Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?
Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?
NG900:n etualatukivarsi tuli tiensä päähän, ja nyt olisi vaihto-operaatio edessä. Vaan mitä erikoistyökaluja tuo vaatii? Mitä alustavasti katselin, niin ISO torxi on ainakin tarpeen. Vaan mikä lienee tuon tarkempi koko? Ja tarvitseeko muita erikoisempia työkaluja?
Kiittäen.
Kiittäen.
Re: Alatukivarsien vaihtoon tarvittavat työkalut?
Iso torx?
Heittääkö muisti vai, en äkkiä muista että siellä olisi ollut muita kuin normipultteja.
Tosin kantana siellä taisi olla 18 mm:ä.
Jos siellä on torxia on kanta varmaan T40. Myös T35:a on NG:ssä mutta ei muistaakseni kuitenkaan alustassa.
Heittääkö muisti vai, en äkkiä muista että siellä olisi ollut muita kuin normipultteja.
Jos siellä on torxia on kanta varmaan T40. Myös T35:a on NG:ssä mutta ei muistaakseni kuitenkaan alustassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Olisiko T45? Torxilla on kiinni takaa tuleva tuenta alatukivarren keski helaan. 96 vuonna muuttunut kiinnityskohdan rakenne.MacTurbo kirjoitti:Iso torx?
muistelun varassa seuraavat koot. Jos on joskus aikaisemmin vaihdettu, niin saattaa olla myös kokoja 17 ja19. Avain koot 16 ja 18 tarvitaan hommassa normaali kokojen lisäksi.
Pohjapanssari dieselissä 8mm ja 10mm
Alatukivarren sisäpää 16mm
alapallonivel 18mm
koiranluu 13mm
keskihela T45 tai T50.
PS. kannattaa nostaa kerralla molemmat puolet, niin ei ole kallistuksen vakaajassa jännitystä

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Minulla tuo oli 18mm kuusiokannalla.9000LPT kirjoitti:
Olisiko T45? Torxilla on kiinni takaa tuleva tuenta alatukivarren keski helaan. 96 vuonna muuttunut kiinnityskohdan rakenne.
Noita T45 ja T50-pultteja ei ollut missään, koska en omista sellaisia hylsyjä

Tietysti vuosimallieroja tai huoltopaikkaeroja voi olla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Itse sain tuossa hommassa myös koiranluun poikki, pieni kierre ei kestänyt vääntöä vaan pamahti poikki, auto oli vm.- 96.
Tuo koiranluu muuten menee poikki yllättävän herkästi.palle kirjoitti:Itse sain tuossa hommassa myös koiranluun poikki, pieni kierre ei kestänyt vääntöä vaan pamahti poikki, auto oli vm.- 96.
Merkkikorjaamo katkaisi minulta sellaisen vanhasta Tontusta.
Tosin jos se on mennyt jo niin hauraaksi että se katkeaa mutteria avattaessa, joutaa se jo vaihtaakkin.
Joo ei sitä tarvi edes murjoa, katkesi ihan ilman irvistelyä. Parikymppiä se uusi maksoi, semmiosen vio ostaa vaikka jemmaan jos alkaa tukivartta vaihtamaan. Ottaa sitten pattiin vaan keskeyttää remppa jos tuon koiranluun tuhoaa eikä ole uutta varastossa.
Onkos joku onnistunu vaihtamaan tuon keskihelan ilman että irroittaisi alatukivarren autosta? Eli saisko sitä taaksepäin menevää vartta sen verran sivuun että sais kaivettua vanhan helan pois ja sujautettua uretaanisen tilalle?
Vai onko tuon vanhan poistaminen sen verran vaativaa että pitäis suosiolla irroitella koko alatukivarsi?
Vai onko tuon vanhan poistaminen sen verran vaativaa että pitäis suosiolla irroitella koko alatukivarsi?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kovasti muisti tekee töitä
Kyllä se taaemman tuen sai "väännettyä" pois tieltä, muistaaksen irroitin purkuCabbesta nuo eriaikaan.

Kyllä se taaemman tuen sai "väännettyä" pois tieltä, muistaaksen irroitin purkuCabbesta nuo eriaikaan.
Vetoakseli taitaa olla sen verran tiellä, että helpommalla pääsee irroittamalla tukivarren. Itse olen sahannut puslan kehän halki ja lyönyt puslan pois. Jos on sopiva prässi, minkä pääsee pujottamaan ylöpuolelle, niin saattaa onnistua.tetammi kirjoitti:Onkos joku onnistunu vaihtamaan tuon keskihelan ilman että irroittaisi alatukivarren autosta? Eli saisko sitä taaksepäin menevää vartta sen verran sivuun että sais kaivettua vanhan helan pois ja sujautettua uretaanisen tilalle?
Pitää tutkia ensi viikolla, kun vaihtelen äiteen autoon keskihelat ja kaikki iskarit.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Joo kyllä taempi tukivarsi antaa sen verran periksi että pusla mahtuu tulemaan pois. Vetoakseli saattaakin olla enemmän tiellä. Renkaat linkkuun kääntämällä tilaa tulee mutta tuleeko tarpeeksi? Keskihelan pultti ainakin lähtee mahtuu lähtemään pois. Veikkaisin vain ettei pusla irtoa ilman jämäkkää ulosvetäjää, yleensä isot (ja miks ei pienemmätkin) puslat tuppaa olemaan melko napakasti autossa kiinni. Jos vanhan saa irti niin uusi menee kyllä yleensä helposti paikalleen.tetammi kirjoitti:Eli saisko sitä taaksepäin menevää vartta sen verran sivuun että sais kaivettua vanhan helan pois ja sujautettua uretaanisen tilalle?
p.s. Kuten jo aiemmin on monta kertaa mainittukin uusi koiranluu kannattaa varata valmiiksi. Itse olen noita kaksi joutunut avaamaan ja yhtämonta olen myös katkaissut.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi