Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kannentiivistekkö vuotaa?
Vai mikä muu voi tuolta kohtaa vuotaa?
Vesipumppu on kyllä vaihdossa, mutta ei kait se nyt voi ylöspäin vuotaa :) (laakeri ääntelee)
Tietyllä kelillä, tietyllä hetkellä on helmi ihan valunut tuosta kohtaa.

Kuva

Jääh.nesteet häviää pikku hiljaa.
Häviö lisääntynyt pikku hiljaa, hävinnyt useamman vuoden ajan.
Koskaan ei ole ajettu vähillä nesteillä.
Talvella lohkolämmitintä käytettäessä hävikki isompi.
Öljyä ei paisarissa, samoin ei öljyjen seassa valkeata möhnää ole, eikä myöskään öljytikussa.
Ei kupli paisarissa. Ei savuta, kulkee normaalisti.
Öljyt pysyy koneessa.
Vituttaa vain lisäillä nestettä ja haluais eroon moisesta.
Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos :)

Muutamia lisä kuva.
Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Pee, Pe Heinä 25, 2008 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Tonnarin rakko vuotaa

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Kyllä tuossa kohtaa vuotaa ainakin venttiilikopan tiivisteet ja kun on tarkkaan nuo kuvailemasi oireet lukenut niin aivanselvästi siinä ekakuvassa on vihreää pakkasnestettä 8O . Pakkasnesteet siinä öljyn pinnalla!
Taitaa olla kansitiivisteellä kilometrit täynnä.
Samoin kuin näillä venttiilikopan tiivisteillä. Kun jo pidemmänaikaa on tuota nestettä hävinnyt niin olisi aika pistää kansipahvi vaihtoon - Ennenkuin on öljyt ja nesteet sekaisin! Olisi nyt helpompi ja pienemmällä lompakon raottamisella tehtävissä :wink: .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Vähän varmistellen tässä asiaa kyselinkin ja samaa mieltä itsekkin olin, mutta kun ei nuo tekniikan puolen asiat aina ole niin hallussa niin parempi kysyä sellaisilta jotka siitä jotakin edes tajuavat :)

Aikaisemmin laukes datsunista (nissan) kansi(tiiviste) ilman mitään varoittamisia ja onhan tämä nyt niinkun pehmeä lasku verrattuna siihen.

Kiitos jälleen kerran nopeasta vastauksesta :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

No niin nyt on tonnari taas kuosissa ja kauan haikailtu tehojen lisäys pääsee alulleen.
Muutamia epäselvyyksiä haluaisin tietää.
Eli kun kyseessä matalapaineturbo niin kytkin on visiin hieman heppoisempi kuin isossa T:ssä? (vauhdipyörän ja levyn kokoa ei ilmeisesti muuten tiedä kuin avaamalla koko roskan? Kyseessä -96vm 2.0t?)
Steg 1:stä ajattelin aluksi niin mahtaako tuo kestää tuon jos ajelee suht rauhallisesti?
Entä noiden lastujen eroja? Lähinnä moottorinsuojaus juttuja ajattelin ja cruisen toimintaa, onko vaikutusta, eroa?

Muita heikkoja kohtia? Vetonivelet? Onko niissä mitään eroa noihin alunperin tehokkaampiin versioihin?
Loota visiin kuitenkin kestää? (jos kestää :mrgreen: )

Speedpartsia ajattelin ihan vain sen takia että sen sais procar-servicen kautta hommattua (suomen kielellä).

Kaikki info asiasta kelpaa.
Kiitos.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla on Speedpartsin stage 4, joka on ollut kiinni pari vuotta ja tätä ennen oli stage 1 pari vuotta. Ei ole ollut yhtäkään vikaa voimansiirrossa eikä ylimääräisiä ääniä kuulu vieläkään mistään. En kylläkään jatkuvasti rankaise autoa, mutta ohituksissa painan usein kaasun pohjaan. Kytkimen vaihdoin aeron vastaavaan, mutta stage 1:llä alkuperäinen 2,3 t:n kytkin riitti hyvin.

Mielestäni niin heikkoja kohtia ei ole, että stage 1:llä autosi rikkoisit. Vakionkin saa rikki repimällä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Aeron kytkintä vaan "kehiin" sillä jokainen meistä tietää ruokahalun kasvavan syödessä 8O :D !
Ja siitä nestevuodosta? Oliko kansipahvi mennyt?
Odotin mielenkiinnolla otsikon jälkeen vastaustasi mitä ei sitten ollutkaan?!
Monet foorumilla käyvät varmaan ilahtuvat jos kerrot missä se vika lopulta oli? Vian selvittely olisi paikallaan, saisi moni avun kun hakee apua vanhoista viesteistä ja niiden ratkaisuista!
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

Ai joo. Olin muka kirjoittavinani sen tuohon otsikkoon, mutta eipä se sinne sitten tullutkaan :oops:

Eli kansipahvi valskasi ulospäin. Ei ollut vielä nesteet päässyt menemään sekaisin.
Puolet pakosarjan pulteista oli myös ruostunut poikki ja siitä johtuen käyntiäänikin oli mielenkiintoinen :)
Pajalla käytin korjuutettavana ja karvan alle 800€ maksoi koko roska.
Tiivisteet, pakosarjan pultit, vesipumpun laitto sekä termari ja työt.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jälkiviisastelen: laitoithan pakosarjan pultit oikeaan momenttiin.

Meillä on kestänyt pultit katkeamatta, kun älysimme pistää ne vain momenttiin. Käsin menee helposti ylikireälle. :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

Firges9000 kirjoitti:Jälkiviisastelen: laitoithan pakosarjan pultit oikeaan momenttiin.
Ei mitään hajua.
Varmaan remppajannu vetänyt hampaat irvessä kolmen metrin jatkovarrella kiinni :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

Mitenkä jos tuon stage ykkösen laittaa niin tarvitseeko tulppien mallia muuttaa erilaiseksi?
Vai mennäänkö noilla perus ngk:lla?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NGK:lla mennään. Jos sulla on nyt kutoset niin laita seiskat, jos seiskat jo niin ne on hyvät. Vaihda reilu 10tkm välein..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pee kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Jälkiviisastelen: laitoithan pakosarjan pultit oikeaan momenttiin.
Ei mitään hajua.
Varmaan remppajannu vetänyt hampaat irvessä kolmen metrin jatkovarrella kiinni :)
Sitten katkee alta aikyksikön.

Löysää ne ja pistä momenttiin. Oli muistaakseni jotain 8 Kgm,
eli , ei paljon paskaakaan kireällä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

Pitää kokeilla miten kireällä ne on ja löysätä tarvittaessa.
Kiitos taas hyvistä vinkeistä.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pee
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Pee »

Pultit tsekattu, ok.

Speedpartsin stage1:nen asennettu paikalleen ja intensiivisen testausrupeaman jälkeen täytyy sanoa että kyllä kannatti :mrgreen:
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnarin rakko vuotaa *vuoto korjattu* ja sitten tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kerroppas vielä millainen kytkinlevy/asetelma sinne 2.0t:hen menee ilman vauhtipyörämuutosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin