TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Janihe kirjoitti:Tuosta partikkelin puhdistuksesta vielä. JanneT:n kanssa ollaankin useasti asiasta keskusteltu ja ennen tätä päivää en ole kyllä omassa TiDS:ssä tuota huomannut. Mutta tänään kun ajelin kuumepöhnässä töistä kotiin sairastaan, niin D.T.E:stä tuon kyllä huomasi selvästi. Yhtä äkkiä D.T.E alkoi pienentyä varsin merkittävästi: alle 40 km:n suht rauhallisella ajolla (suurimmaksi osaksi maantieajoa) D.T.E putosi ~700 km:stä alle 550 km:n! Eli helkatin paljon toi tuntuu vaikuttavan. Haju ei sitten pihalla ollut kyllä mikään älytön, mutta syynä tähän saattoi olla myös hajuaistin tilapäinen heikentymä & tajunnan tason alentuma suht. korkeasta kuumeesta johtuen :D
Joo, ei se toki kaatopaikalle haise, mutta palaneelle kylläkin.
Tänään sitten vittuili todennäköisesti tuo puhdistusoperaatio. Kaupungilla ajoin, ja kolme kertaa liikennevaloihin pysähtyessä tyhjäkäynti laski 600rpm tasolle ja siitä sitten rykien ja rouskuttaen nousi vähän ylemmäs (rouskutuksesta ja polttoaineen kulumisesta päätellen oli ko. operaatio menossa) ja yhden kerran tyhjäkäynnillä huilatessa (siis löysäsin kaasun ja kierrokset putosi tuonne tyhjäkäynnin lähelle) sammui saatana auto kesken kaiken.
Tiedä sitten pitäiskö huoltoon viedä. Katsotaan nyt seuraavaan kertaan. Oli muuten aika vittumainen kun kaupungissa risteyksessä katoaa jarru ja ohjaustehostus yhtäkkiä. Huomasin tuon toki samantien, eikä siinä sen ihmeempää ongelmaa. Tuli vain mieleen, että jos ois vaimoke ollut puikoissa, niin ei tiedä miten siinä käy jos vastaavassa tilanteessa katoaa tehostukset.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

JanneT:lle

Automaatti vai manuaali?

Itsellä ei ole kierrokset laskeneet, eikä toimintavarmuus kärsinyt putsingista. Voiman puutettakaan en ole huomannut..
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Ristom kirjoitti:JanneT:lle

Automaatti vai manuaali?

Itsellä ei ole kierrokset laskeneet, eikä toimintavarmuus kärsinyt putsingista. Voiman puutettakaan en ole huomannut..
Manuaali TiDS. Tiedän että TTiD ketjussa ollaan, mutta tämän partikkeli putsauksen osalta tuskin kovin hirveää eroa on. Ei tuossakaan voimanpuutetta ilmene putsauksen aikana. Tyhjäkäynnillä vain alkaa rouskuttamaan. Ei mullakaan putsingista ennen eilistä ole mitään ongelmaa ollut, vaikka sen operaation olenkin huomannut.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ristom kirjoitti:Jaahas, erään kerran käynnistäessä SID:

"limited performance"

P1675
Kampikammion tuuletuslämmittimen virtapiiri auki?

Huollossa epäili anturivikaa, sai vikailmoituksen pakottamalla lämmittimen TECHkillä päälle.
Tilattu lämmitinelementti takuuseen, vaihto vk36.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

200 HP Performance Upgrade 1.9TTiD

Performance data

Kuva

Mukavasti tois 0-100 vauhtia automaatticombiin: 9.2sek :arrow: 8.5sek.
Manuaalin ohitusmenosta puhumattakaan: 80-120 km/h (5th gear) 9.0s :arrow: 7.5s
Eikun ostamaan.. :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Marko A kirjoitti:200 HP Performance Upgrade 1.9TTiD

