takapään pyöränkulmat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Camberia pitäis vähentää takapäässä, eli laittaa shimmilevyt. Muuttuuko auraus samalla? Oikeassa takapyörässä lisäksi liikaa aurausta, eli miten sitä pystyy säätämään?
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Taitaa olla, että joudut turvautumaan merkkiliikkeen huoltoon.
Maksanee aikalailla... ja korjaantuuko sielläkään (antavat valohoitoa... löysyyttä on puslissa ym.).
Jos on vaan hivenen heittoa ohjearvoihin, niin ei kannata korjata.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

usvaa putkeen kirjoitti:Camberia pitäis vähentää takapäässä, eli laittaa shimmilevyt. Muuttuuko auraus samalla? Oikeassa takapyörässä lisäksi liikaa aurausta, eli miten sitä pystyy säätämään?
No mietit kun siinä on 4 pulttia siinä navassa..
Niin aurasta muutetaan siten että laitat shimmilevyjä sivuille ja Camberia muutat kun laitat shimmilevyjä ylös tai alas..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja LR »

Viisi reikää... :wink:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

LR kirjoitti:Viisi reikää... :wink:
Noh navan takana on kuitenkin 4 pulttia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo sama vika mullakin, syö takarenkaita sisäreunasta. Camberia ihan liikaa.. Kaipa se vanhemmiten vääntyy tuo onneton takaripustus jostakin ja menee kulmat perseelleen, madallusjouset varmaan vielä pahentavat tilannetta. Auraus oli kutakuinkin kohdallaan, tarkemmat tiedot noista kulmista ja säätötarpeesta tulee kun tiistaina käyn mittaamassa oikeilla laitteilla ne itse.

Noita shimmilevyjä varmaan ainakin merkkiliikkeestä saa, genuinesaabin hintakyselyllä jenkeissä hinta $14, mitä lie suomessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Missä kilsamäärissä tuo epätasainen kuluminen alkaa näkymään?
En ole vielä ajanut noilla kymmentäkään tuhatta, mutta mitä jarrurempassa katsoin, niin sekin vähäinen kuluminen oli mielestäni hyvin tasaista, vaikka camberia löytyy aina runsaasti.

Seuraavaa saattaa olla tyhmä kysymys, mutta antaa mennä.
Miten madallus camberiin vaikuttaa, kun autossa on taka-akseli?
Olen ilmeisesti jotenkin käsittänyt väärin, että pyörät olisivat kiinteästi akselin päissä ja jos joku heittää niin akselin tuenta, jolloin toisen pyörän auraus olisi toisen haritusta (aika fataali vika kyseessä)?
Ei saa kivittää :lol:
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla aika lailla tyyppivika NG900/OG9-3 käytetyssä taka-akselissa. Aivan perinteinen jäykkä akselihan se ei ole vaan tämän tyylinen H-akseli: http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension

Madallusjousien osuutta arvuuttelin olevan ainakin siinä että niiden kanssa akseli joutuu kovemmalle ja "nitkahtaa" jostain herkemmin jolloin kulmat menevät pieleen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja SS »

Aivan perinteinen jäykkä akselihan se ei ole vaan tämän tyylinen H-akseli:
Suomeksi yhdystukiakseli, eli kaksi pitkittäistä tukivartta on yhdistetty poikittaispalkilla, joka kiertyy jonkin verran ja sallii eriasteiset joustot takapyörien välillä.

Todennäköisimmin se akselisto ajan mittaan elää jostain kuten edellä arveltiin. Teoriassahan tukivarsien kulma hieman vaikuttaa camperin ja auraukseen, mutta tuskin tuolla on käytännössä mitään merkitystä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Jos jollakulla on tarvetta noille shimm-levyille, niin mulla olis muutama ylimääräinen.
Teetin itselleni laser-leikattuja paloja 0,5mm rst-pellistä originaalien mallien mukaisesti. Molempia paloja (ylä & ala) siis löytyy.
Hintaa paloilla olisi 7e/kpl. Varaosatiskillä pyytävät noista 15-20e/kpl...
Kuvan voin mailata halukkaille.
YV:llä tavoittaa...
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mittasin omastani nuo pyöränkulmat nyt sitten. Vaikka silmämääräisesti olin epäillyt camberia olevan liikaa, niin mittalaitte todisti camber-arvojen olevan silti ihan hyvin speksien sisällä. Sen sijaan aurausta oli aivan liikaa, varsinkin siinä vänkärin puoleisessa takapyörässä. Ajattelin että tätä voisi saada säädettyä laittamalla shimmipalan sinne sivulle ylös/alas sijoittamisen sijasta. Pitäisi onnistua jos vain shimmi sinne väliin sopii..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

usvaa putkeen kirjoitti:Camberia pitäis vähentää takapäässä, eli laittaa shimmilevyt. Muuttuuko auraus samalla? Oikeassa takapyörässä lisäksi liikaa aurausta, eli miten sitä pystyy säätämään?
Kyselit multa yv:llä shimmilevyistä. Laitoin vastauksen (löytyy kyselemäsi palat), mutta viesti jää lähtevien kansioon eikä sitä löydy lähetetyistä, joten en tiedä tuliko perille? Jos ei tullut & tarvetta vielä on, laita vaikka puh.nro tai mailiosoite yv:llä niin otan yhteyttä.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Basic toe vs lateral force characteristic is oversteer

:twisted: :twisted: Ulos mentiin kahva edellä... :twisted: :twisted:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Saitko säädettyä aurausta takaa shimmeillä? Nuo ylä/alapuolelle tarkoitetut shimmilevyt eivät taida sopia aurauksen säätöön.

Omassa laitteessa on takana aurausta liikaa 0,5 astetta / puoli, joten jotkut about 0,7mm shimmit sinne vois askarrella navan etupäähän. Täytyy mittailla vielä pulttien jako ja laskea siitä simmin oikea paksuus.

jcarlson kirjoitti:Mittasin omastani nuo pyöränkulmat nyt sitten. Vaikka silmämääräisesti olin epäillyt camberia olevan liikaa, niin mittalaitte todisti camber-arvojen olevan silti ihan hyvin speksien sisällä. Sen sijaan aurausta oli aivan liikaa, varsinkin siinä vänkärin puoleisessa takapyörässä. Ajattelin että tätä voisi saada säädettyä laittamalla shimmipalan sinne sivulle ylös/alas sijoittamisen sijasta. Pitäisi onnistua jos vain shimmi sinne väliin sopii..
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: takapään pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä ole jaksanut. On tullut tuota allekirjoituksen toista (harraste)-autoa ruuvailtua joten kolkkiin en ole jaksanut isommin panostaa.

Jos noita shimmejä jostain löytyy järkihintaan niin voisi sinne muutaman heittää kun vaihtuu renkaatkin uusiin. Ei viitsisi niitä heti pilalle kuluttaakkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin