p
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Ei se huolto mikään ihmeellinen asia ole, hihnan vaihto nostaa hintaa. Saabin huoltovälit on ylipäätään liian pitkiä, esim.automaatin öljy kannattaa vaihtaa suositusta useammin. Kilometrilukemaa ei sinänsä kannata kovin tarkkaan tuijottaa, paljon MAANTIELLÄ ajetut parempia.
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Et maininnut vuosimallia, mutta vanhemmissa 2,3 litraisissa saattaa alkaa 100 tonnin jälkeen olemaan jakoketju huollon tarpeessa. Eli kireyden (säätövaran) voisi tarkistuttaa jossain asiaa ymmärtävässä paikassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Hankkimassa 9-5.tä
110 t huolto kaksilitraiselle maksoi elokuussa Delta-autossa 485€.
9-5 -04 2.0 T
Re: Hankkimassa 9-5.tä tarkenniksia
Kyllä huomasin että vuosimalli unohtui se on 2002 2,3t ja auto on minun kohdallani automaatilla.
Olen myös miettinyt autoa, jossa olisi se automaattivaihteisto jossa ratissa myös vaihtomahdollisuus.
Sellainen tulee ilmeisesti vuosimallissa 2003 ???.
Millainen se on toiminta varmuudeltaan sellainen on n 150 000km ajettuna myynnissä.
Kiitos jo vastanneille.
Olen myös miettinyt autoa, jossa olisi se automaattivaihteisto jossa ratissa myös vaihtomahdollisuus.
Sellainen tulee ilmeisesti vuosimallissa 2003 ???.
Millainen se on toiminta varmuudeltaan sellainen on n 150 000km ajettuna myynnissä.
Kiitos jo vastanneille.
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Itsellä on 2003-mallinen vastaava 150t ajettu automaatti eikä ainakaan vaihteistossa ole ollut mitään vikaa. Ne ratissa olevat vaihdevalitsimet ovat turhat. Käytännössä tulee aina ajettua normaalilla automaatilla sport-asennossa. Kick-down toimii eikä käsivalinnoilla saa parannusta asiaan.
Omassa autossa turbo ja bensapumppu ovat menossa vaihtoon. Kulutustavaraa kun ovat. Muuten auto on toiminut niinkuin pitääkin eli hyvin.
Ostaessa kannattaa tarkistaa iskareiden ja jousien toiminta. Alustan pusliakin voi joutua jo tuon ikäisessä vaihtamaan.
Omassa autossa turbo ja bensapumppu ovat menossa vaihtoon. Kulutustavaraa kun ovat. Muuten auto on toiminut niinkuin pitääkin eli hyvin.
Ostaessa kannattaa tarkistaa iskareiden ja jousien toiminta. Alustan pusliakin voi joutua jo tuon ikäisessä vaihtamaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Tässä linkkejä aiemmin käytyihin keskusteluihin aiheesta jakoketju. En nyt osaa vastata onko noita ketjun venähtämisiä ollut enää 2002 malleissa. Olen kuitenkin siinä ymmärryksessä, että ongelma on koskenut nimenomaan vanhempia 2,3 automaatteja. Lisää löytyy vaikka haulla (tyyppiviat):
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=69750
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=69750
Iskarit ja puslat tosiaan tarkistukseen (-> kulutstavaraa), huoltokirjahan on moitteeton? Vaihteistoöljyt vaihtoon...
Turbon kanssa ei pitäisi olla ongelmaa vielä yli 100 000 kilometriin jos autoa ei ole revitelty tai ajettu todella lyhyttä ajoa, öljyt on vaihdettu ajallaan, tai mieluummin vaikka 10 tkm välein.
Moottorin saa rikki autosta kuin autosta kun käsittelee riittävän "väärin". Saab ei ole tässä suhteessa poikkeus.
Huoltoja ei ole pakko teettää merkkikorjaamossa ja osan jutuista voi tehdä itsekin -> ilmansuodattimet, pissapojan täytöt
jne.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=69750
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=69750
Iskarit ja puslat tosiaan tarkistukseen (-> kulutstavaraa), huoltokirjahan on moitteeton? Vaihteistoöljyt vaihtoon...
Turbon kanssa ei pitäisi olla ongelmaa vielä yli 100 000 kilometriin jos autoa ei ole revitelty tai ajettu todella lyhyttä ajoa, öljyt on vaihdettu ajallaan, tai mieluummin vaikka 10 tkm välein.
Moottorin saa rikki autosta kuin autosta kun käsittelee riittävän "väärin". Saab ei ole tässä suhteessa poikkeus.
