Neste Hypoidi MP75W

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:Tämä on muuten merkillinen juttu tämä hypoidi. Reilun vuoden pituisen jäsenyyteni aikana tästä öljystä on keskusteltu yli puolen tusinaa kertaa listalla ja täällä forumilla. Siitä huolimatta minulle ei vieläkään ole selvinnyt mikä tämä hypoidi oikein on, ja historia toistaa itseään, tämäkään viestiketju ei selvennä asiaa :)

minulla on seuraava käsitys
hypoidia saa sekä mineraalina että synteettisenä
mineraaliversio on GL4
synteettinen versio on GL5

olenko aivan väärässä? Yo. tuoteselosteessa lukee selvästi GL5, mutta....???

se vaan hämää kun usein puhutaan "vaihdoin hypoidit" mutta eikös tuota hypoidiöljyä ole pitkä litania eri versioita?
Siis ensinnäkin Syntettisyys ei liity tuohon GL-luokitukseen. On olemassa synteettisiä ja mineraaliöljyjä erilaisilla GL-luokituksilla. Tuohan on tarkoitettu juuri helpottamaan öljyn ostoa, kun autovalmistaja esittää vaatimuset lisäaineistuksesta tuolla GL-tyypillä ja oikean viskositeetin. Synteettisiä öljyjähän ei ole ainakaan vanhempien saabien laatikoihin suositeltu tiivisteongelmien takia, mutta onhan nuo kuulemma käyttäneet sitä synteettistä neste gear 75W90 öljyä ja öljyt olisi pysyneet siellä laatikon sisäpuolella. Tämmöstä olen kuullut. Itse en viitsinyt alkaa kokeilemaan tuota öljyä...

Taasen tuo hypoidi merkintä tarkoittaa sitä, että öljy soveltuu Hypoid tyyppisiin perävälityksiin tai laatikoihin, joissa on hypoid-perä sisällä. Ainakin teoriatasolla merkintä EP (extreme pressure) on yleismerkintä juuri näistä lisäaineista, joita hypoid-peräkin tarvitsee. Mielestäni tuo saabin laatikon perä ei ole Hypoid- koska tasauspyörästölle menevä akseli on samalla linjalla tasauspyörästöstä lähtevien vetoakselien kanssa. (Hypoid-tyyppisessä se on eri linjalla ja takavetoisissa sillä on saatu aikaan se, että perämutikaan tuleva kardaani tulee alemmas ja etuna saadaan muunmuassa matalampi kardaanitunneli) Lähinnä Hypoid-asiaan liittyvä tärkein seikka on, että hypoid-vaatimuksen esittävä vaihteisto tai perä hajoaa jopa vain muutaman tuhannen kilometrin ajolla, jos lisäaineistus puuttuu. Perän hammaspyörissä on sellaiset hammaskulmat, jotka aiheuttaa suuria voimia pienille pinta-aloille. En osaa sanoa, onko tuosta lisäaineistuksesta haittaa tai hyötyä saabin laatikossa. Yleisenä tietona EP- ja Hypoid-vaihteistoöljyistä se seikka, että lisäaineet syövyttävät synkronirenkaita normaalia öljyä enemmän. En tiedä, onko tällä merkitystä saabin tapauksessa, kun on siirrytty suosittelemaan moottoriöljyä, vai liekkö ollut kysymyksessä hinta tai öljyn saatavuuden heikkeneminen... Tuota syöpymistähän yritetään toisaalta kompensoida syöpymisen estoaineilla, joista monesti öljypöntössä on maininta erikseen. Periaatteessa tuo EP-lisäeineistus (hypoid) voisi tietysti parantaa laakereiden kestoa, koska sillä on pyritty estämään kiinnileikkautumista hammaspyörissä ja miksipä ei myös laakereissa, mutta tällä tietämyksellä on vaikea arvioida, onko sillä todellista merkitystä.

Tuo miksi se neste mp sae75W pelaa niin hyvin voi olla osaltaan sen ansiota, että öljy liukastaa paremmin synkronirenkaita ja ne ei ota liian "ärhäkästi". Ainaskin mun satkussa synkat suorastaan paukahteli vaihdetta vaihdettaessa, kun laatikossa oli moottoriöljyt. Toinen etu on se viskositeetti. Jotkuthan ovat luonnehtineet öljyä ruokaöljyksi, eli tosi livakkaa tavaraa. Esimerkkinä muun merkkisistä, getragin laatikoihin usein laitetaan automaattivaihteistoöljyä. Laatikko toimii kylmänäkin tosi nätisti, kun öljy ei jähmety siirapiksi.

