p

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tomleh
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 09:25

p

Viesti Kirjoittaja tomleh »

p
Viimeksi muokannut tomleh, Ti Syys 10, 2013 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei se huolto mikään ihmeellinen asia ole, hihnan vaihto nostaa hintaa. Saabin huoltovälit on ylipäätään liian pitkiä, esim.automaatin öljy kannattaa vaihtaa suositusta useammin. Kilometrilukemaa ei sinänsä kannata kovin tarkkaan tuijottaa, paljon MAANTIELLÄ ajetut parempia.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Et maininnut vuosimallia, mutta vanhemmissa 2,3 litraisissa saattaa alkaa 100 tonnin jälkeen olemaan jakoketju huollon tarpeessa. Eli kireyden (säätövaran) voisi tarkistuttaa jossain asiaa ymmärtävässä paikassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jxj
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Touko 01, 2008 08:05

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja jxj »

110 t huolto kaksilitraiselle maksoi elokuussa Delta-autossa 485€.
9-5 -04 2.0 T
tomleh
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 09:25

Re: Hankkimassa 9-5.tä tarkenniksia

Viesti Kirjoittaja tomleh »

Kyllä huomasin että vuosimalli unohtui se on 2002 2,3t ja auto on minun kohdallani automaatilla.
Olen myös miettinyt autoa, jossa olisi se automaattivaihteisto jossa ratissa myös vaihtomahdollisuus.
Sellainen tulee ilmeisesti vuosimallissa 2003 ???.
Millainen se on toiminta varmuudeltaan sellainen on n 150 000km ajettuna myynnissä.
Kiitos jo vastanneille.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja HMK »

Itsellä on 2003-mallinen vastaava 150t ajettu automaatti eikä ainakaan vaihteistossa ole ollut mitään vikaa. Ne ratissa olevat vaihdevalitsimet ovat turhat. Käytännössä tulee aina ajettua normaalilla automaatilla sport-asennossa. Kick-down toimii eikä käsivalinnoilla saa parannusta asiaan.

Omassa autossa turbo ja bensapumppu ovat menossa vaihtoon. Kulutustavaraa kun ovat. Muuten auto on toiminut niinkuin pitääkin eli hyvin.

Ostaessa kannattaa tarkistaa iskareiden ja jousien toiminta. Alustan pusliakin voi joutua jo tuon ikäisessä vaihtamaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Tässä linkkejä aiemmin käytyihin keskusteluihin aiheesta jakoketju. En nyt osaa vastata onko noita ketjun venähtämisiä ollut enää 2002 malleissa. Olen kuitenkin siinä ymmärryksessä, että ongelma on koskenut nimenomaan vanhempia 2,3 automaatteja. Lisää löytyy vaikka haulla (tyyppiviat):

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=69750
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=69750



Iskarit ja puslat tosiaan tarkistukseen (-> kulutstavaraa), huoltokirjahan on moitteeton? Vaihteistoöljyt vaihtoon...
Turbon kanssa ei pitäisi olla ongelmaa vielä yli 100 000 kilometriin jos autoa ei ole revitelty tai ajettu todella lyhyttä ajoa, öljyt on vaihdettu ajallaan, tai mieluummin vaikka 10 tkm välein.
Moottorin saa rikki autosta kuin autosta kun käsittelee riittävän "väärin". Saab ei ole tässä suhteessa poikkeus.

Huoltoja ei ole pakko teettää merkkikorjaamossa ja osan jutuista voi tehdä itsekin -> ilmansuodattimet, pissapojan täytöt :wink: jne.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Rattinapit vaihteistolle täysin turhat - vanha 1 2 3 D on mielestäni hyvä, vaihtaa paremmin. Käsin vaihtaessa ei vaihda yhtä tasaisesti. 5-vaihteinen vaihteisto kannattaa koeajaa kunnolla, lämpimäksi asti ja kokeilla vaihtoja monta kertaa. Jakoketjun venymiseen taitaa automaatin nytkäykset olla pääsyynä, muttei pieni ääni kylmässä koneessa vielä kovin vaarallista ole.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kyllä se jakoketjun venyminen yleisemmin johtuu automaatin "ryöminnästä" ja muutenkin matalammista kierroksista, jolloin huohotus toimii huonommin.

