ilmausnippa jarruissa
ilmausnippa jarruissa
Perskeles!
Aloin tuossa aamulla ilmaamaan satkun jarruja ja aloitin ohjeen mukaan vasemmasta takakulmasta.
noh nippa tuntui aika helvetin tiukalta ja viimein kun tuntui et nyt aukee niin jäikin nippa käteen ja osa jenkaa jarrusatulaan kiinne. Mikähän nyt avuksi? Onnistuuko vastajenkatapilla irrottaa? minkä kokoinen reikä ja tappi olis hyvät? millainen nippa tohon kuuluu jos haen uuden siihen?
Aloin tuossa aamulla ilmaamaan satkun jarruja ja aloitin ohjeen mukaan vasemmasta takakulmasta.
noh nippa tuntui aika helvetin tiukalta ja viimein kun tuntui et nyt aukee niin jäikin nippa käteen ja osa jenkaa jarrusatulaan kiinne. Mikähän nyt avuksi? Onnistuuko vastajenkatapilla irrottaa? minkä kokoinen reikä ja tappi olis hyvät? millainen nippa tohon kuuluu jos haen uuden siihen?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: ilmausnippa jarruissa
Itse olen etusatuloista ottanut nipan jämät hitsaamalla pois. Eli jos on jäänyt edes vähänkin nipan kierrettä näkyviin niin eikun hitsaamalla mutteri siihen nipan jämään ja eikun kiertää pois. Hitsatessa nippa saa sen verran lämpökin että aukea melko helposti, jos vaan saa sen mutterin hyvin kiinni. Nipan tilalle olen vaan laittanut tavallisen sopivankokoisen ja pituisen tapin kupariprikan kanssa ja hyvin on pelittänyt.
Tietysti jos on nippa katkennut aivan juuresta niin ei saata onnistua hitsaamalla.
Tietysti jos on nippa katkennut aivan juuresta niin ei saata onnistua hitsaamalla.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: ilmausnippa jarruissa
Biltemalla on ruosteisten pulttien irroitussarja, jossa pienimmllä terällä saattaisi saada aikaiseksi tuon nipan aukaiseminenkin. Sinänsä hyvä ketju, itse ajattelin eilen tehdä "helposti" takapään jarrunesteiden vaihdon, mutta kun ei tuntunut ilmausnippa liikkuvan minnekään, jätän hiukan myöhempään - on ainakin toimivat jarrut.
Re: ilmausnippa jarruissa
Nuo ilmausruuvin juuttumiset ovat harvinaisen vittumaisia, nimimerkillä kokemusta on.. Yhden nipan itsekin katkoneena ja sitä vastakierretapilla väännellyt (ei onnistunut, tappi katkesi..) voin vain sanoa, että sitten jatkossa kannattaa aina kuumennella noita nippoja jos tuntuvat yhtään tiukoilta. Ja sitten kun ne sai auki, vaihdoin tilalle uudet nipat ja pistin kierteisiin jarrusylinterirasvaa, josko se helpottaisi jatkossa aukomista.
Niin ja sille jarrusatulalle, mihin nippa jäi, kävi niin että se annettiin vaihtolaitteena motonetin tehdaskunnostettuun satulaan, jolloin sen sai halvemmalla.
Tämä on varmaan yksi niistä monista asioista, jotka pitää opetella kantapään kautta..
Niin ja sille jarrusatulalle, mihin nippa jäi, kävi niin että se annettiin vaihtolaitteena motonetin tehdaskunnostettuun satulaan, jolloin sen sai halvemmalla.
Tämä on varmaan yksi niistä monista asioista, jotka pitää opetella kantapään kautta..
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Re: ilmausnippa jarruissa
kyllä se usein niin on, jotta ne joilta katkeaa niin eipä juuri korjauskonsteja löydy. Muistaakseni vakio M7 kierre. Viheliäisen pienihän se on, pitäisi aina päähän vasaroida ja herkistellä , säännöllisin välein availla ja panna vaikka tervaspraytä tms imeytymään kierteisiin.
Irroitettava se satula on joka tapauksessa yritti korjata tai panee uuden, voihan sitä irrallaan yritellä porailla hyvä keskiöreikä kun on. 5 mm poralla kun kairaa niin n. puoli milliä jää ainetta puolelleen (jotka saa jo ronkittua pois), koska kierteen M7x 1 porakoko on n. 6 mm, jämät ja lastut on vaan ronkittava mieluusti nuukaan pois ennenkuin kaivaa ( kippaa) sen kartiomaisen tiivistävän nipan kärjen pois ( siinähän ei ole kierrettä). Jos homma kusoo niin kelvannee vielä vaihtosatulana kun ei liikoja mainosta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ut#p137474
OG900 käsijarru eteen, etupyörä, M10x1, avainväli 11, kok. pit 30 mm
OG900 käsijarru eteen, takapyörä, M 7x1,avainväli 7( 9?), kok. pit 33
OG900 käsijarru taakse , etupyörä, M8x1,25, avainväli 9, kok. pit 41mm ( = vakio pulttikierre)
OG900 käsijarru taakse, takapyörä, M 7x1, avainväli 9, kok. pit 33
Irroitettava se satula on joka tapauksessa yritti korjata tai panee uuden, voihan sitä irrallaan yritellä porailla hyvä keskiöreikä kun on. 5 mm poralla kun kairaa niin n. puoli milliä jää ainetta puolelleen (jotka saa jo ronkittua pois), koska kierteen M7x 1 porakoko on n. 6 mm, jämät ja lastut on vaan ronkittava mieluusti nuukaan pois ennenkuin kaivaa ( kippaa) sen kartiomaisen tiivistävän nipan kärjen pois ( siinähän ei ole kierrettä). Jos homma kusoo niin kelvannee vielä vaihtosatulana kun ei liikoja mainosta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ut#p137474
OG900 käsijarru eteen, etupyörä, M10x1, avainväli 11, kok. pit 30 mm
OG900 käsijarru eteen, takapyörä, M 7x1,avainväli 7( 9?), kok. pit 33
OG900 käsijarru taakse , etupyörä, M8x1,25, avainväli 9, kok. pit 41mm ( = vakio pulttikierre)
OG900 käsijarru taakse, takapyörä, M 7x1, avainväli 9, kok. pit 33
Viimeksi muokannut stara, Su Elo 31, 2008 19:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: ilmausnippa jarruissa
Jarrunipan pois otossa on kovasana sopivan kokoinen vääränkätinen poranterä. Lähtee jämät reiästä lähes itsestään. Ja jos ei vieläkään nipan jämät vieläkään irronnut, niin sopivan kokoinen torx tai kuusio avain naputtapalla porettuun reikään ja aukaisu.
Ainakin tämä konsti toimi minulla parhaiten, vastakierretapilla ja normaalilla terillä itse en saanut aikaan kuin ongelmia.
Ainoa huono juttu tässä on ettei näitä löydy ihan joka paikasta
Ainakin tämä konsti toimi minulla parhaiten, vastakierretapilla ja normaalilla terillä itse en saanut aikaan kuin ongelmia.
Ainoa huono juttu tässä on ettei näitä löydy ihan joka paikasta
5240
Re: ilmausnippa jarruissa
Ihme juttu kun tuli katottua peltorassin oikeen takakulma jarruu, oli palat menny iha vatuillee ja niin ,yös jarrulevy, mut ei siit sen enempää.. Niin ilmausruuvvi lähti pienellä "tönäisyllä" avaimee ja kiertyi loput sormilla.. Tosin ne 2x19mm takana jotka pitää kenkää paikoillaa oli nii saakeli kovas.. 70cm jatkovarsi ja "sähäkkä" vääntö, nitisi ja paukkui mut aukes vauriotta.. Palat pitäs hakee joku päivä motonetist.. ja sorvata me jarrulevyt koulus suoriks..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: ilmausnippa jarruissa
Jos kierre ei ole karmean juntturassa niin hätätilassa noin varmaan selviää , koska idea on sama kuin bilteman ruuvinirroitussarjassa 20-349 (35 egee). Pitää vain osata valita pora- ja torx/ kuusiokoot sopivasti, valmiissa satsissa ne on mietitty ja kokeiltu ja käsilläkin. IKH: n sivut kertovat mittojakinNroto kirjoitti:sopivan kokoinen torx tai kuusio avain naputtapalla porettuun reikään ja aukaisu.
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... etimet.pdf
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: ilmausnippa jarruissa
stara kirjoitti: Jos kierre ei ole karmean juntturassa niin hätätilassa noin varmaan selviää , koska idea on sama kuin bilteman ruuvinirroitussarjassa 20-349 (35 egee). Pitää vain osata valita pora- ja torx/ kuusiokoot sopivasti, valmiissa satsissa ne on mietitty ja kokeiltu ja käsilläkin. IKH: n sivut kertovat mittojakin
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... etimet.pdf
Staran linkkivinkkiin yhdyn 100%. Pajalta löytyy Belzerin vastaava tappisarja ja se on pelastanut enemmän kuin monesti pahasta. Allekirjoittaleelta löytyy myös katkennut nippa takasatulasta, mutta en ole jaksanut repiä ressiä. Satulaa irti yrittäessä katkesi myös kuusiokoloavain..... Kun paikat alkaa temppuilla ja vaihdon aika tulee niin heilautan koko akselin irti...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: ilmausnippa jarruissa
Mitenkäs muuten tuon ilmauksen kanssa on että onnistuuko jotenkin muuten kuin kulma kulmalta läpi käymällä? Onko esim. jarruihin erikoistuneilla korjaamoilla vehkeet joilla voivar ilmata jarrujärjestelmän kerta nykäsyllä?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: ilmausnippa jarruissa
Kyllähän niillä on, no ei nyt ihan kertanykäisyllä kuitenkaan... Pääosin taitaa laitteet kierrättää uutta mukiin ja imeä nipasta vanhaa pois joka kulmasta vuorollaan. Aika kivuttomasti käy kyllä "kotipoljentaan" verrattuna. Vaimo on opetettu painelemaan pedaalia ja hokemaan painetta - pohjassa mantraa niin kyllä se niinkin menee kun on aikaa...... Onhan noita apuvermeitä vaikka minkälaisia. Halvin ehkä se takaiskuventtiilillä varustettu letkunpätklä minkä voi laittaa nippaan ja polkea ilman apuria...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: ilmausnippa jarruissa
Minä olen ilmannu kummastakin satkustani jarrut vain avaamalla ilmaropun kerrallaan joksikin aikaa, eli omalla painolla valumalla.
Onnistuu yksin ja tippaakaan ei ole jäänyt ilmaa
Onnistuu yksin ja tippaakaan ei ole jäänyt ilmaa
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: ilmausnippa jarruissa
Tämäkin on yksi tapa, ja jos haluaa hiukan tehostaa niin fillarin sisäkumi korkinpaikalle johon pumpataan ilmaa.Saabinsti kirjoitti:Minä olen ilmannu kummastakin satkustani jarrut vain avaamalla ilmaropun kerrallaan joksikin aikaa, eli omalla painolla valumalla.
Onnistuu yksin ja tippaakaan ei ole jäänyt ilmaa
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814