Performance data

Kuva

Mukavasti tois 0-100 vauhtia automaatticombiin: 9.2sek :arrow: 8.5sek.
Manuaalin ohitusmenosta puhumattakaan: 80-120 km/h (5th gear) 9.0s :arrow: 7.5s
Eikun ostamaan.. :mrgreen:
Toinen vaihtoehto on, että lähtee (tai sanoo rouvalle että lähtee) vähän aikaisemmin ;) Aikas kriittinen pitää olla jos on sitä mieltä, ettei TTiD vakionakin liiku riittävän raikkaasti.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joskus vain pukkaa sellaista "koskaan ei ole liikaa" asennetta.. :lol:
Ja toisaalta, 1.8tBSR:n jäljiltä ei silti TTiD Aut. tunnu niiiin nopealta.
Ripeä ja vaivaton toki, mutta ei sillä mahdottomiin mennä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Marko A kirjoitti:Joskus vain pukkaa sellaista "koskaan ei ole liikaa" asennetta.. :lol:
Ja toisaalta, 1.8tBSR:n jäljiltä ei silti TTiD Aut. tunnu niiiin nopealta.
Ripeä ja vaivaton toki, mutta ei sillä mahdottomiin mennä!
Onhan se vähän noinkin. Voishan tuossa TTiD:ssä olla voimaa enemmänkin mutta oikeasti aika harva auto kyydissä pysyy. Vauhti vaan kasvaa silleen huomaamatta ettei arvaakaan kuinka sutjakka auto tuo on :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näinhän se äkkiä kasvaa.. Se ei vaan Marko tunnu sillä automaatilla se meno samalla tavalla kuin manuaalilla.
.
.
P1675 hoidettu, lämpöelementti vaihdettu takuuseen.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jaahas, tuli sitten koeajettua tämä:

http://www.a1autotori.fi/a1_fin/vinfo.a ... vid=GIB150

Eli TTiD Aero, jonka Ranta*uoppo on Saksasta hakenut (tod. näk esittelyautona ollut). Petyin ko auton koneeseen, vaikka auto muuten oli asiallinen peli. Taisi olla odotukset liian korkealla näitä juttuja lukeneena :).
"Laiskin Aero" mitä Saab on viimeiseen 10 vuoteen Saab on tuonut pihalle, 18" läskirenkailla ja automaatilla 9-3 TTiD sai yrittämällä sutasemaan (tämä tietty ei ole mikään auton mitta, mutta nyt puhutaan Aerosta) Itse olen 9-5:sta vaihtamassa, enkä tarvitse enää näin suurta autoa, joten 9-3:nen olisi hakusessa. Aikaisemmat Diesel Saabit ovat suorituskyvyltään olleet masentavia kokemuksia. (eikä kuutosen koneella olevaa 9-5:sta enää saa). Chipillä tuosta 9-3 TTiD:stä saisi 213Hp ja vääntöä 450Nm. Toisella Boxilla luvataan tehot 229Hp ja vääntöä 512Nm. Pitäisi päästä kokeilemaan jos jollain sellainen on. Silti max vääntöalue ei ole kuin 2000 - 2400 kierroksen alueelle, jonka jälkeen käyrä tippuu alas rajua vauhtia.
Bensa 9-3 Aero V6 stage 3:sella vääntää 520Nn ja optimi vääntöalue on 2000 - 5000 kierrosta. Eli katseet itselläni siirtyi ko laitteiden suuntaan.
Mielestäni TTiD kone on varmaan monelle täysin riittävä ja leppoisat kyydit tarjoaa, mutta ei se Aeron keulalle kuulu.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD automaatti kipaisee sataseen 9.2 sekunnissa. Se on about sama kuin parilitrainen perus Avensis manuaali. Eli ei sillä vielä kuuhun mennä :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eli ei muuta kuin Avensiksen perään Aero tarra :) Hintakin on kohtuullisempi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Jos se perus Avensiksen alusta rittää jonkun mielestä Aero nimeen niin siitä vaan tarraa liimaamaan. Aerossa taitaa kuitenkin olla kyse enemmän kokonaisuudesta kun pelkästä kiihtyvyydestä.
Vakio TTiD:ssä koko vääntökäyrä on tuon perus Avensiksen käyrän huipun yläpuolella. Alustakin on mielestäni Avensista perempi.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Näi - o.

Tä?

:mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Muuten tulli oli tehnyt tuosta samasta autosta veropäätöksen eli arvo 40 tuhatta ja veroja 10800. Kun haet itse vastaavan auton 30 tuhannella ja verot päälle niin säästät melkein 10 tuhatta eli tuolla summalla tyhmät suomalaiset kannattavat Rintajoupin autobisnestä noin suoraan sanottuna.
Itse auto on aika makea, tosin itseänikin häiritsi koeajolla hieman aeromaisen käytöksen puuttuminen eli voiman tuloa pitää odotella oisko automaatti syynä ja tietysti se raivoisa kiihtyminen puuttuu, mihin on itse tottunut oman likemmäs 300 hv. Toki useimmille tämäkin on elämys ja riittää vallan hyvin Suomen liikenteessä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin