Kiitos avusta ystävät, jo etukäteen!
Jäähdytysneste proplematiikkaa.
-
Saab 900i 16v
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Mikä 900:ta vaivaa, kun jäähdytsneste katoaa syyläristä???? Mikään paikka ei vuoda. Autoon on kuukausi sitten uusittu ylä- ja alavesiletkut. Aattelin vaan että voisko siellä olla jossain ilmaa kummittelemassa tai jotain. Kansipahvikaan tuskin on mennyt, koska moottori kehrää kuin kissa, eikä ajossa sillon kun vettä on syylärissä, niin lämmöt ei seilaile mitenkään. Siis mitä v****a?? Kysyn vaan.
Kiitos avusta ystävät, jo etukäteen!
Kiitos avusta ystävät, jo etukäteen!
Saab... Ainut millä jotain tekee!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24793
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
mistä tiedät että syylärissä ei ole vettä?
kupliiko paisuntasäiliössä?
vuotaako vesipumppu?
vuotaako kenno jalkotilaan?
onko ilmattu oikein?
kupliiko paisuntasäiliössä?
vuotaako vesipumppu?
vuotaako kenno jalkotilaan?
onko ilmattu oikein?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Vuotaako tyhjennysproppu jäähdyttimessä? Mulla teki samaa turbossa ja vaihdoin sen tiivisteen sinne proppuun. Otin vähän paksumman niin hyvin pitää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
käy tekemässä se testi että onko pakokaasua nesteessä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
Saab 900i 16v
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Tai siis paisunta-astiasta loppuu vesi. Vesipumppu toimii, eikä kennokaan vuoda. Ilmauksesta en osaa sanoa, koska en itse letkuremonttia tehnyt. Paisunta astia kuplii välillä joo.mistä tiedät että syylärissä ei ole vettä?
kupliiko paisuntasäiliössä?
vuotaako vesipumppu?
vuotaako kenno jalkotilaan?
onko ilmattu oikein?
Ei vuoda sekään.Vuotaako tyhjennysproppu jäähdyttimessä? Mulla teki samaa turbossa ja vaihdoin sen tiivisteen sinne proppuun. Otin vähän paksumman niin hyvin pitää.
Epäilen kyllä ite, että sinne on jääny ilmaa, mikä kummittelee. Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Tuo viittaa siihen että kannentiiviste on rikki.Saab 900i 16v kirjoitti:Paisunta astia kuplii välillä joo.
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Omassani joskus pystyi pakokaasusta haistamaan glykolin, kun kansipahvi meni. Tietysti jos vuoto on pieni, ei välttämättä haise.
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Muistaakseni termostaattikotelossa on noin 10-11mm ilmausnippa josta alempaa kantaa paikoillaan pitämällä ja ylempää aukaisemalla ilmaus onnistuu. Kabiinin lämmönsäätimen tulee olla satkussa täysillä toimenpiteen aikana ja auton käynnissä. Varo kuumaa ja mahdollisesti nipasta yllättäen suihkuavaa nestettä.Saab 900i 16v kirjoitti:Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Kyllä kuplimista "parhaassa tapauksessa" esiintyy ilman kansipahvin vaurioitakin juuri jos on tehty jäähdytysjärjestelmän remontteja ja jätetty asianmukaisesti ilmaamatta. Ja jos uusi jäähdytysneste on sekoitettu vesijohtovedestä, se kuplii aikansa hiljalleen itsestäänkin kuumentuessaan ja paineenalaisena luovuttaessaan sisältämäänsä ilmaa pois, siksi hapekasta vesijohtovesi on.
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Minä kun olen ymmärtänyt, että auto nimeenomaan ei saisi olla ilmauksen aikana käynnissäMinuteman kirjoitti:Muistaakseni termostaattikotelossa on noin 10-11mm ilmausnippa josta alempaa kantaa paikoillaan pitämällä ja ylempää aukaisemalla ilmaus onnistuu. Kabiinin lämmönsäätimen tulee olla satkussa täysillä toimenpiteen aikana ja auton käynnissä. Varo kuumaa ja mahdollisesti nipasta yllättäen suihkuavaa nestettä.Saab 900i 16v kirjoitti:Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Kyllä kuplimista "parhaassa tapauksessa" esiintyy ilman kansipahvin vaurioitakin juuri jos on tehty jäähdytysjärjestelmän remontteja ja jätetty asianmukaisesti ilmaamatta. Ja jos uusi jäähdytysneste on sekoitettu vesijohtovedestä, se kuplii aikansa hiljalleen itsestäänkin kuumentuessaan ja paineenalaisena luovuttaessaan sisältämäänsä ilmaa pois, siksi hapekasta vesijohtovesi on.
Itse olen tehnyt näin:
-Ilmausruuvi auki ja nesteet sisälle
-ruuvi kiinni, lämmönsäädin täysille, auto vaikka pieneen ylämäkeen, että keula on ylempänä kuin perä ja moottori käytetään lämpimäksi
-moottori sammuksiin ja ruuvi auki, suljetaan, kun nipasta tulee pelkkää nestettä
Avainkoko on tosiaan 11mm. Aukaisemalla ilmausruuvin apumiehen puolella seisoen ei joudu kuuman nesteen tulilinjalle
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
Saab 900i 16v
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
En kyllä allekirjota tota suoraan. Kyllä pitäis muitakin ongelmia olla jos kansipahvi paskana. Se kupliminenkin tuli sinne paisunta-astiaan sillon, kun avasin korkin heti ajon jälkeen. Painetta oli ainakin saatanasti. Paine kun oli purskahtanu, tuli muutama pieni kupla siitä ohuesta letkusta.Ääni kirjoitti:Tuo viittaa siihen että kannentiiviste on rikki.Saab 900i 16v kirjoitti:Paisunta astia kuplii välillä joo.
Tiedän kyllä kans sen ilmausruuvin, mutta oon kans luullu, että auton pitää olla sammuksissa.Minuteman kirjoitti:Muistaakseni termostaattikotelossa on noin 10-11mm ilmausnippa josta alempaa kantaa paikoillaan pitämällä ja ylempää aukaisemalla ilmaus onnistuu. Kabiinin lämmönsäätimen tulee olla satkussa täysillä toimenpiteen aikana ja auton käynnissä. Varo kuumaa ja mahdollisesti nipasta yllättäen suihkuavaa nestettä.Saab 900i 16v kirjoitti:Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Kyllä kuplimista "parhaassa tapauksessa" esiintyy ilman kansipahvin vaurioitakin juuri jos on tehty jäähdytysjärjestelmän remontteja ja jätetty asianmukaisesti ilmaamatta. Ja jos uusi jäähdytysneste on sekoitettu vesijohtovedestä, se kuplii aikansa hiljalleen itsestäänkin kuumentuessaan ja paineenalaisena luovuttaessaan sisältämäänsä ilmaa pois, siksi hapekasta vesijohtovesi on.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Eihän sinne juuri painetta kerry eikä vesi voi kiertää niin että ilma poistuisi jos moottori ei käy. Kuumassa moottorissa on kyllä painetta mutta ei sammutettuna vesikiertoa siinämäärin että kaikki vaikkapa satkun tapauksessa lämppärin kennossa ja kannen uumenissa väijyvä ilma poistuisi vaikka nippaa raotettaisiinkin silloin kun moottori ei käy.Saab 900i 16v kirjoitti:Tiedän kyllä kans sen ilmausruuvin, mutta oon kans luullu, että auton pitää olla sammuksissa.
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
Tuossa hätpikaa Lontooksi ohjeita, tekstin loppupäässä.
Sitä vain meinasin että ilmaaminen on itsetehtynä ilmaista ja kannattaa kokeilla ennenkuin tuomitsee autoa kansiremonttiin. (ehkä vieläpä samalle korjaamolle jossa ilmaaminen on mahdollisesti jätetty tekemättä.)
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
tuosta ilmaus nipasta on hyvä vetää läpinäkyvä letku paisariin niin näkee selvästi koska ei ilmaa enää tule...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
Saab 900i 16v
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
Toi oli hyvä idea. Täytyy ilmata se jahka saan taas aikaseks ruveta tekee hommia...mikkoimp kirjoitti:tuosta ilmaus nipasta on hyvä vetää läpinäkyvä letku paisariin niin näkee selvästi koska ei ilmaa enää tule...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24793
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
miten mie en jaksa uskoa tuohon auto ei käynnissä ilmaukseen........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.
ja kun täyttää järjestelmää niin otan aina ylemmän lämppärin letkun irti / löysälle rintapellin puoleisesta päästä ja kun nestettä alkaa tulla täytön yhteydessä rletkun ravotuksen yhteydessä reilusti niin tökkään letkun paikoilleen ja kiristän heti lemmarin niin ei unohdu.
Ilman lämppärin letkun irroitusta ilmaa liikkuu / lurisee järjestelmässä kauan.
Ite olen ilmannut aina ettei auto ole käynnissä ja sitten ekakerran kun käynnistän niin ilmaan termostaatin nipasta kun kone on lämmin ja muuta ei tartte ja nesteen pinta ei tipu.
Ilman lämppärin letkun irroitusta ilmaa liikkuu / lurisee järjestelmässä kauan.
Ite olen ilmannut aina ettei auto ole käynnissä ja sitten ekakerran kun käynnistän niin ilmaan termostaatin nipasta kun kone on lämmin ja muuta ei tartte ja nesteen pinta ei tipu.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147