takapään pyöränkulmat
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
takapään pyöränkulmat
Camberia pitäis vähentää takapäässä, eli laittaa shimmilevyt. Muuttuuko auraus samalla? Oikeassa takapyörässä lisäksi liikaa aurausta, eli miten sitä pystyy säätämään?
Re: takapään pyöränkulmat
Taitaa olla, että joudut turvautumaan merkkiliikkeen huoltoon.
Maksanee aikalailla... ja korjaantuuko sielläkään (antavat valohoitoa... löysyyttä on puslissa ym.).
Jos on vaan hivenen heittoa ohjearvoihin, niin ei kannata korjata.
Maksanee aikalailla... ja korjaantuuko sielläkään (antavat valohoitoa... löysyyttä on puslissa ym.).
Jos on vaan hivenen heittoa ohjearvoihin, niin ei kannata korjata.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: takapään pyöränkulmat
No mietit kun siinä on 4 pulttia siinä navassa..usvaa putkeen kirjoitti:Camberia pitäis vähentää takapäässä, eli laittaa shimmilevyt. Muuttuuko auraus samalla? Oikeassa takapyörässä lisäksi liikaa aurausta, eli miten sitä pystyy säätämään?
Niin aurasta muutetaan siten että laitat shimmilevyjä sivuille ja Camberia muutat kun laitat shimmilevyjä ylös tai alas..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: takapään pyöränkulmat
Viisi reikää... 

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Re: takapään pyöränkulmat
Noh navan takana on kuitenkin 4 pulttia.LR kirjoitti:Viisi reikää...
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: takapään pyöränkulmat
Joo sama vika mullakin, syö takarenkaita sisäreunasta. Camberia ihan liikaa.. Kaipa se vanhemmiten vääntyy tuo onneton takaripustus jostakin ja menee kulmat perseelleen, madallusjouset varmaan vielä pahentavat tilannetta. Auraus oli kutakuinkin kohdallaan, tarkemmat tiedot noista kulmista ja säätötarpeesta tulee kun tiistaina käyn mittaamassa oikeilla laitteilla ne itse.
Noita shimmilevyjä varmaan ainakin merkkiliikkeestä saa, genuinesaabin hintakyselyllä jenkeissä hinta $14, mitä lie suomessa.
Noita shimmilevyjä varmaan ainakin merkkiliikkeestä saa, genuinesaabin hintakyselyllä jenkeissä hinta $14, mitä lie suomessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: takapään pyöränkulmat
Missä kilsamäärissä tuo epätasainen kuluminen alkaa näkymään?
En ole vielä ajanut noilla kymmentäkään tuhatta, mutta mitä jarrurempassa katsoin, niin sekin vähäinen kuluminen oli mielestäni hyvin tasaista, vaikka camberia löytyy aina runsaasti.
Seuraavaa saattaa olla tyhmä kysymys, mutta antaa mennä.
Miten madallus camberiin vaikuttaa, kun autossa on taka-akseli?
Olen ilmeisesti jotenkin käsittänyt väärin, että pyörät olisivat kiinteästi akselin päissä ja jos joku heittää niin akselin tuenta, jolloin toisen pyörän auraus olisi toisen haritusta (aika fataali vika kyseessä)?
Ei saa kivittää
En ole vielä ajanut noilla kymmentäkään tuhatta, mutta mitä jarrurempassa katsoin, niin sekin vähäinen kuluminen oli mielestäni hyvin tasaista, vaikka camberia löytyy aina runsaasti.
Seuraavaa saattaa olla tyhmä kysymys, mutta antaa mennä.
Miten madallus camberiin vaikuttaa, kun autossa on taka-akseli?
Olen ilmeisesti jotenkin käsittänyt väärin, että pyörät olisivat kiinteästi akselin päissä ja jos joku heittää niin akselin tuenta, jolloin toisen pyörän auraus olisi toisen haritusta (aika fataali vika kyseessä)?
Ei saa kivittää

Re: takapään pyöränkulmat
Taitaa olla aika lailla tyyppivika NG900/OG9-3 käytetyssä taka-akselissa. Aivan perinteinen jäykkä akselihan se ei ole vaan tämän tyylinen H-akseli: http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension
Madallusjousien osuutta arvuuttelin olevan ainakin siinä että niiden kanssa akseli joutuu kovemmalle ja "nitkahtaa" jostain herkemmin jolloin kulmat menevät pieleen.
Madallusjousien osuutta arvuuttelin olevan ainakin siinä että niiden kanssa akseli joutuu kovemmalle ja "nitkahtaa" jostain herkemmin jolloin kulmat menevät pieleen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: takapään pyöränkulmat
Suomeksi yhdystukiakseli, eli kaksi pitkittäistä tukivartta on yhdistetty poikittaispalkilla, joka kiertyy jonkin verran ja sallii eriasteiset joustot takapyörien välillä.Aivan perinteinen jäykkä akselihan se ei ole vaan tämän tyylinen H-akseli:
Todennäköisimmin se akselisto ajan mittaan elää jostain kuten edellä arveltiin. Teoriassahan tukivarsien kulma hieman vaikuttaa camperin ja auraukseen, mutta tuskin tuolla on käytännössä mitään merkitystä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: takapään pyöränkulmat
Jos jollakulla on tarvetta noille shimm-levyille, niin mulla olis muutama ylimääräinen.
Teetin itselleni laser-leikattuja paloja 0,5mm rst-pellistä originaalien mallien mukaisesti. Molempia paloja (ylä & ala) siis löytyy.
Hintaa paloilla olisi 7e/kpl. Varaosatiskillä pyytävät noista 15-20e/kpl...
Kuvan voin mailata halukkaille.
YV:llä tavoittaa...
Teetin itselleni laser-leikattuja paloja 0,5mm rst-pellistä originaalien mallien mukaisesti. Molempia paloja (ylä & ala) siis löytyy.
Hintaa paloilla olisi 7e/kpl. Varaosatiskillä pyytävät noista 15-20e/kpl...
Kuvan voin mailata halukkaille.
YV:llä tavoittaa...
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
Re: takapään pyöränkulmat
Mittasin omastani nuo pyöränkulmat nyt sitten. Vaikka silmämääräisesti olin epäillyt camberia olevan liikaa, niin mittalaitte todisti camber-arvojen olevan silti ihan hyvin speksien sisällä. Sen sijaan aurausta oli aivan liikaa, varsinkin siinä vänkärin puoleisessa takapyörässä. Ajattelin että tätä voisi saada säädettyä laittamalla shimmipalan sinne sivulle ylös/alas sijoittamisen sijasta. Pitäisi onnistua jos vain shimmi sinne väliin sopii..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: takapään pyöränkulmat
Kyselit multa yv:llä shimmilevyistä. Laitoin vastauksen (löytyy kyselemäsi palat), mutta viesti jää lähtevien kansioon eikä sitä löydy lähetetyistä, joten en tiedä tuliko perille? Jos ei tullut & tarvetta vielä on, laita vaikka puh.nro tai mailiosoite yv:llä niin otan yhteyttä.usvaa putkeen kirjoitti:Camberia pitäis vähentää takapäässä, eli laittaa shimmilevyt. Muuttuuko auraus samalla? Oikeassa takapyörässä lisäksi liikaa aurausta, eli miten sitä pystyy säätämään?
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
Re: takapään pyöränkulmat
Basic toe vs lateral force characteristic is oversteer
Ulos mentiin kahva edellä...





Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: takapään pyöränkulmat
Saitko säädettyä aurausta takaa shimmeillä? Nuo ylä/alapuolelle tarkoitetut shimmilevyt eivät taida sopia aurauksen säätöön.
Omassa laitteessa on takana aurausta liikaa 0,5 astetta / puoli, joten jotkut about 0,7mm shimmit sinne vois askarrella navan etupäähän. Täytyy mittailla vielä pulttien jako ja laskea siitä simmin oikea paksuus.
Omassa laitteessa on takana aurausta liikaa 0,5 astetta / puoli, joten jotkut about 0,7mm shimmit sinne vois askarrella navan etupäähän. Täytyy mittailla vielä pulttien jako ja laskea siitä simmin oikea paksuus.
jcarlson kirjoitti:Mittasin omastani nuo pyöränkulmat nyt sitten. Vaikka silmämääräisesti olin epäillyt camberia olevan liikaa, niin mittalaitte todisti camber-arvojen olevan silti ihan hyvin speksien sisällä. Sen sijaan aurausta oli aivan liikaa, varsinkin siinä vänkärin puoleisessa takapyörässä. Ajattelin että tätä voisi saada säädettyä laittamalla shimmipalan sinne sivulle ylös/alas sijoittamisen sijasta. Pitäisi onnistua jos vain shimmi sinne väliin sopii..
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: takapään pyöränkulmat
Enpä ole jaksanut. On tullut tuota allekirjoituksen toista (harraste)-autoa ruuvailtua joten kolkkiin en ole jaksanut isommin panostaa.
Jos noita shimmejä jostain löytyy järkihintaan niin voisi sinne muutaman heittää kun vaihtuu renkaatkin uusiin. Ei viitsisi niitä heti pilalle kuluttaakkaan.
Jos noita shimmejä jostain löytyy järkihintaan niin voisi sinne muutaman heittää kun vaihtuu renkaatkin uusiin. Ei viitsisi niitä heti pilalle kuluttaakkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com