Siis ensinnäkin Syntettisyys ei liity tuohon GL-luokitukseen. On olemassa synteettisiä ja mineraaliöljyjä erilaisilla GL-luokituksilla. Tuohan on tarkoitettu juuri helpottamaan öljyn ostoa, kun autovalmistaja esittää vaatimuset lisäaineistuksesta tuolla GL-tyypillä ja oikean viskositeetin. Synteettisiä öljyjähän ei ole ainakaan vanhempien saabien laatikoihin suositeltu tiivisteongelmien takia, mutta onhan nuo kuulemma käyttäneet sitä synteettistä neste gear 75W90 öljyä ja öljyt olisi pysyneet siellä laatikon sisäpuolella. Tämmöstä olen kuullut. Itse en viitsinyt alkaa kokeilemaan tuota öljyä...lucaf kirjoitti:Tämä on muuten merkillinen juttu tämä hypoidi. Reilun vuoden pituisen jäsenyyteni aikana tästä öljystä on keskusteltu yli puolen tusinaa kertaa listalla ja täällä forumilla. Siitä huolimatta minulle ei vieläkään ole selvinnyt mikä tämä hypoidi oikein on, ja historia toistaa itseään, tämäkään viestiketju ei selvennä asiaa
minulla on seuraava käsitys
hypoidia saa sekä mineraalina että synteettisenä
mineraaliversio on GL4
synteettinen versio on GL5
olenko aivan väärässä? Yo. tuoteselosteessa lukee selvästi GL5, mutta....???
se vaan hämää kun usein puhutaan "vaihdoin hypoidit" mutta eikös tuota hypoidiöljyä ole pitkä litania eri versioita?
Taasen tuo hypoidi merkintä tarkoittaa sitä, että öljy soveltuu Hypoid tyyppisiin perävälityksiin tai laatikoihin, joissa on hypoid-perä sisällä. Ainakin teoriatasolla merkintä EP (extreme pressure) on yleismerkintä juuri näistä lisäaineista, joita hypoid-peräkin tarvitsee. Mielestäni tuo saabin laatikon perä ei ole Hypoid- koska tasauspyörästölle menevä akseli on samalla linjalla tasauspyörästöstä lähtevien vetoakselien kanssa. (Hypoid-tyyppisessä se on eri linjalla ja takavetoisissa sillä on saatu aikaan se, että perämutikaan tuleva kardaani tulee alemmas ja etuna saadaan muunmuassa matalampi kardaanitunneli) Lähinnä Hypoid-asiaan liittyvä tärkein seikka on, että hypoid-vaatimuksen esittävä vaihteisto tai perä hajoaa jopa vain muutaman tuhannen kilometrin ajolla, jos lisäaineistus puuttuu. Perän hammaspyörissä on sellaiset hammaskulmat, jotka aiheuttaa suuria voimia pienille pinta-aloille. En osaa sanoa, onko tuosta lisäaineistuksesta haittaa tai hyötyä saabin laatikossa. Yleisenä tietona EP- ja Hypoid-vaihteistoöljyistä se seikka, että lisäaineet syövyttävät synkronirenkaita normaalia öljyä enemmän. En tiedä, onko tällä merkitystä saabin tapauksessa, kun on siirrytty suosittelemaan moottoriöljyä, vai liekkö ollut kysymyksessä hinta tai öljyn saatavuuden heikkeneminen... Tuota syöpymistähän yritetään toisaalta kompensoida syöpymisen estoaineilla, joista monesti öljypöntössä on maininta erikseen. Periaatteessa tuo EP-lisäeineistus (hypoid) voisi tietysti parantaa laakereiden kestoa, koska sillä on pyritty estämään kiinnileikkautumista hammaspyörissä ja miksipä ei myös laakereissa, mutta tällä tietämyksellä on vaikea arvioida, onko sillä todellista merkitystä.
Tuo miksi se neste mp sae75W pelaa niin hyvin voi olla osaltaan sen ansiota, että öljy liukastaa paremmin synkronirenkaita ja ne ei ota liian "ärhäkästi". Ainaskin mun satkussa synkat suorastaan paukahteli vaihdetta vaihdettaessa, kun laatikossa oli moottoriöljyt. Toinen etu on se viskositeetti. Jotkuthan ovat luonnehtineet öljyä ruokaöljyksi, eli tosi livakkaa tavaraa. Esimerkkinä muun merkkisistä, getragin laatikoihin usein laitetaan automaattivaihteistoöljyä. Laatikko toimii kylmänäkin tosi nätisti, kun öljy ei jähmety siirapiksi.
Toivottavasti tämä vähän selvensi asiaa. Tietoni olen haalinut sieltä täältä. EP-lisäaineista löytyy tietoa vaikkapa googlella, vaihtelee vielä tuota viimeistä sanaa eri sanamuotoihin, niin löytyy enemmän tekstiä, vaikka lisäaineet, lisäaineistus, lisäaineita jne.