Sytytyskatkoksia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Ongelma lähti käyntiin viime perushuollosta, kun
huomattiin sytytyskatkosia Boschsin testerillä.
Nyt on kokeiltu vaihtaa uudet tulpat (NGK)
ja uusi sytytyskasetti, mutta ongelma jatkuu.
Mitään vikakoodeja ei löydy moottoriohjauksesta.
Maadoituspisteiden välillä ei ole jännitehäviöitä eli maadoituksessa ei pitäisi olla ongelmaa.
Johdotusta on käyty läpi ja katkoksia ei löydy.
Asentoanturi on mitattu ja arvo on 1047ohm lämpimänä. Max arvo saa olla 1050ohm?
Muutkin arvot on mitattu testerillä, mutta mitään poikkeavaa arvoa ei löydy.
Yksi arvo ihmetyttää: Suuttimien aukioloaika on tyhjäkäynnillä 3.2ms,
vaikka se saisi olla max 3ms, mutta eihän tuo sytytykseen saisi haitata?
Autossa on Saabin oma virityssarja punaisilla suuttimilla.
Ideoita vian selvittämisessä otetaan vastaan!
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Sytytyskatkokset esiintyvät vasta 2800rpm ja sitä suuremmilla kierroksilla.
Eli ajossa esiintyy selvää nykimistä/nypytystä.
Epäilen syyksi kampiakselin asentoanturia ja sen aion vaihtaa seuraavaksi ellei muita ideoita löydy.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Itsellä on omassa saabissa samanlaisia ongelmia ja ainakin minulla ne johtuvat siitä, et seos on todellapaljon rikkaalla. Omassasi voisi vika olla ilmamassamittarissa!?! Koittaisin ainakin toisella IMMUlla ennenku vaihtelisin mitään muuta.
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Juu tuokin on käynyt mielessä. En ole pystynyt toteamaan vielä toisella IMMUlla.
Mittauksissa Imetty ilmamassa oli tyhjäkäynnillä 4g/s.
Tuo vastusarvo ihmetyttää anturissa, koska löysin keskuteluista, että
arvon pitäisi olla 770-950ohm. Pitääkö paikkansa?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Pedri kirjoitti:Juu tuokin on käynyt mielessä. En ole pystynyt toteamaan vielä toisella IMMUlla.
Mittauksissa Imetty ilmamassa oli tyhjäkäynnillä 4g/s.
Tuo vastusarvo ihmetyttää anturissa, koska löysin keskuteluista, että
arvon pitäisi olla 770-950ohm. Pitääkö paikkansa?
Vastusarvo on WISsin mukaan 860+/-90ohmia, eli pitänee paikkansa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Ihan uteliaisuudesta.
Mitä tälle topicillle kuuluu?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Pedri »

No niin jatketaan!
Anturi vaihdettu ja immu on putsattu.
Parani mutta ei tarpeeksi :(
Eli normaalisti kaasua painaessa toimii ilman sytytyskatkoksia koko kierros alueella.
Ryntäyttämällä kaasua alkaa esiintymään sytytyskatkoksia.
Ajossa esiintyy edelleen pientä nykimistä.
Immu vialta vaikuttaa.
Ideoita?
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Joka tapauksessa ehjä immu on halpa vakuutus..
Itsellä ei ilmennyt nykimistä risalla immulla, ahdot vaan karkaili ja oli muutenkin PALJON pirteämpi.
Jos uusi immu ei jeesaa niin tulis mieleen..hmm.. suutin, bensapumppu mikei jopa läppäkotelokin. Joku tietävämpi jatkaa..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Pedri kirjoitti:No niin jatketaan!
Anturi vaihdettu ja immu on putsattu.
Parani mutta ei tarpeeksi :(
Eli normaalisti kaasua painaessa toimii ilman sytytyskatkoksia koko kierros alueella.
Ryntäyttämällä kaasua alkaa esiintymään sytytyskatkoksia.
Ajossa esiintyy edelleen pientä nykimistä.
Immu vialta vaikuttaa.
Ideoita?

IMMusta kannattaa aloittaa, muistaakseni 270e luokkaa PCS:lta. Tietty jos saat ehjän joltain lainaan niin entistä parempi, tulee varmistettua, onko vika siinä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Viikonloppuna tuli vielä kokeilua kaverin autosta toista immua ja sytytyskasettia.
Immusta tuntui olevan eniten apua tuohon sytytyskatkosiin.
Tulpat vaihdettiin vielä varmuuden vuoksi uusiin.
Mutta vieläkään eivät katkokset kokonaan poistuneet, mutta aivan uudella immulla en ole vielä kokeillut, jos se sillä toimisi sitten kuin kello.
Tuntuu myös kone käyvän rikkaalla,koska usein kylmänä käynnistäessä pölläyttää
sinistä savua. Auttaisikohan immun vaihto siihenkin?
Tutkimusten perusteella oletan turbon ja huohotuksen olevan OK!
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Jos pölläyttelee sinistä käynnistyksessä niin voisinpa kuvitella ahtimen olevan kaput.. :?
Lueskeleppa foorumia aiheesta. Immu ei kyllä ahdinta korjaa, mutta mistä sitä tietää vaikka kummatkin olisivat paskana :?:
PS: Miten tutkit turbon?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytyskatkoksia?

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Jatkuu...
Uudella immulla tullut ajeltua n.2viikkoa.
Tutkittiin taas noita katkoksia eivätkä tunnu poistuvan.
Pakokaasuarvot on normaalilla tasolla ja lambda tuntuu toimivan OK.
Ryntäyttämällä tuntuu käyvän jonkin aikaa rikkaalla.
Taitaa olla aivan normaalia vai?
Onko kukaan muu tutkinnut mitta-arvoja (sytytyskatkoksia) huollon yhteydessä tai muuten?
Voisko softan uudelleen lataamisella päästä ongelmasta eroon?
Eikös näissä vanhemmissa Trionic 7 1998-2001:sen bokseissa ole jonkin sortin konkkien pullistumisongelmaa vai olenko täysin väärässä?
Kuinka paljon uudemmat softat > 2002 eroavat vanhemmista?
Voiko mitenkään saada toimimaan 1998-2001 autoissa?

Asiasta tietävät antakaa hyviä ideoita.
Hermoja ei vielä menetetty, vaikka toivottomalta tuntuu :? .
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Vastaa Viestiin