Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

NG900:n etualatukivarsi tuli tiensä päähän, ja nyt olisi vaihto-operaatio edessä. Vaan mitä erikoistyökaluja tuo vaatii? Mitä alustavasti katselin, niin ISO torxi on ainakin tarpeen. Vaan mikä lienee tuon tarkempi koko? Ja tarvitseeko muita erikoisempia työkaluja?

Kiittäen.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Iso torx?

Heittääkö muisti vai, en äkkiä muista että siellä olisi ollut muita kuin normipultteja.
Tosin kantana siellä taisi olla 18 mm:ä.

Jos siellä on torxia on kanta varmaan T40. Myös T35:a on NG:ssä mutta ei muistaakseni kuitenkaan alustassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

MacTurbo kirjoitti:Iso torx?

Heittääkö muisti vai, en äkkiä muista että siellä olisi ollut muita kuin normipultteja.
Tosin kantana siellä taisi olla 18 mm:ä.

Jos siellä on torxia on kanta varmaan T40. Myös T35:a on NG:ssä mutta ei muistaakseni kuitenkaan alustassa.
Olisiko T45? Torxilla on kiinni takaa tuleva tuenta alatukivarren keski helaan. 96 vuonna muuttunut kiinnityskohdan rakenne.

muistelun varassa seuraavat koot. Jos on joskus aikaisemmin vaihdettu, niin saattaa olla myös kokoja 17 ja19. Avain koot 16 ja 18 tarvitaan hommassa normaali kokojen lisäksi.

Pohjapanssari dieselissä 8mm ja 10mm
Alatukivarren sisäpää 16mm
alapallonivel 18mm
koiranluu 13mm
keskihela T45 tai T50.

PS. kannattaa nostaa kerralla molemmat puolet, niin ei ole kallistuksen vakaajassa jännitystä :mrgreen:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

9000LPT kirjoitti:
Olisiko T45? Torxilla on kiinni takaa tuleva tuenta alatukivarren keski helaan. 96 vuonna muuttunut kiinnityskohdan rakenne.
Minulla tuo oli 18mm kuusiokannalla.

Noita T45 ja T50-pultteja ei ollut missään, koska en omista sellaisia hylsyjä :wink:

Tietysti vuosimallieroja tai huoltopaikkaeroja voi olla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja palle »

Itse sain tuossa hommassa myös koiranluun poikki, pieni kierre ei kestänyt vääntöä vaan pamahti poikki, auto oli vm.- 96.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

palle kirjoitti:Itse sain tuossa hommassa myös koiranluun poikki, pieni kierre ei kestänyt vääntöä vaan pamahti poikki, auto oli vm.- 96.
Tuo koiranluu muuten menee poikki yllättävän herkästi.
Merkkikorjaamo katkaisi minulta sellaisen vanhasta Tontusta.

Tosin jos se on mennyt jo niin hauraaksi että se katkeaa mutteria avattaessa, joutaa se jo vaihtaakkin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja palle »

Joo ei sitä tarvi edes murjoa, katkesi ihan ilman irvistelyä. Parikymppiä se uusi maksoi, semmiosen vio ostaa vaikka jemmaan jos alkaa tukivartta vaihtamaan. Ottaa sitten pattiin vaan keskeyttää remppa jos tuon koiranluun tuhoaa eikä ole uutta varastossa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos joku onnistunu vaihtamaan tuon keskihelan ilman että irroittaisi alatukivarren autosta? Eli saisko sitä taaksepäin menevää vartta sen verran sivuun että sais kaivettua vanhan helan pois ja sujautettua uretaanisen tilalle?
Vai onko tuon vanhan poistaminen sen verran vaativaa että pitäis suosiolla irroitella koko alatukivarsi?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kovasti muisti tekee töitä :P

Kyllä se taaemman tuen sai "väännettyä" pois tieltä, muistaaksen irroitin purkuCabbesta nuo eriaikaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tetammi kirjoitti:Onkos joku onnistunu vaihtamaan tuon keskihelan ilman että irroittaisi alatukivarren autosta? Eli saisko sitä taaksepäin menevää vartta sen verran sivuun että sais kaivettua vanhan helan pois ja sujautettua uretaanisen tilalle?
Vai onko tuon vanhan poistaminen sen verran vaativaa että pitäis suosiolla irroitella koko alatukivarsi?
Vetoakseli taitaa olla sen verran tiellä, että helpommalla pääsee irroittamalla tukivarren. Itse olen sahannut puslan kehän halki ja lyönyt puslan pois. Jos on sopiva prässi, minkä pääsee pujottamaan ylöpuolelle, niin saattaa onnistua.

Pitää tutkia ensi viikolla, kun vaihtelen äiteen autoon keskihelat ja kaikki iskarit.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

tetammi kirjoitti:Eli saisko sitä taaksepäin menevää vartta sen verran sivuun että sais kaivettua vanhan helan pois ja sujautettua uretaanisen tilalle?
Joo kyllä taempi tukivarsi antaa sen verran periksi että pusla mahtuu tulemaan pois. Vetoakseli saattaakin olla enemmän tiellä. Renkaat linkkuun kääntämällä tilaa tulee mutta tuleeko tarpeeksi? Keskihelan pultti ainakin lähtee mahtuu lähtemään pois. Veikkaisin vain ettei pusla irtoa ilman jämäkkää ulosvetäjää, yleensä isot (ja miks ei pienemmätkin) puslat tuppaa olemaan melko napakasti autossa kiinni. Jos vanhan saa irti niin uusi menee kyllä yleensä helposti paikalleen.

p.s. Kuten jo aiemmin on monta kertaa mainittukin uusi koiranluu kannattaa varata valmiiksi. Itse olen noita kaksi joutunut avaamaan ja yhtämonta olen myös katkaissut.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin