Ahto-ongelmia vaihteeksi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Ahto-ongelmia vaihteeksi
Eli jakajallinen turbotonnari kärsii ahtovaivoista.
Oma ahtoviisari nousee ajossa sinne keltaisen puolenvälin yli vähän,onko suht oikea kohta?
Laitoin sitten t-haaran imusarjan päästä jakopään puolelta tulevan letkun väliin,
siis se jossa on sitten 2-päinen haara myöhemmin mistä menee tulipeltiin letku semmoselle mötikälle ja toisesta haarasta by-passille alipaine.
Onko se letku edes soveltuva tuohon ahtomittarikäyttöön?
Laitoin equussin lähes laadukkaan mittarin letkuun kiinni ja koeajolle,alipaine tyhjäkäynnillä yli 1bar ja "ahdoilla" nousee 0 pintaan.
Auto vetää kyllä "hyvin" vakioksi,eli paremmin kuin esim edellinen tonnari peruspaineilla,joten luulen että ahtoja löytyy oikeasti enemmän.
No,purin tuon equussin kun huomasin että se näyttää auto sammuksissa -0,3bar alipainetta,jopa -0,4bar.
Asetin neulan uudelleen 0 rajalle,siihen alareunaan.
Testi,tulos max.ahdot plussan puolelle 0,3bar.
Vedot tuntuu kuitenkin sille että sieltä löytyy n.0,7-0,8bar ehkä todellisuudessa.
Paljonko tuossa pitäisi vakiona olla paineita muuten?
W-letku irti kokeilu näytti 2.vaihteella auton omalla ahtomittarilla sinne melkein punarajan tuntumaan,mutta en vedättänyt loppuun asti kun kävi jo tarpeeksi laihalla varmasti muutenkin.
Täytyy varmaan käydä uusi ahtomittari hakemassa,on tuossa pöydällä yksi smoke mittarikin mutta sekin näyttää irtaallaakin jo -0,2bar alipainetta.
Ihme värkkejä...
Oma ahtoviisari nousee ajossa sinne keltaisen puolenvälin yli vähän,onko suht oikea kohta?
Laitoin sitten t-haaran imusarjan päästä jakopään puolelta tulevan letkun väliin,
siis se jossa on sitten 2-päinen haara myöhemmin mistä menee tulipeltiin letku semmoselle mötikälle ja toisesta haarasta by-passille alipaine.
Onko se letku edes soveltuva tuohon ahtomittarikäyttöön?
Laitoin equussin lähes laadukkaan mittarin letkuun kiinni ja koeajolle,alipaine tyhjäkäynnillä yli 1bar ja "ahdoilla" nousee 0 pintaan.
Auto vetää kyllä "hyvin" vakioksi,eli paremmin kuin esim edellinen tonnari peruspaineilla,joten luulen että ahtoja löytyy oikeasti enemmän.
No,purin tuon equussin kun huomasin että se näyttää auto sammuksissa -0,3bar alipainetta,jopa -0,4bar.
Asetin neulan uudelleen 0 rajalle,siihen alareunaan.
Testi,tulos max.ahdot plussan puolelle 0,3bar.
Vedot tuntuu kuitenkin sille että sieltä löytyy n.0,7-0,8bar ehkä todellisuudessa.
Paljonko tuossa pitäisi vakiona olla paineita muuten?
W-letku irti kokeilu näytti 2.vaihteella auton omalla ahtomittarilla sinne melkein punarajan tuntumaan,mutta en vedättänyt loppuun asti kun kävi jo tarpeeksi laihalla varmasti muutenkin.
Täytyy varmaan käydä uusi ahtomittari hakemassa,on tuossa pöydällä yksi smoke mittarikin mutta sekin näyttää irtaallaakin jo -0,2bar alipainetta.
Ihme värkkejä...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Kyllähän sen pitäis W-letku irti mennä kevyesti punaisen puolelle, ehkä jopa koko punaisesta ylikin. Normaalisti maksimiahdot on siinä keltaisen ja punaisen rajalla. Jos ei keltaisen puoltaväliä korkeammalle ahda, on vikaa jossain. Tyhjäkäynnillä on siis auton oma mittari siellä valkoisen alkupuolella ja mottorijarrutuksessa lähellä alkupäätä?
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Equusilla ei ennenkään ole ollut juuri mitään virkaa.
Tuollaiselta pitäisi vakiokuntoisen ehjän vanhatontun ahtomittari kutakuinkin näyttää:
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Ahdot käväisevät videon jälkimmäisssä kiihdytyksessä max 0,8 bar, mutta kierroksilla laskevat lähelle 0,5. Perusahtopaineet 0,4 bar, keltaisen puolivälissä.
Tuollaiselta pitäisi vakiokuntoisen ehjän vanhatontun ahtomittari kutakuinkin näyttää:
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Ahdot käväisevät videon jälkimmäisssä kiihdytyksessä max 0,8 bar, mutta kierroksilla laskevat lähelle 0,5. Perusahtopaineet 0,4 bar, keltaisen puolivälissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Hanki vaan jostain ihan oikea painemittari ennenkuin alat tekemään johtopäätöksiä.
Noiden "ehkä laadukkaiden" tuunausvehkeiden arvot ovat vessapaperin kanssa samanarvoisia.
Noiden "ehkä laadukkaiden" tuunausvehkeiden arvot ovat vessapaperin kanssa samanarvoisia.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
-Sulake 5 on ehjä,kuului jo vanhasta muistista ekoihin tarkistuksiin.Mimmi kirjoitti:"Mittarin" laittaisin äkkiä palautuksena myyjälle ja ottaisin rahat takaisin.
Sinulla ei ahda kuin peruspaineilla, onhan sulake 5 ja mankkuvena ehjät?
Mankkuvena pitää virrat päällä ihan tajutonta nakutusta,ja moottorin käynnissä ollessaankin hakkaa niin että joku tulee varmasti joskus sieltä sisältä läpi.
Mittari on käytettynä röökiaskilla hankittu,joten pal.oikeus ei sisältynyt hintaan uskoakseni...
Mutta jatkan vianetsintää ehjemmällä mittarilla.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Paineanturi rikki?jblgti1200 kirjoitti:Mankkuvena pitää virrat päällä ihan tajutonta nakutusta,ja moottorin käynnissä ollessaankin hakkaa niin että joku tulee varmasti joskus sieltä sisältä läpi.
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=67844#p67844
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Testailtu lisää,ahtaa välillä sen normaalin 0,7-0,8bar hyvin.
Sitten haaleana ja täysin kuumana yleensä putoaa peruspaineelle (n.0,4bar näyttää).
Muuten pelittää ihan hyvin,paitti tuo mankku nakuttaa omia aikojaan.
Täytyy varmaan kokeilla putsata sen paineanturin liittimet ja katsoa noi tulpan/puolanjohdot,minkä merkkiset ja mitä kautta kulkee mankun ohi.
Eli missäs se tässä vanhassa tonnarissa on se paineanturi,keskellä lohkoa ilmeisesti ja sitten samassa hyllyssä apc-boksin kanssa,tä?vai miten se oli?
Sitten haaleana ja täysin kuumana yleensä putoaa peruspaineelle (n.0,4bar näyttää).
Muuten pelittää ihan hyvin,paitti tuo mankku nakuttaa omia aikojaan.
Täytyy varmaan kokeilla putsata sen paineanturin liittimet ja katsoa noi tulpan/puolanjohdot,minkä merkkiset ja mitä kautta kulkee mankun ohi.
Eli missäs se tässä vanhassa tonnarissa on se paineanturi,keskellä lohkoa ilmeisesti ja sitten samassa hyllyssä apc-boksin kanssa,tä?vai miten se oli?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Nakutusanturi on lohkon kyljessä imusarjan alla.jblgti1200 kirjoitti:Eli missäs se tässä vanhassa tonnarissa on se paineanturi,keskellä lohkoa ilmeisesti
Paineanturi ja ylipainekatkaisin on hyllyssä kuskin jalkatilassa, ja APC-boksi on kuskin penkin alla. 87-autossa paineanturi oli vielä samassa hyllyssä boksin kanssa.ja sitten samassa hyllyssä apc-boksin kanssa,tä?vai miten se oli? :roll
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Tänään tuli laitettua tonnariin bensalastu (kiitos jcarlsonille!),
ja kokeilin ilman w-letkua niin reippaasti nostaa paineet sinne 1,2bar hujakoille jonka jälkeen naama tuulilasiin fuelcutin takia...
Mistäs sen tietää onko paineanturi rikki,miten sen voi testata?
Toimisko auto nyt esim bleedillä niin että sais sen piikkaamaan jonnekkin 1bar paikkeille vai seilaako ahdot tilanteen mukaan bleediäkin käyttäessä tuon mankun naputuksen takia?
ja kokeilin ilman w-letkua niin reippaasti nostaa paineet sinne 1,2bar hujakoille jonka jälkeen naama tuulilasiin fuelcutin takia...
Mistäs sen tietää onko paineanturi rikki,miten sen voi testata?
Toimisko auto nyt esim bleedillä niin että sais sen piikkaamaan jonnekkin 1bar paikkeille vai seilaako ahdot tilanteen mukaan bleediäkin käyttäessä tuon mankun naputuksen takia?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Hmm tuosta tulikin mieleen että itellä on tehnyt saman, joskus. Katkassut tuon bensan syötön. Eli ei taidakkaan ihan vakio olla oma aero, vaikka ostaessani näin luulin. Saako tuota painekatkasiaa samallalailla säädettyä kireemmäks ku satkussa? Pariin vanhaan satkuun olen sitä ruuvannut, kun olen ahtoja lisännyt.jblgti1200 kirjoitti:Tänään tuli laitettua tonnariin bensalastu (kiitos jcarlsonille!),
ja kokeilin ilman w-letkua niin reippaasti nostaa paineet sinne 1,2bar hujakoille jonka jälkeen naama tuulilasiin fuelcutin takia...
Mistäs sen tietää onko paineanturi rikki,miten sen voi testata?
Toimisko auto nyt esim bleedillä niin että sais sen piikkaamaan jonnekkin 1bar paikkeille vai seilaako ahdot tilanteen mukaan bleediäkin käyttäessä tuon mankun naputuksen takia?
Niin ja jokin vastaus, pumpun kanssa ilmaa kytkimeen mihin on painemittari kytketty ja yleismittarilla katoo missä arvossa aukasee käerjet.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p556209jblgti1200 kirjoitti:Mistäs sen tietää onko paineanturi rikki,miten sen voi testata
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahto-ongelmia vaihteeksi
Trionic-autoissa fuel cut on softassa. Veikkaisin että sulla on kuitenkin vakio mutta magneettiventtiili hajalla/hajoamassa joka päästää välillä paineet katkaisurajalle.Phor kirjoitti: Hmm tuosta tulikin mieleen että itellä on tehnyt saman, joskus. Katkassut tuon bensan syötön. Eli ei taidakkaan ihan vakio olla oma aero, vaikka ostaessani näin luulin. Saako tuota painekatkasiaa samallalailla säädettyä kireemmäks ku satkussa? Pariin vanhaan satkuun olen sitä ruuvannut, kun olen ahtoja lisännyt.
Niin ja jokin vastaus, pumpun kanssa ilmaa kytkimeen mihin on painemittari kytketty ja yleismittarilla katoo missä arvossa aukasee käerjet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com