Check Engine ja "ala" tehot poissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Tykittelin tänään motaria 9-5 aero:lla (vm00, Nordig st2:lla piristetty automaatti), jolloin check engine merkkivalo syttyi palamaan. En huomannut auton käynnissä tai käyttäytymisessä mitään muutosta. Otin kyllä sport-napin pois päältä, enkä tehdyt lappu lattiaan kiihdytyksiä.

Pikahuollossa Tech:llä tarkastelu ei tuonut tulosta. Lambda-anturikin näytti antavan ihan oikeita arvoja. Mitään vikaa ei löytynyt, vika koodin nollaus ja koe ajolle. Huoltomies totesi, että vaikuttaa normaalilta, eikä vikavalo enää syttynyt.

Hyppäsin puikkoihin tyytyväisenä, että pääsinpäs vähällä... Mutta ei. Sportti päälle ja lappu lattiaan.... ja ei mitään! Muutama koe kiihdytys ja heti pysty sanomaan, että jotain vikaa järjestelmässä on. Alkukierroksilla on puhti pois, vasta 4000 paikkeilla alkaa vetoa löytyä.

Onko hyviä vinkkejä, mistä alkaa asioita tarkastaan/missä vika? Huolto on jo kolmen viikon päästä 25.9., että sinne asti voi koittaa itse ropeltaa.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No mikä se vikakoodi oli joka nollattiin? Siitähän se kannattaisi lähteä liikkeelle.. tyypilliset vikapaikathan ovat ilmamassamittari ja läppäkotelo. Varsinkin edellämainitun vika on herkkä aiheuttamaan haljenneita mäntiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Niin, tajusin tässä vasta illalla, että olisi pitänyt ottaa se ylös... Eli en tiedä. Pitää koittaa maanantaina soitella perään, josko vielä olis tallella.

Mutta suoraan siis koodista ei selvinnyt missä vika, vaan sivukorvalla kuultuna ennemminkin "järjestelmässä" häiriöö....
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tulpat

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Tuossa kun konepellin alle kurkkasin ja lähinnä ihmettelin, että onpas paljon letkuja ja johtaja ja vieläpä pääosin mustia....

Tulpat. Kunto oli ihan ok mutta ohjekirjan mukaan pitäs olla NGK BCPR 7ES-11 ja oli PFR6H 10. Mitäs tämä vaikuttaa?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuumemmilla (lämpöarvo 6 vs 7) nakuttaa herkemmin varsinkin viritetyssä koneessa. Näkyy kuitenkin lähinnä suorituskyvyn lievänä heikkenemisenä, ei pitäisi Check Engineä sytyttää. PFR.. viittaa platinatulppaan, BCPR.. on normaali.
Ohjekirjan mukaiset tulpat ovat ihan mainiot koneeseesi, mutta noilla platinoillakin toimii käyttöiän ollessa pidempi, kesäkuumalla saattaa hieman tehoja leikata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

No niin, selittelyt sikseen ja asiaan.
Vikakoodi P 0171: Kertautuva polttoaine sopeutus max arvo ilma/polttoaine liian laiha.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos lambda-anturi vaikutti olevan kunnossa niin epäilisin ilmamassamittaria tai ilmavuotoa massamittarin ja koneen välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Saman vikakoodin anto viallinen immu kolkki aerossa.. :o
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Saabanisti kirjoitti: Tulpat. Kunto oli ihan ok mutta ohjekirjan mukaan pitäs olla NGK BCPR 7ES-11 ja oli PFR6H 10. Mitäs tämä vaikuttaa?
Platina tulpat mäkeen, ja NGK BCPR 7ES-11 tilalle. Tietääkseni DI-kasetilliset ei oo kovin kavereita platinoiden kanssa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

aero t7 kirjoitti:Saman vikakoodin anto viallinen immu kolkki aerossa.. :o
Immu kolkki? Mikäs se on?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9000cst kirjoitti: Platina tulpat mäkeen, ja NGK BCPR 7ES-11 tilalle. Tietääkseni DI-kasetilliset ei oo kovin kavereita platinoiden kanssa.
Kyllä ne resistoriplatinat sinne kasetin kannalta sopii ja ovat monessa tehtaaltakin. Seiskan tulpat paremmat viritetyissä mutta vakiossa aivan hyvät nuo kutosen platinat.

Immu = Ilmamassamittari, kolkki = 9-3. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabanisti kirjoitti:No niin, selittelyt sikseen ja asiaan.
Vikakoodi P 0171: Kertautuva polttoaine sopeutus max arvo ilma/polttoaine liian laiha.
Immu vaihtoon.

Eski
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eski kirjoitti: Immu vaihtoon.
Eski
Näin on.

Nimimerkillä: Saman vikakoodin kanssa suotta paininut aikoinaan :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Entäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Tänään ollessani liikkeellä, huomasin että autohan tuntuu toimivan taas normaalisti. Onko teillä kokemusta vastaavasta. Eli alkaako immu (meikäläinenhän puhuu jo kielillä :lol: ) vedellä viimeisiä tyyliin; toimii - ei toimi.
Eli onko immu edelleen paras arvaus vikakohteesta vai tuleeko muuta mieleen?

Katsotaan kauanko toimii ja syttyykö merkkivalo siten uudestaan...
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Check Engine ja "ala" tehot poissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla toistui entisessä AeroWagonissa juurikin tuo P0171 vikakoodi. Ei tosin vaikuttanut mitenkään kulkuun, vaikka CE-valo paloi.

WIS kertoo vikakoodista seuraavaa:
Vikakoodi P0171 eli kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laiha. Vian oireet: mahdollisesti moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen, epätasainen käynti tai sytytyshäiriöitä.

Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.

Sain aikanaan tällaisen mittausohjeen:
Paineanturin voi mitata yleismittarilla. Mittausta varten pitää rakentaa väliliitin, jossa on karvat mittaamista varten. Mitattaessa virrat päälle ja sitten yleismittarilla mitataan napojen 3 ja 4 väliltä ja sen pitää olla n. 2,1 V. Sitten pieni jippo; jos mittaat jännitteen napojen 3 ja 2 väliltä näyttää mittari luultavasti 2,9 V:a ja napojen 2 ja 4 väliltä sen pitäisi näyttää 5 v:a. Älä siis heti heitä anturia mäkeen vaan mieti olivatko navat oikeat.
Tuo P0171 viittaa WIS:n mukaan liian laihaan seokseen ja voi anturien lisäksi aiheutua myös vuodoista.

En jaksanut ruveta mittailemaan, vaan ostin uuden immun, eikä vikakoodi P0171 sen jälkeen enää vaivannut. Risan immun kanssa voi saada vaikkapa halkaistua männät, joten kannattaa harkita...

Eski
Vastaa Viestiin