CHECK ENGINE-valo????
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
CHECK ENGINE-valo????
Olisikohan kellään kokemuksia/vinkkejä (eka saab) mistä hakea vikaa tai onko olemassa jokin "tyyppi/vakiovika" (900, 2,0L Tbo -97) kun CHECK ENGINE-valo syttyi yhtä äkkiä (ja palaa koko ajan), ainoa minkä huomasin on tyhjäkäynnin nousu välillä välille 1300-1500 ja voi pudota melkein saman tien norm. 900-1000,
mitään muuta (teho yms.) havaintoa en ole tehnyt tosi valo syttyi vasta eilen.
Katsoin jo haulla mutta mitään täysin vastaavaa tapausta en löytänyt joten
mikä neuvoksi...eli mistä kannattaisi "vikaa" järjestyksessä ensimmäisenä etsiä?
Olisko vian paikallistamiseksi syytä hankkia jokin softa tms. jolla voisi saada selville missä vika piilee tai onko vinkkiä missä voisi kohtuuhinalla teettää
"vikakoodihaun"...käsittääkseni vikakoodilla pystyisi paikallistamaan ainakin suurin piirtein vikapaikan?
mitään muuta (teho yms.) havaintoa en ole tehnyt tosi valo syttyi vasta eilen.
Katsoin jo haulla mutta mitään täysin vastaavaa tapausta en löytänyt joten
mikä neuvoksi...eli mistä kannattaisi "vikaa" järjestyksessä ensimmäisenä etsiä?
Olisko vian paikallistamiseksi syytä hankkia jokin softa tms. jolla voisi saada selville missä vika piilee tai onko vinkkiä missä voisi kohtuuhinalla teettää
"vikakoodihaun"...käsittääkseni vikakoodilla pystyisi paikallistamaan ainakin suurin piirtein vikapaikan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: CHECK ENGINE-valo????
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... eck+engine
Siinäpä ensimmäinen osuma 180:a hakusanoilla +check +engine
Eiköhän niistä lopuista 179:ä jotain vinkkiä löydy
Koodien luku onnistuu kaikissa Saab-korjaamoissa, eikä montaa kymppiä maksa (siis pelkkä koodien luku).
Siinäpä ensimmäinen osuma 180:a hakusanoilla +check +engine

Eiköhän niistä lopuista 179:ä jotain vinkkiä löydy

Koodien luku onnistuu kaikissa Saab-korjaamoissa, eikä montaa kymppiä maksa (siis pelkkä koodien luku).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: CHECK ENGINE-valo????
jos joltain lukijalta löytyy tarvittavat softat/laiteet vikakoodin saamiseen
pääkaupunkiseudulta niin ennemmin maksan "koodinluvusta" harrastajalle kuin autokorjaamolle niin menee rahat ehkä parempaan tarkoitukseen...jos keltään ei löydy laitetta/softaa niin onko kellään käyttökomemusta esim. ProScan OBD-II Scan Tools:sta onko todellista hyötyä vianmäärittelyssä tai mikä olisi paras mahdollinen laite/softahankinta vika/virhekoodien lukua varten jatkossa(kannattaisi ehkä hankkia kun aion auton pitää pidempään??)
Jos kiireessä haluaisin vikakoodin mahd. pian niin kertokaahan mistä Saab-huollosta sen saisi heti ilmoittautumatta johonkin korjaus/huoltojonoon (vika kuin vika-kunhan vaan paikantaisi niin pystyn korjaamaan luultavasti itse)
pääkaupunkiseudulta niin ennemmin maksan "koodinluvusta" harrastajalle kuin autokorjaamolle niin menee rahat ehkä parempaan tarkoitukseen...jos keltään ei löydy laitetta/softaa niin onko kellään käyttökomemusta esim. ProScan OBD-II Scan Tools:sta onko todellista hyötyä vianmäärittelyssä tai mikä olisi paras mahdollinen laite/softahankinta vika/virhekoodien lukua varten jatkossa(kannattaisi ehkä hankkia kun aion auton pitää pidempään??)
Jos kiireessä haluaisin vikakoodin mahd. pian niin kertokaahan mistä Saab-huollosta sen saisi heti ilmoittautumatta johonkin korjaus/huoltojonoon (vika kuin vika-kunhan vaan paikantaisi niin pystyn korjaamaan luultavasti itse)
Re: CHECK ENGINE-valo????
Ennen kuin riennät testauttamaan sitä härveliä, niin väännä ensin virta-avainta starttaamatta. Kattelepas montako kertaa se check-engine tuossa vaiheessa vilkkuu.
Vilkkujen määrästä voi päätellä seuraavaa:
2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault
Vilkkujen määrästä voi päätellä seuraavaa:
2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: CHECK ENGINE-valo????
Kiitos vinkistä.
Tarkistin: CE-valo ja syttyy tietysti kun virta laitetaan päälle > palaa n. 2 sek ja sammuu ja syttyy / palaa noin 3 sek >sen jälkeen vilkuttaa aika nopeasti n. 0,5 sek /kerta neljä kertaa eli mahtaako tarkoittaa silloin nro 4 / Temperature sensor, coolant (neljä nopeampaa vilkutusta)? vai lasketaanko virran päälle laittamisen/sammumisen jälkeen yksi pidempään palaminen mukaan-onko tarkempaa tietoa?
Tarkistin: CE-valo ja syttyy tietysti kun virta laitetaan päälle > palaa n. 2 sek ja sammuu ja syttyy / palaa noin 3 sek >sen jälkeen vilkuttaa aika nopeasti n. 0,5 sek /kerta neljä kertaa eli mahtaako tarkoittaa silloin nro 4 / Temperature sensor, coolant (neljä nopeampaa vilkutusta)? vai lasketaanko virran päälle laittamisen/sammumisen jälkeen yksi pidempään palaminen mukaan-onko tarkempaa tietoa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: CHECK ENGINE-valo????
Pitkä "välähdys" on tauko. Eli 4 väläystä. Potentiaalinen syypää on ruiskun lämpötila-anturi, joka NG:ssäkin saattaa olla imusarjan alla, kuten tonnarissa oli. Fiksummat korjaa, jos näin ei ole. Myös viallinen termostaatti saattaa saada aikaan kys. vikakoodin, koska kone ei lämpene oikeaan käyntilämpöön.talladega-97 kirjoitti:Kiitos vinkistä.
Tarkistin: CE-valo ja syttyy tietysti kun virta laitetaan päälle > palaa n. 2 sek ja sammuu ja syttyy / palaa noin 3 sek >sen jälkeen vilkuttaa aika nopeasti n. 0,5 sek /kerta neljä kertaa eli mahtaako tarkoittaa silloin nro 4 / Temperature sensor, coolant (neljä nopeampaa vilkutusta)? vai lasketaanko virran päälle laittamisen/sammumisen jälkeen yksi pidempään palaminen mukaan-onko tarkempaa tietoa?
Kannattaa nollata koodit (akun piuha irti toviksi), jos valo syttyy "nollauksen" jälkeen, on vika varmaankin oikea, eikä mikään tilapäinen härö.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: CHECK ENGINE-valo????
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta -täytynee ensin nollata ja jos valo vilä syttyy niin onhan se vika etsittävä/korjattava koska kokemukseni pohjalta harvoin mikään laite täysin turhaan ilmoittelee viasta...jotkuthan "ajavat" vian ulos mutta ajamalla saa aikaan yleensä suuremman remontin (kylläkin vika silloin yleensä löytyy).
Re: CHECK ENGINE-valo????
Kirjotetaanpa nyt sitten vaikka tähän CHECK ENGINE osioon, ku uutta on varmaan turha tupata!
Elikkäs asiasta kukkalaatikkoon..
Rookie saabistille iski heti onkelma kyseisestä CE+SRS merkkivalosta.
Ensin sytty toi SRS valo, jonka veikkaisin johtuvan imuroinnista.. tai sit ei, koska mielestäni keskikonsolin paikkeilta tuli palaneen sähköjohdon hajua, noh ei muuta ku foorumille selailemaan kirjotuksia ja takas autolle irrottamaan akkua..
ja kappas kun löi "virtalaatikon" takas ni johan sinne ilmesty uus tuikku muistuttamaan eli
CE.. kyseinen valo ei vilku eikä ajossa pamahda päälle mutta virtoja päälle kytkettäessä ei sammu!!
auto on NG 900 98.vm ja 90tkm ajettu.
nyt
velhot valistamaan miten kannattais toimia.
ps. irrotin muuten ton keskikonsolin ja tutkailin sitä miljoonanjohdon pinkkaa, eikä yksikään näyttänyt kärähtäneeltä.
varmaankin aika näyttää sammuuko toi SRS..
Elikkäs asiasta kukkalaatikkoon..
Rookie saabistille iski heti onkelma kyseisestä CE+SRS merkkivalosta.
Ensin sytty toi SRS valo, jonka veikkaisin johtuvan imuroinnista.. tai sit ei, koska mielestäni keskikonsolin paikkeilta tuli palaneen sähköjohdon hajua, noh ei muuta ku foorumille selailemaan kirjotuksia ja takas autolle irrottamaan akkua..
ja kappas kun löi "virtalaatikon" takas ni johan sinne ilmesty uus tuikku muistuttamaan eli

auto on NG 900 98.vm ja 90tkm ajettu.
nyt

ps. irrotin muuten ton keskikonsolin ja tutkailin sitä miljoonanjohdon pinkkaa, eikä yksikään näyttänyt kärähtäneeltä.
varmaankin aika näyttää sammuuko toi SRS..
Saab 9-3 BIOPOWER
Re: CHECK ENGINE-valo????
toi srs-valon syttyminen eli jos imuroit niin katso liittimet penkin alta ihan ensin. Se on yleisin syy kun huono kosketus.tonza.h kirjoitti:Kirjotetaanpa nyt sitten vaikka tähän CHECK ENGINE osioon, ku uutta on varmaan turha tupata!
Elikkäs asiasta kukkalaatikkoon..
Rookie saabistille iski heti onkelma kyseisestä CE+SRS merkkivalosta.
Ensin sytty toi SRS valo, jonka veikkaisin johtuvan imuroinnista.. tai sit ei, koska mielestäni keskikonsolin paikkeilta tuli palaneen sähköjohdon hajua, noh ei muuta ku foorumille selailemaan kirjotuksia ja takas autolle irrottamaan akkua..
ja kappas kun löi "virtalaatikon" takas ni johan sinne ilmesty uus tuikku muistuttamaan eliCE.. kyseinen valo ei vilku eikä ajossa pamahda päälle mutta virtoja päälle kytkettäessä ei sammu!!
auto on NG 900 98.vm ja 90tkm ajettu.
nytvelhot valistamaan miten kannattais toimia.
ps. irrotin muuten ton keskikonsolin ja tutkailin sitä miljoonanjohdon pinkkaa, eikä yksikään näyttänyt kärähtäneeltä.
varmaankin aika näyttää sammuuko toi SRS..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: CHECK ENGINE-valo????
toi srs-valon syttyminen eli jos imuroit niin katso liittimet penkin alta ihan ensin. Se on yleisin syy kun huono kosketus.[/quote]
joo niin tuli foorumilta lueskeltuu.. kattelin liittimet (jotka muuten oli ihan kunnolla paikoillaan) ja akku oli yön yli irti.aamulla sit akun napoja kytkiessä onnistuin jotenki saamaan vielä hälyttimen päälle ja puol taloo hereille!!
silti se SRS vaan siellä muistuttelee.
mut eniten ihmetyttää toi CE valo joka aikasemmin sammu muiden valojen tavoin virrat päälle kytkettäessä, sit se palaneen sähköjohdon haju mikä tulee siitä keskikonsolin kohdilta.. oliskohan joku piuha lyöny oikariin??? mikään sulake ei kyl oo palanu.
joo niin tuli foorumilta lueskeltuu.. kattelin liittimet (jotka muuten oli ihan kunnolla paikoillaan) ja akku oli yön yli irti.aamulla sit akun napoja kytkiessä onnistuin jotenki saamaan vielä hälyttimen päälle ja puol taloo hereille!!

mut eniten ihmetyttää toi CE valo joka aikasemmin sammu muiden valojen tavoin virrat päälle kytkettäessä, sit se palaneen sähköjohdon haju mikä tulee siitä keskikonsolin kohdilta.. oliskohan joku piuha lyöny oikariin??? mikään sulake ei kyl oo palanu.
Saab 9-3 BIOPOWER
-
- "Turbo"
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: CHECK ENGINE-valo????
Mulla on jatkuva CE valo, ei välähdyksiä. Vikakoodi haettu: Lambda. Se vaihettiin ei nollaukset auta. Syttyy n. 8 kilsan jälkeen. Pitkien releen pohjassa (?) joku snadi oikari kait...? Valot toimii kuitenkin kuin kello.... onko se syynä jatkuvaan paloon.
ZF
ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
Re: CHECK ENGINE-valo????
mietin tässä mitä toi adaption mahtaa tarkoittaa . kun itellä toi ce-valo vilkuttaa 7 kertaa. Viikko sit vaihdoin lambdan ni toimi eiliseen asti ihan hyvin, kunnes ajaessa kotiin valo sytty ja kulutukset nous...
Re: CHECK ENGINE-valo????
Laitoitko tarvikelambdan? Ja miten teit liitokset?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: CHECK ENGINE-valo????
Valo syttyi ja paloi epäsäännöllisesti. Delta-autolla auto kävi ja lambda vaihdettiin. Nyt valo syttyy edelleen startatessa ja vilahtaa kuusi kertaa, mutta ajaessa auto pelaa kuin unelma, toisin kuin ennen happianturin vaihtoa. Valo ei myöskään syty taikka pala ajon aikana, vain ennen starttaamista.
Onko siis vika vain siinä, että CE-valoa ei kuitattu Delta-autolla, vai vieläkö jokin on vialla?
Onko siis vika vain siinä, että CE-valoa ei kuitattu Delta-autolla, vai vieläkö jokin on vialla?
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: CHECK ENGINE-valo????
Veikkaanpa että unohtui kuitata vikakoodi tosiaan. Käypä paikan päällä ja sano että unohtivat tehdä ettei tarvitse maksaa.
Tietysti saat vikakoodit itse poistettua ilman lukijaa myös käyttämällä akkua irti hetken.
Tietysti saat vikakoodit itse poistettua ilman lukijaa myös käyttämällä akkua irti hetken.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com