Huoltoja ei ole pakko teettää merkkikorjaamossa ja osan jutuista voi tehdä itsekin -> ilmansuodattimet, pissapojan täytöt

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Rattinapit vaihteistolle täysin turhat - vanha 1 2 3 D on mielestäni hyvä, vaihtaa paremmin. Käsin vaihtaessa ei vaihda yhtä tasaisesti. 5-vaihteinen vaihteisto kannattaa koeajaa kunnolla, lämpimäksi asti ja kokeilla vaihtoja monta kertaa. Jakoketjun venymiseen taitaa automaatin nytkäykset olla pääsyynä, muttei pieni ääni kylmässä koneessa vielä kovin vaarallista ole.
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Kyllä se jakoketjun venyminen yleisemmin johtuu automaatin "ryöminnästä" ja muutenkin matalammista kierroksista, jolloin huohotus toimii huonommin.
Itsellä tosiaan kun mäntä korkkasi, tein samalla myös jakopään uuteen uskoon vaikka kiristin oli tullut alle puolet ulos. Autolla tosiaan tuolloin rullattu ~180tkm ja vieläpä pääosin kaupungissa, kone silti puhdas, jne. Ilmeisesti meikäläisellä on sitten huohotus toiminut jostakin syystä poikkeuksellisen oikein.
Itsellä tosiaan kun mäntä korkkasi, tein samalla myös jakopään uuteen uskoon vaikka kiristin oli tullut alle puolet ulos. Autolla tosiaan tuolloin rullattu ~180tkm ja vieläpä pääosin kaupungissa, kone silti puhdas, jne. Ilmeisesti meikäläisellä on sitten huohotus toiminut jostakin syystä poikkeuksellisen oikein.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Vaikuttaako matalat kierrokset ketjun venymiseen? Eikai nokka-akseleiden pyörittäminen hirveästi voimaa tarvi. Joku "viisas" kertoi Turun MetroAutossa venymisen johtuvan vaihdoissa tapahtuvan nykäyksen vuoksi.
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Kukaan ei vielä uskaltanut tunnustaa, mutta näitä ongelmiakin on
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=75006
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=75025
ja lisää löytyy haulla
ja asiaan hieman lohdutusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=46080
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=75006
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=75025
ja lisää löytyy haulla
ja asiaan hieman lohdutusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=46080
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Hankkimassa 9-5.tä
KN/Lieto kirjoitti:Vaikuttaako matalat kierrokset ketjun venymiseen? Eikai nokka-akseleiden pyörittäminen hirveästi voimaa tarvi. Joku "viisas" kertoi Turun MetroAutossa venymisen johtuvan vaihdoissa tapahtuvan nykäyksen vuoksi.
Ei, vaan matalammat kierrokset ja niiden vähäisempi vaihtelu vaikuttavat huohotusongelman esiintymiseen ja sitä kautta huonompaan voiteluun joka venyttää ketjua.
Miten selittäisit ne monet hyvin pelaavat autot, joissa koneet ovat puhtaita, kuten omani eikä myöskään jakopään kanssa ole ollut ongelmista tietoakaan. Kuten sanottua, oma 180 tkm ajettu jakopää oli täydessä iskussa ja kone puhdas. Liekö 7000-8000km öljynvaihtovälin ansiota vaiko minkä?
Aika käsi kädessä tuntuvat kulkevan pitkä ö-vaihtoväli, huohotusongelmat ja jakopään rahina (löysyys).
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Lisätään tuohon vielä lyhyt pätkäajo, niin saadaan 9-5T suljettua pois tästä kaavasta2.3i-16 kirjoitti: Aika käsi kädessä tuntuvat kulkevan pitkä ö-vaihtoväli, huohotusongelmat ja jakopään rahina (löysyys).

Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää. Sama koskee muitakin osia, kuten org. iskareita ym. puslia. On aivan käsittämättömiä nuo kirjoittelut esim. viimeksi mainituista...Eski kirjoitti:Jotain yksilöeroja noissa koneissa tuntuu olevan, kun jotkut kestävät huolentonta ajoa ilman ongelmia ja toiset hajoavat tihennetyistä öljynvaihdoista huolimatta...
Eski
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Hankkimassa 9-5.tä
Ei mitenkään. Aika monilla niitä on mennyt melko vähäisilläkin kilsoilla, joten kannattaa ne ainakin tarkistaa. Noiden kuluminen johtuu tietty ajotyylistä. Tasaisella maantieajollahan ne ei miksikään mene.9-5/2,3LPT kirjoitti: On aivan käsittämättömiä nuo kirjoittelut esim. viimeksi mainituista...
Mulla kanssa 2002 ja reilu vuosi sitten iskarit ja puslat aivan lopussa. Kilometrejä tosin tuntuvasti enemmän kuin ketjun aloittajalla.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower