Itseä alkoi heti kiinnostamaan.... Tuon muutoksen voisi kai tehdä emännän huomaamatta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mullakin on toiminut moitteetta merkkiliikkeellä vaihdettu 2,0t:n boksi, joka on ollut käytössä kohta 1,5 vuotta.G-mies kirjoitti:Anteeksi pieni aiheen vierestä kysyminen, mutta miten teillä on tomineet nuo 1,8t -> 2,0t muutokset? Isän autoon kokeiltiin yhtä 2,0t kolariauton boksia, joka oli oikein irrotettu, mutta siitä huolimatta boksi ei toiminut isän autossa ongelmitta. Antoi 2 vikakoodia, toinen oli muistaakseni polttoainejärjestelmään liittyvä, toista en muista. Huollon kaverin mukaan nämä kaksi koodia tulee 2 anturin puuttumisesta 1,8 koneesta. Eli voisitteko selventää hieman? Isän auto on -04 ja kolariauto oli muistaakseni -03.
Matti
On. Vääntö ja kierros alue ratkaisevat. Jopa 2.0TS:llä ja 1.8t + BSR Steg-1:llä on keskenään eroa jälkimmäisen eduksi. Jos tarjoutuu tilaisuus verrata niin suosittelen.mheikkin kirjoitti:Mietin vaan, että onko ero ihan oikeasti oleellinen 2,0t:n ja steg1:en välillä?
ss 2005
mheikkin kirjoitti:Hei,
mulla on SS 1.8t, johon on vaihdettu Saabin merkkihuollossa 175hv:n boksi. Kyselin viime keväänä Doc Powerista, että onnistuuko steg1 päivitys kyseiseen boksiin. Doc Powerin vastaus oli seuraava:
Jaa-a riipuen minkä auton softa kyseiseen ecuun ajettu?
Pelkästään Saabin 9-3SS/SC 1,8T:hen löytyy 80 eri softa vaihtoehtoa sekä vakiona että STEG 1-3:sena. Perusteeltaan BSR ei tarjoa tässä tapauksessa softaa autoonne vasta kun autoonne on palautettu autoon tehtaalla asennettu ecu ja autoon tarkoitettu softa. Eli onko teillä auton omat "aivot" vielä tallella?
Mitä vastaus lie tarkoittaa? Eikö Saabbini pitäisi olla tällä hetkellä käytännössä 2.0t? En haluaisi ottaa sitä riskiä, että tilaan steg1:en, joka ei suostu asentumaan autooni.
mheikkin kirjoitti:Joo.
Merkkihuollossa sanoivat, että 2.0 boksin vaihtaminen alkuperäiseen 1.8 boksiini pitäisi onnistua "lennossa". Liekö hankala vaihtaa itse? En ole vielä tutkinut asiaa. Vaihdon jälkeen voin tilata sitten viimeistään steg 1:en.
petrisa kirjoitti:Autohan ei edelleenkään ole 2.0t alustanumeron (VIN) perusteella, vaan se alkuperäinen 1.8t. BSR:n viritys tapahtuu alkuperäisen alustanumeron perusteella ja PPC-laite tilataan tämän perusteella.
Kyseisessä tapauksessa moottoriohjainlaitteen (ECU) alkuperäinen sarjanumero ei täsmää auton alustanumeroon (VIN). Tässä saattaa tulla ongelmia virisoftan asennuksen yhteydessä. Eli PPC-laite ei suostu asentamaan softaa ECU:uun.
Varma en ole asiasta eikä ilmeisesti ole BSR:n softaa myyvä liikekään, näin tulkitsin heidän vastauksestaan. Paras tapa olisi asentaa auton alkuperäinen moottorinohjainlaite (ECU) takaisin, mikäli se on siis vielä tallessa ja tehdä viritys siihen. Uusi, eli nykyinen käytössä oleva ohjainlaite on kyllä "naitettu" autoon, muutenhan se ei toimisi ollenkaan, mutta virisoftan asennus voi vaatia alkuperäisen ECU:n sarjanumeroineen. Mene ja tiedä ....
Ehkäpä jollakin palstalaisella on oikeasti käytännön kokemusta vastaavasta tilanteesta ja näinollen arvailuille ei jää sijaa.
PPC2:llä tulee vähintään 5 eri softaversiota ja JOS niistäkään ei mikään ole sopiva, tulee herja "Read car" ja auton softa luetaan -> BSR:lle -> oikea softa tulee omalle BSR sivullesi ladattavaksi.kalle37 kirjoitti: Ja jos homma ei mene niin kun myyjä on sanonut ei se ole ostajan ongelma![]()
Eikä minulla ole mitään syytä epäillä myyjää.