Kartiofiltteri og-satkuun

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Kartiofiltteri og-satkuun

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kartiofilttereistä ja yleensäkin vv-suotimista ollaan monta mieltä.
Mutta taas alkaa syömään miestä tuo auton tukkoisuus.
Jotainhan sitä olisi tehtävä ja helpoimmalta tuntuisi tällä hetkellä tuo homma, kun APC on jo maistanut kolvia.
Kokemuksia ois kiva kuulla kartioista onko tuonut mitään tehollisia hyötyjä nimenomaan Og900:n.
Mekkalaahan se auto ainakin alkaa pitämään enempi 8O.
Onnistuuko asennus kasitappiseen koneeseen vain ottamalla vakiofilsu pois kotelosta ja lyhentämällä hiukan ilmanottoputkea ja asentamalla sen siihen nokkaan lemmarilla ja mahdollisella sovitteella, eli filsu jäis k-jetin taakse nuuhkimaan ilmaa.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

vv-suodin 8-tappiseen

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Jaa'a mitenkähän tuo onnistuu. Mun saabbaassa ainasin se on aika öljyinen paikka se K-Jetin ympäristö, tämän takia on se raitisilman imu tuotu sillä putkella sieltä sivusta...

Mutta onnistuiskohan tuo niin että tiivistäisi K-Jetin kotelon ja tekisi VV-suodattimelle putket siihen liitokseen mihin tämä nykyinenkin imuputki menee??
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Moi, vaikka ei aivan sama kone olekaan, laitan kuitenkin eilisestä näpertelystäni muutaman rivin.

Laitoin B235R:ään eilen K&N vv suotimen, tyyppikoodiltaan RE-0930 kartiomallisen. Asennus meni hyvin, sillä imuputkien halkaisijat täsmäs toisiinsa suotimen kanssa. Paikan tulisi olla suht' viileä, johon suodattimen sijoittaa. Tilaa suotimelle löytyi omassa kulkineessa alkuperäisestä paikastaan, eli etu oikealta puskurin takaa, josta purin pois orkkis kotelon ja ilmanottoputken. Putsari "roikkuu" saabin imutorven päässä kulmavilkun takana, toistaiseksi ilman roiskesuojaa. Jokin suojakotelo sinne täytyy virittää, sillä alapuolelta on kuralla esteetön pääsy nurkkakoteloon.

Sitten ne fiilikset testiajossa... ahtimen nälkä kuuluu selvästi, suhisee kuin pihakoivu syysmyrskyssä 8) ja kun nostaa jalan kaasulta huippupaineilla 8O , tuhahtaa kone selvästi. Mitään näistä em. ei kuulunut aiemmin sisään kabiiniin. Kone reagoi mielestäni kaasuun aiempaa herkemmin. Meno maistuu muutenkin vähän makeammalta, imuääniä siitä lienee kiittäminen.

Filsu on pestävä ja pitkäikäiseksi mainostettu. Hintaa sillä oli Lauttasaaren (Hki) Autoracing:ssä noin 70 €.
#1891
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: vv-suodin 8-tappiseen

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jake-hki kirjoitti:Jaa'a mitenkähän tuo onnistuu. Mun saabbaassa ainasin se on aika öljyinen paikka se K-Jetin ympäristö, tämän takia on se raitisilman imu tuotu sillä putkella sieltä sivusta...

Mutta onnistuiskohan tuo niin että tiivistäisi K-Jetin kotelon ja tekisi VV-suodattimelle putket siihen liitokseen mihin tämä nykyinenkin imuputki menee??
Muista sitten ottaa sieltä pöntön pohjalta se lautanen pois. On irtonainen ja saattaa tukkia satunnaisesti putket, jos suodatin ei ole alkuperäisellä paikallaan.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Re: vv-suodin 8-tappiseen

Viesti Kirjoittaja turbojake »

[quote="ASTech"
Muista sitten ottaa sieltä pöntön pohjalta se lautanen pois. On irtonainen ja saattaa tukkia satunnaisesti putket, jos suodatin ei ole alkuperäisellä paikallaan.[/quote]

Mjoo.. mites jos vain toisi isompaa putkea tuolle K-Jetin perusilmanotolle? Nykyinenhän on verrattaen snadi (se putkenreuna mikä on lokarissa kiinni) ja voisi kuvitella että kone hengittäis paremmin jos siinä olisi isompi reikä.. Mutta hyöty taitaa olla aikalailla marginaalinen kun siellä on se vakkariputsari rajoittamassa imuja.

Entäs jos sen VV-suodattimen ruuvais siihen K-Jetin määräjakajan alle ja käyttäis vakiokoteloa?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: vv-suodin 8-tappiseen

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jake-hki kirjoitti:[quote="ASTech"
Muista sitten ottaa sieltä pöntön pohjalta se lautanen pois. On irtonainen ja saattaa tukkia satunnaisesti putket, jos suodatin ei ole alkuperäisellä paikallaan.
Mjoo.. mites jos vain toisi isompaa putkea tuolle K-Jetin perusilmanotolle? Nykyinenhän on verrattaen snadi (se putkenreuna mikä on lokarissa kiinni) ja voisi kuvitella että kone hengittäis paremmin jos siinä olisi isompi reikä.. Mutta hyöty taitaa olla aikalailla marginaalinen kun siellä on se vakkariputsari rajoittamassa imuja.

Entäs jos sen VV-suodattimen ruuvais siihen K-Jetin määräjakajan alle ja käyttäis vakiokoteloa?[/quote]

Mulla on vv-putsari orkkispaikalla. Kallejh tai Need more Speed -tyypit osais varmaan kertoa paremmin rakennemuutoksista niillä, kun on jotain lämmittelyjä tuon suhteen autoissaan. Olisi ihan kiva kuulla vaikutuksista. Sehän on selvää, että liikaa raikasta ilmaa sinne ei helpolla saa, joten kaikki tuon suuntaiset lienevät tehojen puolesta eteenpäin.

Itse olen kanssa miettinyt mahdollista lisäputken asentamista, mutta siellä on niin pirun ahdasta, niin en ole vielä jaksanut perehtyä enempää :D (eipähän huku niin helposti, kun on snorkkeli :) )
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Jarilla törröttää K&N siinä vasemman etuvalon takana (siis kun meillä ei ole orkkisvaloja...).

Mulla taas on K&N:n elementti vakiokotelon sisällä. Koteloon taas on laminoitu putken pätkä, johon johdetaan ilmaa joustavalla letkulla auton keulasta.
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heik ... urietu.jpg löytyy kuva, se ilmanotto on siellä kuvasta katsoen oikean ritilän takana (jos saa selvää, voi olla aika huono toi kuva).
Tolla nyt ainakin saa ilmansuodatinkoteloon johdettua raitista ilmaa.

PS: Antti älä nyt täksi kaudeksi enää mitään lisää tee, se sun vauhtis on jo liian kovaa nytkin :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Itse pistin vapari 2.1:een vv-filsun ja vääntö parani selvästi alakierroksilla (bmc mrkiinen). Rakensin vas. etukulmaan kotelon filsulle, että saa rairista ilmaa, tosin tuntuu sotkeentuvan aika nopeasti, mutta onneksi on pestävä niin ei pahemmin haittaa. Äänet ei liisääntyny muutakuin kaasupohjaan painaessa. ja silloinkin on kiva kuunnella sitä vihellystä. tarkemmin asennuksen näkee oulun kesätapahtumassa, jos jotakuta kiinnostaa.

sori, jos tylee kirjoitusvirheitä. kirjoittelen baaristaa ja taita jo olla muutama promille veressä... mutta onneksi olen vain pyörällä liikenteessä enkä saabilla!
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Kartiofiltsua OG:hen

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Alkoi oikeasti kiinnostamaan tämä projekti. Mikäs olis hyvä mesta (pk-seudulla) hakea K&N:n filtsu? Ettei tarvittis sitten tapella vääränmittaisen filtsun kanssa niin mikäs on sen kartiofiltsun mitat mitä kisakuskit on käyttäneet?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Maanantaina rojekti menee vähän eteenpäin, kun lähden haistelemaan asennustapoja ja tutkimaan erilaisia vv-filsuja yhelle pajalle..
Näytti olevan pipercrosseja ja joitain sienisuotimia hyllyssä.
Ja jake-hki jos ehdit ensin niin pistähän asennuskuva jatkoksi :idea:
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html#click <-- tuolla on ainakin yks kartiosuodattimen asennus. Ihan hyviä kuvia ja paljon muutakin tarinaa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

vv-sutimista

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Turbo900 kirjoitti:Ja jake-hki jos ehdit ensin niin pistähän asennuskuva jatkoksi :idea:
Joo, kirjoittelinkin tuolla toisessa threadissa että ainaskaan vakio 8v APC:ssä ei mitään vaikutusta vaikka ajoi ILMAN filtsua. Lomien jälkeen pitää vissiin käyttää muutenkin K-Jetti irti, tuntuu se pirun mäntä sittenkin jumiutuvan -- kylmäkäynnistys jees, mutta ei vastaa kaasuun kunnolla heti, hetki kiekkoja 2000rpm:ssä niin sitten pelaa, omituista. Miksi muuten lomien jälkeen? Perhesovun säilyttämiseksi ei viitsi touhuilla "omia" juttuja liiaksi ;)

Juttelin ProCar serviisin kundin kanssa noista vv-suotimista. Hänen mielestä ne on ns. viimesiä keinoja saada heppoja irti. Hyöty on 1-2% mutta kuten (mimmi?) jossain threadissa mainitisikin on se pellin alta kuuluva suhina/korina tms. yksi tapa kasvattaa fjongaa joissain piireissä.

ps.100 viestiä rikki ;) vähän pähee ''ruisku,, ;)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: vv-sutimista

Viesti Kirjoittaja kallejh »

jake-hki kirjoitti: Hyöty on 1-2% mutta kuten (mimmi?) jossain threadissa mainitisikin on se pellin alta kuuluva suhina/korina tms. yksi tapa kasvattaa fjongaa joissain piireissä.
Niinhän se yleensä on. http://www.sunamiturbo.com/ vois olla ratkaisu :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Samaan kastiin.... Ja eikun ylpeänä liimaamaan TURBO -merkkiä takaluukkuun :D Huomatkaa teholaskuri :roll:

http://www.turbonator.com/
Vastaa Viestiin