan ropisee...
Jos keskustelet toimittajan kanssa niin kysy ohimennen onko siellä softassa se ns. overboost feature päällä? (Tämä joka on joissain 9-5 malleis tarjoten hetkellisen lisätehon..)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Nordicilta vastasivat että mitään overboost-ominaisuutta ei näissä pitäisi olla, mutta joissakin td04 ahtimissa hukkaportti hieman takertelee ja aiheuttaa ahtopainepiikin, joka vaatii ohjelmiston muutosta.

Pyysivät minut aentamaan ahtopainemittarin ja tarkistamaan paljonko ahtaa, ja käski ajaa rauhallisesti toistaiseksi :)

Enempää en sitten aiheesta tiedä.

Kummastuttaa vaan, T7 autoja on kuitenkin viritetty jo muutaman vuoden, tuskin tämä nyt mikään uusi ilmiö ole...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja renner »

Nappe kirjoitti:Nordicilta vastasivat että mitään overboost-ominaisuutta ei näissä pitäisi olla, mutta joissakin td04 ahtimissa hukkaportti hieman takertelee ja aiheuttaa ahtopainepiikin, joka vaatii ohjelmiston muutosta.

Pyysivät minut aentamaan ahtopainemittarin ja tarkistamaan paljonko ahtaa, ja käski ajaa rauhallisesti toistaiseksi :)

Enempää en sitten aiheesta tiedä.

Kummastuttaa vaan, T7 autoja on kuitenkin viritetty jo muutaman vuoden, tuskin tämä nyt mikään uusi ilmiö ole...
Hukkaportti takeltelee ja sen takia ohjelman muutos, eli siis "viallisen" osan takia rukataan softaa. Iso HMMmmmm, vai olisiko softassa sittenkin jokin käpy ?
Jos softassa ei ole vikaa niin eikö olisi parempi herkistellä hukkaporttia?
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Nappe kirjoitti: Pyysivät minut aentamaan ahtopainemittarin ja tarkistamaan paljonko ahtaa, ja käski ajaa rauhallisesti toistaiseksi.
Miten ahdon tarkistaminen ja rauhassa ajaminen ei oikeen sovi samaan lauseeseen? :twisted: :twisted: 8) :mrgreen:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0T @ nordic steg3 "kauneusvirhe"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Nappe kirjoitti:Nordicilta vastasivat että mitään overboost-ominaisuutta ei näissä pitäisi olla, mutta joissakin td04 ahtimissa hukkaportti hieman takertelee ja aiheuttaa ahtopainepiikin, joka vaatii ohjelmiston muutosta.

Pyysivät minut aentamaan ahtopainemittarin ja tarkistamaan paljonko ahtaa, ja käski ajaa rauhallisesti toistaiseksi :)

Enempää en sitten aiheesta tiedä.

Kummastuttaa vaan, T7 autoja on kuitenkin viritetty jo muutaman vuoden, tuskin tämä nyt mikään uusi ilmiö ole...
Sarjassamme parhaat selitykset :D On ne vaan aika setiä... :lol: . Harva laittaa virisoftaa autoonsa voidakseen ajaa rauhallisesti..
Vastaa Viestiin