Toivottavasti tämä vähän selvensi asiaa. Tietoni olen haalinut sieltä täältä. EP-lisäaineista löytyy tietoa vaikkapa googlella, vaihtelee vielä tuota viimeistä sanaa eri sanamuotoihin, niin löytyy enemmän tekstiä, vaikka lisäaineet, lisäaineistus, lisäaineita jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minä olen ymmärtänyt että vanhojen saappien vaihteistot ei kestä synteettistä MOOTTORIöljyä. Mutta et synteettinen vaihteistoöljy ei sisältäisi niitä saapin vaihteistolle haitallisia lisäaineita....?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Käytin vaimon auton takuuhuollossa ja kyselin samalla työnjohtajalta Saabin vaihteistoöljyistä. Kyseinen työnjohtaja oli ollut Saabin huollossa aiemmin töissä ja hän sanoi että 4-vaihteisessa voi käyttää synt. öljyä kun taas 5-vaihteisessa norm 10w-30 moottoriöljyä. Syy oli kuulemma se että "fiiberirenkaat" kuluvat. Ilmeisesti tarkoitti synkronointirenkaita l. keltametallirenkaita. Luulisi niiden kuluvan samalla tapaa myös 4-vaihteisesssa. Itse ostin kolme litran purkkia Qakerstaten quadralube 75W öljyä. Tämä öljy ei sisällä keltametalleihin haitallisesti vaikuttavia lisäaineita. Itse olen tyytyväinen tähän öljyyn.
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Työkaverin 70 luvun ysiysissä on kuulemma samaa bilteman synteettistä 5w-40 öljyä sekä moottorissa että laatikossa. Muuta vikaa ei kuulemma ole kuin pieni öljyn tiputtelu.

Mun tarttis saada vähän vinkkiä, että mitä uskaltaa -86 9kymppiin 5vaiht (vitosella 80km/h ulvovaan) laatikkoon laittaa. Eikö nuo "normaalit" huoltoasemien 75w vaiht. öljyt käy? Tai vaikka sitten moottoriöljy, voihan sitä sitten vaikka vaihdella useammin. 9kympin vaihteisto tuskin joutuu kovin kummoisia paineita kestämään kun ei autokaan ole mikään kilpuri?

Miten tapahtuu vaihteiston öljyllä "huuhtelu", kun sitä täällä niin moni suosittelee ennen uusia öljyjä? Jääkö sinne laatikkoon sitten niin helposti metallikrähnää ym. haitallista?
"SaabAna"
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Ahaa, just. No nyt asia valkeni hieman, kiitoksia! Kyselisin vielä, että mitenkäs tuo biltema(tm):n voimansiirtoöljy mahtaisi saabissa toimia, on meinaan aika edullista. Mainostavat että kävisi
"vaihteistoihin, vetopyörästöihin, hypoidivälityksisiin taka-akseleihin yms, johin suositellaan API GL-5 öljyä." Tökötti tosin on SAE 80W/90, että mitenkä mahtaisi soveltua? Onko kellään kokemuksia?
"SaabAna"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinkuin sanottu, 80W90 on ainakin minun kokemuksilla erittäin paljon jäykempää ainetta. Sitä ei edes meinaa saada valutettua vaihteistoon sisään, sensijaan kuin vertaa SAE75W öljyyn, jonka viskositeetti on luokkaa ruokaöljy. Eli numeroiden tuijottaminen ei kerro tässä tapauksessa mitään todellisuudesta. Lisäksi ainakin tuossa minun rapiat 350tkm ajetussa 900i:n laatikossa se 80W90 viskositeetilla oleva Neste MP öljy oli niin tahmeeta, että vaihteiden vaihto oli hidasta ja raskasta vaikka autolla olisi ajettu 200km yhtäsoittoa (keppi ei yksinkertaisesti liikkunut "normaalilla" voimalla). Ehkä uudenveroisessa laatikossa voisi toimiakin, mutta en suosittele kokeilemaan (eräs foorumilainen taisi taannoin näin mainita, ettei ole mitään ongelmia 80W90 öljyllä hiljattain kunnostetulla laatikolla).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

1989 satkuun lykin juuri 2litraa 80W-90 neste hypoidia ja 0.5 litraa mobilin vastaavaa. Autolla oli ajettu tätä ennen joku 355K ilman vaihteistoöljyn vaihtoa.

Eniten pelkäsin miten pohjan tyhjennystulpan saa auki mutta 40cm varsi medium voimalla ja 2-3 vasaran iskua riitti ja aukaisu oli varsin helppo.

Huomion arvoisaa oli että metallimöhjää on luultavasti aivan hurjasti pohjalla. Eli jos nyt kunnolla lootan fiksaisi niin kyllähän ne pitäisi saada paremmin pois. Mutta tämä nyt oli van "hätä fix" koska alkoi ja vähän hirvittää ajaa niillä palaneilla öljyn kuvatuksilla.

Mitään ei hajonnut tai rutissut koeajolla joten kaikki ogei. Pakki meni ehkä aavistuksen verran paremmin päälle. Jos laatikko kestää seuraavat 100K niin all well ja happy end.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Ite tuossa tänään vaihdoin aeroon nesteen öljyt vanhojen tilalle. Ajoin ensin koneen ja lootan kunnolla lämpimäksi. Sitten vaan vanhat, todella mustat (!) litkut pois, hypoidit tilalle ja taas pieni lenkki. Uudestaan öljyt pois..tässä vaiheessa oli muuten vielä aika tumman näköistä litkua joten huuhtelusta ei varmaankaan ollut haittaa.

Selvänä erona ainakin se että vaihtaminen helpottui, jotenkin vaihteet menee liukkaammin kohalleen, vaikkei ne ennenkään ole rutisseet. Loota hiljeni ehkä hitusen, jos ei sitten ole toiveajattelua ;)


Samuel
#961
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täytyy todistella muiden saabistien kertomuksia siitä, että useamman tuhannen kilometrin ajolla vasta alkaa todelliset erot tuntumaan. Tehtiin tuossa 10päivän ja 2200km reissu 900i:llä. Vaihteet pelaa Nesteen MP SAE75W öljyillä aina vaan paremmin ja paremmin. Nyt tuo 360tkm ajettu satkuni vaihteisto pelaa tosi livakasti verrattuna viimekevääseen. (hakutoiminnolla voi kiinnostuneet etsiä tuskaisia viestejäni vaihteisto ongelmista). Ei voi kun virnuilla ajellessaan hyvin pelaavalla satkulla. :mrgreen:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

75w

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kyllähän tätä harvinaisuutta ainakin oulussa hiirosen nesteeltä saa. Juuri äsken kävin ostamassa. :) Vko loppuna vois alkaa läträämään.
#1890
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Talven pakkasilla (-40astettaC) ja kesä kuumilla (+36astettaC) vaihto on yhtä tasainen ja talven pakkasilla öljy notkistuu ihan kivaa nopeutta. Vaihteiston äänen pienentymiseen en voi oikein kommentoida, kun aloitin MP:n käytön laatikkoremontin jälkeen syksyllä 2001.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Varaosamaailma ahjokadulla myy alle 50 € purnukka...Saataisko porukalla ostettua öljyä...Allekirjoittanut tarvitsisis 5 litraa...
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Sekoitetaanpa vielä vähän pakkaa...

Soitin Espoon Muurlaan Nesteelle kysyäkseni tuosta Nesteen 75W öljystä. Mies langan toisessa päässä oli sitä mieltä, että ei kannattaisi mennä vaihtamaan tuosta vaan jos ohjekirjassa lukee, että moottoriöljyt laatikkoon. Meinasi, että synkat saattaa alkaa kulumaan liian nopeasti jne.

Täällä kyllä ollaan puhuttu ainoastaan sen hypoidiöljyn hyvyydestä...tiedä häntä.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

mara81 kirjoitti:Sekoitetaanpa vielä vähän pakkaa...

Soitin Espoon Muurlaan Nesteelle kysyäkseni tuosta Nesteen 75W öljystä. Mies langan toisessa päässä oli sitä mieltä, että ei kannattaisi mennä vaihtamaan tuosta vaan jos ohjekirjassa lukee, että moottoriöljyt laatikkoon. Meinasi, että synkat saattaa alkaa kulumaan liian nopeasti jne.

Täällä kyllä ollaan puhuttu ainoastaan sen hypoidiöljyn hyvyydestä...tiedä häntä.
Eikä ole tuo ainut mies ketä on puhunut hypoidin "huonoudesta", niinhän siellä ohjakirjassa lukee ihan jotain muuta kuin hypoidi..
Mutta kukin tekee niin kuin haluaa :wink:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen saanut sen käsityksen että tuota 75W hypoidia vaan laatikkoon, ja jos aski vetelee viimeisiään niin sitten jäykempää, jäykempi hypoidi (synteettinen) auttoi laakeri-ja synkkavaivaiseen ogelisatkuuni, eikä ollut kovin jäykkä pakkasillakaan, tosin laatikossa taitaa olla melkoiset välykset 8) .
Niin paljon/kauan ja hartaasti tuota 75W hypoidia on kehuttu että pitäisi voida luottaa, jos sitä ei ole saatavilla niin sitten jotain muuta kunhan on hypoidia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin