Kilinä moottorissa kylmänä
-
- Matalapaineturbo
Kilinä moottorissa kylmänä
Kun auton käynnistää, niin kylmänä kuuluu jakopään puolelta kilinä. Kun auto käy aikansa kyseinen kilinä loppuu. Silloin kun konepelti on kiinni, niin äänen huomaa auton ulkopuolelta selvästi, ja että se tulee jakopään suunnalta. Mutta kun avaa konepellin niin ääntä ei juurikaan huomaa siltä suunnalta kuunneltuna. Ääntä voisi kuvata vähän samanlaiseksi, kun olisi pakoputken vaimentimen sisällä irti jotakin, mutta kun pakari on toisella puolella, pahus. 110 tkm huollossa vaihdettiin hihnan kiristin ja joku rulla, mitä muita laitteita laturin lisäksi moniurahihna pyörittää? Sillä jotenkin tuntuu, että ääni tulisi moottorin ulkopuolelta. Kyseinen ääni tuli huollon jälkeen, huomasin sen kun olin n. 2 tkm ajellut, joten suoraan en voi sanoa sen liittyvän huoltoon. Toinen juttu, jonka huomasin heti huollon jälkeen, kun rattia käänsi moottori kylmänä, niin silloin tuntui, että jokin tehostaja piti kovemaa ääntä kuin ennen huoltoa.
Onko vastaavia kokemuksia?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
-
- Matalapaineturbo
Re: Kilinä moottorissa kylmänä
Mistähän pystyisin toteamaan onko hihna pitkä vai lyhyt? Laskussa lukee laturin hihna (nro 9132937), moniurahihnan kiristys rulla (nro 110952HP) ja hihnapyörä (nro 4968590). Täytyy varmaan soittaa huoltoon, että mikä hihna on vaihdettu. Mitä muuten tarkoittaa lyhyt hihna, jääkö joku rulla pois käytöstä?
Miksu,
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Minulla on ihan sama ihmetyksen aihe. Aivan samanlainen kilinä tai ehkä helinä kuvaa sitä paremmin. Olisin voinut kuvailla äänen aivan samoin.
Autolla on ajettu 27 Mm (vm 2007), joten mitään hihnan vaihtoja ei ole ollut. Ääntä on kestänyt ehkä 2000 km:n verran. Saabin erään kirjeen mukaan turbon jokin läppä voi helistä, mutta samalla häviää myös tehoja.
Olisi kiva saada äänen aiheuttaja selville. JOnkin verran se rassaa.
terv,
george
Autolla on ajettu 27 Mm (vm 2007), joten mitään hihnan vaihtoja ei ole ollut. Ääntä on kestänyt ehkä 2000 km:n verran. Saabin erään kirjeen mukaan turbon jokin läppä voi helistä, mutta samalla häviää myös tehoja.
Olisi kiva saada äänen aiheuttaja selville. JOnkin verran se rassaa.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
110 huollossa vaihdetaan rullat vain jos ne on huonoksi todettu tai niiden vaihtoa ei ole erikseen tilattu..
9-3Aero-01
Tervelaakkonen13 kirjoitti:Kun auton käynnistää, niin kylmänä kuuluu jakopään puolelta kilinä. Kun auto käy aikansa kyseinen kilinä loppuu. Silloin kun konepelti on kiinni, niin äänen huomaa auton ulkopuolelta selvästi, ja että se tulee jakopään suunnalta. Mutta kun avaa konepellin niin ääntä ei juurikaan huomaa siltä suunnalta kuunneltuna. Ääntä voisi kuvata vähän samanlaiseksi, kun olisi pakoputken vaimentimen sisällä irti jotakin, mutta kun pakari on toisella puolella, pahus. 110 tkm huollossa vaihdettiin hihnan kiristin ja joku rulla, mitä muita laitteita laturin lisäksi moniurahihna pyörittää? Sillä jotenkin tuntuu, että ääni tulisi moottorin ulkopuolelta. Kyseinen ääni tuli huollon jälkeen, huomasin sen kun olin n. 2 tkm ajellut, joten suoraan en voi sanoa sen liittyvän huoltoon. Toinen juttu, jonka huomasin heti huollon jälkeen, kun rattia käänsi moottori kylmänä, niin silloin tuntui, että jokin tehostaja piti kovemaa ääntä kuin ennen huoltoa.
Minun pikkudiesel pitää myös kyseistä ääntä käynnistettäessä.
Vika on kiristimen jousesta josta on päässyt vaimennusneste pois.
Kun soitin huoltoon ja asiasta kysyen miksi meni näin pian rikki noin 25 000 Km.
Vastaus oli ettei huollossa vaihdeta kuin kiristimen pyörä ei koko kiristintä.
Hinnaksi kerrotiin 485 €, mutta kun tiesin että siinä käytetään INA laakerin osaa ja pyörää. Hommasin sen muualta hintaan 143€.
Saat testattua kiristimen siten, että käännät hihnan manuaalisesti tiukkaan.
Jjonka jälkee ei ainakaan minulla kiristin pitänyt ääntä. tietysti ääni palasi jokin ajan kuluttua.
Nyt minulla on epäillys kilinän alkuperästä. Tänään kuuntelin ensimmäistä kertaa etukatalysaattoria. Muita kohteita kyllä olen useastikin kuunnellut. Kun pistin ohutseinäisen, halk. 20 mm, metalliputken kiinni katalysaattoriin, niin autossa istuva vaimo totesi, että ääni voimistui. Putkesta kuului korvaan muiden äänien lisäksi selvä kilinä.
MInulla on ensiviikolla asian tutkiminen takuulla. Saa nähdä, mitä liike toteaa äänen aiheuttajaksi. Kilinähän lakkaa parissa minuutissa, joten heidän on oltava nopeita. Kai heille on sanottava, että aloittavat katalysaattorista, ettei auton tarvitse montaa päivää viipyä huollossa. GM:n mukaan merkkikorjaamon on ainakin todettava ääni ja kirjattava se ylös vastaisuuden varalle.
terv,
george
MInulla on ensiviikolla asian tutkiminen takuulla. Saa nähdä, mitä liike toteaa äänen aiheuttajaksi. Kilinähän lakkaa parissa minuutissa, joten heidän on oltava nopeita. Kai heille on sanottava, että aloittavat katalysaattorista, ettei auton tarvitse montaa päivää viipyä huollossa. GM:n mukaan merkkikorjaamon on ainakin todettava ääni ja kirjattava se ylös vastaisuuden varalle.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Moi.
Uskoisin, että kyse on omassa tapauksessanikin juuri tuosta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=76274
Uskoisin, että kyse on omassa tapauksessanikin juuri tuosta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=76274
Minä olin n 10v töissä merkkiliikkeessä asentajana ja mua se kyrsi aina noi jonniin joutavat kitinän valittajat.
Mitä välii jos se kitisee kylmänä minuutin???
Paina kaasua kyllä ne kikinät sieltä hävii.
Oliskohan mustakin asentajaksi noilla vihjeillä?kari 2 kirjoitti:Minä olin n 10v töissä merkkiliikkeessä asentajana ja mua se kyrsi aina noi jonniin joutavat kitinän valittajat.
Eli moottorin/voimansiirron tavallisuudesta poikkeaviin ääniin ei kannata reagoida? Onko tämä nyt varma?
edit:Kyllähän kaikki täällä osaa tulkita sarkasmia?
Viimeksi muokannut Pekko_Å, Pe Loka 03, 2008 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
On varma
Antamalla koneelle raikasta happea(ja paljon) heti käynnistyksen jälkeen poistaa ne kitinät.
No minä jaoin näitä ohjeita merkkihuollossa n 10v ja omiin nimiin pajalla n 5v,sitten mulle riitti nää kitisiät.
Antamalla koneelle raikasta happea(ja paljon) heti käynnistyksen jälkeen poistaa ne kitinät.
No minä jaoin näitä ohjeita merkkihuollossa n 10v ja omiin nimiin pajalla n 5v,sitten mulle riitti nää kitisiät.
Miten "ammattihenkilö" voi sanoa noin
Vai yritätkö provosoida

Vai yritätkö provosoida

kari 2 kirjoitti:On varma
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Hölösuu"
Ilmeisesti olet siis vaihtanut alaa eikä tarvitse sen tarkemmin kysyä että mitä korjaamoa kannattaa vältellä?kari 2 kirjoitti:On varma

9000CS 2,3
Joo ei hätää.
Nykyään silpuun puuta motolla.
Ei tarvii olla pajalla.
Ei tarvii olla pajalla.
-
- "Hölösuu"
Hyvä homma. Toivottavast ei puunostajat kiukkuile jos tulee erehdyksessä vääränmittaista.kari 2 kirjoitti:Joo ei hätää.
Ei tarvii olla pajalla.

9000CS 2,3
On muuten paljon tarkempaa hommaa kun autojen "korjaus"siis osien vaihto.
Joka kalikka tutkitaan mitä olet tehny ja päivässä käsittelet (toisten)omaisuutta enemmän kun on käytetyn saabin hinta.
On myös työkalu vähän arvokkaanpi kun joku korjaamon tekki testeri.
Joka kalikka tutkitaan mitä olet tehny ja päivässä käsittelet (toisten)omaisuutta enemmän kun on käytetyn saabin hinta.
On myös työkalu vähän arvokkaanpi kun joku korjaamon tekki testeri.