Itsellä tosiaan kun mäntä korkkasi, tein samalla myös jakopään uuteen uskoon vaikka kiristin oli tullut alle puolet ulos. Autolla tosiaan tuolloin rullattu ~180tkm ja vieläpä pääosin kaupungissa, kone silti puhdas, jne. Ilmeisesti meikäläisellä on sitten huohotus toiminut jostakin syystä poikkeuksellisen oikein.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaikuttaako matalat kierrokset ketjun venymiseen? Eikai nokka-akseleiden pyörittäminen hirveästi voimaa tarvi. Joku "viisas" kertoi Turun MetroAutossa venymisen johtuvan vaihdoissa tapahtuvan nykäyksen vuoksi.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kukaan ei vielä uskaltanut tunnustaa, mutta näitä ongelmiakin on

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=75006

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=75025

ja lisää löytyy haulla

ja asiaan hieman lohdutusta

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=46080
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

KN/Lieto kirjoitti:Vaikuttaako matalat kierrokset ketjun venymiseen? Eikai nokka-akseleiden pyörittäminen hirveästi voimaa tarvi. Joku "viisas" kertoi Turun MetroAutossa venymisen johtuvan vaihdoissa tapahtuvan nykäyksen vuoksi.

Ei, vaan matalammat kierrokset ja niiden vähäisempi vaihtelu vaikuttavat huohotusongelman esiintymiseen ja sitä kautta huonompaan voiteluun joka venyttää ketjua.

Miten selittäisit ne monet hyvin pelaavat autot, joissa koneet ovat puhtaita, kuten omani eikä myöskään jakopään kanssa ole ollut ongelmista tietoakaan. Kuten sanottua, oma 180 tkm ajettu jakopää oli täydessä iskussa ja kone puhdas. Liekö 7000-8000km öljynvaihtovälin ansiota vaiko minkä?

Aika käsi kädessä tuntuvat kulkevan pitkä ö-vaihtoväli, huohotusongelmat ja jakopään rahina (löysyys).
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja Eski »

2.3i-16 kirjoitti: Aika käsi kädessä tuntuvat kulkevan pitkä ö-vaihtoväli, huohotusongelmat ja jakopään rahina (löysyys).
Lisätään tuohon vielä lyhyt pätkäajo, niin saadaan 9-5T suljettua pois tästä kaavasta :D Jotain yksilöeroja noissa koneissa tuntuu olevan, kun jotkut kestävät huolentonta ajoa ilman ongelmia ja toiset hajoavat tihennetyistä öljynvaihdoista huolimatta...

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Jotain yksilöeroja noissa koneissa tuntuu olevan, kun jotkut kestävät huolentonta ajoa ilman ongelmia ja toiset hajoavat tihennetyistä öljynvaihdoista huolimatta...

Eski
Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää. Sama koskee muitakin osia, kuten org. iskareita ym. puslia. On aivan käsittämättömiä nuo kirjoittelut esim. viimeksi mainituista...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Hankkimassa 9-5.tä

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5/2,3LPT kirjoitti: On aivan käsittämättömiä nuo kirjoittelut esim. viimeksi mainituista...
Ei mitenkään. Aika monilla niitä on mennyt melko vähäisilläkin kilsoilla, joten kannattaa ne ainakin tarkistaa. Noiden kuluminen johtuu tietty ajotyylistä. Tasaisella maantieajollahan ne ei miksikään mene.
Mulla kanssa 2002 ja reilu vuosi sitten iskarit ja puslat aivan lopussa. Kilometrejä tosin tuntuvasti enemmän kuin ketjun aloittajalla.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin