Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Mikä 900:ta vaivaa, kun jäähdytsneste katoaa syyläristä???? Mikään paikka ei vuoda. Autoon on kuukausi sitten uusittu ylä- ja alavesiletkut. Aattelin vaan että voisko siellä olla jossain ilmaa kummittelemassa tai jotain. Kansipahvikaan tuskin on mennyt, koska moottori kehrää kuin kissa, eikä ajossa sillon kun vettä on syylärissä, niin lämmöt ei seilaile mitenkään. Siis mitä v****a?? Kysyn vaan.

Kiitos avusta ystävät, jo etukäteen! :)
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mistä tiedät että syylärissä ei ole vettä?
kupliiko paisuntasäiliössä?
vuotaako vesipumppu?
vuotaako kenno jalkotilaan?
onko ilmattu oikein?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vuotaako tyhjennysproppu jäähdyttimessä? Mulla teki samaa turbossa ja vaihdoin sen tiivisteen sinne proppuun. Otin vähän paksumman niin hyvin pitää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

käy tekemässä se testi että onko pakokaasua nesteessä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

mistä tiedät että syylärissä ei ole vettä?
kupliiko paisuntasäiliössä?
vuotaako vesipumppu?
vuotaako kenno jalkotilaan?
onko ilmattu oikein?
Tai siis paisunta-astiasta loppuu vesi. Vesipumppu toimii, eikä kennokaan vuoda. Ilmauksesta en osaa sanoa, koska en itse letkuremonttia tehnyt. Paisunta astia kuplii välillä joo.
Vuotaako tyhjennysproppu jäähdyttimessä? Mulla teki samaa turbossa ja vaihdoin sen tiivisteen sinne proppuun. Otin vähän paksumman niin hyvin pitää.
Ei vuoda sekään.

Epäilen kyllä ite, että sinne on jääny ilmaa, mikä kummittelee. Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Saab 900i 16v kirjoitti:Paisunta astia kuplii välillä joo.
Tuo viittaa siihen että kannentiiviste on rikki.
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja palle »

Omassani joskus pystyi pakokaasusta haistamaan glykolin, kun kansipahvi meni. Tietysti jos vuoto on pieni, ei välttämättä haise.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saab 900i 16v kirjoitti:Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Muistaakseni termostaattikotelossa on noin 10-11mm ilmausnippa josta alempaa kantaa paikoillaan pitämällä ja ylempää aukaisemalla ilmaus onnistuu. Kabiinin lämmönsäätimen tulee olla satkussa täysillä toimenpiteen aikana ja auton käynnissä. Varo kuumaa ja mahdollisesti nipasta yllättäen suihkuavaa nestettä.

Kyllä kuplimista "parhaassa tapauksessa" esiintyy ilman kansipahvin vaurioitakin juuri jos on tehty jäähdytysjärjestelmän remontteja ja jätetty asianmukaisesti ilmaamatta. Ja jos uusi jäähdytysneste on sekoitettu vesijohtovedestä, se kuplii aikansa hiljalleen itsestäänkin kuumentuessaan ja paineenalaisena luovuttaessaan sisältämäänsä ilmaa pois, siksi hapekasta vesijohtovesi on.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Minuteman kirjoitti:
Saab 900i 16v kirjoitti:Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Muistaakseni termostaattikotelossa on noin 10-11mm ilmausnippa josta alempaa kantaa paikoillaan pitämällä ja ylempää aukaisemalla ilmaus onnistuu. Kabiinin lämmönsäätimen tulee olla satkussa täysillä toimenpiteen aikana ja auton käynnissä. Varo kuumaa ja mahdollisesti nipasta yllättäen suihkuavaa nestettä.

Kyllä kuplimista "parhaassa tapauksessa" esiintyy ilman kansipahvin vaurioitakin juuri jos on tehty jäähdytysjärjestelmän remontteja ja jätetty asianmukaisesti ilmaamatta. Ja jos uusi jäähdytysneste on sekoitettu vesijohtovedestä, se kuplii aikansa hiljalleen itsestäänkin kuumentuessaan ja paineenalaisena luovuttaessaan sisältämäänsä ilmaa pois, siksi hapekasta vesijohtovesi on.
Minä kun olen ymmärtänyt, että auto nimeenomaan ei saisi olla ilmauksen aikana käynnissä :?

Itse olen tehnyt näin:

-Ilmausruuvi auki ja nesteet sisälle
-ruuvi kiinni, lämmönsäädin täysille, auto vaikka pieneen ylämäkeen, että keula on ylempänä kuin perä ja moottori käytetään lämpimäksi
-moottori sammuksiin ja ruuvi auki, suljetaan, kun nipasta tulee pelkkää nestettä

Avainkoko on tosiaan 11mm. Aukaisemalla ilmausruuvin apumiehen puolella seisoen ei joudu kuuman nesteen tulilinjalle :wink:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Ääni kirjoitti:
Saab 900i 16v kirjoitti:Paisunta astia kuplii välillä joo.
Tuo viittaa siihen että kannentiiviste on rikki.
En kyllä allekirjota tota suoraan. Kyllä pitäis muitakin ongelmia olla jos kansipahvi paskana. Se kupliminenkin tuli sinne paisunta-astiaan sillon, kun avasin korkin heti ajon jälkeen. Painetta oli ainakin saatanasti. Paine kun oli purskahtanu, tuli muutama pieni kupla siitä ohuesta letkusta.
Minuteman kirjoitti:
Saab 900i 16v kirjoitti:Kuinkahan sen pystyis hyvin ilmaamaan?
Muistaakseni termostaattikotelossa on noin 10-11mm ilmausnippa josta alempaa kantaa paikoillaan pitämällä ja ylempää aukaisemalla ilmaus onnistuu. Kabiinin lämmönsäätimen tulee olla satkussa täysillä toimenpiteen aikana ja auton käynnissä. Varo kuumaa ja mahdollisesti nipasta yllättäen suihkuavaa nestettä.

Kyllä kuplimista "parhaassa tapauksessa" esiintyy ilman kansipahvin vaurioitakin juuri jos on tehty jäähdytysjärjestelmän remontteja ja jätetty asianmukaisesti ilmaamatta. Ja jos uusi jäähdytysneste on sekoitettu vesijohtovedestä, se kuplii aikansa hiljalleen itsestäänkin kuumentuessaan ja paineenalaisena luovuttaessaan sisältämäänsä ilmaa pois, siksi hapekasta vesijohtovesi on.
Tiedän kyllä kans sen ilmausruuvin, mutta oon kans luullu, että auton pitää olla sammuksissa.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saab 900i 16v kirjoitti:Tiedän kyllä kans sen ilmausruuvin, mutta oon kans luullu, että auton pitää olla sammuksissa.
Eihän sinne juuri painetta kerry eikä vesi voi kiertää niin että ilma poistuisi jos moottori ei käy. Kuumassa moottorissa on kyllä painetta mutta ei sammutettuna vesikiertoa siinämäärin että kaikki vaikkapa satkun tapauksessa lämppärin kennossa ja kannen uumenissa väijyvä ilma poistuisi vaikka nippaa raotettaisiinkin silloin kun moottori ei käy.

http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm

Tuossa hätpikaa Lontooksi ohjeita, tekstin loppupäässä.

Sitä vain meinasin että ilmaaminen on itsetehtynä ilmaista ja kannattaa kokeilla ennenkuin tuomitsee autoa kansiremonttiin. (ehkä vieläpä samalle korjaamolle jossa ilmaaminen on mahdollisesti jätetty tekemättä.) :wink:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuosta ilmaus nipasta on hyvä vetää läpinäkyvä letku paisariin niin näkee selvästi koska ei ilmaa enää tule...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

mikkoimp kirjoitti:tuosta ilmaus nipasta on hyvä vetää läpinäkyvä letku paisariin niin näkee selvästi koska ei ilmaa enää tule...
Toi oli hyvä idea. Täytyy ilmata se jahka saan taas aikaseks ruveta tekee hommia...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten mie en jaksa uskoa tuohon auto ei käynnissä ilmaukseen........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Jäähdytysneste proplematiikkaa.

Viesti Kirjoittaja toms »

ja kun täyttää järjestelmää niin otan aina ylemmän lämppärin letkun irti / löysälle rintapellin puoleisesta päästä ja kun nestettä alkaa tulla täytön yhteydessä rletkun ravotuksen yhteydessä reilusti niin tökkään letkun paikoilleen ja kiristän heti lemmarin niin ei unohdu.

Ilman lämppärin letkun irroitusta ilmaa liikkuu / lurisee järjestelmässä kauan.

Ite olen ilmannut aina ettei auto ole käynnissä ja sitten ekakerran kun käynnistän niin ilmaan termostaatin nipasta kun kone on lämmin ja muuta ei tartte ja nesteen pinta ei tipu.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin