9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

arttu kirjoitti:Toi oikean puoleinen mittari... onko bensalinjan paine?

http://kuvablogi.com/nayta/1400356/

Aika riskaapelia vetää hyttään kumiletkulla, mutta laita nyt ainakin klemmari varalta letkun juureen ettei ruiki gasolit silmille... :)
Se on pakopainemittari...Tulee vanhasta EGR-putkesta ja vaihtuu sitten letkuksi ennen tulipeltiä.

Auto toimii ihan ok tällä hetkellä, ei ole pahveja kärähtänyt vielä yhtään :), mutta lyhyiden säätömahdollisuuksien rajajoissa on ilmennyt seuraavaa ongelmaa.

PA-säätimellä, kun säätää railin paineen alueelle jossa seosmittarin lukema on vaikkapa 14 toimii auto tietysti normaali ajossa ihan normaalisti.

MUTTA...

Kun ahtoja alkaa lisääntyä alkaa tietysti pätkiminen, kun seos menee laihalle. No sitten ruuvaan lisää PA-painetta, niin että auto pysyy myös 1,5 baarin ahdoilla siinä 13-12 pinnassa pätkii se edelleen todella rajusti.

Ainoastaan yli lambda-10 lukemalla moottori vetää nätisti ylhäällä, mutta eihän tämä nyt käy mitenkään järkeen. Joko anturi on sökö tai sitten on säätäjässä vika.

Kertokaa nyt miten saan sen käymään ihan normaali-ajossa siellä 14 pinnassa ja sitten ahdoilla siellä jossain 13 12 hujakoilla.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja arttu »

Pakoputki kirjoitti:
arttu kirjoitti:Toi oikean puoleinen mittari... onko bensalinjan paine?

http://kuvablogi.com/nayta/1400356/

Aika riskaapelia vetää hyttään kumiletkulla, mutta laita nyt ainakin klemmari varalta letkun juureen ettei ruiki gasolit silmille... :)
Se on pakopainemittari...Tulee vanhasta EGR-putkesta ja vaihtuu sitten letkuksi ennen tulipeltiä.
Ok. Näytti vain aika samalta viritykseltä ku tuossa meikän suzukissa. :roll:


Tuosta lamdasta vielä... Oletko puhdistanut sen eli ei karrelle palanutta öljyä tai muuta likaa "lavastamassa" tuloksia?
Muistelin vain kun ollut vähän vastoinkäymisiä mäntien suhteen teitin biilissä eli sitä öljyä olisi joutunut anturin pintaan.
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Jarrujen tehostus häviää aika-ajoittain. Aluksi jarrumerkkivalo syttyy ja sitten tehostin häviää.

Mistä lähden liikenteeseen...? Sinä ainaka, kun lohkoa koneistettiin ja laiteltiin uusia mänyiä ja ties mitä muita vika ilmeentyi. Ennen vikavalo yleensä vain vilahti mutta lähti pois kun lähti ajamaan mutta nyt syttyy eikä läde pois ollenkaan tai sitten syttyy ajossa.

On muuten pirullinen kun lykkää +100km/h jotain kylätietä... :oops:
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Aloin sitten "suutuspäissäni" tekemään lisäruiskua tohon tonnikalaan. Kun kerran millään ihmeen ilmamäärämittari huijauksella en saanut seosta tippumaan sopivalle alueelle, niin kokeillaan sitten tämmöistä.

Vielä joku voisi kertoa miksi jarrujen tehostin ei toimi. Ilman sitä on kovin vaikea suorittaa mitään koeajoja!!!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja jus »

Pakoputki kirjoitti:Jarrujen tehostus häviää aika-ajoittain. Aluksi jarrumerkkivalo syttyy ja sitten tehostin häviää.
Onko ABS-malli vai tavallinen lukkiutuva alipainetehostimella? Jos ei ole ABS, niin merkkivalo voi syttyä vain jarrunesteen pinnan vajotessa säiliössä liian alas.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Mitä ihmettä...Onko näitä Kekkosen veljen vehkeitä tehty, myös ilman abs-jarruja ihmettelee hän??

Joo elikkäs tämä on abs-mallinen. Olen koittanut läpi kaikenmaailman maapaikat ja muut perusviritykset mutta mitään kongreettistä vikaa ei ole löytynyt! Tietäjää tarvitaan...
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Muutama uusi kuva lisäruiskusta. Joutuu varmaan tekemään konepeltiin pientä sovitusreikää, mutta väliäkö hällä...Siitäpä tulikin mieleen, että sais sen Pa-mitskunkin sitte näkyviin :roll: :?: :!:

http://kuvablogi.com/blog/5690/13/
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Selvennetään sen verran, että valohan oli tämä Anti-lock...Tällä viikolla päästään ilmeisesti paneutumaan asiaan paremmin!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja et »

Pitäis palaa jarruvalokin eli 2 lamppua jos ei ole tehostusta.
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Joo eikä vieläkään päästy ajelemaan. Viimeksi kun palasin ajolta tallille, niin PA-pumpun rele rupesi oikuttelemaan ja luulin pumpun pamahtaneen paineitten takia. No ostin uuden ja asensin paikalle ja vielä mitä. Ei hyrähtänytkään...No relehän se sieltä lopun viimein löytyi rikkinäisenä.

Tänään tarvii enää vain vaihtaa chippi alkuperäiseksi, vetää pari sähköjohtoa ja sitten päästään taas kiihottamaan!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Mitä sitten tehdään kun välitykset loppuu? Ei siinä kauan mene, kun rpm viisari tökkää rajoittajaan. Siis tätähän kokeiltiin pukeilla tallissa?? :roll:
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Mikähän mahtaisi olla syynä sille, että täyskaasukiihdytyksessä tuntuisi tuo auto puutuvan kun vaihtaa kakkoselle? Eli ykkösen vetää kyllä ihan ok, mutta automaattiloota kun heittää kakkoselle, hiljenee kone huomattavasti, ja tuntuisi puutuvan, kunnes taas hetken päästä vetää rivakasti?

Pitänee hommailla lambda-anturi putkeen ja ruveta seoksia vähän kyyläämään, ja numerollinen ahtopainemittari, jotta näkisi vähän miten ne oikeasti käyttäytyy. Prkl ei dieselissä ollu näitä huolia :D.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Tais tulla vähän väärään topicciin, mutta ei haittaa....
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Niin...Sitä on sitten tultu pisteeseen jossa rajoitetut bemarit ja 360hv nissanit alkaa jäämään, mutta mistä niitä pidempiä välityksiä? Kone rokkaa ihan ok, ja auto lähtee kuin talkkari katolta, mutta välitykset loppuu?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Vastaa Viestiin